Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » Vragen over mijn Aquarium

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email    
Auteur Onderwerp: Vragen over mijn Aquarium
Mazzeltje

Lid # 15524

Waardeer Lid
Icoon 14 bericht geplaatst      Profiel voor Mazzeltje   Email Mazzeltje   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hallo allemaal.

Ik heb een paar vragen over mijn aquarium, hij is 60 bij 30 bij 30.
Er zit namelijk erg veel alg, volgens mij is het draadalg. Mijn hele aquarium zit eronder en ik heb erg veel last van slakken. Ze blijven maar terug komen en het alg ook. Ik word er echt gek van. Terwijl iemand anders ook een aquarium heeft die ik ken met de zelfde afmetingen en die heeft nergens last van. Bijna helemaal geen alg en hier en daar een slakje.

Nu denk ik dat het aan de stroming ligt. Aangezien er in mijn aquarium behoorlijk veel stroming is, ik kan deze pomp niet verstellen en ga ik zeer snel een nieuwe pomp kopen die ik wel kan verstellen.

Maar die andere persoon heeft bijna tot geen stroming.

Kan mijn probleem inderdaad aan de stroming liggen?
Bedankt voor de hulp mensen.

Berichten: 5 | Van: Enschede | Geregistreerd: Sep 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
AquaVISie

Lid # 62

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor AquaVISie   Email AquaVISie   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Onwaarschijnlijk. Wat zijn je waterwaardes ???

Ph, Gh, NO2, NO3 etc etc

Welke vissen heb je en hoeveel ??
Hoeveel voer je per dag ??

etc etc

------------------------------
Onze aquariumdatabase : http://aquavisie.retry.org/Database/database.html

Berichten: 10241 | Van: Geldrop | Geregistreerd: Sep 2002  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Mazzeltje

Lid # 15524

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Mazzeltje   Email Mazzeltje   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Wat de waterwaardes zijn? Ik heb echt geen idee nu. Dat zou ik dan moeten laten testen.

Ik heb 5 Guppen, 6 Kardinaaltjes en 5 Sherrybarbeel. 2 black molly en 1 platty en 2 algeneters. Weet niet precies hoe die heten.

En hoeveel ik voer: Hoe kan ik dat zeggen eigenlijk Haha, Ik denk ongeveel 1˝ theelepeltje per dag. En ongeveel om de dag gooi ik er 2 á 3 stukjes voer in voor de algeneters.

Berichten: 5 | Van: Enschede | Geregistreerd: Sep 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
peixe

Lid # 12832

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor peixe   Email peixe   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Meteen gillen om waterwaarden dat is iets te vroeg vind ik. Het is wel belangrijk dat je gaat leren wat dat betekend.

Maar eerst:

Te veel stroming kan alg veroorzaken, te weinig stroming leidt weer tot andere problemen.

Als je last hebt van alg hoef je de algen eters niet echt bij te voeren, hier krijg je weer meer alg van.

Zo is hebben van veel alg afhankelijk van een heleboel factoren. Lees de onderstaande vragen eens door:

Hoevaak en hoeveel ververs je het water?
Heb je planten in je bak? En hoeveel?
Groeien je planten goed? Geef je de planten voeding?

Is je bak verwarmt? Hoeveel tl lampen hangen er boven? Staat je bak voor een raam of schijnt de zon er direct in?

Kun je deze vragen voor ons beantwoorden?

Dan kunnen we je vervolgens gaan inleiden tot de waterwaarden ;-)

Nee, heel flauw, maar het is heel belangrijk dat je weet waar je mee bezig bent als aquarist. Er is genoeg te lezen op internet. Ook op dit forum.

Groetjes
Peixe
Peixe

[ 30.11.2009, 19:13: Bericht aangepast door: peixe ]

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/4521.html

Berichten: 578 | Van: Heemskerk | Geregistreerd: Jan 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Mazzeltje

Lid # 15524

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Mazzeltje   Email Mazzeltje   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Bedankt mensen dat jullie mij willen helpen. Ik zie al gelijk dat de service op dit forum erg goed is. Echt bedankt.

Ik ben zoals jullie al dachten inderdaad een beginneling en ik vind een aquarium echt leuk. Alleen zoals het nu gaat bij mij met al die algen en slakken vind ik het niet meer leuk.

Normaal gesprokken ververs ik per week soms 2 weken een deel water. ik denk dat het ongeveer 10 á 15 liter water is.

Er zit een verwarmingselement in het aquarium. Die staat ingesteld op 22 graden. En het water is 25 graden.

Ik heb er 1 TL lamp inzitten. Deze lamp zat al bij het aquarium toen ik hem kocht.
Het aquarium staat niet voor het raam en er schijnt geen zon op. Dat mocht namelijk niet, had ik al ergens gelezen.

Ik had volgens mij op dit forum gelezen dat als je de verlichting te lang aanlaat staan dat de algengroei stimuleerd. Ik had in het begin namelijk de hele dag de verlichting aan. Van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat. Maar de laatste weken heb ik de verlichting ongeveer 8 uur per dag aan.

Nog even een vraagje over de algeneters. Ik had er namelijk 3. Maar van het weekend is er 1 overleden. Het was zo'n witte ancistrus dacht ik. Terwijl hij de dag ervoor nog actief was. Kan dit met te maken hebben dat is ze bijvoer wat niet nodig is volgens jullie?

@-> Peixe: Jij zegt dat de weinig ook voor problemen kan zorgen. Voor wat voor problemen dan?

[ 30.11.2009, 19:27: Bericht aangepast door: Mazzeltje ]

peixe

Lid # 12832

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor peixe   Email peixe   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
;-) Nieuwsgierig meteen.

Die ancistrus kan door van alles overleden zijn maar denk niet dat het met bijvoeren te maken heeft. Hoelang heb je de bak al staan?

Stroming: Te veel stroming betekend dat de CO2 die de planten lekker vinden, snel uit het water gaat. En je krijgt meer zuurstof in het water door de grotere oppervlakte stroming. Dus meer kans op alg.
Te weinig stroming (geen) zorgt er voor dat niet alle voedingstoffen door de hele bak komen. En dat de bak niet op alle plekken evenveel verwarmt wordt. Matige stroming is het beste.

Je kunt een poreuse spons in het uitmondingsstuk zetten zo dat de stroming iets minder wordt.

Algen tegen gaan: Ik zie dat je al rekening gehouden hebt met een aantal dingen waar de algen niet van houden. Kortere belichting, geen directe zon etc.

Waterwaarden: Je zou eens moeten zoeken op de volgende site. Een echte goede basis.
http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua/startpag.html

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/4521.html

Berichten: 578 | Van: Heemskerk | Geregistreerd: Jan 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Gozer

Lid # 11248

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Gozer   Email Gozer   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ben ook wel benieuwd naar de waterwaardes, denk dat daar de oorzaak wel uit duidelijk wordt.

Tevens zeg je dat je veel slakken hebt, wat is veel?

Aquarium (via 'gozer' methode) update:2010.05.16
Geleidbaarheid logboek New

Berichten: 2452 | Van: Hoofddorp | Geregistreerd: Jul 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
polli

Lid # 5507

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor polli   Email polli   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Foto?
Berichten: 567 | Van: Kerkenveld (drenthe) | Geregistreerd: Feb 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Mazzeltje

Lid # 15524

Waardeer Lid
Ik kom net thuis van een vermoeide dag werken en toen zei mijn vriendin dat er weer een algeneter dood is. Dit is een normale zwarte Ancistrus met stippen. Ik vind het echt vreemd en baal er echt van. Dit had ik nooit verwacht. Ik heb mijn bak nu ongeveer 4 maanden staan. En ik heb ook in die tijd baby visjes gehad van Platy en Black Molly. Dus dat is denk ik ook weer goed nieuws. Want ik heb ergens gelezen dat als de waardes ongeveer goed zijn er baby visjes kunnen komen. Dit lijkt mij ook ergens logisch.

En even over de slakken. Ik heb ze soms op een zijruitje zitten en dan zitten er wel 15 op. En dan nog in de rest van de bak.

Een foto ga ik van de week zeker plaatsen. Nu heb ik even geen zin in haha.

Ik denk dat ik trouwens in het weekend even een potje water naar de winkel breng om het te testen. Ik zal de uitslag dan hier wel plaatsen.

[ 02.12.2009, 20:57: Bericht aangepast door: Mazzeltje ]

Gozer

Lid # 11248

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Gozer   Email Gozer   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ben wel benieuwd naar je waterwaardes...
de Ancistrus en de molly's (black, plaatjes) hebben volgens mij hele andere eisen aan waterwaardes.

Aquarium (via 'gozer' methode) update:2010.05.16
Geleidbaarheid logboek New

Berichten: 2452 | Van: Hoofddorp | Geregistreerd: Jul 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Onyx

Lid # 17329

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Onyx   Email Onyx   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peixe:
Je kunt een poreuse spons in het uitmondingsstuk zetten zo dat de stroming iets minder wordt.

Wat voor soort spons gebruik je hiervoor?
Mijn ervaring met sponzen is dat ze zo snel stuk gaan bij dergelijk gebruik. Ben erg benieuwd waar je geschikte poreuze sponzen vandaan haalt. Ze moeten namelijk wel veilig zijn en geen chemische troep afgeven aan het water..

Berichten: 57 | Van: Amsterdam | Geregistreerd: Feb 2010  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.