bericht geplaatst
1)Is rivierzand een geschikte zandbodem? Heb thuis een zak van 25kg liggen. (van de HUBO)
2)Moet dit eerst gewassen worden?
3)Is een voedingsbodem noodzakelijk als er planten zullen instaan?
4)Slibt de zandbodem na een tijdje niet dicht? En wat kan je hiertegen doen? (puntslakken?)
5)Welke planten mogen/kunnen er in een zandbodem?
Deze vragen stel ik omdat ik een zuid-amerikaanse bak wil en een zandbodem wel heel erg mooi is! Alvast bedankt!
Berichten: 31 | Van: België, Oostkamp | Geregistreerd: Mar 2009
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Hey Wietse...ben niet zo thuis in al die continenten bakken... Om naar men best weten op je vragen te antwoorden... 1. Rivierzand kan je gebruiken, doch m.i. is gewoon metselzand beter. 2. Zeker wassen.... 3. Persoonlijk vind ik van wel..maar daar staan hier op het forum al genoeg pro's en contra's over dit item....denk dat je zowel met een zand bodem als een grint bodem een mooi plantenbestand kunt toepassen. 4. Slibt idd nogal gemakkelijk dicht...maar dicht maar heb er eigenlijk niet zo een groot ervaringsgehalte mee..zul je deze van andere aquarianen moeten horen... 5.Kan hier ook weinig zinnigs over vertellen omdat ik niet zo direct bezig ben met die continenten bakken...heb men handen al meer dan vol om in belgie men weg te vinden.... Hopelijk heb je hier toch al iets aan...
bericht geplaatst
alles wat voldoende wortels heeft om grip te krijgen wil wel in een zandbak. alleen stengelplaten zullen eerst nog wat problemen veroorzaken, zolang zen og niet voldoende wortels hebben. ze blijven loskomen tot je er gek van wordt
------------------------------ tevreden vis is goud waard Berichten: 456 | Van: borne | Geregistreerd: Dec 2008
bericht geplaatst
Uit eigen ervaring: heb zelf rivierzand gebruikt als bodem (vooraan 3cm, achteraan 6cm) met als resultaat bodemrot in mijn 60x30x30 bakje... Hangt waarschijnlijk van verschillende factoren af, maar een vaak voorkomende oorzaak voor deze bodemrot is dat het zand te fijn is waardoor er zo goed als geen zuurstof in de bodem geraakt. Resultaat: planten die het niet goed doen (wortels worden zwart na een tijdje) en zand dat er niet uitziet... De rotte bodem kleurt voornamelijk rond de planten en op plaatsen waar hout ligt donkerblauw/zwart en de geur is ook niet echt aangenaam Mijn aquarium draait in de huidige bezetting sinds begin december, en heb eergisteren het meeste zand verwijderd en alle planten er effe uitgehaald en de rotte wortels verwijderd. Bedoeling is om nieuw zand in het aquarium te leggen, dat natuurlijk eerst goed gespoeld moet worden maar tot nu toe ontbrak me de tijd daarvoor Moet er verder wel bij vermelden dat ik mijn corydoras panda tot paren wou aanzetten en dus wat extra voer gegeven heb, wat dit alles niet ten goede kwam (ondanks het regelmatige waterverversen)... Panda's zijn intussen volop "bezig", weliswaar met wat minder zand onder de voeten Planaria heb ik afgelopen week ook gehad, eveneens veroorzaakt door bodemrot en teveel voeren (volgens de deskundigen van dit forum ) Na vier uur het aquarium zoveel mogelijk handmatig te filteren en enkele planten (oa mosballen) in spa rood onder te dompelen (tientallen lijken kwamen bovendrijven ), heb ik tot nu toe geen planaria meer gevonden (en ik kijk echt wel goed en lang, zelfs na rode muggenlarven te hebben gegeven) Rivierzand heb ik dus slechte ervaring mee, maar zoals ik zeg: hangt van verschillende factoren af... Wellicht zullen anderen hier geen last van gehad hebben... Misschien kun je de bovenstaande ellende vermijden door iets grover zand te gebruiken, net zoals ik nu van plan ben... Nog steeds goed voor de corydoras en andere liefhebbers en bovendien mooi in het waterrijk Berichten: 71 | Van: Gontrode, België | Geregistreerd: Jan 2009
bericht geplaatst
Wat planten betreft: de enige planten die het echt goed doen, zijn echinodorus radicans en anubias nana en chladoflora. Geen van de eerste twee planten hebben zwartgekleurde wortels en beiden groeien flink. Chladoflora doet het heel goed, zit dan ook niet in de bodem verankerd... Verder heb ik alternanthera rosaefolia (groeit zeer traag en ziet er zielig uit), ophiopogon kyoto (zwarte wortels), Lysimachia Nummularia (wortelgroei bleef uit, blaadjes beginnen nu pas aan te groeien). Overige planten kregen de kans niet om te groeien door de toenmalige visbezetting... Voeg sinds enkele weken dagelijks 1ml Easy Carbo toe en wekelijks 5ml Profito toe en dit heeft duidelijk resultaat. Heb er nu Hydrocotyle leucocephala en nog-iets-waarvan-de-naam-me-nu-ontsnapt bijgeplant, kan het resultaat hiervan pas na enkele weken en na nieuwe bodem met u delen ik gebruik trouwens geen voedingsbodem, naar het schijnt dient deze na x-aantal tijd toch vervangen te worden en zit je ook weer met een hoop "ellende" (voor zover deze hobby als ellendig kan bestempeld worden )
Berichten: 71 | Van: Gontrode, België | Geregistreerd: Jan 2009
bericht geplaatst
Wat loskomende plantjes in een zandbodem betreft: maak de nieuwe plantjes dmv vissersdraad of andere (nylon)draad vast aan de oranje/rode ringen die onderaan in het mandje van nieuw gekochte planten zit, vast en veranker dit in de bodem. Eens de planten flink wat wortels hebben, kun je deze ring verwijderen en blijven ze door de gegroeide wortels beter in het zand zitten.
bericht geplaatst
Je kunt bodemrot krijgen ja, maar als je gewoon wekelijks, met de waterverversing, de bodem overal omwoelt, is er geen enkel probleem. (Tip: maak een brijnaald met een tie-rip (hoe men het ook mag schrijven) vast aan je hevelslang, dan kun je de bodem heel makkelijk omwoelen)
bericht geplaatst
Ik heb filterzand gebruikt; dit is afgerond zand (goed voor cory's) en slibt niet dicht. Wordt gebruikt in zandfilters van zwembaden en sauna's. Tevens stuift het niet en is het al erg schoon als je het koopt. Goedkoper dan "echt" aquariumzand, iets duurder dan bouwmarktzand.
bericht geplaatst
Ik meen dat rivierzand door het schurende meespoelen met de rivier niet scherp is. Metselzand is zeker wel scherp, maar of het zo scherp is dat vissen er last van hebben...... Als jongen (50 jaar geleden) schepten we vroeger gewoon zand ergens waar gebouwd werd. Door even netjes vragen nooit ruzie met de metselaars gehad. Nu gebruik ik de fijnste licht gekleurde soort grind. Dat lijkt sterk op zand maar ik hoop met wat meer doorspoelen.
bericht geplaatst
Dat doorwoelen deed ik ook, maar heeft dus niets geholpen...