bericht geplaatst
Prima truukje. Leg die alg even in brandspiritus (methanol). Als die alg rood kleurt is het baardalg.
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Diegene van mij vallen onder de familie spirogyra.
Oplossing : alle planten die de laatste maand niet hebben gegroeid verwijderen wachten tot geheel stabiel is Co2 opvoeren na 20 mg/l dagelijkse bemesting matig / gepast fosfaat nivo hout, turf en extracten verwijderen / stoppen. verwijderen gevoelige planten zoals myriophyllum, diplis. elke dag handmatig met tandborstel schoonpoetsen.
die gedurende 3 a 4 weken volhouden.. en da's best wel een pittig werkje
------------------------------ In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green
bericht geplaatst
Licht is Philips 840 Tijden: 09.00-13.00 en 17.00-23.00
En heb nieuwe foto's en is echt veel erger geworden.
Waardes vandaag, voor het verversen. Laatste verversing was 2 weken terug. En ik ga straks na de verversing starten met EasyCarbo. pH: 7,5 KH: 3,0 PO4: tussen 1 en 2 mg/l NO3: meer dan 40mg/l
========
Na de verversing: pH en KH niet gemeten. NO3: 20 mg/l PO4: 0.5 mg/l
2,5 ml Easycarbo toegevoegd, en dit ga ik dagelijks doen.
Ik filter met een ecco filter, van onder naar boven.
bericht geplaatst
Het zal wel een week of 2 duren voor je verschil ziet, de easy-carbo kun je wel elke dag het beste 's-ochtend toevoegen. Je planten moeten het natuurlijk kunnen omzettten.
Succes en ik ben benieuwd.
bericht geplaatst
Voor easy-carbo niet, omdat je dit zowieso dagelijks toevoegd en je planten het gelijk opnemen. Alleen denk ik niet dat je zeoliet echt werkt.. Omdat je eerder een meting deed voor je ververste die dubbel zo hoog NO2 PO4 had.. In principe is zeoliet in je filter ook helemaal niet nodig. Zorg dan liever voor een goede biologische vulling.
Misschien is het ook wel goed als je kijkt naar wat deze hoge waardes veroorzaakt. Daarin ben ik het zeker eens met Tom, je alg wordt natuurlijk veroorzaakt door meerdere omstandigheden. PO4 houdend voer etc etc..
Probeer ook zeker eens snelgroeiende plantjes te zetten in je bak omdat dit echte nitraat en Fosfaat vreters kunnen zijn. Als je voldoende licht en andere plantenvoeding hebt( niet teveel) zodat je planten volop kunnen groeien, leverd dat ook zeker een beter resultaat qua waterwaardes NO2 en PO4.
Het is allemaal gekoppeld en daarom ook is aquarium houden af en toe niet makkelijk... Maar als het allemaal goed samenkomt dan heb je ook een mooi bakkie..
[ 17.03.2007, 16:58: Bericht aangepast door: Ronald ]
bericht geplaatst
Ik heb valisneria erin staan, maar die lijkt het momenteel slecht te doen, waar ik vroeger elke week vele uitlopers tref zijn het er nu in de afgelopen weken (6 weken ofzo) maar 2 bij gekomen.
Heb al waterpest erin gedaan om de algengroei te belemmeren, maar dat lijkt ook niet te werken, en algen groeien naar mijn mening explosief. En ook zoals op de foto te zien op de waterpest.
Dan zal ik maar de zeoliet weer gaan vervangen voor de eheim substrat.
bericht geplaatst
Na ruime week easycarbo lijkt de algen al minder te zijn. De algen die eerst zwart/groen waren, zijn nu wel allemaal grijs/wit, betekend dit dat ze dood zijn?
citaat:Oorspronkelijk geplaatst door Karlok: Na ruime week easycarbo lijkt de algen al minder te zijn. De algen die eerst zwart/groen waren, zijn nu wel allemaal grijs/wit, betekend dit dat ze dood zijn?
Dat zou kunnen, maar geef het nog een weekje...
Ik denk dat je Qua redfield ratio N:P op het randje zit. Het zou dan ook heel goed zijn als je je PO4 naar 0.5 kunt brengen en je NO3 naar onder de 20..
Dus even kijken wat zulke hoge PO4 NO3 waardes veroorzaakt en die aanpassen.. *voeren? *aantal vissen tov de bakmaat? *Planten? *verversen? *waardes leidingwater(deze zijn goed want na verversen is je NO3 gedaald)..