Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » Redfield Ratio en mijn waterwaardes (Pagina 1)

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email   Dit onderwerp omvat 4 pagina's: 1  2  3  4   
Auteur Onderwerp: Redfield Ratio en mijn waterwaardes
visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor visjekijken   Email visjekijken   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hallo,

Na lang twijfelen en aanzien van mijn bak heb ik besloten om de RR methode toe te gaan passen.
Ik zie dat mijn bak niet veranderd en dat mijn waterwaardes constant zijn en blijven.

Ik heb verschillende topics gelezen over de RR methode en het toepassen er van.
In de topics word al snel overgegaan in allemaal zijn persoonlijke ervaringen.

Ik hoop in deze topic weer te gaan geven wat er met mijn bak gebeurd, tussen zoals hij nu is en wat er gebeurd als ik de RR ga toepassen.

Voor de duidelijkheid: Ik snap nog steeds niet veel van de gevolgen en oorzaken van tekorten.

-

Mijn bakgegevens:

Aquarium Juwel Rekord 120 = 101x31x46

Verlichting:
Standaard 30 watt Grolux en 18 Watt Clear water

Waterinhoudt:
100x30x40:1000= 120

Verversen:
30 liter per week

Voeding:
Easycarbo = 2 ML per dag
Sera Florena = 3,5 ML per dag

Visbestand:
- 12 (Roodkopzalmpjes) Petitella Georgiae
- 3 (Dwergchiclide) Apistogramma Cacatoides
- 7 Corydora's Sterbai

Visvoeding:

- Om de dag ingevroren muggenlarven waarvan ik deze eerst onder de kraan ontdooi.
- Soms om de dag een klein beetje algemeen vlokvoer.

Plantenbestand:
- Ambulia
- Ludwigia palustris
- Anubias
- Nymphaea lotus var rubra
- Limnobium laevigatum
- Chladoflora Mosbol normaal
- Vesicularia sp mos (Christmas mos)
- Lilaeopsis Mat
- Lysimachia nummularia "aurea" (goud penningkruid)
- Myriophyllum procerpinacoides

Ik heb de volgende problemen met de planten.
Bruine gaatjes en bladeren, dunne bladeren felgroene nerven in de bladeren.
Behalve de snelgroeiers. Deze doen het goed maar krijgen na verloop van tijd bovenin ook wat bruien tekenen. Wanneer ik deze afknip en opnieuw plant dan gaat het weer even goed.

-

-

-

Mijn waterwaardes:

P04= 0,5
N03= 0
PH = 7,5
KH = 5

Ik heb een stockoplossing gemaakt van 50 gram KNO3 (kaliumnitraat) in 1/2 liter water en 10 gram KH2Po4 (kaliumfosfaat) in 1/2l water.

Voor de RR gebruik ik de volgende link:
http://www.xs4all.nl/~buddendo/aquarium/redfield.htm#calculator

De volgende vragen zijn aan de orde:
Bij beantwoording graag de nummers vermelden van de vragen [Razz] )

1= Als ik het goed begrijp kan ik gewoon de vloeibare plantenvoeding en easycarbo blijven toedienen?
2= Als ik de waarde's invoer in de RR zie ik dat ik voor de KN03 14,5 ml moet toedienen voor een bak van 110 liter netto en voor de K2HPO4 2,5 ml moet toedienen. Klopt dat?
3= Moet ik dit eenmalig toedienen? en vervolgens na een week de waardes weer testen?
4= Ik zie in de tabel dat aan de rechterzijde de RR op 0 staat en de BR ook op 0, klopt dat?
Of moet ik dat zelf aanpassen?

------------------------------
1 meter bakje

Berichten: 420 | Van: Friesland | Geregistreerd: Dec 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Fullmaster
Moderator
Lid # 5260

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Fullmaster   Email Fullmaster   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
1 - Ja
2 - Ja
3 - Idd, en eventueel na 3 dagen testen om te kijken wat je verbruik is. Dit mag ook naar een week maar je hebt kans dat alles opgenomen is binnen 3 dagen.
4 - Je verhouding is nu 0, dus dat klopt. Als je bv 10 om 1 invult, zul je zien dat die ratio zelf veranderd

www.fullmaster.nl

Mijn Bakje

Berichten: 8520 | Van: Dronten | Geregistreerd: Jan 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor visjekijken   Email visjekijken   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
1- bedankt
2- bedankt
3- na drie dagen testen is dan zeker beter. Bedankt
4- ?
(bedankt voor je snelle hulp Fullmaster)

Dus een nieuwe vraag:

1: Waarom zou ik in die verhouding 10 om 1 in vullen? Mogelijk een domme vraag maar zoals ik al zei: Ik snap er nog niet veel van maar ben gekomen tot wat ik nu heb.
2: Welke berekening moet ik toepassen om de C02 uit te rekenen vanuit de PH en KH waarde?

[ 15.01.2010, 18:07: Bericht aangepast door: visjekijken ]

1 meter bakje

Berichten: 420 | Van: Friesland | Geregistreerd: Dec 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Fullmaster
Moderator
Lid # 5260

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Fullmaster   Email Fullmaster   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hij geeft een bepaalde verhouding aan, dus stel volgende week is je meting 10 om 1 (no3 / po4) dan ligt je ratio op 15 ipv 0. Volgens de calculator is tussen de 10en 22 ideaal, dus dan hoef je niks toe te voegen.

www.fullmaster.nl

Mijn Bakje

Berichten: 8520 | Van: Dronten | Geregistreerd: Jan 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Joost1980
Volwaardig Lid
Lid # 14635

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Joost1980   Email Joost1980   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
1: moet zelfs, verbruik daarvan kan ook stijgen als er voldoende PO4 en NO3 voor de planten is.
2: Ja
3: In het begin om de paar dagen testen en bijsturen, na verloop van tijd weet je hoeveel je bak verbruikt en kun je met iets minder vaak testen af.
4: zie fullmaster!

450ltr Rio Nanays
Santa Isabel Altums
200x70x70 amazone
Video's Santa Isabel & Rio Nanay maanvissen

Berichten: 1002 | Van: Brabant | Geregistreerd: Jun 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Joost1980
Volwaardig Lid
Lid # 14635

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Joost1980   Email Joost1980   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Voor de PH/KH/CO2 waarde bestaan tabellen.

450ltr Rio Nanays
Santa Isabel Altums
200x70x70 amazone

Berichten: 1002 | Van: Brabant | Geregistreerd: Jun 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Fullmaster
Moderator
Lid # 5260

Ledenwaardering:
4
Linkje

Let wel deze manier is een schatting, niet precies. Wel redelijk bruikbaar voor een indicatie

www.fullmaster.nl

Mijn Bakje

visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
Bedankt voor de antwoorden natuurlijk.

1: Weet je ook waar ik die tabellen kan vinden? (edit: Bedankt voor je linkje Fullmaster)
2: C02 kan ik dus met die tabellen gaan vaststellen maar hoe zit dat met de plantenvoeding Florena? Hoe weet ik of ik daar nu genoeg voeding voor geef? Dit omdat ik dus dan mogelijk ook meer voeding toe moet gaan passen.

[ 15.01.2010, 18:20: Bericht aangepast door: visjekijken ]

1 meter bakje

Fullmaster
Moderator
Lid # 5260

Ledenwaardering:
4
Als je van de standaard dosering uit gaat, zal de dit wel aardig kloppen. Als je bv co2 of meer licht gaat toevoegen is het waarschijnlijk dat je ook meer voeding (sporen) moet gaan toevoegen. Dan zul je ook zien dat je verbruik van No3 en Po4 omhoog gaat.
Voorlopig zou ik de gewone dosering aanhouden en over een paar weken kijken wat je planten gaan doen..

www.fullmaster.nl

Mijn Bakje

visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
(ik reken met die link een co2 gehalte van 5 uit wat dus veel te laag is. Tussen 10 en 25 is voldoende)

3: Kan ik nu met deze wetenschap mijn carbo toevoeging vertweedubbelen zodat ik op 15 kom?

(edit: Ik zie dat wij aardig gelijktijdig posten.. [Smile] Ik begirjp uit je verhaal dat ik met vraag 3 dus maar beter nog even kan wachten)

[ 15.01.2010, 18:26: Bericht aangepast door: visjekijken ]

1 meter bakje

Fullmaster
Moderator
Lid # 5260

Ledenwaardering:
4
Carbo is een vloeibaar bron van koolstof, deze zal niet echt je co2 niveau verhogen.
Makkelijk is denk ik om je ph proberen wat lager te krijgen.

www.fullmaster.nl

Mijn Bakje

Joost1980
Volwaardig Lid
Lid # 14635

Als je echt serieus met planten aan de slag gaat dan ontkom je op een gegeven moment eigenlijk niet aan een (bio) co2 set. Dan kun je de CO2 toevoer ook precies afstemmen, zoals je nu ook met de NO3 en PO4 doet. Je hebt dan automatisch ook meer controle over je PH.

Wat is je KH waarde? In een planten bak wordt meestal een KH van tussen de 3-5 aangehouden, met een PH van 6,5 -6,8.

450ltr Rio Nanays
Santa Isabel Altums
200x70x70 amazone

visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
Ik heb een PH van 7.5 en KH van 5. Die KH zou dus goed moeten zijn maar ik heb wel een hoge PH. Met carbo zal ik de co2 niet verhogen (dat wist ik eigenlijk bij nader inzien ook wel [Smile] )

Ik ga eens goed nadenken over een c02 set. (ook afhankelijk van het antwoord op onderstaande vraag)

1: Als ik de PH weet te verlagen kan het dan zo zijn dat deze de co2 waarde weet te drukken naar rond de 15/20?
2: wat kan ik gebruiken om de PH te verlagen?

[ 15.01.2010, 19:16: Bericht aangepast door: visjekijken ]

1 meter bakje

Harry Wolting
Volwaardig Lid
Lid # 15679

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Harry Wolting   Email Harry Wolting   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
vis, het enige wat ik weet voor een ph verlagen is;
óf eikenbladeren in je bak
óf osmose/regenwater toevoegen.

Ik ben niet een superkwariaan, dus kan het ook helemaal verkeerd hebben.
Weet wel dat Maartje (m'n 2-lingzus)druk bezig is met waardes in haar bak, en zodoende wat onderzoek gedaan samen

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/5507.html

Berichten: 178 | Van: Wijster, Drenthe | Geregistreerd: Oct 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Gozer
Volwaardig Lid
Lid # 11248

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Gozer   Email Gozer   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Voor groei heb je een koolstof bron nodig, meeste doen dit middels CO2 (drukfles, bio co2) maar kan ook met Carbo. CO2 heeft wel een aantal andere voordelen tov carbo maar het is gewoon een koolstofbron die gewoon door de planten gebruikt zal worden bij de groei.

Het verhogen van je CO2 waarde kan alleen door meer CO2 in het water te krijgen. Dit kan je doen door korter je licht aan hebben (er wordt dus langer CO2 gemaakt tijdens de donkere periode en er is minder nodig in de lichte periode), minder opervlakte stroming.

Het verlagen van pH middels turf geeft niet per definitie een hogere CO2 waarde, de pH/KH/CO2 regel gaat ook alleen maar op als er geen extra zuren in het water zitten.

Aquarium (via aangepaste e.i methode) update:2010.03.07
Geleidbaarheid logboek New

Berichten: 2029 | Van: Hoofddorp | Geregistreerd: Jul 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
Ok, ik heb mijn verlichting toch maar een uurtje korter gezet. Hij brandt nu van 12:00 tot 21:00 uur. Aan de stroming kan ik niet zoveel veranderen.

1: Ik las iets van jou Gozer over bio co2. Kun je daar iets meer over vertellen?

2: Wat zijn extra zuren? Wat bedoel je daarmee? Zijn deze te testen? Zoja met welke tests?

3: Is de enige oplossing voor mij nu dan een bio co2 of drukfles set?

@harry: Dat regenwater en osmose water heb ik ook al eens nader bekeken. Ik hoop eerst alles gewoon met leidingwater te kunnen gaan redden. Lijkt mij het meest praktisch op dit moment.

1 meter bakje

Gozer
Volwaardig Lid
Lid # 11248

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Gozer   Email Gozer   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
1: Bio CO2 is een oplossing in een fles van water, suiker, gist en pokon. Deze oplossing zal in de fles zorgen voor gisting, deze gisting levert co2. Via een slang aan een "reactor/difussor" breng je dit in een het aqauarium.
De grote van de fles (hoeveelheid) en de gekozen reactor (oppervlaktes) zijn bepalend voor de hoogte van de CO2 hoeveelheid.

2: Zuren zijn zaken welke je aan het water kunt toevoegen om je pH te laten zaken. Dit doe je omdat een bepaalde vis een zuurder water vereist. Denk aan turf, eikenblad of pH minus en zoutzuur (nooit gebruiken trouwens). Deze kun je niet testen, maar als je geen van deze producten hebt zit het ook niet in het water.

3: Als je je planten sterker in de groei wilt hebben moet je zorgen dat het evenwicht: licht, koolstof (co2) en voeding op elkaar zijn afgestemd. Dus meer licht vereist meer koolstof en voeding.
Je geeft voeding en ook je nitraat/fosfaat zijn voldoende aanwezig. Met een pH 7.5 en KH 5 zit je op een 4.5 mg/l CO2, dit is je beperkende voedingstof. Door Carbo wordt een deel opgevangen, is alleen niet te meten of er voldoende is. Door korter te belichten zal je Co2 wat hoger uit komen. Waarschijnlijk zal je pH (zonder andere acties) naar 7.3 gaan, waardoor je op 7 mg/l CO2 zal komen, misschien nog wel meer CO2. Bio CO2 kan je zeker een stuk op weg helpen denk ik, lees eens wat topics hier op het forum.

Berichten: 2029 | Van: Hoofddorp | Geregistreerd: Jul 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
Bedankt voor je duidelijke antwoord. Dat is helder [Big Grin]

Ik merk overigens al wel dat nu ik een 2e lamp er bij heb dat ik alg krijg op de ramen. Ik merk daar dus wel verschil in. Daarom de verlichting nu 1 uur eerder uit.

1: Kan ik alleen dat evenwicht tussen voeding en verlichting en co2 ontdekken door te experimenteren? Of is daar een andere mogelijkheid voor?

[ 15.01.2010, 21:45: Bericht aangepast door: visjekijken ]

1 meter bakje

Gozer
Volwaardig Lid
Lid # 11248

Ledenwaardering:
4
1: was het maar meetbaar, maar helaas zal dit per aquarium verschillen. Als je de dosis plantvoeding van een merk aanhoudt en je hebt normaal licht (denk aan max 0.3 tot 0.5 watt per liter) dan zit je voor de meeste stoffen wel goed. CO2 zal rond de 15 a 20 mg/l mooi zijn. Dit alles bij een verlichting van 9 a 10 uur. Ga je meer licht/langer licht voeren dan zal je dus meer plantenvoeding moeten toevoegen. Planten zullen sneller groeien en gebruiken meer CO2, dus (bij drukflessen en BIO CO2) zal je meer CO2 in het water moeten brengen om op 15 a 20 mg/l te blijven (minder licht/korter is natuurlijk andersom).

Wat belangrijk is is dat je planten blijven groeien en geen gebreken vertonen (gaten, verkleuring, beschadigingen enz..enz..) en er geen extra algen ontstaan. Helemaal alg vrij is bijna onmogelijk, maar je kan het tot heel minimaal terugdringen.

Voorbeeld van mijn eigen aquarium (brutto 125, netto 110 liter):

NO3 gemiddeld: 11.5 mg/l
PO4 gemiddeld: 1 mg/l
FE gemiddeld: 0.3 mg.l
Kalium gemiddeld: 15 mg/l
Redfield gemiddeld: 17
CO2: 20 - 30 mg/l
KH: 4
pH: 6.6 - 6.8

Dagelijkse toevoeging:
- plantenvoeding 1/7 deel van aanbevolen hoeveelheid
3 maal per week:
NO3: 3 mg/l
PO4: 0.3 mg/l
K: 3 mg/l
FE: 0.1 mg/l
Sporen: 1/3 van aanbevolen week dosis

visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
Ik heb vandaag de Bio co2 in elkaar gezet. Ik hoop dat dit samen met de stockoplossing uitkomst gaat brengen. Erg spannend allemaal en zie uit naar wat er gaat gebeuren.

Bedankt Gozer voor je uitleg.

1 meter bakje

Gozer
Volwaardig Lid
Lid # 11248

Ledenwaardering:
4
Graag gedaan [Smile]

visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
Een nieuwe meting gedaan:

- KH 5
- PH 7
- Co2 15 (volgens tabel)
- Po4 0,5 - 1,0
- No3 10
- Fe 0,5

Ik zal op zoek naar een andere PO4 testset. Ik vertrouw mijn huidige niet zo goed. Is al oud.

1: Volgens de RR zit ik goed, maar heb ik wel kans op blauwalgen. Is dit nu goed of moet er nog wat anders?

2: Volgens de meting moet ik nu geen water verversen. Klopt dat? (normaal zou ik dat vandaag wel gaan doen)

[ 17.01.2010, 15:04: Bericht aangepast door: visjekijken ]

1 meter bakje

Joost1980
Volwaardig Lid
Lid # 14635

volgens mij zit je aardig goed. Persoonlijk zou ik niets wijzigen aan je verversingsbeleid. Wel na het verversen opnieuw PO4 en NO3 meten, en waarnodig aanvullen.

450ltr Rio Nanays
Santa Isabel Altums
200x70x70 amazone

visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
Hmm... Dus wekelijks blijven verversen en bijvullen waar nodig?

1 meter bakje

visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
1: Heeft Ferro van Easylife een invloedt op je No3 en Po4 waardes of is het alleen van invloedt op je Fe waarde?

1 meter bakje

Dit onderwerp omvat 4 pagina's: 1  2  3  4   

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.