bericht geplaatst
Ff een paar dingen, allereerst wil je een beetje aandacht besteden aan je posts die je neerzet?
Over je algen probleem, als je alleen maar kale stenen in je bak gooit, waarbij je moet bedenken dat je altijd eerst de stenen in de bak doet en daarna pas je grind, en je hebt er geen planten bij, en je voert teveel, dan kan je verwachten dat je fosfaat omhoog giert.
En daar door krijg je die algen.
Waar je mee zou kunnen beginnen is een paar flinke bossen waterpest aan te schaffen.
Maakt gelijk dat je aquarium er wat "gezelliger" uit ziet, tevens zal dit je fosfaat naar beneden halen, waar door je eerder verlost zal zijn ven je algen.
Zou die stenen er uithalen en eens lekker onder de hete kraan te leggen, en goed schoon te maken.
En als je dan ook nog een beetje minder, of wat meerdere keren per dag een heel klein beetje voert, dan zal de alg ook niet gauw terug komen.
[ 15.04.2007, 17:29: Bericht aangepast door: dog ]
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
ok maar ik heb ook eerst de stenen op stuk piepschuim in de bak gedaan en toen grind:P en heb de stenen heel goed schoon gemaakt en heb 2 plantjes in de bak:)
------------------------------ Hi I'm Homer Simpson. Got Beer? Berichten: 322 | Van: Terwolde | Geregistreerd: Jan 2007
bericht geplaatst
volgens mij zijn die stenen typische kalkstenen die je hardheid van het water omhoog laten schieten. En aangezien jij geen hard-water vissen hebt zitten lijkt me het geen verstandig plan om de stenen te laten zitten..
Haal je stenen er eens uit , sla er een klein stukje af en druppel er eens wat zoutzuur overheen. Kijk dan of het borrelt. Als het borrelt heb ik gelijk. Doet het dit echter niet dan zit ik ernaast en kan je de stenen er in houden. Maar ook zoals dog al zegt ligt deze algenexplosie aan het fosfaatgehalte. Om de hoeveel dagen ververs je het water? Hoeveel voer je? En er staan ook helemaal geen planten in je bak. De planten zorgen ook mede voor een goed biologisch evenwicht. Dus het is handig om er een paar snelgroeiende planten erin te zetten omdat deze de afvalstoffen gebruiken voor hun groei. En waterpest is daar een van de beste in.
bericht geplaatst
ok zou kijken of ik nog meer planten kan kopen ik heb er nu 2 inzitten ik ververs water om de week soms om de 2 weken hoe kom ik aan zoutzuur? welke plant kan ik er het beste in doen waterpest is niet mijn smaak vindt ik meer wat voor in een vissenkom
------------------------------ Hi I'm Homer Simpson. Got Beer? Berichten: 322 | Van: Terwolde | Geregistreerd: Jan 2007
bericht geplaatst
Waterpest hoeft nou ook even niet erin voor de decoratie maar iig om de alg weg te krijgen. Ook zou je andere snelgroeiende 'echt waterplanten' (dus geen moerasplanten!)kunnen gebruiken.
bericht geplaatst
die stenen kun je ook testen door over een stukje gewone schoonmaakzaijn over heen te gieten, wanneer dit bruist zit er kalk in. Ik heb ook ooit zulke stenen gehad en daar zat echt heel veel kalk in. Niet goed voor je visjes...........
bericht geplaatst
Wat voor een visjes heb je in je aqua?? Op de foto zie ik een neon en een paar amandaes, klopt dit??
Zo ja, dan kun je beter geen stenen er in doen. Dat zijn visjes die beter gedijen met een stuk kienhout, evt. begroeid met javamos, veel plantjes. Ze houden namelijk van een wat zacht zuur water (Ph < 7) en dat kun je nooit bereiken met al die stenen
bericht geplaatst
mmm... blauwalg? hoort dta blauw te zijn. ik heb als volgt gedaan, de stenen schoongemaakt en op ze kop weer in de bak gedaan. nu gaat de alg aan de onderkant dood en bovenop zit nu niets. hoop dat dit werkt, heb nu ook nog de verlichting uitstaan paar daagjes.
bericht geplaatst
ben ik een beetje bang voor, blauw alg is namelijk niet een gewone alg, maar een bacterie die je door vervuiling/rotting in je bak krijgt. Heb je nog gekeken of je stenen kalk afgeven?
------------------------------ Beren in de Kalverstraat zijn over het algemeen genomen schoothondjes Berichten: 6389 | Van: purmerend | Geregistreerd: Jan 2006
Ronny
niet geregistreerd
bericht geplaatst
nu blauwalg is niet altijd blauw het heeft meer een donkere groene kleur als je het soms op je stenen blauw alg hebt kan je dit met de hand afwrijven ruik dan naar je vingers en ze zullen een sterke geur hebben ik vind dat deze ruikt naar turf
blauw alg is een bacterie en op ons forum zal je zeker heel veel terugvinden hierover
IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Mag ik mischien vragen hou oud deze bak is?
Hoe vaak word er ververst, en wat zijn je waterwaardes.
Er zijn andere manieren om het weg te krijgen hoor, maar dan krijg je het vermdelijk weer terug. De oorzaak aanpakken is eerst het beste, later kun je iets anders gaan doen.
bericht geplaatst
ik had de stenen schoongemaakt en idd er zit kalk op best veel ik ververs 1 keer per week waterwaardes weet ik nietheb niet van die meetdingen deze bak is ongeveeer 7 maanden oud
bericht geplaatst
in verband met jouw visjes zou ik je in deze situatie aanraden deze stenen eruit te halen. Je vissen willen graag zacht water, dat lukt nooit als je stenen zoveel kalk afgeven. Dit staat natuurlijk los van je alg explosie. Behalve dat je dan ook geen vuilophoping meer tussen je stenen hebt.maanstene staan er namelijk om bekend veel vuil vast te houden.
------------------------------ Beren in de Kalverstraat zijn over het algemeen genomen schoothondjes Berichten: 6389 | Van: purmerend | Geregistreerd: Jan 2006
bericht geplaatst
ik heb nu alles eruit de vissen zitten in een emmer met suurstofpompje en verwarming de bak is op dit moment leeg ik ga er zo weer nieuw grind in doen met een stuk kienhout dan doe ik de vissen er weer in!
bericht geplaatst
doe je visjes wel terug met al het water waar ze nu in zitten. Het is niet ideaal om he zo te doen , maar ze lang in een emmer laten is ook niet ideaal
Hou de komende tijd je nitriet waardes goed in de gaten. Ververs de komnde dagen elke dag een beetje! Ik kan niet terug vinden hoe groot deze bak is, maar ik gok 60 cm? als dit klopt doe dan elke dag 10 L= 1 emmer Is het een bakje van 40 cm... elke dag een halve emmer. Dit voor minimaal een week.... daarna om de andere dag verversen.
wil je me ook nog een keer vertellen welke/ hoeveel visjes er in zitten?
bericht geplaatst
Een bak ombouwen is niet de oplossing. Je hebt in ieder geval in deze bak al bacterien opgebouwd.
Zonder je waterwaardes kan ik je niet meehelpen, waterwaardes zijn nodig als je problemen in je bak hebt.
Het zou bv hebben gekund dat je bak vervuild is geweest, maar het had ook gekunt dat je teveel water ververste en dat daardoor de boel niet wou ontwikkelen, het kan alle kanten ingaan daarom hebben we nu juist die waterwaardes nodig.
Even kijken hoe kan ik het makkelijk uitleggen. Stel je gaat naar de dokter omdat je pijn hebt, je verteld het tegen de dokter en deze vraagt waar heb je pijn, jij geeft dan als antwoord weet ik niet dokter ik heb gewoon pijn.
Het is (vind ik) al heel moeilij om problemen via een ongeziene bak op te lossen door middel van alleeen comunicatie en geen zicht op de bak zelf.