Ik heb nu paar weken nieuwe planten in me bak zitten en aantal oude planten ( crypto's ) verplaatst en uitgedund. Maar de nieuwe planten krijgen wel wortels en groeit heel rustig, ( hygro's soorten de groene versie oftewel de makkelijkste en snelst groeiende plant van die soort ). Maar het groeit mij te langzaam, ik ben gewend van van hygro's dat ik ze na een paarweken al moet snoeien.
Tevens valt mij op dat bij de crypto's het blad minder donker groen is dan normaal en gelig wordt. Ook zijn de nerven niet te zien bij de hygro's. Is dit te duiden op ijzer tekort ?? zoja hoe kan ik dit het beste oplossen ?? Welke middelen zijn het beste ??
mijn ph is 8 ( dit moet ook omlaag ) mijn gh en kh zijn erg laag 2-3 ik heb bijna geen nitriet en nitraat in me bak. maar wel veel draadalg ( groene op het hout ) en dit begint ook op het grind te komen . Ik ververs het water 1 x per week 1/3 van het water mijn bak is : 125 cm bij 40 cm en 40 cm .
Ik kan niet superveel fouten vinden maar toch doet het niet zoals ik het had verwacht.
Wie kan mij vertellen hoe ik deze probleempjes op kan lossen
bericht geplaatst
Nou ik zie wel al de nodige problemen in jou stukje tekst.
KH 2 a 3 en pH van 8 wil zeggen 1 milligram CO2 in je water. Dat is dus veelste weinig dit moet MINIMAAL 15 zijn liever nog hoger tussen de 20 en 30 (beetje afhankelijk van de vissen die je hebt).
Je nitraat is veelste weinig. Weet niet of je fosfaat in je bak hebt zitten maar deze moet ook geen 0 zijn.
Veel is wel afhankelijk van de hoeveelheid licht boven de bak, hoe meer licht hoe meer CO2 en voedingsstoffen je planten nodig hebben.
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
co2 wil bij mij niet opgang komen, ik heb zo'n biofles van dennerle, maar ik zie geen bubbels verschijnen in het tussen reservoir ( het extra bakje met water voor evt. giftige stoffen en andere dingen). Dit moet ik dus nog oplossen , Hoe kan ik meten of ik fosfaat in me bak heb ? hoe kan ik dit zien ??
Mijn licht boven de bak is als volgt : 2 x 36 watt 1x blauw en 1x geelig licht welke licht hoeveelheid weet ik niet meer. wel dat het van een bekend aqualampen merk is.
2x 18 watt lampen, 1x geelig en 1x wittig licht. de geelig licht is van philips, en de andere van dezelfde aqualampen merk ( is toen in 1 koop gekocht bij de winkel bij mij in de buurt )
Maar veel hangt dus af van mijn co2 toevoer en licht ?? Iemand nog adviezen en evt. opmerkingen ??
bericht geplaatst
Fosfaat kun je gewoon meten met een testsetje, net zoals je eigenlijk je andere waardes kunt meten.
------------------------------ "Stel je voor dat er geen hypothetische situaties meer zouden zijn." *Mijn 300x60x60 bak* Berichten: 8333 | Van: Hoorn | Geregistreerd: Mei 2004
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Ok , dan ga ik daar even voor kijken. me co2 is inmiddels op gang gekomen. Ik heb gist gekocht en daar theelepel in gedaan, en heb nu ong. 4-8 bubbels per minuut heb t nog niet echt bijgehouden , was al blij dat het op gang is gekomen. Maar zo te zien gaat het goed.