Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » Javamos groeit slecht

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email    
Auteur Onderwerp: Javamos groeit slecht
Veldmous amano
niet geregistreerd

Icoon 1 bericht geplaatst            Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hallo allemaal,

Heb nu bijna 3 week een aqua 65 met alleen nog plantjes. Riccia wil perfect groeien op het stukje hout. Op de bodem heb ik javamos liggen, wat niet wil groeien. Ik krijg wel het idee dat er her en der een plukje nieuwe groene takjes ontstaan. Maar het groeit lang niet zo goed als riccia. Voor foto's zie onderstaan de link:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/3298.html

Wat kan ik er aan doen.

IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Altum

Lid # 1207

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Altum   Email Altum   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik zag op de foto's in je link dat je het mos heb vastgebonden op gaas. Klopt he?
Ik vond het mos zelf ook vrij donker van kleur. Probeer is een plukje los te laten drijven, en kijk is of het dan harder gaat groeien. Het moet even op gang komen, en als het eenmaal begint te groeien, gaat het als een speer!

------------------------------
Aqua 40...

Berichten: 427 | Van: Houten | Geregistreerd: Mei 2004  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
solidsniper

Lid # 759

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor solidsniper   Email solidsniper   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Veldmous amano:
Hallo allemaal,

Heb nu bijna 3 week een aqua 65 met alleen nog plantjes. Riccia wil perfect groeien op het stukje hout. Op de bodem heb ik javamos liggen, wat niet wil groeien. Ik krijg wel het idee dat er her en der een plukje nieuwe groene takjes ontstaan. Maar het groeit lang niet zo goed als riccia. Voor foto's zie onderstaan de link:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/3298.html

Wat kan ik er aan doen.

probeer het mos eens in een bakje met een klein laagje water en dan een pluk mos in een bakje te laten groeien [Wink] bovenwater slaat eht harder aan als onderwater namelijk

mn bak

Berichten: 1752 | Van: Weert | Geregistreerd: Dec 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Jos

Lid # 494

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Jos         Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Raar. Bij mij is het juist altijd andersom.

Javamos groeit tegen de klippen op. Riccia. Vergeet het maar! Dra-ma-tisch.. [Smile]

'I Don't Want to belong to any Club That Will Accept Me as a Member.'

Berichten: 15385 | Van: Amsterdam | Geregistreerd: Aug 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
wijsneus

Lid # 2945

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor wijsneus   Email wijsneus   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Op zich volgens tropica.com groeit javamos langzaam en riccia gemiddeld. Maar na drie weken is het nog te vroeg om iets te zeggen. Jos, hoeveel wil je hebben? Ik krijg de riccia de bak niet meer uit. Heb je eenmaal riccia dan kom je er niet meer van af. Ongeveer 1 x per 6 weken gaat er een hele grote hoeveelheid naar de lfs. Mag ik weer een ander plantje uitkiezen. [Razz]

Beauty is in the eye of the beholder. :)
Mooi hè?
Lid van A.V. Aponogeton

Berichten: 2168 | Van: Amersfoort, | Geregistreerd: Mar 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
jacqie

Lid # 2425

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor jacqie   Email jacqie   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Als je weer een keer riccia over hebt hou ik me ook aanbevolen wijsneus [Smile]

Sphaerichthys vaillanti: op naar de volgende kweekpoging.

Berichten: 8268 | Van: krimpen aan den ijssel | Geregistreerd: Jan 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Boomski
niet geregistreerd

Icoon 1 bericht geplaatst            Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Jammer, kheb van de week riccia weer geruimd [Frown]
Ik zal de volgende oogst voor je bewaren ... maar kan niet garanderen dat het eendenkroos vrij zal zijn! (pincet aanbevolen hehe)

wijsneus

Lid # 2945

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor wijsneus   Email wijsneus   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
@Boomski, ondanks dat je alle zichtbare eendenkroos eruit haalt blijft het vol zitten met delen, zaaddozen etc.

Gelukkig (afkloppen) heb ik nog geen kroos in mijn grote bak.
@jacqie, is goed. Zodra ik een portie heb, geef ik een seintje.

Beauty is in the eye of the beholder. :)
Mooi hè?
Lid van A.V. Aponogeton

Berichten: 2168 | Van: Amersfoort, | Geregistreerd: Mar 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Intercooler

Lid # 5028

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Intercooler   Email Intercooler   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Dat kroos is echt uberk*tspul daar kom je echt nooit meer vanaf [Smile]

Groetjes,, Dirk
www.aquawish.nl
Lid van av xiphophorus in oss.
www.xiphophorus.nl

Berichten: 1875 | Van: Bergharen(rond nijmegen) | Geregistreerd: Dec 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Veldmous amano
niet geregistreerd

Bedankt voor de reacties,

Het javamos heb ik idd op een stukje gaas verdeeld en vast gebonden met visdraad. Heb nu een stukje javamos in een klein bakje zitten. Het bakje heb ik gevuld met een laagje water. Ik heb het bakje vast gezet met visdraad zodat het niet door de bak heen gaat. Het javamos krijgt nu veel licht omdat het bovenin het aquarium zit.
Nu het in het kleine bakje zit kan je het plantje goed bekijken. Het javamos is idd wat gegroeit op de bodem want er zitten kleine licht groene takjes aan. Ik denk dat ik idd eerst wat geduld moet hebben. Het javamos zal eerst ook wel aan het water in het aquarium moeten wennen. We wachten af, ik zal jullie op de hoogte houden. Ook van het plantje in het kleine bakje.

solidsniper

Lid # 759

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor solidsniper   Email solidsniper   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Veldmous amano:
Bedankt voor de reacties,

Het javamos heb ik idd op een stukje gaas verdeeld en vast gebonden met visdraad. Heb nu een stukje javamos in een klein bakje zitten. Het bakje heb ik gevuld met een laagje water. Ik heb het bakje vast gezet met visdraad zodat het niet door de bak heen gaat. Het javamos krijgt nu veel licht omdat het bovenin het aquarium zit.
Nu het in het kleine bakje zit kan je het plantje goed bekijken. Het javamos is idd wat gegroeit op de bodem want er zitten kleine licht groene takjes aan. Ik denk dat ik idd eerst wat geduld moet hebben. Het javamos zal eerst ook wel aan het water in het aquarium moeten wennen. We wachten af, ik zal jullie op de hoogte houden. Ook van het plantje in het kleine bakje.

houd rekening als het eenmaal is aangeslagen boven water en je doet het onderwater moet het onderwater ook weer aanslaan he!

mn bak

Berichten: 1752 | Van: Weert | Geregistreerd: Dec 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Veldmous amano
niet geregistreerd

Het mos heb ik ook niet echt op het droge liggen. Het staat in ongeveer 2 a 3 cm laag je water, dus nog wel onder water.
Heb er ff een twee tal foto's van gemaakt voor een wat duidelijke beschrijving. Foto's zeggen meestal wat meer dan een paar woorden [Big Grin]

-
 -

Deddo
Team AF stand
Lid # 7500

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Deddo   Email Deddo   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Geduld is een schone zaak in deze. Javamos is een trage starter, kan zo maar 4 weken duren voordat je enige groei zult waarnemen, maar als je kleine lichtgroene puntjes gaat zien dan komt 't echt wel goed en zul je binnen de kortste keren juist vaak de schaar ter hand moeten nemen om 't in toom te houden [Smile]

Groetjes, Deddo
AFstand op Vivarium 2009|AFstand op de NBAT

Berichten: 2083 | Van: Zevenbergen | Geregistreerd: Jan 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
jacqie

Lid # 2425

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor jacqie   Email jacqie   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ben benieuwd naar de uitkomst van het experiment, hier gaat het ook vreemd met de javamos....in m'n garnalenbakje groeit het goed en kan ik het eens in de maand snoeien maar in een aantal andere bakjes zie ik totaal geen groei [Roll Eyes]

Veldmous: van wat voor materiaal is het gaas waar je het mos op hebt gebonden?

Sphaerichthys vaillanti: op naar de volgende kweekpoging.

Berichten: 8268 | Van: krimpen aan den ijssel | Geregistreerd: Jan 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.