bericht geplaatst
je zegt redelijk beplant, maar belicht maar 6 uur per dag.
een no3 van 12 mg/l.....
volgens mij mag je de belichtings tijd wel wat langer maken. Als het goed is neemt je hoeveelheid alg dan ook af. (ben geen expert, heb zelf zo goed als geen alg, alleen draadalg......)
| IP: Gelogd |
Ronny
niet geregistreerd
bericht geplaatst
inderdaad veel te weinig licht licht moet je bekijken als zonlicht dus zeker 10 uur licht
je kan altijd werken met een onderbreking zodanig dat je planten co2 aanmaken maar persoonlijk is het best dat je gewoon 10 a 12 uur continu verlichting geeft
nog een vraagje : hoe lang heb je deze lamp al in je aqua
IP: Gelogd |
bericht geplaatst
lamp is nog maar enige weken in gebruik. heb ergens gelezen om met een onderbreking te werken max.2x3uur per dag,en er is toch een lichte verbetering te merken. ga proberen om no3 nog iets naar beneden te krijgen.
dank voor de reactie Berichten: 20 | Van: Waregem (Belgie) | Geregistreerd: Mar 2007
bericht geplaatst
max 2x3 uur.... waar heb je dat gelezen als ik vragen mag? strookt namelijk niet met wat ik tot nu toe gelezen heb... en ik leer graag bij
------------------------------ Beren in de Kalverstraat zijn over het algemeen genomen schoothondjes Berichten: 6389 | Van: purmerend | Geregistreerd: Jan 2006
bericht geplaatst
Als je last van algen hebt dan wil het wel eens werken om je belichtingsduur te verminderen.
Toch is het altijd het beste om de mees tideale omstandigheden te scheppen voor je planten, want als deze goed groeien hebben de algen geen kqans, alleen een beetje draadalg wil dan wel eens meedoen.
Planten groeien goed als: 1) er voldoende voedingsstoffen zijn, (wet van Liebig), zodra er van 1 element te weing is, stoppen de planten met groeien en slaan de algen toe. 2) er moet ruim voldoende licht zijn, tenminste 35 tot 45 lumen per liter water en dat tenminste 10 uur AANEENGESLOTEN aan. 3) Geef planten het meest eenvoudig bereikbare eten voor hun assimilatie: CO2! 4) Zorg voor klei/leembolletjes bij de wortels van de (van oorsprong) moerasplanten.
Als laatste: zet een paar goede algeters in je bak, bv Crossocheilus Siamensis, of Otocinclus soorten.
Beetje duidelijk zo?
------------------------------ not for sale, neither for hire, where's smoke, there's fire!! Berichten: 6441 | Van: Reuver Limburg | Geregistreerd: Nov 2003