bericht geplaatst
EasyCarbo koolstof voeding daar heb ik al nooit in gelooft of te wel co2 uit een potje.Als je wat van water chemie af weet dan weet je ook dat co2 vluchtig is dat wil zeggen dat als je de ph wil laten zaken met de zelfde kh moet je er co2 constant in spuiten hoeveel hang van je kh af, en zijn terug te vinden op internet met co2 tabellen.Dus even anders gezegd als je nu ga meten zie je niks van dit alles omdat het middel in mijn ogen geen koolstof kan bevatten, maar wat zit er dan in het middel.Ik zelf kwam uit bij waterstofperoxide dit had ik in het verleden wel eens gebruikt en had vele overeenkomsten met EasyCarbo dood algen, is slecht voor planten als valseneria en Zosterella dubia en Waterpest gek he dat heb je met die EasyCarbo bij de zelfde planten ook.De meeste algen groeien op een zuurstof arme bodem door nu EasyCarbo of waterstofperoxide toe te voegen ga je zuurstof in je water aan brengen dit is de nek slag voor vele algen soorten blijk uit mijn test.Op mijn planten zat baardalgen en roetalgen op de stenen een roodsmeeralgje,na vier dagen is het grootste gedeelte morst dood en dat voor 4 euro de liter.Vissen en slakken geen een deed raar in de keur en nu nog niet.Wat er in EasyCarbo allemaal zit weet ik niet maar het lijk er op dat het hoofdbestand waterstofperoxide is vermengd met ......
Door dat ik pure waterstofperoxide gebruikten3% gaat het tien keer sneller dan met EasyCarbo kijk en foto's maar vier dagen Zit er tussen.
[ 23.08.2009, 13:37: Bericht aangepast door: Mars ]
bericht geplaatst
Easy carbo is veel meer dan alleen een goedje voor het bestrijden van algen. Het is een voedingsstof, dat is Waterstofperoxide niet. Ik vind je vergelijking hier daarom toch wel erg krom want Easy carbo is zoveel meer dan alleen H2O2.....
Ik zou je test graag in een langere tijds periode willen bekijken. Ik wil graag zien hoe je planten blijven na een langere periode van gebruik. Wat bij easy carbo namelijk geen probleem is.
--- Als je CO2 in water wil hebben kom je bijvoorbeeld aan waterstofcarbonaat (H2CO3). Het kan dus zeer goed als een in water opgeloste stof aanwezig zijn.
[ 23.08.2009, 12:35: Bericht aangepast door: Tien ]
Ik ben ook altijd eigenwijs en was toevallig aan het kijken wat en wie er nu werkt met easycarbo. Ik denk dat easycarbo de koolstof op één of andere manier bind aan een andere stof zodat het oplost in water, en dat die verbindingen langzaam ontbonden worden in water zodat er koolstof vrij komt. Dat is wat ik bedacht had. Aangenomen natuurlijk dat er daadwerkelijk iets met koolstof gedaan word zoals ze beweren... Waterstof peroxide is in ieder geval wel goedkoper
Zijn er hier op het forum scheikundigen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen, of misschien zelfs wel eens een proefje hebben gedaan met easycarbo??
Ik wil het best later even vertalen voor de geinteresseerde forum gangen, maar daar heb ik nu nog even geen tijd voor.
Clue is, easycarbo is vergelijkbaar met flourish... Er wordt gebruik gemaakt van een product dat vergelijkbaar is aan een stofje dat planten middels fotosynthese verkrijgen en dus direct als bouwmateriaal in de plant gebruikt kan worden.
Er is dus ook geen sprake van vloeibaar CO2...
Ook worden vaak reductoren (!) gebruikt, deze zorgen er voor dat Fe3+ wordt omgezet in Fe2+, wat voor planten gemakkelijker is op te nemen. Mede hierdoor lijkt de aanwezigheid van waterstofperoxide niet waarschijnlijk, dit is immers een hele sterke oxidator!
Verder ga ik er nu even niet op in,
De wetenschap is er om dingen te verbeteren en daarom raken dingen achterhaald, maar dat is geen reden om er geen gebruik van te maken om dingen beter te krijgen!
bericht geplaatst
Het verschil tussen jou expiriment en het gebruik van Easycarbo of bv Florish exel is dat peroxide de algen dood ............
Die andere producten (carbo en florish) doden algen maar laten vooral de planten groeien.
Dat is dus heel wat anders!
Als je kiespijn hebt kun je een pijnstiller nemen (in jou expiriment de peroxide, niet het probleme maar de symptomen bestrijden). Je kunt ok naar de tandarts gaan en het probleem weghalen. Ik kies voor die laatste manier.
Helaas is het bij planten niet 1 factor waar het aan ligt of je planten het wel of niet doen maar een combi van factoren. Is er echter 1 niet goed dan werkt het in zijn geheel minder of niet. Carbo/Florish kan dan een oplossing zijn (de aanbod van Ctjes (of dat nu in de vorm van CO2 is of in de vorm van Koolstof (carbo of florish) is niet zo belangrijk.
Mensen die serieus met plantenbakken bezig zijn merken dat er een boel factoren van invloed zijn. Zeker met moeilijke planten is de grens tussen slagen en mislukken heel dun.
Met een aquarium vol vis gaat dat gewoon NIET lukken.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn hier die geen succes hebben met easycarbo!
edit: aanhalen van andere fora verwijderd.
[ 23.08.2009, 13:39: Bericht aangepast door: Mars ]
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Ik gaf het aan als voorbeeld van een vloeibaar iets waarin CO2 zou kunnen zitten H2CO3 is een zuur inderdaad (namelijk koolzuur in frisdrank)
-----
Edit: Misschien om eventuele zaken voor te zijn: Dat er een middel ter discussie gesteld wordt is prima. Zodra er een middel afgekraakt wordt zonder dat er een goede onderbouwing gegeven kan worden zal dit topic gesloten worden.
[ 23.08.2009, 13:13: Bericht aangepast door: Tien ]
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door Keukenprins: Het verschil tussen jou expiriment en het gebruik van Easycarbo of bv Florish exel is dat peroxide de algen dood ............
Die andere producten (carbo en florish) doden algen maar laten vooral de planten groeien.
Dat is dus heel wat anders!
Als je kiespijn hebt kun je een pijnstiller nemen (in jou expiriment de peroxide, niet het probleme maar de symptomen bestrijden). Je kunt ok naar de tandarts gaan en het probleem weghalen. Ik kies voor die laatste manier.
Helaas is het bij planten niet 1 factor waar het aan ligt of je planten het wel of niet doen maar een combi van factoren. Is er echter 1 niet goed dan werkt het in zijn geheel minder of niet. Carbo/Florish kan dan een oplossing zijn (de aanbod van Ctjes (of dat nu in de vorm van CO2 is of in de vorm van Koolstof (carbo of florish) is niet zo belangrijk.
Mensen die serieus met plantenbakken bezig zijn merken dat er een boel factoren van invloed zijn. Zeker met moeilijke planten is de grens tussen slagen en mislukken heel dun.
Met een aquarium vol vis gaat dat gewoon NIET lukken.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn hier die geen succes hebben met easycarbo!
Even over mijn bak die staat er goed bij roetalg kan er binnenkort tijd zorgen dat je bak omslaat van een mooie bak naar iets verschrikkelijks dat kunnen top aquarianen je ook vertellen water verversen zorg hier voor namelijk als je het in je bak heeft.
Ik heb er nog geen een gezien die zonde die pro-fito het boeltje alg vrij hield ze moesten allemaal Easycarbo er bij hebben om de alg aan te pakken. Waterstofperoxide is een onschuldig middel en breek je water zelf af je blijf met geen rest stof zitten dus waar heb je het over.
[ 23.08.2009, 13:40: Bericht aangepast door: Mars ]
bericht geplaatst
KP kent de eigenaar van easylife erg goed meen ik. dus die weet denk wel een beetje wat ze daar doen qua onderzoeken in het lab en met hun ervaringen
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door Snake *NL*: KP kent de eigenaar van easylife erg goed meen ik. dus die weet denk wel een beetje wat ze daar doen qua onderzoeken in het lab en met hun ervaringen
Klopt, ik weet hoe secuur ze te werk gaan daar. Weet ook sommige producten waar ze mee bezig zijn kwa ontwikkeling ..........
Maar wel veel kennis als ik iets weten moet. Daarbij is het een hele aardige man die dingen voor je doet ondanks dat hij het eigenlijk veelste druk heeft!
Daarom kan ik er niet tegen als mensen die van toeten nog blazen weet dingen roept die totaal niet kloppen.
Er zijn veel mensen die ervaring hebben et deze producten en waar het geweldig helpt.
[ 23.08.2009, 13:42: Bericht aangepast door: Mars ]
bericht geplaatst
De enige reden om waterstofperoxide (heel voorzichtig!) te gebruiken is toch tegen roetalg? Dat is de enige - en hopelijk laatste! - keer dat ik het tenminste gebruikt heb.
------------------------------ De bak van Bas: klikkerdeklikkerdeklik, update pagina 10.
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door jacodiscus: Waterstofperoxide is een onschuldig middel en breek je water zelf af je blijf met geen rest stof zitten dus waar heb je het over.
Nou daar kan ik het niet helemaal mee eens zijn. Een forumlid hier heeft onderzoek gedaan naar het bestrijden van algen met Waterstopperoxide. Dat bleek toch niet altijd even makkelijk te zijn. http://catweazle.rgkoelman.nl/artikelen/h2o2.aspx
bericht geplaatst
Goed, ik heb een aantal berichten aangepast en een aantal berichten verwijderd in dit topic.
1. Vragen om slotjes mogen via report post, voorzien van een goede reden. (Het oneens zijn met elkaar dt EasyCarbo en waterstofperoxide hetzelfde doen is geen reden voor een slotje) 2. Persoonlijke delen uit de posts zijn verwijderd, omdat ze niets te maken hebben met de hele discussie. Die kunnen via PB aan de geadresseerde gestuurd worden.
Ik heb geen zin om iedereen hier pb over te gaan sturen, want dan ben ik daar nog heel de middag mee bezig. Heb je iets zinvols bij te dragen aan deze discussie (dus over easycarbo/waterstofperoxide) kan je gerust deelnemen, zo niet (persoonlijke verwijzingen en verwijzingen naar andere fora of whatsoever) dan is het verzoek hier niet meer te reageren.
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door Snake *NL*: KP kent de eigenaar van easylife erg goed meen ik. dus die weet denk wel een beetje wat ze daar doen qua onderzoeken in het lab en met hun ervaringen
Wat denk je nou dat die eigenaar zeg Jaco je verhaal klop.Ik zeg je dat als je naast die pro-fito waterstofperoxide gebruik dat je zelfde heeft als je easy carbo.
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door jacodiscus: Waterstofperoxide is een onschuldig middel en breek je water zelf af je blijf met geen rest stof zitten dus waar heb je het over.
Nou daar kan ik het niet helemaal mee eens zijn. Een forumlid hier heeft onderzoek gedaan naar het bestrijden van algen met Waterstopperoxide. Dat bleek toch niet altijd even makkelijk te zijn. http://catweazle.rgkoelman.nl/artikelen/h2o2.aspx
bericht geplaatst
Leuk stukje over Flourish Excel.
Ik heb voor de lol ook eens rondgekeken om te zien of men meer wist over wat er nou in Easy carbo zit. Wat betreft Excel (en waarschijnlijk ook EasyCarbo)is de koolstofbron een vorm van glutaaraldehyde. Iemand op een ander forum heeft dat ook in een bak geprobeerd en zag ook een positief effect op plantengroei en een negatief effect bij veel algen. Verschillende planten hebben een andere gevoeligheid voor glutaaraldehyde, je ziet dat al met Vallisneria. En zo zijn de meeste algen (veel) gevoeliger dan onze planten. Maar als je te hoog doseert kunnen veel planten er ook niet tegen. Net als bij Easy Carbo. Probleem met glutaaraldehyde is dat het ERG ongezond is en het niet aan te raden is er zelf mee te gaan spelen. In de producten die wij gebruiken zit het dan ook in een andere vorm (polycycloglutaracetal) die veel minder gevaarlijk is (mag ik hopen), maar wel nog door de planten gebruikt kan worden. Blijft dat er niet voor niets op staat het buiten bereik van kinderen te houden.
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door jacodiscus: Wat denk je nou dat die eigenaar zeg Jaco je verhaal klop.Ik zeg je dat als je naast die pro-fito waterstofperoxide gebruik dat je zelfde heeft als je easy carbo.
Hoi Jacodiscus,
Kan je dan eens uitleggen hoe waterstofperoxide planten laat groeien, want dat snap en geloof ik niet.
bericht geplaatst
Planten en algen concuren om de voedingstoffen als de planten niet meer goed groeien geven geen zuurstof meer af.Dit nu net de stof die algen nek.De waterstofperoxide neem het over algen groeien op een zuurstof arme omgeving die Waterstofperoxide maak je water zuurstof rijk Een goed groeiende bak geef zuurstof af en jij moet er koolzuur in duwen voor dat de planten dit kunnen leveren.
bericht geplaatst
"Door dat ik pure waterstofperoxide gebruikten 3%" daar zit dus 3% van de werkende stof (H2O2) in, de rest is gewoon H2O. Hoeveel moet je dan toevoegen wil dit je water zuurstofrijk maken?