Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » Aquariumplanten voor beginners. (Pagina 3)

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email   Dit onderwerp omvat 3 pagina's: 1  2  3   
Auteur Onderwerp: Aquariumplanten voor beginners.
Erik Mulder
Volwaardig Lid
Lid # 667

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Erik Mulder   Email Erik Mulder   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Draadje even volgen...... [computer]

------------------------------
Een mening is net een kont. Iedereen heeft er een..... ;)

Berichten: 2336 | Van: Vlissingen | Geregistreerd: Nov 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Jessica1981
Volwaardig Lid
Lid # 17264

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Jessica1981   Email Jessica1981   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hallo,

even een vraagje? Hoe lang duurt het ongeveer voor de plantjes gaan groeien? Of verschilt dat per plant? Ik heb een laag voedingsbodem onder het grind liggen en de verwarming staat op 24 graden. (Nog geen visjes er in zitten)

Berichten: 63 | Geregistreerd: Jan 2010  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
sietze
Volwaardig Lid
Lid # 15697

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor sietze   Email sietze   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
@ jessica,

Dit verschilt per plant..
snelgroeiers zullen binnen een paar dagen/week al nieuwe uitlopers vormen en veranderen in onderwatervorm

langzaam groeien, bijv javavaren doet er wel een maand of langer over voordat je ziet dat de plant groeit.

bij een aquarium is 1 ding erg belangrijk...
geduld.... en obdserveren..

succes!

komt tijd, komt raad

mijn vision180 ,
mijn garnalen project 60x30x30, schommelziekte

Berichten: 445 | Van: Drachtstercompagnie | Geregistreerd: Oct 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
karel100
Junior Lid
Lid # 15674

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor karel100   Email karel100   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Nou inderdaad dat verschilt per plant ,Ik had voor 3mnd geleden op het internet 2 bananen plantje gekocht ,nou die dingen groeien als kool met het resultaat dat ik ze alle 2 er uit gehaalt hebt ,het leek wel een sloot na 2,5 mnd allemaal schieters naar boven toe het helle dak van de bak zat vol bladeren ,en een enorme rot plant om hem te verwijderen de wortels zaten zo wat door de gehele bak heen ,daar voor in de plek heb ik rode tijger lotus gekocht , nou ook niet bij te houden ,ik kreeg hem binnen en dacht als dit wat moet worden ??? en nu na 1,5 mnd 10x zo groot ook met schieters naar boven toe de 3e is al bijna boven ,Maar wel een schitterende plant om te hebben ,Mooi diep rood van binnen met mooie bruine vlekken ,zomige vissen zitten voor hun plezier onder de bladeren ,en de jonge broed zit onder de grote bladeren boven in .

Groet Ben ...

Berichten: 42 | Geregistreerd: Oct 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Jessica1981
Volwaardig Lid
Lid # 17264

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Jessica1981   Email Jessica1981   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Bedankt,

ik zie bij een aantal planten al wel nieuwe wortels..dat zijn de achtergrond en midden plantjes. De kleine plantjes op de voorgrond lijken er nog niet veel zin in te hebben. Maar goed,het bakje staat nog maar een week dus inderdaad..geduld hebben! [Smile]

Berichten: 63 | Geregistreerd: Jan 2010  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
tjanssen
Junior Lid
Lid # 16257

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor tjanssen   Email tjanssen   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Een erg goede uitleg wordt er hier gegeven, alweer een verkeerd advies gekregen van de dieren-winkel dus....
Had gevragen of ik de plantjes zo in het aquarium kon zetten ........was geen probleem zeiden ze!
Nu kan ik alsnog de potjes,het loodje en dat schuim eraf gaan halen.Waarom zo'n dom advies geven in de winkel,dan weten ze toch ook dat mensen niet meer terugkomen?

Errrrug bedankt Marlene,voor dit artikel en goeie uitleg..... [thumbs]
Ga morgen alweer aan de slag, weer een stap in de goede richting met mijn aquarium!!!!

Berichten: 21 | Van: tilburg | Geregistreerd: Nov 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
sietze
Volwaardig Lid
Lid # 15697

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor sietze   Email sietze   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
@ tjanssen
achja als men t potje schuim en dergelijke laat zitten gaat de plant (wortels) vanzelf rotten..

betekend weer meer handel + mensen moeten er moeite voor doen... zo klinkt het lekker makkelijk...

mooi dat er nog zo'n forum is;)

succes all!!

[ 10.02.2010, 23:00: Bericht aangepast door: sietze ]

komt tijd, komt raad

mijn vision180 ,

Berichten: 445 | Van: Drachtstercompagnie | Geregistreerd: Oct 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Jessica1981
Volwaardig Lid
Lid # 17264

Waardeer Lid
De meeste plantjes maken nu een aardige groeispurt door!

Geduld is ,en blijft, toch een schone zaak!

sietze
Volwaardig Lid
Lid # 15697

Ledenwaardering:
3
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sietze:

bij een aquarium is 1 ding erg belangrijk...
geduld.... en obdserveren..

succes!

hmm dat zijn toch echt 2 dingen.. wordt ouder..

@ Jessica,
Mooi dat de planten aanslaan!

gr, Sietze

komt tijd, komt raad

mijn vision180 ,

Harry1
Volwaardig Lid
Lid # 8690

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Harry1   Email Harry1   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlene:
Ik denk dan: Wat is er mis met mooie onderwatergekweekte stekken en overschot van je forumgenoten? [Big Grin]

Dat valt nogal tegen.
Als je een topic plaatst 'gevraagd planten' krijg je gewoon 0 reactie.

Groeten,
Harry

http://zuidamerikaansecichliden.tk

Berichten: 831 | Van: Winterswijk | Geregistreerd: Jul 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
sietze
Volwaardig Lid
Lid # 15697

Ledenwaardering:
3
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harry1:
Citaat:
Ik denk dan: Wat is er mis met mooie onderwatergekweekte stekken en overschot van je forumgenoten? [Big Grin]

Dat valt nogal tegen.

Men moet ook net toevallig dan een paar stekken van die plant voor je over hebben..
Ik heb wel regelmatig wat over, maar geef ook al veel weg aan bekenden bijvoorbeeld...

deduld en topic gewoon es opnieuw plaatsen, het hier niet een kwestie van u vraagt, wij draaien, dan moet je naar de winkel gaan...

gr, Sietze

komt tijd, komt raad

mijn vision180 ,

Kajsa12
AF-Gids
Lid # 6883

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Kajsa12   Email Kajsa12   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Dat valt nogal tegen.

Snelgroeiende planten zijn vaak wel beschikbaar.
Langzaamgroeiende planten logischerwijs wat minder vaak.
En in deze vorstperiode zullen veel aquarianen geen planten over de post versturen.

Karnataka bakje Buxar bush Sri Lanka bakje Overige waterpartijen

Berichten: 1957 | Geregistreerd: Sep 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Tien
Erelid
Lid # 4060

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Tien     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harry1:
Citaat:

Dat valt nogal tegen.

Misschien is niet lijdzaam afwachten maar zelf kijken bij aangeboden en zelf actie ondernemen een optie?

Groetjes,
Tineke

Raadplaat 6

Berichten: 25158 | Van: Doetinchem | Geregistreerd: Jul 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Harry1
Volwaardig Lid
Lid # 8690

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Harry1   Email Harry1   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Nou dat heb ik genoeg gedaan hoor, geloof me. [Smile]
Het geeft verder ook niet, maar verwacht niet dat je even je bak vult met planten van forumgenoten, want dat lukt echt niet.

Groeten,
Harry

http://zuidamerikaansecichliden.tk

Berichten: 831 | Van: Winterswijk | Geregistreerd: Jul 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
sietze
Volwaardig Lid
Lid # 15697

Ledenwaardering:
3
@ harry1

Als men begint met de hobby is men ook niet opzoek naar 1 bepaalde plant..

Dan zijn meerdere soorten en vooral snelgroeiers welkom, wat vele malen handiger zoekt..

een specifieke soort zal idd niet zo hard lopen, maar dat is meer dan logisch lijkt me..

gr, Sietze

komt tijd, komt raad

mijn vision180 ,

@Tom
Volwaardig Lid
Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 4 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
[Roll Eyes]
Bij deze een link met planten die als aquariumplanten worden verkocht maar het niet zijn.

[ 24.02.2010, 15:51: Bericht aangepast door: @Tom ]

In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 1857 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Tamara1970
Junior Lid
Lid # 17678

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Tamara1970   Email Tamara1970   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Goedemorgen, ik ben hier nieuw op dit forum, zocht wat info op over aquariums. Wij hebben gisteren een aquarium overgenomen met planten en sluierstaarten. Daarbij zijn gisteren ook twee goudvissen geplaatst. Nu lees ik hier dat alles wat er om de plantjes heen zit, verwijderd moet worden. Maar dan stuit ik al gelijk waarschijnlijk op een probleem, er ligt alleen maar grind op de bodem, kan ik hier gewoon de plantjes in terug plaatsen? Ik wil de inrichting toch nog gaan veranderen, gezien het niet mooi staat (grote planten voor, kleine achter :S), maar ik wilde de vissen eerst weer tot rust laten komen. Wat kan ik het beste doen nu? Alles opnieuw beplanten? En wat adviseren jullie qua hoeveelheid aan planten? Ik heb nu een aquarium van 60x30x40 met daarin 3 behoorlijke sluierstaarten en twee goudvissen formaat 4-7 cm. Mocht ik mijn vraag in een verkeerd topic hebben gezet, dan hoor ik het graag, ben nog niet bekend hier met het forum, maar wel fijn dat ie er is.

Groetjes Tamara.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/5821.html

Berichten: 39 | Van: Duiven | Geregistreerd: Mar 2010  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
sietze
Volwaardig Lid
Lid # 15697

Ledenwaardering:
3
Morgen Tamara,

Je kan idd je planten gewoon terug tussen het grind plaatsen...
Zorg dat je ze er niet te diep insteekt

De hoeveelheid aan planten kan je zelf bepalen, ligt geheel aan je eigen smaak.

Ik zelf hou wel van een beetje een plantenbak!

hier kna je een topic openen over plantenvraag, daar zul je meer reactie's kijgen dan hier denk ik..:
klikkerdeklik

verder is volgens mij 60x30x40 wat aan de kleine kant voor 3 grote sluiers, maar hier hebben anderen wel meer verstand over...
over je visbestand zou je bv hier een topic kunnen openen..:
klikkerdeklik

verder welkom hier en succes!

gr, Sietze

komt tijd, komt raad

mijn vision180 ,

Marjan86
Volwaardig Lid
Lid # 16833

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Marjan86   Email Marjan86   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Goedemorgen Tamara,

Ik zou zeggen, lees voor je wat doet eerst dit artikel even door over sluierstaarten en goudvissen: http://www.aquaforum.nl/ubb/artikelbewoners.php?art=sluierstaarten&title=Sluierstaarten&pag=4

Wat je in dit artikel zult lezen is dat je bak te klein is voor deze vissen. Goudvissen zijn snelle zwemmers en zijn moeilijk te houden naast sluierstaarten aangezien deze eerder bij het voer komen en soms denken dat sluiers eitjes hebben. Hierdoor denken ze te helpen door ertegenaan te beuken, wat helaas kan leiden tot de dood. (heb het helaas vroeger meegemaakt toen ik onwetend op mijn 12e begonnen was met een kom)

Winkeliers geven mensen vaak verkeerde informatie, ofwel omdat ze het zelf niet weten of om zoveel mogelijk te verkopen... [Frown]
Ik hoop dat je begrijpt dat het zo eigenlijk niet kan, misschien kan je het beste deze vissen elders onderbrengen en kleinere visjes in dit aquarium houden.
Succes ermee!

Groetjes,
Marjan
Rio 180 Sluiers:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/5631.html

Berichten: 338 | Van: Enschede | Geregistreerd: Jan 2010  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Tamara1970
Junior Lid
Lid # 17678

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Tamara1970   Email Tamara1970   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Bedankt voor jullie reacties, zat net inderdaad al te kijken bij sluierstaarten en schrok ook eigenlijk wat voor formaat ze kunnen hebben. Dat wordt dus al spoedig op zoek naar een grotere aquarium. Ik heb ze tijdens het eten nauwkeurig in de gaten gehouden, moet zeggen dat de goudvissen minder snel zijn als de sluierstaarten. Maar wat betreft de beplanting, ja, vind een aquarium met veel planten ook veel mooier als hier en daar een plantje. Ik zal alles gaan verwijderen wat er om heen zit en dan ook maar gelijk op zoek naar een grotere bak, waar we dan de sluierstaarten in kunnen doen en dan de goudvissen in deze laten. De sluierstaarten schijnen al ruim 2 maanden in deze bak te zitten en er zaten er nog 2 bij in. Dus in totaal 5 sluierstaarten. Bedankt voor jullie reacties, ga zo snel mogelijk stappen ondernemen!

Groetjes Tamara.

Berichten: 39 | Van: Duiven | Geregistreerd: Mar 2010  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
sietze
Volwaardig Lid
Lid # 15697

Ledenwaardering:
3
succes,
en mooi om te horen~!

gr, Sietze

komt tijd, komt raad

mijn vision180 ,

Marjan86
Volwaardig Lid
Lid # 16833

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Marjan86   Email Marjan86   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
@ Tamara: ik zou voor de goudvissen een vijver zoeken, deze vissen horen echt ver te kunnen zwemmen. Ze zullen misschien nu ook wel traag zijn omdat ze geen ruimte hebben. De reden dat ze sneller zijn is de enkele staart. Fijn om te horen dat je actie onderneemt!! [Big Grin]

Groetjes,
Marjan
Rio 180 Sluiers:

Berichten: 338 | Van: Enschede | Geregistreerd: Jan 2010  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Tamara1970
Junior Lid
Lid # 17678

Waardeer Lid
heb nog geen ander aquarium gevonden, ja, vind ze wel, maar is boven mijn budget. Ik heb gisteren gelijk alles verwijderd wat om de plantjes zat, schoot me ook weer te binnen dat ik dat toen ook deed met mijn tropisch aquarium. Maar nu kan ik steeds de planten weer terug plaatsen :S. Ze trekken steeds de planten omhoog. De meeste hebben niet eens wortels. Las trouwens ook dat je in principe bijna alle plantjes in koudwater kan doen, klopt dat? Want ik wilde nieuwe plantjes kopen bij de dierenspeciaalzaak, maar ze hadden geen koudwaterplantjes en als dat mogelijk is, kan ik ze dan gewoon gelijk zo in de bak zetten of moet je die eerst nog "behandelen"?
Ga nu eerst eens zoeken welke sluierstaarten er hier nu in de bak zwemmen. Want daar ben ik nog niet achter.

Groetjes Tamara.

Marjan86
Volwaardig Lid
Lid # 16833

Hallo Tamara,

Als je niet op korte termijn je vissen naar een grotere bak kunt verplaatsen kan je ze misschien beter via marktplaats aanbieden aan anderen en met een andere soort vis beginnen. Welk budget heb je voor een aquarium? Je kan namelijk ook een advertentie plaatsen met jouw budget op marktplaats en wat je ervoor zoekt.
Stel, je koopt een meterbak, een Rio 180 zoals ik, dan kunnen daar als je een goed filter hebt en je wekelijks zo'n 40 % water ververst, zo'n 4 sluierstaarten in.

Planten zou ik me in jouw geval nog helemaal niet mee bezig houden... Ik zou echt eerst een ander onderkomen zoeken voor je vissen, dit kan zo echt niet. [Frown] Het enige plantje wat goed is voor de vissen om er in te zetten is waterpest. Andere planten hebben ze minder aan en nemen alleen maar meer ruimte in die ze al hard nodig hebben. Ik hoop echt dat je snel een andere bak vindt. Succes!

(als je vragen nog niet beantwoord zijn, open dan even een topic in bijvoorbeeld'wat gaat er verkeerd' of 'koudwatervissen'.)

Groetjes,
Marjan
Rio 180 Sluiers:

Dit onderwerp omvat 3 pagina's: 1  2  3   

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Unfeature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.