Ik heb momenteel een Juwel Rio 180 en wil naar een wat grotere +/- 130 cm. Daarmee wil ik een planten bak in de style van Marlene proberen te maken. Nu wordt mij door de verkoper van een betreffende speciaalzaak verteld dat je dat met een Juwel bak nooit zal lukken daar de verlichtings techniek dit niet trekt . hij adviseerd dan ook om naar aanzienlijk duurdere merken over te stappen die betere verlichting hebben. Mijn vraag is of jullie je hierin kunnen vinden of dat dit naar jullie mening puur verkoop is. Vast bedankt.
bericht geplaatst
Ik zou zeggen kijk eens bij de fotowedstrijden van de afgelopen jaren. Zoek er de bakken uit die je mooi vind en die je nastreeft. Daar staan ook de gegevens bij over de verlichting en andere technieken die gebruikt zijn.
Trek dan je conclusie
Fotowedsrijden? Bovenaan in de balk: Wedstrijden - fototwedstrijden
bericht geplaatst
Bijvoorbeeld de juwel rio 300 is 120 cm. Daar is een speciale flappenset voor te bestellen zodat er een extra dubbele lichtbalk op kan.
bericht geplaatst
Met een Juwel aquarium is prima een plantenbak op te starten, al dan niet met behulp van extra lichtbak en/of andere lamp erin.
Ik ga zelf deze week een Rio 400 kopen/bestellen en ik zal er ook een semi-plantenbank van gaan maken, maar ik hang er waarschijnlijk een extra kleppenset bij zodat er 4 TL-lampen in hangen ipv standaard 2.
bericht geplaatst
Ik heb ook gekeken naar die z.g.n. kleppenset, maar daar kun toch geen extra verlichting mee aanbrengen. Dat zijn alleen vervangende kleppen.
bericht geplaatst
Ja het is maar een kleintje, 40 cm, 25 liter. Maar wat ik bedoel is dat je niet peperdure lampen hoeft te hebben om nog redelijk mooie plantengroei te realiseren.
bericht geplaatst
Ja, maar ik heb een bak van 1 m dus wat extra licht buiten de 2 staandaard zou welkom zin. Stefke bedankt voor de link, weet jij ook hoe die extra balk dan werkt(moet plaatsen) want dat laten ze niet zien.
bericht geplaatst
nou ik weet niet precies, maar heb wel vermoeden! je besteld dus ergens zo'n 2de lichtbak en die kleppen set, die hang je net als de andere lichtbak erin. Dan komt er een plaatje tussen deze 2 te liggen! en dan heb je aan allebei de zijkanten nog 2 van die kleppen die je open kan doen. net zoals je nu al hebt, maar dan kleiner! denk ik maarja voor extra licht kan je natuurlijk ook eerst 2 reflectors proberen! ik heb namelijk ook rio 180 en heb er nu een reflector op zitten en werkt prima! planten groeien goed! heb trouwens ook de 2 lampen vervangen voor 2 arcadia lampen!
bericht geplaatst
Ik heb een juwel aquarium, had erg groene waas in mijn aquarium, nieuwue filter, nieuwe lamp, ander voer en algendoderspul gekocht en nu is het weg. ik weet niet of die algen door de lamp kwamen... (nu heb ik btw weer die lamp erin zitten, die betere was kapot gegaan..... )
------------------------------ 60 cm leeg 80 cm met 15 kardinaal& guppen 1geelbuik&1zaagrug schildpad Berichten: 189 | Van: thuis | Geregistreerd: Mar 2009
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Ik heb momenteel 2 reflectoren op zitten, is inderdaad al veel beter. zal eens betreffende zaak van je link mailen of ze uitleg hebben hierover.
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door fish: Ja het is maar een kleintje, 40 cm, 25 liter. Maar wat ik bedoel is dat je niet peperdure lampen hoeft te hebben om nog redelijk mooie plantengroei te realiseren.
maar een rio180 of andere bak heeft wel wat meer water en is dieper. dus heb je ook meer licht nodig om de bodem te bereiken.
Heb hier ook een aqua40 staan met ene PL lampje. planten doen het perfect maar zou ik het boven een meterbak hangen is het licht niks meer.