bericht geplaatst
Hahaha, dat is waar Stekjes is ook niks mis mee maar ik heb geen tot weinig verstand van wt nu echt goed gaat in het aquarium dus die site leek mij de kortste klap.
Maar ik ga toch eerst nog ff rondneuzen hier. Misschien kan ik toch nog wat maken van de planten die ik heb Berichten: 34 | Van: Friesland | Geregistreerd: Jun 2009
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Ik heb ff een vraagje..misschien echt een beetje domme vraag..maar..ik zie dat overal geadviseerd wordt om planten gewoon echt in het aquarium te planten..waarom zou iemand dat doen en niet gewoon in een potje? Zo'n oranje? Is een serieuze vraag hoor..ik heb namelijk planten in mn aquarium en heb ze gewoon geplant (overigens met steenwol want ze hebben me in de shop niet verteld dat dat eraf gehaald moest worden..) maar het blijft niet zo supergoed zitten vind ik..en ik dacht misschien is het makkelijker als ze in een potje zitten ofzo.. het is best lelijk in zo'n oranje potje, maar verder nog andere redenen?? en lopen mijn visjes nu gevaar nu ik steenwol nog om de wortels heb zitten of moet ik alles opnieuw beplanten??
bericht geplaatst
Door de planten in het potje te laten geeft je ze niet de ruimte om wortels te schieten. Ofwel een goed wortelsysteem op te bouwen om zich te kunnen verankeren en voldoende voedsel uit de bodem op te nemen (dit laatse geldt voornamelijk voor moerasplanten). Je geeft ze dan alleen de beperkte ruimte van het potje, wat echt heel klein is.
Overigens denk ik wel dat je nu snapt waarom de steenwol er af zou moeten/kunnen? Ik zou het alsnog even doen hoor.
Het is helaas een hele tijd geleden dat ik online was op het forum maar jou herinner ik me maar al te best! Veel van je prachtige foto's gezien!!
Ik ga hier ook nog veel aan hebben want ik ben van plan mijn aquarium helemaal opnieuw in te richten!
bericht geplaatst
Bij de opstart van mijn nieuwe Vision 260 wilde ik in eerste instantie ook voor zo'n pakket gaan maar had niet zoveel geld te besteden. Ik ben met de lijst van plantjes naar mijn lokale dierenwinkel, die een redelijke aqua afdeling heeft, gegaan. Zij hebben mij een eigen prijsopgave gedaan met wat eventuele (goedkopere) alternatieven. Een aantal van de planten op de lijst kon ik van een buurman krijgen die snoeimateriaal overhad en ik had nog wat uit mijn oude bakje. Al met al een aardige variatie om mee te beginnen en daarna af en toe iets erbij gekocht/geruild/gekregen. Groetjes, Zeni
------------------------------ Vision 260 Berichten: 6 | Van: Hoofddorp | Geregistreerd: Aug 2009
bericht geplaatst
beide bovenstaande voorbeelden zijn duur. Mijn ervaring: ga naar een "aardige" dierenwinkel, leg daar uit dat je een heleboel plantjes wilt kopen en dat je dan via internet een hele hoop korting krijgt, of dat in de winkel ook geregeld kan worden. De prijs van zo'n plantje zit vooral in het het werk dat ze er van hebben, dus 15 plantjes in 1 keer is relatief weinig werk. Mocht die winkelier geen korting willen geven ga je gewoon naar de volgende. Zo heb ik 80cm bak voor 25 euro helemaal vol kunnen planten.
bericht geplaatst
Het nadeel van deze methode kan zijn jsinasa, dat je terrarium planten krijgt die niet lang in een aquarium te houden zijn. Dan is goedkoop weer duurkoop. Want helaas hebben veel aardige dierenzaken nauwelijks verstand van wat ze verkopen aan planten en waarvoor deze eigenlijk zijn bedoelt.
bericht geplaatst
Ik was onlangs in de intratuin en zag daar een bak met diverse aquariumplanten. Ik zag prachtige rode varens staan die ik nog nooit had gezien. Ik denk een 5 cm groot. gelukkig kende ik de verkoper. Hij vertelde dat het kamerplanten waren die ik beter niet kon kopen. Hij vertelde dat ze als zoete broodjes over de toonbank gingen. :s
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door visjekijken: Ik was onlangs in de intratuin en zag daar een bak met diverse aquariumplanten. Ik zag prachtige rode varens staan die ik nog nooit had gezien. Ik denk een 5 cm groot. gelukkig kende ik de verkoper. Hij vertelde dat het kamerplanten waren die ik beter niet kon kopen. Hij vertelde dat ze als zoete broodjes over de toonbank gingen. :s
ik zou nooit meer iets kopen als ik zo iets zag dit is pure oplichting
bericht geplaatst
Waar maar weer eens uit blijkt dat de commercie het ALTIJD wint van de betere adviserende vakmensen, want daar in de commerciele handel is het 1 goedkoper dan in de vakhandel en 2 je bent snel klaar, immers het antwoord op al je vragen luidt: ja hoor dat gaat uitstekend samen, groeit goed in koud/warmwater enz enz! Een leek za ler steeds weer intrappen en dan blijft de omzet in de commerciele handel hooggenoeg om dit soort onzin te blijven volhouden!!
wellicht eens een soort van vliegdne brigade vormen en dan per provincie eens al die *****tuinen en andere tuincentra bezoeken met een aantal vrij simpele standaardvragen en boodschappenlijstje. En dan hier op een topic gewoon de resultaten publiceren. Doen de vakbladen en TV programmas ook! Lijkt me zeer leerzaam!
Heb ook al een naam voor dat Topic: Aquaheaven or Aquahell?
------------------------------ not for sale, neither for hire, where's smoke, there's fire!! Berichten: 6103 | Van: Reuver Limburg | Geregistreerd: Nov 2003
bericht geplaatst
Mijn aquariums staat nu een jaar. Ik heb nooit ietst gedaan met plantenvoeding. Nu heb ik het idee dat de bladeren van diverse plantjes bruin worden. Misschien is het goed om plantenvoeding toe te voegen. Wat is goede plantenvoeding?
bericht geplaatst
Kleibolletjes werken goed, die kun je bij de planten steken.Eventueel kun je ook vloeibare plantenmest gebruiken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Misschien anderen?
------------------------------ Mijn man kijkt tv en ik kijk aquarium. Berichten: 129 | Van: Rotterdam | Geregistreerd: Jan 2010
bericht geplaatst
Ik snap eigenlijk niet waarom we nog zoveel geld betalen voor planten die 'verkeerd' gekweekt zijn. Emers kweken is goedkoper, dat snap ik ook wel, maar het zorgt er ook voor dat we eerst een fortuin moeten neertellen voor een paar zielige plantjes die vervolgens bijna helemaal afsterven en dan pas beginnen te groeien. Zo krijgt alg al een kans voordat je goed en wel je bak hebt opgestart. Een goed idee dus om onderling planten uit te wisselen! En als daar dan een vergoeding tegenover staat, dan krijg je altijd nog meer waar voor je geld.