Onderwerp: tips voor de behandeling van algenproblemen
Ronny
niet geregistreerd
bericht geplaatst
Na aanleiding van steeds weerkomende vragen van de aquaforumleden over algproblemen ga ik eens proberen om een paar tips neer te schrijven om het best deze algen problemen op te lossen.
ALGENBEVORDERDENDE PROBLEEM 1
* Nitraat te hoog < 40 mg/ l * fosfaat te hoog < 0.5 mg/l * Het teveel het meststoffen wordt niet verbruikt door de planten en stapelen zich op
OPLOSSING
- 25% water verversen - minder fosfaatrijk voedsel geven ( vb diepvriesvoeding goed uit spoelen - meer levende voeding geven ... - snelgroeiende planten inzetten - filtermedium aanpassen ( bv keramische pijpjes bv sera siporax gebruiken ) - bestrijding door de redfield redfield ratio calculator
ALGENBEVORDERDENDE PROBLEEM 2
* aquarium water wordt zelden ververst * geen 25% verversing maar gewoon bijvullen verdampt water * bodem logt vol met overschot bladeren en molm * water in stijgende lijn nitraat en fosfaat
OPLOSSING
- wekelijks 25% water verversen - oude plantenblaadjes verwijderen - molm afhevelen - planten regelmatig snoeien - verversing water ontchloren ( bv easy life- aquatan ... )
ALGENBEVORDERDENDE PROBLEEM 3
* oude lampen of verzwachte lichtsterkte * foutieve lichtkeuze * spitsige groei of trage groei planten
OPLOSSING
- lampen jaarlijks vervangen - tijdsduur minimaal 10 uur licht - max 12 uur of werken met interval verlichting : 5 uur licht - 4 uur licht uit - 5 uur licht - zorg voor regelmatige verlichting door een tijdsklok - juiste keuze van verlichting ( zie verlichting ) - plaatsen van reflektoren op de lampen - vermijd blauw kleurige lampen - verwisselen lampen niet allemaal te samen maar om de 4 weken 1 lamp
ALGENBEVORDERDENDE PROBLEEM 4
* Waterverversing gebeurt enkel op basis van gefilterd regenwater of met osmose * te lage KH waarden * schommelende PH waarden * planten slechte groei
OPLOSSING
- aan de osmose of gefilterd regenwater mineralen toevoegen ( bv sera mineral salt - dupla kh + .... ) - wekelijks schema maken voor bemesting ( bv profito - sera florena - dennerle ... ) - wortelvoeding planten ( bv leemballletjes - sera florenette ... )
ALGENBEVORDERDENDE PROBLEEM 5
* geen plantbemesting of af en toe flinke dosis bemesting
OPLOSSING
- schema uitwerken voor wekelijkse bemesting bv profito-sera-dennerle ...
ALGENBEVORDERDENDE PROBLEEM 6
* rechtstreekse inval daglicht
OPLOSSING
- sluiten van gordijnen tijdens de dag - eerst bekijken voor opstelling van aquarium zodanig dat hij niet direkt in het zonlicht staat - eventueel ( indien mogelijk met visbestand ) filteren over turf om water bruiner te maken
- de hardheid van het aquawater ( GH - KH ) - de temperatuur van het water - de verlichting - de zuurgraad van het aquawater - voedingstoffen in het water ( meststoffen en co2)
bericht geplaatst
Je vergeet te melden dat één van de allergrootste oorzaken van algen nog altijd is dat sommige mensen gewoon teveel rotzooien met hun bak. De beste remedie tegen algen is nog altijd geduld en rust. Kort gezegd: In 9 van de 10 gevallen is "niets doen" het beste advies.
bericht geplaatst
het is ook handig om een algenkrabber ann te schaffen werkt supergoed en kost niet veel
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
ik had vroeger ook ooit eens een vrij groot algenprobleem, dit was toeb vrij eenvoudig op te lossen door tussen de (buiten)pomp een UV lamp aantesluiten. Je hebt ze speciaal voor aquarium, maar deze zijn meestal duurder als de grotere uitvoering voor een vijver.... alleen de werking is hetzelfde, en heb nooit geen problemen meer gehad *dit maar als tip*
------------------------------ Wie vauten vint mach se houwen! Mijn Aquarium Berichten: 30 | Geregistreerd: Mei 2008
bericht geplaatst
Hallo Ik heb een KOI vijver van 12.000liter, heb momenteel veel last van zowel draad als zweefalgen, ververs maandelijks met ca. 10% kraanwater, voer al minder echter geeft dat geen resultaat. Zal mijn UV-lampje vervangen ( vorig jaar gekocht ) wie weet geeft dat een oplossing?
Wie heeft er nog meer nuttige tips?
bericht geplaatst
De link "verlichting" in het stuk tekst bovenaan lukt me niet. Ligt het probleem bij mij, bestaat dat stukje niet meer of is het verplaatst? (indien verplaatst is het misschien handig de link aan te passen?)
bericht geplaatst
Probleem ligt niet aan jou, maar dat die topic verwijdert is.
bericht geplaatst
dat lichtsysteem, 5 uur aan, 4 uur uit, 5 uur aan, op 1 dag, mag dat bijvoorbeeld met een digitale klok zo gemaakt worden dat er dan in het weekend 10 uur aan 1 stuk licht is en in de week dit systeem?
Groetjes
------------------------------ Opnieuw meer en meer de kriebels! Berichten: 19 | Van: Boutersem | Geregistreerd: Dec 2009
bericht geplaatst
Ja dat kan, licht hoef je echt niet zo strikt te nemen, doet de natuur ook niet. De showbakken bij onze LFS staan 2 dagen helemaal uit in het weekend en doen het buitengewoon goed.
In de natuur is het daglicht door de dag heen nooit even sterk. Bij een erg bewolkte dag (regen seizoenen bijvoorbeeld) kan er wel eens bijna geen licht op sommige planten vallen (<200 lux), dat is geen probleem.
bericht geplaatst
maar als je al heel veel alg heb, kan je dan niet beter wat spul erin doen, van die algenverwijderaar in een flesje??? ik ga van de week water verschonen, maar dan gaat de alg toch niet spontaan dood?? heb trouwens draadalg
Berichten: 20 | Van: krimpen aan den ijssel | Geregistreerd: Apr 2009
bericht geplaatst
zon in je bak is alleen een probleem als de voedingstoffen erg krap aanwezig zijn. Door het extra licht groeien de planten harder zijn daardoor eerder door de voeding heen. En stoppen met groeien en ja dan krijgt alg een kans. Met name te weinig CO2 speelt hier een rol. Bij staat regelmatig het zonnetje er lekker in en de visjes vinden het geweldig ze komen er altijd op af. Ik kan het s'avonds altijd zien of de zon lekker geschenen heeft want dan bubbelt hij veel meer.