ik heb in me record 60 bak wat waterpest en belgisch groen staan je zou zeggen het groeit de pan uit maar dus niet ik geef ook vloeibare voeding maar evengoed valt het me tegen
in mijn rio125 moet ik echt ieder weekend opnieuw snoeien anders groeit het de bak uit daarom snap ik het niet
misschien weten jullie hoe dit ken ik gebruik geen voedings bodem en heb er grind inzitten en ik denk dat er nog de standaard juwel tl verlichting inzit al hoewel ie toch wel wat mooier is als mijn andere record70 bak
------------------------------ 160x60x60 160x45x45 120x50x55 80x45x50 60x45x45 Berichten: 333 | Van: beverwijk | Geregistreerd: Mar 2007
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Ik denk dat de lampen het probleem is. Had eerst sera lampen en belgisch groen deet het redelijk en groeide alleen omhoog. Heb nu sinds een half jaar philips 830/ 840 combi en ze groeien als kool en worden goed rood aan de toppen.
bericht geplaatst
jah in me andere bak me rio125 daar groeien ze als kool en worden idd ook mooi rood aan de toppen daarom dacht ik van ach het groeit zo snel laat ik is wat in een andere bak gooien maar hier doen ze het niet zo goed
------------------------------ 160x60x60 160x45x45 120x50x55 80x45x50 60x45x45 Berichten: 333 | Van: beverwijk | Geregistreerd: Mar 2007
bericht geplaatst
Dan denk ik ook dat het aan je verlichting ligt..
Maar ook aan de andere factoren zoals genoeg plantenvoeding (Vloeibaar) of NO3 PO4 etc etc.. Zo kan door een andere bezetting van vissen ook andere waterwaardes meespelen, CO2 ed...
Maar in eerste instantie je verlichting denk ik.
[ 17.04.2007, 11:03: Bericht aangepast door: Ronald ]
bericht geplaatst
nou ik heb ook plantjes in een rekord60 met grind zonder voedingsbodem mijn verlichting is super en moet het ook goed bij de plantjes denk dat het eerder komt zonder de voedingsbodem groffe stenen waaraan de wortel zich hechten of bodemverwarming dat werkt supper omje planten te laten groeien!
------------------------------ Hi I'm Homer Simpson. Got Beer? Berichten: 322 | Van: Terwolde | Geregistreerd: Jan 2007
Maar ook de andere voedings stoffen. Voor een plant die rood wordt aan zijn toppen is ijzer wel een belangrijke.
Ik zie het verschil ook wel (een 60 en een rio 180.) krijgen even vaak vloeibare meststof, en toch zie je dat de planten in de 60 cm minder goed groeien. Lijkt dus wel een Licht probleem te zijn.
@Joene: is volgens mij al een keer gevraagd. Maar zou je A.u.b. gebruik willen maken van comma's, punten en blanko regels.
Dat maakt het namelijk beter leesbaar.
bericht geplaatst
ik denk de verlichting. waterpest is namelijk een koudwaterplant en haalt zijn voeding uit het water en niet uit de bodem. ververs je wel regelmatig je water??? en regelmatig mesten is ook belangrijk. hoelang zit die tl er al in ?? ik zou even bij de bouw markt een nieuwe tl lamp eventueel van philips halen. kost bijna niets.
ik geef vloeibare voeding en verversen doe ik 1x in de anderhalve week a 2 weken dus dat zit wel goed
ik denk idd ook de verlichting dan want het is er maar 1 he die er zit en hoelang ie erin zit geen idee maar ik zal het is proberen met een andere tl balk moet ik dan de 830 of 840 hebben? en ken ik die gewoon bij de prax*s halen? en wat kosten ze ongeveer?
die lampen kun je bij elke bouwmarkt halen. ik dacht dat het niet meer als 5 euro kost. je moet zelf even kijken welke van de twee je kiest . het heeft met kleur te maken. ik had dacht ik de 830 maar die is erg geel dus daar moet je van houden. er branden bij de tl verlichting proeflampen. dus je moet gewoon even kijken wat jij een mooie kleur vind. geel blauw rood wit. alle kleuren. rood is trouwens goed voor de planten.
bericht geplaatst
Het is raar maar waar. In de standaard fabrieksuitvoering van bijna alle merken lichtbakken voor aquaria zitten veel te weinig lampen. Onthoudt dat je nagenoeg nooit te veel licht kan geven WEL te lang. Nooit langer dan 10-12 uur de lampen op vol vermogen laten branden, Als je de lampen kan dimmen kan je wat langer de lampen laten branden met aanzienlijk minder vermogen.
------------------------------ Na 32 jaar Koninklijke marine, nu eindelijk weer tijd voor verantwoord aquariumbeheer Berichten: 790 | Van: Haarlem | Geregistreerd: Sep 2006