bericht geplaatst
Hallo ik ben een Juwel vision 260 aan het opstarten en het gaat best wel goed de planten groeien goed er zit wel wat draadalg in maar dat loopt niet uit de hand.mijn japonica garnalen kunnen dat wel aan.
Maar nu ontwikkeld zich een algensoort waar ik nog niet eerder mee te maken heb gehad ik vermoed Penseelalg. het zijn groen grijze plukjes op zowel planten als dekoratie materiaal. de water wardes zijn: ph 6.65 gh 5 kh5 no2 0 po4 0 no3 0 Nu heb ik begrepen dat no3 en po4 beter niet nul kunnen zijn, en wil ik die wardes verhogen. Maar tot welke warden en hoe? ik heb druppeltest,s van Sera en nietro (no3) en fosfo (po4) van Easy life in huis. maar de druppel test meet in mg/l maar op de bijsluiter van de fles nitro no3 staat: 10 ml per 500 liter verhoogt de no3 concentratie met 2,0 ppm. ppm staat voor parts per miljoen. Hoe vertaal ik dat naar mg/l Het zelvde gelt voor fosfo po4 10 ml per 500 liter verhoogt de po4 concentratie met 0,1 ppm.
bericht geplaatst
Hou een verhouding NO3:PO4 van 10:1 aan...in jou geval zou ik starten met 5 mg/l (is ppm) NO3 en 0.5 mg/l (is ppm) PO4.
Dus even rekenen. 260 liter bruto is ongeveer 230 netto (denk ik). 10 ml op 500 liter geeft 2 ppm 10 ml op 100 liter geeft 10 ppm 1 ml op 100 liter geeft 1 ppm Je hebt 230 liter, dus geeft 1 ml een verhoging van (100/230)*1 = 0.43478. Je wilt naar 5 mg/l dus dan moet je (5/0.43478)=11.5 ml gebruiken
Voor fosfo zelfde berekening: 10 ml op 500 geeft 0.1 ppm 10 op 100 geeft 0.5 ppm 1 op 100 geeft 0.05 ppm 1 ml op 230 = (100/230)*0.05 = 0,0217 je wilt naar 0.5 dus (0.5/0,0217)= 23 ml
Reken het even na, maar ben vrij zeker dat dit klopt.
bericht geplaatst
bedankt voor jullie reacties. @ gozer dat heb je mooi uitgerekend voor me. en met die netto inhoud van mijn aquarium zat je er ook niet ver naast die is namelijk 226 liter.
@didge ik had het woord stockoplossing al wel een paar keer voorbij zien komen maar nog niet goed begrepen. ik heb even zitten lezen hier op het forum en begin het nu een beetje te begrijpen voorlopig heb ik die flessen po4 en no3 en daar doen we het dan maar even mee.
hebben jullie ook een idee hoe snel die warde,s weer terug lopen met andere worden hoe vaak moeten die aan gevuld worden. ik heb vooralsnog geen zin om die elke dag te meten en bij te sturen.
wat is een gebruikelijke interval om dat te doen. wekelijks?
is een toevoeging fosfo en nietro direct meetbaar.
bericht geplaatst
Normaal is 1x per week je waardes meten en aanvullen voldoende. Je kan dat ook dagelijks aanvullen als je weet wat je bak ongeveer verbruikt.
bericht geplaatst
Frequentie zoals didge aangeeft, zeker in het begin zal het verloop lastig te bepalen zijn en is dagelijks sturen niet handig. Het toevoeging is direct meetbaar, mist het wel door de bak verspreid is natuurlijk.
bericht geplaatst
In het begin heb ik 2x per week gemeten. Nu voeg ik na de weekelijkse waterwisseling standaard dezelfde hoeveelheid KNO3 toe. Fosfaat hoeft niet in mijn geval.
------------------------------ Rio 180 Berichten: 157 | Van: wageningen | Geregistreerd: Nov 2009
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
We zijn nu twee manden veder en dat algen probleem is aardig onder controle. Ik vind het tog een heel gedoe om die no3 en po4 steeds te moeten meten en op pijl te houden. De sera testen vind ik ook niet zo nauwkeurig met die maat schepjes zeker die voor po4. Een schepje met een kop er op maar hoe groot dan? Wat zijn de alternatieven iemand suggesties?
Naast het sturen van de no3 en po4 heb ik de dosering van profito en easycarbo verhoogt. Dagelijks 6ml easycarbo op 226 liter. Dat is nog geen overdosering, zou 9 ml mogen zijn. Dagelijks 5ml profitoop 226 liter. Dat is volgens de gebruiksaanwijzing te veel maar ik heb een behoorlijke planten bak en heb het idee dat die dat nodig heeft.
bericht geplaatst
Heb je nu dus dagelijks profito nodig? Maar alles is nu wel in evenwicht?
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Waarom ben je profito gaan overdoseren?
Zelf vond ik het meten van de waardes en bijsturen ook altijd een heel gedoe, dus doe ik dat nu eens per 3 of 4 weken. Je weet hoeveel je toevoegt, je weet hoeveel water je ververst, dus kun je uitrekenen wat de opname per week (ongeveer) moet zijn.
Dus als je de gemiddelde opnamen weet dat kan je wekelijks gericht doseren zonder dat je waardes 0 worden. Eens per 3 weken controleer je de waardes en kan je eventueel bijsturen of niet.
bericht geplaatst
profito dagelijks toevoegen deed ik altijd al, ook in mijn andere aquarium en dat bevalt me goed. het idee om profito over te doseren heb ik uit het infoblad plantenproducten van easy live. die ook als pdf te downloaden is.
ik ben van plan om binnen kort ook een foto album van dit (juwel vision 260)aquarium te maken. dat het er tot nu toe niet van gekomen is kont omdat mijn camera kapot is nu moet ik steeds mijn dochter vragen of ze foto's wil maken.
@gozer je grafiek ziet er professioneel uit een reken programma heeft voor jou zeker geen geheimen meer.
bericht geplaatst
Grappig, Gozer en ik zelf ook zijn nu net bezig met een projectje waarbij we de voedingsdruk lager dan aanbevolen op het flesje doen. Dit doe ik nu al iets langer dan een maand, maar nogsteeds moet ik elke week een halve emmer planten rooien.
Mijn gevoel zegt dan ook, als er van alles maar wat is, is dit al genoeg om planten goed te laten groeien.
Ik voeg nu het volgende toe: 150 liter netto: Licht - 2 x T5 + reflectoren CO2 - omgekeerd bakje
HS Ferro zegt op het etiket dat ik 15 ml per week moet toevoegen. Maar zoals je ziet ik voeg maar 3 ml per week toe.(1/5 van de aanbevolen dosis)
S7 Dennerle zegt dat ik 4,5 ml per week moet toevoegen (1.5 ml = 30 druppels) maar ik voeg dus maar 1.5 ml per week toe (1/3 van de aanbevolen dosis)
V30 Dennerle zegt dat ik 1 keer per week 1.125 ml moet toevoegen. Dus dat is 22 druppels per week, maar ik voeg maar 12 druppels per week toe. (1/2 van de aanbevolen dosis)
NO3 en PO4 hoor je vaak zeggen dat je PO4 1 en NO3 op 10 moet houden... Maar het probleem is, je kunt wel gecontroleerd toevoegen, maar niet gecontroleerd meten. Dus kijk goed uit hoeveel je in de bak doet. Ik voeg nu nog maar PO4 0,1 en NO3 1 toe. Dit wordt zo goed als geheel verbruikt door de bak.
bericht geplaatst
Bedenk met het toevoegen van voeding en verversen het volgende (aanname dat er geen voeding wordt opgenomen).
De maximale waarde welke je kunt bereiken is de hoeveelheid stof tussen het verversen in delen door het percentage waterwissel. Voorbeeld: 3 mg/l NO3 per week, per week ververs je 15%. Dan kom je op een maximale NO3 waarde (zonder opname door planten): 3/0.15 (=15%) = 20 mg/l (wat je na een week of 20 zal bereiken)
Echter zullen de planten een deel van de voeding opnemen, dit is lastig te bepalen maar wel te doen. Zo is het week verbruik bij mij nu 4.5 mg/l
Dus na 3 weken zou ik:
- 3 x 6 mg/l NO3 = 18 mg/l toevoeging - 3 x 4.5 mg/l NO3 = 13.5 mg/l verbruik - 3 weken verversen met 30% nieuw water zorgt dat de 7.5 mg/l start NO3 wordt verdunt naar: (0.7 x 0.7 x 0.7 x 7.5)= 2.57 mg/l
Dus zou ik na 3 weken moeten meten: 2.57 + 18 - 13.5 = 7.07 mg/l
Meet ik minder NO3 (zeg 0) dan zal het verbuik van 4.5 hoger liggen, meet ik meer NO3 (zeg 15) dan zal het verbruik minder zijn. (in een excel bestand (zie bovenstaand plaatje) heb ik e.e.a. uitgewerkt en hoef ik alleen maar nieuwe meet waardes in te vullen en krijg een nieuw advies).
Hoop dat het een beetje duidelijk is? zo niet dan hoor ik het wel.
bericht geplaatst
Je had zeker een heel verhaal ;-) Oefff Anyway, denk dat dat wel de beste manier is. Om met weinig te beginnen, en elke x weken iets opvoeren, tot dat de planten groeien zoals je wilt.
Misschien moet er eens iets neer gezet worden over het "balanseren" van het aquarium. Hoe men controle krijgt, om de hoeveel tijd men zou moeten bijsturen, of alleen bijsturen op gevoel en visie? Dis wel lastig helaas
Het is verstandiger om stikstof te verkrijgen uit de verwerking van het vissevoer. Da's veel goedkoper en minder gedoe.
Met fosfaat ben ik begonnen met 23 microgram / liter / dag. Ophogen deed ik deels op gevoel, deels op meting aan eind van de week. Ondanks dat was ik 2x, net iets te laat met bijstellen.
bericht geplaatst
Dat gedoe met sturing valt toch wel mee?
Je weet je start waarde van een bepaalde voedingstof, per week voeg je een bepaalde waarde toe. Ook wordt een deel van de voeding, door waterwissel, verwijderd. Na een aantal weken meet je de voeding waarde opnieuw. Met deze gegevens kun je min of meer het verbruik van je aquarium berekenen. Voorbeeld: - Waterwissels van 30% - Start waarde : 10 ppm - Per week : 5 ppm - Geschat verbruik per week: 3 ppm
Per week voeg je dus (5-3) = 2 ppm voeding toe. (volgende waardes zijn voor waterverversen)
Na week 3, voor het verversen, meet je opnieuw je waardes. Is deze waarde lager dan 9.3 dan verbruik je dus meer, is de waarde hoger dan 9.3 dan verbruik je minder.
Je kan op basis van deze meting meer/minder voeding toevoegen. eerste keer zal je een aanname moeten doen wat de verwachte opname van voeding is.
je kan natuulijk ook na week 6 meten, dan de waarde van week 6 aanhouden.
bericht geplaatst
Al met al word het hier tog een heel technisch verhaal. De reden dat ik hier na twee maanden weer mee terug kom is om mijn ervaring met jullie te delen. Zie hoe mijn aquarium er nu voor staat. Goed ik ben begonnen met het toevoegen van no3 en po4 maar nogmaals, ik vind het een heel gedoe. het was best wel weer snel opgenomen door mijn aquarium. en ben niet zo sikuur geweest zo kon het gebeuren dat er soms 10 of 14 dagen overheen gingen voor ik die wardes weer bij ging stellen. mijn idee is dus, dat het verhogen van de doseringen profito en easy carbo de doorslag hebben gegeven. Ik wil er op den duur tog naar toe om mijn aquarium meer door observatie en gevoel te sturen. Als ik bijvoorbeeld zie dat het drijf plantje riccia niet meer wil groeien weet ik dat er een tekort is aan no3
Veder blijf ik mijn twijfels hebben over de test setjes van sera. Zeker die voor po4 met dat schepje valt niet nauwkeurig te doseren. En dan die kleur vergelijking soms zie je wat je wil zien. Heeft er iemand ervaring met andere test sets die wellicht nauwkeuriger(af te lezen) zijn.
bericht geplaatst
Ja, als je elke dag voor je aquarium zit, kun je inderdaad een goed gevoel ontwikkelen. Maar blijf wel regelmatig meten, of je gevoel nog overeenkomt met wat je meet. Succes
@Tom, er is helaas geen standaard recept nee, net als Sonja Bakkeren etc. :-( Maar dan zou het ook geen hobby meer zijn.. dan wordt het net als kamerplanten 1 keer per week water geven, en das niet leuk.