Vol enthousiasme kopen de meesten van ons flink wat plantjes in de winkel om hun eerste aquarium eens mooi op te starten. Vaak een kapitale kwestie! De eerste week ziet het er uit als een plaatje, maar al snel slaat het verval toe.
Ik zal proberen om op een vereenvoudigde manier wat principes uit te leggen die van belang zijn voor plantengroei in het aquarium.
Bedenk dat de meeste planten die je in de aquariumwinkel koopt, boven water gekweekt worden (dit wordt emers genoemd) . Als ze dan in jouw aquarium komen, moeten ze zich eerst aanpassen aan de onderwatervorm (dit wordt submers genoemd) . Die aanpassing heeft meestal afsterven van bladen en verslijming tot gevolg, maar uiteindelijk zouden de planten gewoon weer moeten groeien. De nieuwe blaadjes zullen wél aangepast zijn aan het onderwaterleven en er soms zelfs verrassend anders uit zien.
Je kan deze stap van aanpassing overslaan, door stekjes/ snoeisel te gebruiken van andere mensen die zo'n plant al lang in het aquarium hebben staan. Is er bijvoorbeeld een aquariumvereniging in jouw buurt? Grote kans dat de leden daar stekjes over hebben. Maar ook hier op het forum kan je op de marktplaats eens kijken bij aangeboden of zelf een topic openen bij gevraagd. Planten laten zich vrij eenvoudig versturen over de post, dus afstand hoeft geen bezwaar te zijn.
Tijdens de opstartperiode in een aquarium is er nog iets anders aan de hand wat interessant is om te weten: Planten groeien, behalve door licht en voedingsstoffen, voor een groot deel door Co2 dat zij opnemen. In je aquarium verkrijg je Co2 voornamelijk via de bacteriën in de filter / bodem en via de vissen. In een opstartende bak zijn normaliter beiden nog nauwelijks aanwezig (tenzij je Co2 toevoegt) . Je pas gekochte plantjes, maken eerst een korte groeispurt door, maar de Co2 wordt nog onvoldoende aangevuld. Door deze Co2-schaarste, stagneert de plantengroei. (algen krijgen hierdoor eerder een kans). Verder is het handig om te weten dat een zuurstofpompje met zijn mooie belletjes, een aanzienlijk deel van Co2 uit het water jaagt. Voor een goede plantengroei kan je dit dus beter achterwege laten. Omdat je planten wat tijd nodig hebben om aan te slaan, is het een goed idee om niet gelijk met 12 uur licht te beginnen, maar te starten met een uurtje of 7 a 8 die je per 2 dagen met een kwartiertje opvoert (dit geldt niet als je submersgekweekte planten hebt en je c02 toevoegt). Ook extra vloeibare voedingsstoffen toevoegen in deze eerste weken, is iets dat ik afraad. Dit omdat omdat de algen beter van voedingsstoffen en licht profiteren dan je planten in deze periode. Ook vanwege dit verhaal, is het beter om met wat gemakkelijke (en goedkopere) planten te beginnen. Liefst ook snelgroeiers (en nitraatvreters) als hoornblad, cabomba, waterpest, vaantjesplant e.d.. Hier op het forum vind je de vrij gemakkelijke planten.
Zijn de vissen eenmaal gearriveerd, is je bak voldoende gerijpt en in evenwicht, dan kan je indien gewenst voorzichtig beginnen met het toevoegen van plantenvoedingstoffen en de meer eisende (en vaak duurdere) planten gaan aanschaffen. Persoonlijk ben ik geen voorstander van een voedingsbodem. Uit ervaring weet ik dat een kleibolletje in het grind bij de voeten van de moerasplanten volstaat. Wil je een afweging maken wat betreft de keuze van bodem, dan vind je er hier meer over.
Hoe je planten precies plant, is afhankelijk van de soort plant. Bij stengelplanten bijvoorbeeld, maak je de stengels de onderste 4 cm bladvrij en deze stop je met niet meer dan drie tegelijk in het grind. Bij een anubias of javaren gaan de wortels juist zo min mogelijk in het grind enz. Het is dus eerst belangrijk om te weten welke plantensoorten je in je aquarium hebt staan. Als je dit niet weet, kan je er foto’s van maken en deze op het forum plaatsen bij de topic ‘Planten’ . De forumleden zullen helpen de namen te achterhalen en kunnen je dan ook verder advies geven over op welke manier deze planten zich vermeerderen of gesnoeid moeten worden. Hoe je foto’s moet plaatsen op het forum vind je hier.
Eén ding is wel zeker: als de planten die je koopt, in van dat grijsgroene steenwol zitten, is het altijd de bedoeling om dat er helemaal af te halen. Dat is vaak een heel gepeuter tussen de worteltjes. Handig is het om tussen het gepeuter door, de wortels even onder de kraan te houden zodat ook de meest fijne steenwol weg kan spoelen. Laat je de steenwol zitten, dan lopen de wortels risico om te rotten. Daarnaast is de steenwol slecht voor je vissen als ze dit binnen krijgen. Als er een loodje om het plantje zit, moet je die ook verwijderen. Lood geeft af aan je water en is giftig.
Zijn je planten eenmaal lekker aan het groeien, dan ligt hier een kans om je planten sneller te vermeerderen door ze te stekken of te snoeien. Ook hier geldt weer dat de manier hoe je dat doet, afhankelijk is van de plantensoort. Het forum zal je hier wederom bij kunnen helpen. Stel je vragen gerust. Je mede-aquarianen vinden het leuk om mee te denken.
Ook op het moment dat je problemen hebt met de groei van je planten kunnen je forumgenoten behulpzaam zijn. Je kan dan een topic openen bij de topic ‘Planten’ en daar je vraag stellen en de benodigde informatie neerschrijven. Een foto van het probleem zegt vaak meer dan duizend woorden.
Verder kunnen in eerste instantie de volgende zaken van belang zijn:
- Hoe lang draait dit aquarium? - Hoeveel netto liters water heb je en wat is je visbestand? - Wat voor lampen hangen er boven, hoe oud zijn deze en hoe veel uren branden ze per dag? - Voeg je plantenvloeistof toe? - Heb je voedingsbodem? - Wat is je verversingsbeleid? - Wat zijn de waterwaardes Ph, KH, GH, No3 (Po4 wordt later mogelijk interessant)
Inderdaad, het is wat werk maar de informatie is nodig om goed te kunnen achterhalen waar het aan ligt. Als je planten straks lekker groeien, weet je dat het de moeite waard was
Succes!
Marlène Reeuwijk
[ 08.10.2008, 15:50: Bericht aangepast door: Tien ]
bericht geplaatst
Goede tips! Daar heb ik in mijn opstartfase erg veel aan. Waanzinnig mooie bak heb je trouwens. Hoe heet het plantje wat helemaal links staat? En die drijfplanten die daar in de buurt hangen?
bericht geplaatst
Duidelijk verhaal Marlene. Misschien als aanvulling dat het ook kan helpen om tijdens de opstart niet gelijk 12 uur licht te geven,maar te starten met een uurtje of 7 a 8 die je per 2 dagen met een kwartiertje opvoert.Zo hebben de eerste dag de planten tijd om aan te slaan, en valt de voedingscirkel rustig in elkaar.Als je hierbij je plantenmest ook langzaam opbouwt heb je naar mijn ervaring minder snel opstart algen
Berichten: 1826 | Van: Noord-Holland | Geregistreerd: Jun 2008
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Die had ik net een dag of 3 eerder moeten hebben Maar keurig netjes uitgelegd hoor ! Heel goed gedaan...
... want zelfs ik snap het
Overigens meende ik vroegen een site te weten waar je online planten kon kopen die je ook kon sorteren op het gemak en de hoeveelheid licht etc... maar weet de url niet meer...
citaat:Oorspronkelijk geplaatst door Plukeenroos: Duidelijk verhaal Marlene. Misschien als aanvulling dat het ook kan helpen om tijdens de opstart niet gelijk 12 uur licht te geven,maar te starten met een uurtje of 7 a 8 die je per 2 dagen met een kwartiertje opvoert.Zo hebben de eerste dag de planten tijd om aan te slaan, en valt de voedingscirkel rustig in elkaar.Als je hierbij je plantenmest ook langzaam opbouwt heb je naar mijn ervaring minder snel opstart algen
Goede aanvulling, bedankt Ik zal het erin verwerken.
bericht geplaatst
Nog een klein vraagje van een beginner :
Ik heb bij een goede viswinkel plantjes gekocht die in een soort open kratje zitten, je ziet dus de wortels zitten, maar ze zijn bij elkaar gehouden door dat potje. Nu heb ik ze (zal wel fout zijn....) zó in het zand met voedingsbodem gezet, want ik was bang dat de stengels anders helemaal uit elkaar zouden vallen. Is dat de bedoeling???? Berichten: 129 | Van: Almere | Geregistreerd: Jan 2009
bericht geplaatst
hoi Lucie, om welke plantjes gaat het? meestal zitten in dat soort potjes de plantjes min of meer verpakt in steenwol... daar groeien de wortels soms dwars doorheen. Dit steenwol kan je beter verwijderen
------------------------------ Beren in de Kalverstraat zijn over het algemeen genomen schoothondjes Berichten: 6389 | Van: purmerend | Geregistreerd: Jan 2006
bericht geplaatst
Ik zou de naam niet weten, schaduwvacht, maar als de wortels door de steenwol heen groeien, dan is dat toch geen probleem? Ik bedoel: het plantje zal dus met het potje eromheen toch nog doorgroeien. (zitten gaten in het potje) Het zijn i.i.g. steeltjes met een ovaal blaadje eraan (en de kleur is groen, Zal ik het maar laten zitten, want om nou weer met mijn handen in het water te gaan zitten, net nu alles mooi geplant is.... Berichten: 129 | Van: Almere | Geregistreerd: Jan 2009
bericht geplaatst
Volgens de site van Leo "redelijk makkelijke planten" is het de "Echinodorus bleheri" (denk ik, lijkt het meest) Berichten: 129 | Van: Almere | Geregistreerd: Jan 2009
bericht geplaatst
als het die is zou ik ze zeker gewoon los in het zand zetten... die krijgt namelijk een behoorlijk uitgebreid wortelstelsel, waarbij zo'n potje alleen maar groei belemmerend werkt.
wanneer heb je ze geplant? als het pas een paar dagen is... beter nu goed doen dan wachten tot te wortels zich beginnen te settelen
------------------------------ Beren in de Kalverstraat zijn over het algemeen genomen schoothondjes Berichten: 6389 | Van: purmerend | Geregistreerd: Jan 2006
bericht geplaatst
thx, schaduwvacht! Ik heb ze er net vandaag ingezet, dus zal morgen e.e.a. regelen. Hoop niet dat ik de bodem teveel omwoel dan... Berichten: 129 | Van: Almere | Geregistreerd: Jan 2009
bericht geplaatst
Thanxs voor duidelijke uitleg. Heb 'm uitgeprint en ga 'm eens rustig doorlezen.
bericht geplaatst
ik heb dat probleem ik heb niewue bak me nieuwe waterpest en ze worden geel en slijm en ze komen los. is dat om dat ze nieuw zijn ??
bericht geplaatst
Of de temperatuur van je water is te hoog.
Behalve in de eerste paar weken, blijft Cabomba en Waterpest zelden goed groeien in een tropisch aquarium.
Mischien moeten we daar eens een ervarings onderzoekje naar doen op het forum. En misschien moeten we vandaaruit ophouden om deze planten gemakkelijk te noemen. Maar dat zullen de gebundelde ervaringen moeten leren.
bericht geplaatst
Hallo, mijn hoornblad en waterpest heb ik nu een paar weken en ze beginnen geel te worden aan top en inderdaar slijmerig en hangen naar beneden (de top was erg slap) en de steel werd beetje wit.. Mijn eerste reactie was om dat stuk er af te knippen... ik kan nergens op het forum er iets over vinden dus ik vraag het maar.. komt dit door te weinig voeding? Bedankt!
oja, de teperatuur van mijn water is 23 graden en voor de rest heb je helee goede uitleg
[Edit] Graag zoveel mogelijk in 1 post plaatsen. Zo blijft het overzichtelijk [/Edit]
------------------------------ 60 cm leeg 80 cm met 15 kardinaal& guppen 1geelbuik&1zaagrug schildpad Berichten: 189 | Van: thuis | Geregistreerd: Mar 2009
bericht geplaatst
Hulde voor de uitleg van Marlene.
Had ik dit maar VOOR het planten gelezen, maar ja een eigenwijze man he... Wat mij vandaag opviel met het verwijderen van wat planten was dat door die verslijming het niet echt makkelijk is om zwerfvuil (verslijmde blaadjes dus) te verwijderen. Zal best met mijn onervarenheid te maken hebben...
bericht geplaatst
Dat lukt wel als je verschoont met een tuinslang die je aanzuigt zodat het water vanzelf in de lager geplaatste emmer loopt. Je 'stofzuigt' als het ware al het dwarrelend vuil weg.
Kijk anders eens bij meestgestelde vragen bij verversen.
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door Marlene: Dat lukt wel als je verschoont met een tuinslang die je aanzuigt zodat het water vanzelf in de lager geplaatste emmer loopt. Je 'stofzuigt' als het ware al het dwarrelend vuil weg.
Kijk anders eens bij meestgestelde vragen bij verversen.
Ik heb ook een vraag over beginners planten maar weet niet of ik hem hieronder mag stellen?? Als het fout ik hoor ik het wel
Via aquaplantsonline, kun je een compleet pakket bestellen waarbij je 1ste bak compleet ingericht is. Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en vooral of iemand toevallig een foto ervan heeft van hoe het eruit komt te zien want er staan geen foto's bij en ik kan me er zo weinig bij voorstellen nu . (ik wil gaan voor het starterspakket voor n bak van 80x40
bericht geplaatst
Zit dus ook naar zo'n starters pakket te kijken, dan alleen voor een 60x30 bak. Recensies zijn goed, maar ben ik altijd sceptisch over. 13 plantjes voor 34 eurie (40 inc vezendkosten). Persoonlijk vind ik het een hoop munt voor een paar plantjes...
bericht geplaatst
Ik heb mijn plantjes 'gewoon; in de speciaalzaak gekocht. Heb daar tussen de 3 en de 6 euro per plantje betaald (afhankelijk van de soort) dus als we daar een gemiddelde van nemen en de prijs uitrekenen kom ik op 13 keer 4,5 = 58,5 euro... En daarvoor heb ik dus ook nog reiskosten gemaakt.
Vind het persoonlijk dus niet echt duur...
Het voordeel is ook dat je van allerlei soorten beplanting qua hoogte gelijk iets hebt. Ik vind persoonlijk alleen de kleuren niet echt optimaal, maar nogmaals, dat is persoonlijk...