Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » het grote blauw alg topic (Pagina 3)

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email   Dit onderwerp omvat 5 pagina's: 1  2  3  4  5   
Auteur Onderwerp: het grote blauw alg topic
Riba
Volwaardig Lid
Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Riba   Email Riba   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
http://www.lenntech.com/waterdesinfectie/desinfectiemiddelen-waterstofperoxide.htm

------------------------------
Al lerende doe ik

* Aquaforum upload programma (0.82)
* Aquazone

Berichten: 2908 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Aug 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Ronald
Volwaardig Lid
Lid # 1915

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Ronald   Email Ronald   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Weer een mooie link Riba.. [Wink]
Berichten: 2749 | Van: Breda | Geregistreerd: Nov 2004  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Riba
Volwaardig Lid
Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Riba   Email Riba   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ronald:
Weer een mooie link Riba.. [Wink]

Heb hem meteen aan mijn linkpagina toegevoegd [Wink]

Al lerende doe ik

* Aquazone

Berichten: 2908 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Aug 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Zteyn
Junior Lid
Lid # 9928

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Zteyn   Email Zteyn   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Probleem
Ik heb blauwe alg (eerst bodem maar begint nu ook de planten, stenen en hout aan te tasten).

Redfield
Als ik de befaamde redfield grafiek aflees op basis van m'n waterwaarden kom ik in de zone groene alg uit. Nitraat 20-40 (moeilijk af te lezen met API set) en PO4 0,25. Rest waterwaarden: nitriet en ammonium 0, KH 10, GH 9. pH was voorbije weken 7,8 (gisteren 8 gemeten).

Bak
in opstart (gestart midden januari 2008)
130 liter
temp 24°C
tropisch zoetwater

Filter
Externe biofilter (Terratec) met debiet van 700 liter, er zit dus goed wat stroming in het water (bovenste laag).
Zakje zeoliet in biologische filter.

Planten
Niet veel (genoeg) snelgroeiende, nitraatslurpende planten erin. Vallisneria, beetje waterpest, cabomba, crypto, …
Groeiden op het begin goed, nu een bescheiden groei, maar zien er al bij al nog vrij goed uit. Buiten natuurlijk die lelijke blauwe alg hier en daar op de planten.
Tijdje Easycarbo gegeven, helft van aanbevolen hoeveelheid, maar ben er nu tijdelijk mee gestopt. Zelfde met de Profito-weekvoeding.

Visbezetting
16 Chinese danio's
6 kleine algeneters

Bodem
Grind + voedingsbodem

Oorzaak?
Probleem is lokaal begonnen op de bodem na het geven van één algentablet dat lange tijd onaangeroerd bleef. Daar heeft zich eerst een slijmlaag gevormd.

Oplossingen? Reeds gedaan
Heb alg op bodem afgeheveld samen met grind waar alg op zat. Het grind er vervolgens weer ingedaan, na het te hebben gespoeld met kraanwater. Dichtheid alg verminderde, maar natuurlijk nu over een groter gebied.
Heb belichting al opgesplitst in twee termijnen: 5 uur ’s ochtends en 7 uur ’s namiddags en ’s avonds. Gisteren en vandaag de verlichting uitgelaten, de bak ook een goeie 15u volledig verduisterd met een doek.
Laatste waterverversing (40%) was mix ontkalkt en niet-ontkalkt kraanwater (kraanwater: pH 7,8, nitraat 20-40, PO4: 0-0,25;

Mogelijkheden
Te weinig fosfaat?
Door hoge pH laag gehalte CO2 -> filteren over turf?
Hoge nitraat: terugbrengen door gedeeltelijk te verversen met regenwater en meer snelgroeiers erin? Ter info waarden regenwater: regenwater: pH 7,2 (opgevangen in pvc ton), nitraat 0, nitriet 0, ammonium 0, PO4 0-0,25.
Grind afhevelen en enkele dagen verduisteren zodat de alg afsterft (suggesties hier gelezen)? Eventueel behandelen met iets?
Meer vissen?
Zakje zeoliet uit de filter halen?
Hoe krijg ik hout en stenen schoon?
Hout uithalen en afkoken?
Stenen? Mijn algeneters blijven mooi van die blauwe alg.

Berichten: 13 | Van: Tongeren BE | Geregistreerd: Jan 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Riba
Volwaardig Lid
Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
* Verlichting uitlaten heeft geen zin, algen kunnen met veel minder licht toe dan planten. Bij verduisteren altijd *volledig* en lang genoeg (dag of 3) doen.
* Turf brengt geen co2 in het water.

Ik zou eerst kijken of ik de alg weg kan krijgen door de planten te laten groeien. Dit betekent (o.a.) voldoende C, N en P, licht en waterplanten.
Mocht dat niet lukken, dan
(a) blauwalg flink afzuigen
(b) filter schoonmaken en gravel afzuigen
(d) flinke waterverversing (in de orde van 50%)
(e) zorgen dat je (al) waterwaardes goed zijn, vooral nitraat! (+- 15 ppm)
(c) 3 dagen compleet (en grondig) verduisteren. (CO2 uitzetten)
(d) flinke waterverversing (in de orde van 50%)
(e) zorgen dat je (al) waterwaardes goed zijn, vooral nitraat! (+- 15 ppm) (CO2 weer aan).
(f) een tijdje nitraat hoog houden

Al lerende doe ik

* Aquazone

Zteyn
Junior Lid
Lid # 9928

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Zteyn   Email Zteyn   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riba:

* Turf brengt geen co2 in het water.

(b) filter schoonmaken en gravel afzuigen

Aquarium winkel adviseerde mij het volgende: afhevelen en bestrijden met HS cyanocell. Ik ga eerst de eenvoudige en niet-chemische weg volgen. Bedankt voor de tips Riba.

Filter schoonmaken = in aquariumwater uitspoelen neem ik aan? Filterspons en watten, is dat voldoende? Of kom je daarmee geen stap verder omdat je dan juist de kwalijke bacteriën weer op het medium aanbrengt? Van de bolletjes en de staafjes blijf ik liever af omwille van de bacteriecultuur.

Hij raadde turf af omdat de GH dan naar beneden zou gaan. HS Quercocell toevoeging zou enkel de pH laten dalen.

Wat denk je van de K2HPO4 stockopl. toevoegen?

[ 25.03.2008, 15:40: Bericht aangepast door: Zteyn ]

Berichten: 13 | Van: Tongeren BE | Geregistreerd: Jan 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Riba
Volwaardig Lid
Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
filter in aquariumwater schoonmaken ja. Deze stap in het stappenplan is ervoor mocht iemand het schoonmaken van het filter te lang uitstellen. Dan kan er NO3 via het filter verdwijnen.

Chemicalien (Quercocell) kunnen altijd later nog [Wink]

fosfaat toevoegen heeft m.i. alleen zin bij een voldoende beschikbaarheid van C (b.v. d.m.v. CO2 of vloeibare koolstofverbinding) en N (bijvoorbeeld door KNO3 of visbelasting)

Al lerende doe ik

* Aquazone

jkurt
Volwaardig Lid
Lid # 3457

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor jkurt   Email jkurt   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
verhaal klinkt mij bekend in de oren

fotowedstrijd op http://www.aquabilzen.be

Berichten: 693 | Van: Bilzen | Geregistreerd: Apr 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Zteyn
Junior Lid
Lid # 9928

Waardeer Lid
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jkurt:
verhaal klinkt mij bekend in de oren

Second opinion [Big Grin]

[ 25.03.2008, 17:01: Bericht aangepast door: Zteyn ]

Zteyn
Junior Lid
Lid # 9928

Waardeer Lid
Update: na verduistering van de bak gedurende 26 uur (17 uur totale duisternis met doek) is de blauwe alg al merkelijk verminderd op de bodem. Heb nu nog 40% ververst (50-50 mix kraan en regenwater), filter grondig gekuist in aquariumwater, filterwatten vervangen, zakje zeoliet eruitgezwierd, bodemgrind afgeheveld om een nieuwe periode van 3 dagen volledige duisternis te beginnen. Dat zou moeten volstaan als ik zie wat de 'eerste zonsverduistering ' als resultaat heeft.

Uiterst interessant topic over RR en blauwe alg: http://venividivissie.org/viewtopic.php?t=4404&start=0 (lees het rustig door want er staat massaal veel informatie in)

[ 25.03.2008, 22:17: Bericht aangepast door: Zteyn ]

Frans
Volwaardig Lid
Lid # 239

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Frans   Email Frans   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik heb een 2 tal keren succes gehad met 3 dagen geen verlichting aan.Bak stond in het midden van de kamer ( ca. 4 meter van het raam )
M.a.w.: niks doen ,3 dagen geen verlichting en..................weg blauw alg.

Succes, Frans

Ook Malawi Freak en Koi liefhebber

Berichten: 479 | Van: Prinsenbeek | Geregistreerd: Mar 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Gert
Volwaardig Lid
Lid # 2597

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Gert   Email Gert   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ook last gehad van blauwalg.
Ik heb HS cyanocell gebruikt en verder niks gedaan.3 dagen later was alles weg.
Makkelijker kan toch niet? Vissen hebben er geen last van gehad.

Mijn album met oa. mijn 2100Lbak

Berichten: 3029 | Van: Belgisch Limburg | Geregistreerd: Feb 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Harry1
Volwaardig Lid
Lid # 8690

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Harry1   Email Harry1   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
blauwe alg afzuigen en via dot filterwatten het afvalwater in een emmer laten lopen. zo vang je de alg op en dat stop je in je filter. blauwe alg neemt nitraat op zodat het een nog gunstiger omstandigheid creeert voor zichzelf. weinig nitraat of veel fosfaat betekent blauwe alg.
Door de alg in je filter te plaatsen sterft het af. Gevolg is dat de blauwe alg met het afsterven de nitraat weer vrijlaat. En zo stijgt je nitraatgehalte, de blauwe alg in je bak houdt het voor gezien en zo vernietigt de alg zichzelf! Ook de planten kunnen weer gaan groeien. Die waren er immers hoogstwaarschijnlijk mee opgehouden, omdat de blauwe alg de nitraat had weggesnoept.

Groeten,
Harry

http://zuidamerikaansecichliden.tk

Berichten: 811 | Van: Winterswijk | Geregistreerd: Jul 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Jan Artc132
Volwaardig Lid
Lid # 11334

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Jan Artc132   Email Jan Artc132   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Nu zit ik met het volgende:

Sinds ongeveer 1 a 2 weken begint er een soort blauwalg in mijn bak te komen, op een bepaalde plek op de bodem. Dit is de plek waar in de ochtend een klein streepje zonlicht mijn bak raakt, dus ik kan begrijpen dat hier alg ontstaat. Echter: aan de hand van mijn waterwaardes en RR zou het geen blauwalg zijn?!

Gisteren gemeten: temp 26'C, pH 7,5, KH 5, GH 10, NO2 0, NO3 ong. 12,5 (test van tetra helaas niet nauwkeuriger), PO4 niet meetbaar. Ik zal vanavond de foto's van de alg bijplaatsen.

Ik heb na het testen het volgende gedaan gisteren: Alg afgeheveld, evenals ongeveer 25% van het water ververst. Filter (intern) uitgespoeld. Sera Aqutan en Nitrivec toegevoegd. Ik heb nu alle verlichting uitgeschakeld en een doek over het aquarium gehangen. Dit wil ik drie dagen doen en daarna weer verversen, zoals ik hier gelezen heb.

Doe ik dit juist en is het Blauwalg? Ik vind het namelijk zo raar dat er geen PO4 meetbaar is. Welke test raden jullie aan voor PO4? Die van Tetra vind ik dus niet echt duidelijk...

Groet,
Jan ARTC 132

Berichten: 61 | Van: Purmerend | Geregistreerd: Aug 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Marlene
Volwaardig Lid
Lid # 6893

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Marlene     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Met behandeling van blauwalg heb ik geen ervaring maar ik wil wel reageren op je Po4 vraag.

De RR gaat over de verhouding tussen Po4 en No3 in het water. Het hoeft dus niet raar te zijn dat je Po4 nul is. Vooral als je veel planten hebt, lusten die wel een fosfaatje [Wink]
Soms moet je juist P04 toevoegen om zoveel evenwicht te krijgen dat de kans op blauwalg nihil wordt.
hier kan je berekenen hoe het met jouw bak zit. Houd er echter rekening mee dat een kleine afwijking in de meting al een groot verschil in advies kan maken. Het is moelijk om nauwkeurig betrouwbaar te kunnen meten.

Op je vraag of het echt blauwalg is, zal een foto zeker helpen. Blauwalg is vaak slijmerig als een vlies, je ziet er bellen en het stinkt.

Aqua40 | juwel70 | foto's 24 feb 160 cm |overzichten
Artikel aquariumplanten voor beginners

Berichten: 7643 | Van: Bergschenhoek | Geregistreerd: Sep 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Jan Artc132
Volwaardig Lid
Lid # 11334

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Jan Artc132   Email Jan Artc132   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hierbij de foto's, genomen vlak voor het afhevelen. Het plantje op de achtergrond is van plastic.

-

-

Het ziet er uit als een soort slijmlaagje, op het moment dat je het afzuigt op de juiste afstand boven de bodem kan je het zo van het zand afzuigen, als een soort vliesje.

Maar omdat de verhouding NO3:PO4 veel groter is dan 16:1 dacht ik dat het geen blauwalg kon zijn. Nu las ik hier ook iets over een groene alg die veel op blauwalg lijkt.
Omdat ik vrij weinig ervaring heb (nog geen 3 maanden), weet ik niet echt wat ik moet doen.

Hoe kan ik het beste PO4 toevoegen om op RR te gaan sturen?

Groet,
Jan ARTC 132

Berichten: 61 | Van: Purmerend | Geregistreerd: Aug 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Lennart
Junior Lid
Lid # 11091

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Lennart   Email Lennart   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Jouw foto's zouden zo in mijn aquarium gemaakt kunnen zijn [Wink] ziet er precies het zelfde uit!
Berichten: 43 | Geregistreerd: Jul 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Harry1
Volwaardig Lid
Lid # 8690

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Harry1   Email Harry1   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Het lijkt toch wel een beetje op blauwe alg, al is het niet echt duidelijk te zien. Als er bellen op komen weet je het zeker...

Even een aantal opmerkingen over blauwe alg:
Er wordt gezegd, veel snelgroeiende planten plaatsen. Ok die nemen vast fosfaat op, maar ook nitraat. Wat heeft dat dan voor zin? Je wijzigt de verhouding er toch niet mee? Water verversen idem dito. Je verlaagt je fosfaat maar ook je nitraat. En je bak vol proppen met planten zie ik dus ook niet als een oplossing. Ik heb een bak gehad met grote Oscars. Er lagen hopen ontlasting in de bak en toch had ik geen blauwe alg. In deze bak stonden geen planten.
Het blijft toch maar moeilijk te begrijpen. Ik heb zelf het idee dat het ook veel met zuurstof te maken heeft. In een zuurstofarme omgeving ontstaat een verkeerd bacteriecultuur en blauwe alg is dat niet gewoon een verkeerde bacterie?

[ 18.10.2008, 14:32: Bericht aangepast door: Dendro ]

Groeten,
Harry

Berichten: 811 | Van: Winterswijk | Geregistreerd: Jul 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Jan Paul
Junior Lid
Lid # 11835

Ledenwaardering:
2
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Jan Paul   Email Jan Paul   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik zou zeggen, zet er een Mangrove zaailing in, deze verbeteren in alle gevallen je waterqualiteit, verwijdert teveel aan nitraten of fosfaten.

Zie voor meer info topic onder rubriek planten over Mangrove bomen [Wink]

Gr jp

Berichten: 49 | Van: Wijk aan Zee | Geregistreerd: Oct 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Harry1
Volwaardig Lid
Lid # 8690

Waardeer Lid
Ik begin zo langzamerhand te twijfelen of die Redfieldratio wel zin heeft. Zo nauwkeurig kunnen we toch niet meten, dus hoe kun je daar nou een berekening op loslaten? Bovendien, als je ooit eens blauwe alg hebt gekregen, hoeft die zelfde situatie nu al lang niet meer aan de orde te zijn, maar de blauwe alg blijft.
Als je geen middel wilt gebruiken, moet je naar mijn mening GEEN water verversen. Zo raakt het voedsel voor de blauwe alg op en verdwijnt het vanzelf een keer. Als je gaat water verversen hou je de alg in leven door het constant toevoegen van voeding voor die alg.

Groeten,
Harry

@Tom
Volwaardig Lid
Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Redfield is louter theorie, waarbij verschillende
factoren worden vergeten. Hij geeft wel aan dat
er grenzen zijn, die je kunt "gebruiken". Je kunt
dan beter de bovengrens gebruiken dan de ondergrens.
Aangezien deze algen ook vaak meerdere stikstofvormen
kunnen gebruiken.

[ 20.12.2008, 09:11: Bericht aangepast door: @Tom ]

In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 1835 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Plukeenroos
Volwaardig Lid
Lid # 10817

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Plukeenroos   Email Plukeenroos   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harry1:
Ik begin zo langzamerhand te twijfelen of die Redfieldratio wel zin heeft. Zo nauwkeurig kunnen we toch niet meten, dus hoe kun je daar nou een berekening op loslaten? Bovendien, als je ooit eens blauwe alg hebt gekregen, hoeft die zelfde situatie nu al lang niet meer aan de orde te zijn, maar de blauwe alg blijft.
Als je geen middel wilt gebruiken, moet je naar mijn mening GEEN water verversen. Zo raakt het voedsel voor de blauwe alg op en verdwijnt het vanzelf een keer. Als je gaat water verversen hou je de alg in leven door het constant toevoegen van voeding voor die alg.

Mijn ervaring met blauwalg (en heb ze een aantal maal gehad)is niet zozeer de aanwezigheid van fosfaat,maar eerder de afwezigheid.
Ter vergelijking bij een no3 en po4 van 0---stagnatie en na een tijdje lichte blauwalg.
Bij no3 5 maar een iets verhoogd po4 geen last van blauwalg want er ontstaat geen stagnatie bij de planten.
Daarnaast zie ik blauwalg het snelst bij vieze putjes in het aquarium of bacteriologische stagnatie.Ik noem een rotte bodem,rot hout,vieze filterslangen etc.

De red field word hier dus niet zozeer ivm met de verhouding gebruikt, de calculators helpen mij enkel stoffen toe te voegen binnen de normen zodat de vissen er geen last van hebben.
Ik ken zat mensen met topbakken die het niet helemaal afgewogen in stocks of grammen toevoegen.Die pakken gewoon een mespuntje of een lepeltje en voegen toe.Dit zijn bakken met weelderige groei en geen blauw terwijl er dus van de verhouding geen sprake meer is.Wel van het feit dat alles aanwezig is voor de planten

Berichten: 1825 | Van: Noord-Holland | Geregistreerd: Jun 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Matthew
Volwaardig Lid
Lid # 4846

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Matthew   Email Matthew   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
blauwalg is geen plant (zoals groene alg) maar een bacterie.. als je veelplanten toevoegd en die planten gebruiken de stoffen waar de bacterie van leeft, gaat de bacterie vanzelf dood. je kunt natuurlijk ook je nitraat/fosfaat zelf omlaag halen.

cyano bacterien zien er onder een scoop net uit als spagettie

-

... - | Rio 400 Malawi | aquachat|R.I.P Sjoerd(14), rust zacht :'(

Berichten: 2050 | Van: Enschede | Geregistreerd: Nov 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Harry1
Volwaardig Lid
Lid # 8690

Waardeer Lid
Het niet aanwezig zijn van PO4 als blauwe alg veroorzaker, daar geloof ik wel in. Ik heb ook altijd alleen in plantenbakken blauwe alg gehad. Een bak met grote Oscars met hopen afval op de bodem, was nooit een probleem. Ga je planten toevoegen die de PO4 naar 0 brengen en je hebt problemen! M.a.w. zonder planten gaat het beter dan met (als je niets toe zou voegen).

Groeten,
Harry

Serge
Volwaardig Lid
Lid # 6921

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Serge   Email Serge   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mrkanarie:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door *Emiel:
Waarop berust de werking van waterstofperoxide??

Daarmee verlaagt men de pH. [Wink]

Maar het afsluiten van licht voor 48u, is dat niet schadelijk voor de vissen/planten in mijn bak?

Voor de vissen niet, zolang ze in een soort van dag/nachtritme blijven zitten tenminste. Maar je planten zullen het zeker niet leuk vinden, maar Blauwalg woekert soms razend snel, dus je moet wel iets doen om het te bestrijden.

VrGr, Serge

Berichten: 739 | Van: Breda | Geregistreerd: Sep 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
  Dit onderwerp omvat 5 pagina's: 1  2  3  4  5   

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Unfeature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.