Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » het grote blauw alg topic (Pagina 4)

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email   Dit onderwerp omvat 5 pagina's: 1  2  3  4  5   
Auteur Onderwerp: het grote blauw alg topic
amberlizzy
Volwaardig Lid
Lid # 9251

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor amberlizzy   Email amberlizzy   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Afsluiten van licht, is alleen de lampen uit voldoende, of moet alles potdicht??

[ 29.01.2009, 22:06: Bericht aangepast door: amberlizzy ]

------------------------------
garnalenbakje
60 cm. bakje
100 cm. bak

Berichten: 1453 | Van: Hoogeveen | Geregistreerd: Oct 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Plukeenroos
Volwaardig Lid
Lid # 10817

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Plukeenroos   Email Plukeenroos   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amberlizzy:
Afsluiten van licht, is alleen de lampen uit voldoende, of moet alles potdicht??

afplakken met bijvoorbeeld vuilniszakken, en je filteruitlaat wat op het oppervlakte gericht om zuurstof tekort te voorkomen
Berichten: 1826 | Van: Noord-Holland | Geregistreerd: Jun 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
amberlizzy
Volwaardig Lid
Lid # 9251

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor amberlizzy   Email amberlizzy   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
De filteruitlaat zo zetten dat er bellen verschijnen??...
En de vissen, moet je die wel blijven voeren of niet?? En kunnen de planten die niet zijn aangetast wel tegen deze lichtstop?

Ik heb nl. een beginnende vorm van blauwalg, slechts enkele plantenbladeren hebben die rommel, ik heb het eerder gehad, toen had ik geen nitraat, dat heb ik nu wel .

Hoop vragen, he? [Smile]

[ 29.01.2009, 22:22: Bericht aangepast door: amberlizzy ]

garnalenbakje
60 cm. bakje
100 cm. bak

Berichten: 1453 | Van: Hoogeveen | Geregistreerd: Oct 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Plukeenroos
Volwaardig Lid
Lid # 10817

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Plukeenroos   Email Plukeenroos   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik zal het stapsgewijs uitleggen.
je start met het verwijderen van je blauwalg, en je ververst je aqua,zorgt voor flinke oppervlakte stroming en je kan het licht uitdoen en de bak afplakken.Als het niet al teveel alg is,is 3 dagen vaak genoeg.In die drie dagen zou ik niet voeren.
Licht weer aan, en gelijk weer verversen en je waterwaardes op orde maken.
De eerste week laat je het licht minimaal aanstaan, zeg 7 uurtjes en geef je nog geen plantenvoeding.Je plantjes krijgen dan de kans uit hun rust te komen.
Vanaf de tweede week ga je tweemaal per week het licht wat verlengen en start je met een kwartdosis plantenvoeding.
Week drie weer wat licht verlengen en mag er weer een ietsje meer plantenvoeding (halve dosis) in.

Berichten: 1826 | Van: Noord-Holland | Geregistreerd: Jun 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
amberlizzy
Volwaardig Lid
Lid # 9251

Ledenwaardering:
5
Ik snap het..bijna.. Hoe krijg ik na de verduistering mijn water weer op de goede waardes? Je bedoelt alleen dan de NO3 en de PO4 ??
Ik heb in mijn bak een jonge corydoras, die ik eigenlijk wel moet voeren.. [ is een lang verhaal, maar hij zou wel eten moeten, eruithalen is geen optie, hij zit er nl. net weer in].

garnalenbakje
60 cm. bakje
100 cm. bak

Plukeenroos
Volwaardig Lid
Lid # 10817

Ledenwaardering:
5
Citaat:
Ik snap het..bijna.. Hoe krijg ik na de verduistering mijn water weer op de goede waardes? Je bedoelt alleen dan de NO3 en de PO4 ??
Ik heb in mijn bak een jonge corydoras, die ik eigenlijk wel moet voeren.. [ is een lang verhaal, maar hij zou wel eten moeten, eruithalen is geen optie, hij zit er nl. net weer in].

Ik ken je panda verhaal [Wink]
Met waardes op peil bedoel ik idd no3 en po4 aanwezig.

wat betreft je cory, anders voer je enkel een bodemtabletje voor de cory's gedurende ie paar dagen.In het donker hebben die toch een voorsprong op de rest met eten.Maar overdrijf het niet, want algen die afsterven zijn ook weer wat vervuiling.

amberlizzy
Volwaardig Lid
Lid # 9251

Ledenwaardering:
5
Oke! Het is geen panda, maar een trilineatusje!
Heeft een erg slechte periode achter de rug.. en moet wel goed blijven gaan, ik ben erg aan hem gehecht.. [ jaja, ik weet het.. [oops] ]

[ 29.01.2009, 22:50: Bericht aangepast door: amberlizzy ]

garnalenbakje
60 cm. bakje
100 cm. bak

amberlizzy
Volwaardig Lid
Lid # 9251

Ledenwaardering:
5
Ik ga morgen flink verversen en blauwalg wegzuigen... maar de verduistering kan pas na het weekend [ moet nog 5 andere vissen uitvangen]
Moet ik voor de verduistering dan nogmaals verversen??

garnalenbakje
60 cm. bakje
100 cm. bak

Kurt
Volwaardig Lid
Lid # 5106

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Kurt   Email Kurt   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ook mijn ervaring eens melden.
Ik had ook last van algen, maar deze waren grasgroen van kleur. Eérst dacht ik dat het geen blauwalgen waren, maar na veel lezen op het net herkende ik toch veel kenmerken. Andere reuk van het water. Afzetting in velvorm op planten, ruiten en gravel, die gemakkelijk te verwijderen was. Gewoon eens met de hand in de planten waaieren en de vellen vlogen in het rond.
Ik heb in het begin de algen zoveel mogelijk afgezogen. Ongeveer om de 3 dagen, maar de algen bleven komen. Mijn water waarden waren goed en niet anders dan gewoonlijk. Toch extra voeding aan de planten gegeven en easy carbo, maar geen resultaat. Uiteindelijk heb ik het aquarium voor 5 dagen verduisterd met kranten en alle groene (of waren het blauwe) algen zijn weg. Dit is nu al zo voor 1 week.

Juwel Vision 180

Berichten: 60 | Van: Blankenberge Belgie | Geregistreerd: Dec 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
h@ns
AF-Gids
Lid # 13332

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor h@ns   Email h@ns   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
mijn ervaring is ook zo heb het weg gehad maar is nu weer terug aan het komen. Ik ververs elke week 1/3 deel van mijn aquarium en dat doe ik dan met 60 liter osmose en 40 liter kraanwater. Aan het osmose water worden wel mineralen toegevoegd. Heb nu weer alles goed weggehaald en nu maar kijken of het niet weer terugkomt. Ik heb er niet zo heel veel planten instaan omdat ik een discus biotoop heb staan. Dus verduisteren is niet echt een optie want als ik dat ga doen loop je ook het risico dat ze erna niet meer willen eten. [Stom]

discusvissen houden een hobby? ne het is een verslaving!!!

Berichten: 413 | Van: Landgraaf | Geregistreerd: Feb 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
LiMi
Volwaardig Lid
Lid # 10812

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor LiMi   Email LiMi   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Plukeenroos:
Ik zal het stapsgewijs uitleggen.
je start met het verwijderen van je blauwalg, en je ververst je aqua,zorgt voor flinke oppervlakte stroming en je kan het licht uitdoen en de bak afplakken.Als het niet al teveel alg is,is 3 dagen vaak genoeg.In die drie dagen zou ik niet voeren.
Licht weer aan, en gelijk weer verversen en je waterwaardes op orde maken.
De eerste week laat je het licht minimaal aanstaan, zeg 7 uurtjes en geef je nog geen plantenvoeding.Je plantjes krijgen dan de kans uit hun rust te komen.
Vanaf de tweede week ga je tweemaal per week het licht wat verlengen en start je met een kwartdosis plantenvoeding.
Week drie weer wat licht verlengen en mag er weer een ietsje meer plantenvoeding (halve dosis) in.

wat doet dit met je planten?

en wat doe je met de planten die onder de blauwalg zitten? Weggooien?

PS:
ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe blauwalg ontstaat. Kan een kaamlaag hier iets mee te maken hebben?

PSPS:
kan je niet gewoon de verlichting voor een aantal dagen uitlaten (en de gordijnen van de kamer dichtlaten gedurende deze dagen, zodat er geen tot weinig daglicht binnen komt) of zou je dan zelfs geen lamplicht aan mogen hebben in diezelfde kamer?

[ 17.03.2009, 21:08: Bericht aangepast door: LiMi ]

Rio (Negro) 240
- laatste foto update 5 maart -

Berichten: 1185 | Van: Zwolle | Geregistreerd: Jun 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Plukeenroos
Volwaardig Lid
Lid # 10817

Ledenwaardering:
5
Het moet echt verduisterd worden,dus GEEN licht.Algen hebben genoeg aan het minste licht,en zullen dan niet verdwijnen maar juist een voorsprong krijgen
Planten gaan in rustfase (mits het niet te lang duurt).Vaak lijken ze dan ff stil te staan,maar mijn ervaring is dat ze stiekem wel uitlopers maken om hun eigen te handhaven.Het is HEEL belangrijk dat je het licht daarna rustig opgebouwd word,anders heb je de alg zo weer terug.
Plantjes die vies zijn maar makkelijk om te spoelen kan je proberen te redden door ze schoon te maken.Een kaamlaag wijst op een verstoring bij de bacteriën en dat kan idd met blauwalg te maken hebben.Deze alg concurreert niet enkel met je planten maar ook met je filterbacterien.

LiMi
Volwaardig Lid
Lid # 10812

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor LiMi   Email LiMi   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
@ Plukeenroos
Bedankt voor de snelle reactie

ik kan het zo snel niet meer terug vinden, maar moeten alle kanten af worden geplakt, incl. de voorkant?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat deze niet (helemaal hoeft?)

Maar door jouw reactie te lezen krijg ik het idee dat het om alle kanten gaat en dat er dus geen straaltje licht binnen mag vallen.

[ 17.03.2009, 21:46: Bericht aangepast door: LiMi ]

Rio (Negro) 240
- laatste foto update 5 maart -

Berichten: 1185 | Van: Zwolle | Geregistreerd: Jun 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Jos Hut
Volwaardig Lid
Lid # 10428

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Jos Hut   Email Jos Hut   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Soms heb ik erg last van blauwe alg. Ondanks het afzuigen komt het telkens weer terug.Bij mij is het altijd dan een kwestie van te weinig onderhoud aan het aquarium.
Ik hevel de blauwe algen en ander vuil weg en als het aquarium schoon is doe ik een wit poeder in een dikke injectiespuit. Ik meng het met water en spuit het in het aquarium. Mijn bioloog sluit ik over. Na twee dagen is de bak weer flink helder en is de blauwe alg verdwenen.Ik ververs dan 50% van het water en er gaat een theelepel wit poeder onder in mijn Eheim prof 2 filter.
Biologisch gaat er natuurlijk meer weg dan alleen de blauwe algen.Mijn bioloog laat ik zijn werk weer doen en ook de laatste restjes blauwe alg zijn dan vlot bij mij verdwenen.
De planten fleuren dan weer op en gaan weer goed groeien, maar dat zal er ook aan liggen dat ik dan me weer bewust ben van regelmatig onderhoud plegen aan mijn aquarium.
Het witte poeder dat ik gebruik? Zinkoxide, in poedervorm te krijgen bij de apotheek.Ze maken er zalf voor babybilletjes van.Ik heb gehoord dat niet alle vissen ( bv afrikaanse cichliden) er tegen kunnen maar met mijn vissen gaat het prima.Een dubieuze methode dus!

Hobbygroet,
Jos Hut

Berichten: 808 | Van: Emmen | Geregistreerd: Apr 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
norinco
Junior Lid
Lid # 14574

Waardeer Lid
Icoon 5 bericht geplaatst      Profiel voor norinco   Email norinco   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hallo,

Ik heb een beginnend aquarium met waarschijnlijk blauw alg. Er is een blauw/groene afzetting op de kiezels. Ik heb de volgende zaken gedaan:
- kiezel met aanslag weggehaald
- ca 50% water ververst
Nu wilde ik de bak afdekken va ca 3 dagen, alleen met het water afpompen zag ik opeens dat mijn zwaarddragers de bak hebben voorzien van extra zwaarddragertjes [Big Grin] .
Maar wat nu? Kan ik de bak wel verduisteren of moet ik maar voorlopig alleen water verversen en de aanslag eruit halen? [Confused]
Gaarne advies.

[ 29.06.2009, 21:28: Bericht aangepast door: norinco ]

Berichten: 4 | Geregistreerd: Jun 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Jos Hut
Volwaardig Lid
Lid # 10428

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Jos Hut   Email Jos Hut   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Je kan je extra zwaarddragertjes proberen zolang even uit het aquarium te halen en elders te huisvesten, in een kleinere bak, grote glazen pot of iets dergelijks.Ze hebben nog weinig ruimte nodig en de temperaturen zijn dusdanig hoog dat er weinig risico is. Je kan dan je bak verduisteren en proberen om van je blauwe alg af te komen.Mocht er toch wat mis gaan met de zwaarddragertjes:wees gerust, er komen vast nog meer jongen, vaak zoveel dat je ze niet allemaal kan huisvesten.

Hobbygroet,
Jos Hut

Berichten: 808 | Van: Emmen | Geregistreerd: Apr 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Drs Dre
Junior Lid
Lid # 15362

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Drs Dre   Email Drs Dre   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Nog een tip, ik kwam hier namelijk omdat ik zelf last heb van blauwalg (had heel dom tuinkalk toegevoegd om de pH te verhogen, maar was vergeten dat daar ook veel fosfaat inzat, vandaar).
Nu wilde ik extra nitraat toe voegen om de fosfaat-nitraat balans te herstellen. Alleen, bevatten reguliere meststoffen ook altijd fosfaat.
De oplossing, koop ammoniak en zet er een paar dagen een luchtpompje in. niet in huis doen, want het stinkt behoorlijk.
Na één of twee dagen (voor de zekerheid) is de NH4 geoxideerd naar NO3, en dat kun je veilig (beheerst uiteraard0 toevoegen.
Goedkoop en handig als je haast hebt.

Berichten: 1 | Van: Nederland | Geregistreerd: Sep 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Ronald
Volwaardig Lid
Lid # 1915

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Ronald   Email Ronald   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drs Dre:
De oplossing, koop ammoniak en zet er een paar dagen een luchtpompje in. niet in huis doen, want het stinkt behoorlijk.
Na één of twee dagen (voor de zekerheid) is de NH4 geoxideerd naar NO3, en dat kun je veilig (beheerst uiteraard0 toevoegen.
Goedkoop en handig als je haast hebt.

Oeps..Nooooit doen dit... tenzij je echt snel van je vissen afwilt!!

Koop voor het verhogen van je nitraat Nitro van easy-life of maak zelf een oplossing met kaliumnitraat.

Berichten: 2763 | Van: Breda | Geregistreerd: Nov 2004  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Cabomba
Junior Lid
Lid # 14183

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Cabomba   Email Cabomba   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Inmiddels ben ik niet bang meer voor blauwe alg, aangezien ik goede ervaringen hen opgedaan met in mijn ogen een WONDERMIDDEL.

Ooit begonnen met een blauw alg bak, zo'n 25 jaar geleden. Deze zat er vol mee. Heel wat jaren een vol beplant aquarium gehouden, en eens in de zoveel tijd stak toch de blauwe alg weer de kop op. Toen stuitte ik op een "wondermiddel" tegen blauwe alg (Cyano bacteriën).
Weliswaar een chemisch product die volgens de bijsluiter ook de bacteriën in het filter nadelig kunnen beïnvloeden, maar mijn ervaring in de praktijk is dat dit erg mee blijkt te vallen. (Heel wat anders als Protalon 707 van vroeger,welke weliswaar de blauwe alg bestreide,maar waarvan je bijna zeker wist dat ook je planten het loodje legden).

Het middel wat ik met succes meerdere malen gebruikt heb is van COLOMBO en heet AEROCOL.
Mijn ervaring is dat na gebruik van dit product, de blauwe alg als de noorderzon verdwijnt. Ook zie je binnen enkele dagen je planten weer herstellen en nemen ineens een groeispurt alsof ze wat in te halen hebben. (Mits ze niet te erg beschadigd zijn door de blauwe alg).

Een echte aanrader, heb het tegenwoordig in mijn standaard huisapotheek zitten voor het geval het ooit weer de kop opsteekt.

Wel is het natuurlijk verstandig om te achterhalen waarom de blauwe alg de kop opsteekt. Vaak heeft dit een oorzaak:

- vervuilde of dichtgeslibte bodem
- een voedingsbodem
- overmatig voeren
- te veel plantenvoeding in het aquarium
- te hoog nitraat gehalte
- te weinig snel groeiende planten
- te veel of te weinig water verversen
- een vervuild filter
- een niet goed werkend filter
- te weinig CO2 in het water waardoor de voedingsstoffen niet door de planten opgenomen kunnen worden en deze zich ophopen en een ideale voedingsbodem voor blauwe alg kunnen vormen.
- giftige stoffen in het aquarium door gebruik van verkeerde materialen
- rottend/schimmelend hout
- verkeerde verlichting of versleten tl-buizen

ongetwijfeld vergeet ik er nog een paar.

Belangrijk om terugkeer te voorkomen is natuurlijk om ook de oorzaak te achterhalen en deze trachten weg te nemen.

Berichten: 37 | Van: Rosmalen | Geregistreerd: Mei 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Johanneke
Volwaardig Lid
Lid # 14503

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Johanneke   Email Johanneke   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Nou, ik had ook veel problemen met blauwalg en had er ook alles al aan gedaan.

-minder licht
-veel verversen
-blauwalg afhevelen en in filter stoppen
-redfield ratio hanteren
-carboplus toevoegen
-CO2 installatie

Niets hielp tot ik toch maar compleet ging verduisteren. Duurde wel vier dagen en heb iedere dag wat ververst omdat je aan het water ruikt dat de blauwalg er in oplost. Nu ben ik er compleet van af en bouw nu weer rustig op met de uren licht, CO2 en plantenvoeding.

Berichten: 213 | Geregistreerd: Jun 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Frans
Volwaardig Lid
Lid # 239

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Frans   Email Frans   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johanneke:
Nou, ik had ook veel problemen met blauwalg en had er ook alles al aan gedaan.

-minder licht
-veel verversen
-blauwalg afhevelen en in filter stoppen
-redfield ratio hanteren
-carboplus toevoegen
-CO2 installatie

Niets hielp tot ik toch maar compleet ging verduisteren. Duurde wel vier dagen en heb iedere dag wat ververst omdat je aan het water ruikt dat de blauwalg er in oplost. Nu ben ik er compleet van af en bouw nu weer rustig op met de uren licht, CO2 en plantenvoeding.

Ik heb ook bovenstaande ervaring.
3 à 4 dagen niksdoen, alleen maar verlichting uit.En .........................weg blauw alg.

Frans

Ook Malawi Freak en Koi liefhebber

Berichten: 480 | Van: Prinsenbeek | Geregistreerd: Mar 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
amberlizzy
Volwaardig Lid
Lid # 9251

Ledenwaardering:
5
Niet afgeplakt, Frans??

garnalenbakje
60 cm. bakje
100 cm. bak

Frans
Volwaardig Lid
Lid # 239

Icoon 12 bericht geplaatst      Profiel voor Frans   Email Frans   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Niet afgeplakt, Frans??

Nee, gezelschapsaquarium stond toen nog in het midden van de kamer, en weinig lichtinval van buiten.

Tegenwoordig heb ik een Malawi bak, zonder planten.

Frans

Ook Malawi Freak en Koi liefhebber

Berichten: 480 | Van: Prinsenbeek | Geregistreerd: Mar 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
triple
Volwaardig Lid
Lid # 16143

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor triple   Email triple   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Deze zomer ook blauw alg gekregen en dan begint het:door wat ?
Bak draaide al 6 maanden traag maar goed.
verlichting matig max 8 uur
matig voeden
no 15
po 0 vlug bijvoegen tot 1 mg/l
1x verversen water 20%(30% kraan 70% regenwater)
dacht eerst meer waterverversen ,is vlug gedaan en kost niets 2xper week 35%.
Week erna dubbel zoveel blauwalg
Eerste visje ook dood.
Na een maand beetje paniek(veel)
En op een zomerse dag zit ik in de tuin en hoor ik water lopen in mijn regen put(kan niet regent al een maand niet)
Deksel open en ik zie water in stromen hoe kan dat ?
Vanwaar komt dit water ,ruikt beetje raar : zeepachtig.
Er was een verstopping in onze rioolafvoer en ons keuken- en badwater liep zo in onze regenput.
Dat was dus de reden van mijn blauwalg vervuiling.
Na riool ontstoppen ,regenput reinigen ,regenwater bij de buren halen voor enkele maanden,en veel verversen zitten mijn visjes weer in een blauwalg vrij aquarium.

maar waarom zag ik geen po4 vervuiling als ik mijn regenwater teste
kan dit zijn door fosfaatvervangers in waspoeders
Zo zie je : kan soms rare oorzaak hebben.

[ 28.11.2009, 14:38: Bericht aangepast door: triple ]

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/5407.html
triple's meterbakje

Berichten: 281 | Van: moorslede | Geregistreerd: Nov 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Redroest
Volwaardig Lid
Lid # 16334

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Redroest   Email Redroest   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hey mensen, bij toeval kwam ik het volgende tegen:

http://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=30&t=3640

Een plant tegen blauwalg? Zou er zoiets soortgelijks te vinden zijn voor in aquariums?

Berichten: 71 | Geregistreerd: Nov 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
  Dit onderwerp omvat 5 pagina's: 1  2  3  4  5   

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Unfeature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.