bericht geplaatst
29-12-9 heb ik de achterste TL in m'n RIO-240 vervangen. Er zat een orginele Highlite T5 van Juwel in en deze heb ik vervangen voor een Dennerle T5 Tropical Plant, 3 dagen later zie ik tot mijn verbazing baardalg ontstaan op de meest planten, oa anubas, javavaren, brazi klimop, Ludwigia repens, Bacopa rotundifolia/caroliniana, tijgerlotus. Ik durfde het niet aan om de lamp te laten zitten en heb hem daarom vervangen (zie te koop) door de oude. Er lijkt geen nieuwe alg meer bij te komen maar het gaat ook nog niet echt weg.
Verdere gegevens:
180 liter netto 2 x T5 54 watt CO2 toevoeging Werk volgens RR methode, normaal zonder enkel probleem. Easy carbo 1,8 ml/dag nu 2,5 ml Profito 2,5 ml/dag
Ik had nergens last van en alles groeide als kool. Het lijkt puur door de lamp te zijn veroorzaakt.
Kom ik er met een dosis geduld gewoon weer vanaf?
Ps de lamp voorin wilde ik over 3 weken ook vervangen door een Dennerle Amazon Day ipv de oude Juwel Highlite, zal dit weer dezelfde problemen opleveren of kan ik beter nieuwe Juwel lampen halen?
bericht geplaatst
geduld! Met een neiuwe lamp, zla ook de inteniteit van het licht zijn toegenomen. Eea heeft gewoon tijd nodig om weer in evenwicht te komen.
------------------------------ "Heb geduld; alle dingen zijn moeilijk, voor dat ze gemakkelijk worden" Berichten: 4432 | Van: Hoogeveen | Geregistreerd: Sep 2009
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
OK, dat wilde ik weten. Het ziet er alleen niet uit (had deze week afspraak met bevriende fotograaf om eindelijk eens mooie foto's te maken gebeurt dit) Ga nu gewoon weer op oude voet verder. Hoop dat de planten de groei weer snel op zullen pakken.
------------------------------ Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
bericht geplaatst
Een nieuwe lamp geeft wat meer licht dan je oude. De Dennerle lampen geven zowiezo meer licht dan een Juwel lamp. Meer licht betekend ook meer voeding. Dit zie je dus terug aan de baardalg. Dit duidt op een voedingstekort. Misschien dat het vanzelf weer in evenwicht komt als je planten zich iets hebben aangepast zoals MarcelK zegt, maar anders zul je ietsie meer voeding moeten toevoegen.
bericht geplaatst
Ik had alleen niet verwacht dat dit zo snel zou gebeuren, na 3 dagen een hoop alg op een aantal planten terwijl ik nog nooit ergens een spoortje had gezien.
PS de folie (UV-stop) die om de TL's zit werkt dit echt zoals ze aangeven of is het maar een verkooptruc?
bericht geplaatst
Bedankt allemaal, CO2 is omhooggeschroefd, ik heb een 10 kilo fles dus geen probleem Concentraties met alg heb ik behandeld door direct carbo erop te spuiten, werkt erg goed.
Ik kan weer gewoon verder gaan met genieten van m'n bak
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door Oldschool: PS de folie (UV-stop) die om de TL's zit werkt dit echt zoals ze aangeven of is het maar een verkooptruc?
Die folie zal ongetwijfeld de UV afblokken, maar meestal doet heet glas van de TL dat ook wel voldoende
Maar, ik ken het fenomeen van folie die om een TL zit niet. Zou je daar eens wat meer over willen vertellen.
------------------------------ "Heb geduld; alle dingen zijn moeilijk, voor dat ze gemakkelijk worden" Berichten: 4432 | Van: Hoogeveen | Geregistreerd: Sep 2009
bericht geplaatst
Mogelijk bedoel je een reflector die je om je lamp heen kan zetten met klemmetjes? Zoja dan: Deze werken wel degelijk...correct me if i'm wrong maar ik geloof dat ze zelfs 50% meer lichtopbrengst in de bak brengen.
bericht geplaatst
Als ik heel eerlijk ben ben ik daar een beetje sceptisch over. De meeste glassoorten waar TL's van gemaakt zijn blokken de UV-straling (voor een groot deel). En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat algen juist zouden groeien bij straling onder de 400 nm
Lijkt mij een marketing truc om zich van de rest te onderscheiden. Zal er als ik tijd heb eens wat dieper induiken… Daarnaast zou ik ook wel eens metingen willen zien van zo'n buis.
bericht geplaatst
Ik geloof er zelf ook nog niet zoveel van maar laat hem er wel om zitten. Wel makkelijk als er bv veel kalk op je tl zit, je kunt dan de folie eraf halen en hebt weer een schone lamp.
Nu anderhalve maand een amazone day en color plus erin hangen, special plant vond ik de kleur echt niet mooi, over de color plus twijfel ik nog, vooral vanwege de minder mooie rode kleur van m'n ludwiga repens.
Blijf last van de baardalg hebben en wordt ook niet minder. Planten groeien nog wel goed door maar overal waar veel licht op schijnt ontstaat baardalg. Bv oud blad onderin bij de Braz klimop waar weinig licht op schijnt geen spoortje te zien en nieuw blad dus hoog in de bak na enkele dagen alg zichtbaar. Dit geldt bv ook voor de anubias, onderliggende bladeren brandschoon overhangende bladeren vol alg.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd waaronder iets meer voeding toevoegen maar tot nu toe geen resultaat.
Volgende stap zou zijn reflectoren eraf halen en zo minder licht in de bak laten schijnen om mijn theorie te bewijzen.
En anders wil ik toch overstappen op nieuwe juwel lampen.
Iemand nog raad, ideeen of zelfde ervaringen met de Dennerle lampen?
bericht geplaatst
Eerst heb ik de CO2 opgevoerd samen met de Profito. Daarna kwam er ook een hogere behoefte aan vooral NO3 en in iets mindere mate PO4.
Verlichtingsduur heb ik ook al eens met 1,5 uur teruggeberacht naar 10 uur voor 3 weken. Hierdoor verminderde wel de plantengroei maar niet de alggroei.
bericht geplaatst
Ik heb , had , zelfde probleem Oldschool, van alles geprobeerd. Heb uit eindelijk ook beide reflectoren verwijderd en baardalg nam aanzienlijk af. Heb nu nog wel wat baardalg , maar niet meer te vergelijken met toen. Ook ik had 2 nieuwe tl's geplaatst in combinatie met reflectoren. Persoonlijk vond ik het risico te groot om naar meer toevoegingen te gaan , planten voeding/ sporemix geef ik nu 1,5 ml op 160 liter nettto, Co2 staat al op 70 bellen per minuut. Vandaar mijn keuze wat betreft reflectoren en bij mij werkt het.
[ 10.03.2010, 09:11: Bericht aangepast door: peter mol ]
bericht geplaatst
ik hbe het hier ook gehad na vervanging van tl's, maar heb het aardig in de hand kunnen houden door de aangetaste delen te snoeien en voeding goed op peil te houden...
ben er nu weer helemaal vrij van... (nu weer andere alg:P)
succes!!
------------------------------ komt tijd, komt raad
bericht geplaatst
naar welke waterwaardes stuur je oldschool.
hoeveel co2 en hoeveel profito /week
zit ook een beetje met zelfde probleem.
kan dit nu wel inperken door snelle planten groei. zoek ook naar de oplossing reeds gedaan no3 naar 20 mg/l po4 naar 2 mg/l profito volledige dosis easycarbo nornale dosis co2 +- naar 30 mg/l niets van deze helpt echt
zal nu kalium -magnesium gehalte iets verhogen en gerstenstro gebruiken
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door triple: naar welke waterwaardes stuur je oldschool.
hoeveel co2 en hoeveel profito /week
zit ook een beetje met zelfde probleem.
kan dit nu wel inperken door snelle planten groei. zoek ook naar de oplossing reeds gedaan no3 naar 20 mg/l po4 naar 2 mg/l profito volledige dosis easycarbo nornale dosis co2 +- naar 30 mg/l niets van deze helpt echt
zal nu kalium -magnesium gehalte iets verhogen en gerstenstro gebruiken
ps aquariumhouden is toch een uitdagende hobby
KH 4 pH 6.8 Profito halve dosis, zie daar ook geen tekorten in. Easy carbo, normale dosis. NO3 15 PO4 1,5 mg/l
Kaliumgehalte lijkt me hoog genoeg door de NO3 en PO4 toevoegingen.
Licht verkorten hielp ook niet echt. Plantengroei werd minder alg niet.
Ik heb gisteren 1 reflector eraf gehaald en ga nu kijen hoe alles hierop reageerd.
En idd het houdt de aquariumhobby wel spannend, als het maar een beetje binnen de perken blijft en je planten er niet echt aan kapot gaan. Dit is tot nu toe niet het geval.