Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » De RR methode met een makkelijke uitleg. (Pagina 5)

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email   Dit onderwerp omvat 6 pagina's: 1  2  3  4  5  6   
Auteur Onderwerp: De RR methode met een makkelijke uitleg.
gerrit 2
Volwaardig Lid
Lid # 4321

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor gerrit 2   Email gerrit 2   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Ik heb ook nog even een vraagje over die RR :
ik heb mijn waarden ook eens ingegeven (NO3=6-PO4:0.05) , ik zou dan beide stockoplossingen moeten toevoegen . Waarom trekt die berekening het evenwicht niet naar het evenwicht van NO3=6 en PO4=0,6 ? Dus enkel fosfaattoevoeging

Omdat het ideale 1op 16 is.Dus 6No3 en 0.6Po4 is naar de zone blauwe alg.1 op 20 zone groene alg.

Dus je moet de gulden middenweg proberen in stand houden.

............Modbreakje ....................
FF een quotje ingevoerd [Wink]

[ 30.07.2006, 15:50: Bericht aangepast door: Diesel ]

Berichten: 3037 | Van: Erembodegem(Aalst) | Geregistreerd: Sep 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Diesel
niet geregistreerd

Icoon 1 bericht geplaatst            Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Erwin je Po4 is die 0,05 of 0,5? en wat is de liter inhoud van jouw aquarium?
IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom
Volwaardig Lid
Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Als je het nitraatgehalte zo onder de 10 mg/ltr weet te houden (5 mg/ltr is nog mooier) en het fosfaat op 0,5 mg/ltr of liever nog een stuk lager dan heb je eigenlijk alleen maar een goede plantengroei nodig (voldoende licht, CO2 en de noodzakelijke elementen). De rest gaat vanzelf!!

------------------------------
In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 1836 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Diesel
niet geregistreerd

Icoon 1 bericht geplaatst            Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Okey Tom ,maar je weet dat i af en toe eigenwijs ben hé [Big Grin]
Mijn nitraat lag al rond de 5 en vandaar dat ik het wat omhoog wou gooien, gewoon ff kijken naar het effect.
PS Tom hoe voeg jij de sporenelementen toe door middel van plantenvoeding???

gerrit 2
Volwaardig Lid
Lid # 4321

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor gerrit 2   Email gerrit 2   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @Tom:
citaat:
Als je het nitraatgehalte zo onder de 10 mg/ltr weet te houden (5 mg/ltr is nog mooier) en het fosfaat op 0,5 mg/ltr of liever nog een stuk lager dan heb je eigenlijk alleen maar een goede plantengroei nodig (voldoende licht, CO2 en de noodzakelijke elementen). De rest gaat vanzelf!!

Ik heb zo lang gewerkt Tom.Bij een zwak verlichte bak geen probleem.Bij een sterke verlichting vind ik persoonlijk hogere waarden beter.Bij 5mg nitraat is je bak met een flinke beplanting snel uit balans.Ik bedoel dan dat bv je fosfaat op een dag kan weg(onmeetbaar) zijn.Ook de iets hogere waarden zijn beter af te lezen op de testjes.

En ik merk geen algvorming.Enkel mijn voorruit slaagt er steeds in te begroeien.Waarschijnlijk ochtendlicht want de zijwanden hebben het raargenoeg niet.

Berichten: 3037 | Van: Erembodegem(Aalst) | Geregistreerd: Sep 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
bcheck
Volwaardig Lid
Lid # 6483

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor bcheck   Email bcheck   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Diesel, zou het mogelijk zijn, je ervaringen van je bak op foto's te posten?
bvb, je begint nu met je kuur... en dan binnen een paar weken terug?
Of heb je daar geen tijd voor? [Smile]

Berichten: 139 | Van: Merelbeke, Belgie | Geregistreerd: Jul 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
erwin2
Volwaardig Lid
Lid # 2465

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor erwin2   Email erwin2   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
@gerrit 2

Dus NO3 op 6mg/l en PO4 op 0.3/0.4 zou toch ook goed moeten zijn . Hoef je minder toe te voegen .

@Diesel :
Ik meet de PO4 met s*ra test, hier krijg ik geen lichtblauwe verkleuring te zien . Water blijft gewoon helder . Dus neem ik de laagste waarde aan van 0.05 .
De bak is bruto 400l , dus +- 350l netto schat ik .

Berichten: 1814 | Geregistreerd: Jan 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Diesel
niet geregistreerd

Op die manier Erwin ik was benieuwd hoe het zo laag kwam.

@ BCheck(tom) ik zal kijken wat ik kan doen [Smile]

@Tom
Volwaardig Lid
Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik gebruik Tropica's master grow om te bemesten.

Gerrit 2 .. Als de zaak eenmaal goed draait en je wilt
het sneller laten gaan .. dan klopt het.
De opname van de voedingsstoffen is dan veel hoger.
Maar daar staat tegenover dat je dan ook langer bezig
bent met het bijwerken van je planten.

Het hele proces is ook bedoelt om te ontdekken hoeveel
de planten verbruiken en dat constant aan te voeren.
Als je dat van nitraat en fosfaat weet maar de
resultaten zijn nog steeds minimaal, dan zul je
daarna moeten gaan kijken naar de overige macroelementen
zoals kalium, calcium, sulfaat, magnesium.

In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 1836 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Diesel
niet geregistreerd

Goed het eerste waar ik achter ben gekomen is dat je niet volgens de calculator moet werken.
Als je toevoegd wat er staat en dan de volgende dag meet klopt dit niet en moet je verversen. Ik heb toch maar even gewacht omde planten de kans te gevan wat op te nemen , maar na 2 dagen geeft hij het nog aan, zowel bij de No3 als de Po4.

dit is wat hij nu aangeeft.
met no3 20mg en po4 1 mg per liter...

----------------------------------------------

Kans op groene algen. Het nitraatgehalte is te hoog. U dient water te verversen. De Redfield ratio is prima en er hoeft verder niets toegevoegd te worden.

we hebben ververst, morgen meet ik opnieuw.

Dus @Tom ik mot je toch wer gelijk geven.
Moet ik de volgende keer toevoegen doe ik dit heeeeel geleidelijk en rustig aan met veel minder dan angegeven word.
De rr en de br is wel okey deze is als volgt:
rr:14
BR: 20.

Ps een tip voor iedereen als je spuiten moet hebben ga naar de appotheek, ze kosten daar een schijntje. Waar ik bij de aquarium winkel 8 euro voor 2 spuiten kwijt was had ik er bij de apotheek 8 voor van groot naar klein!!!

gerrit 2
Volwaardig Lid
Lid # 4321

Ledenwaardering:
4
Dat is nu juist wat je moet ontdekken Diesel.Wat je bak verbruikt per dag aan fosfaat en nitraat.Je moet eens meten bv als je licht juist brand.Geef geen eten maar wel je meststoffen.Dan zal je raar maar waar na enkele uren een hoger nitraatgehalte meten.Met profito kan je zelfs je nitraat perfect optrekken.Ook al beweren ze van niet.

En sorry dat ik het ook verkeerd uitrekende.

[ 01.08.2006, 22:54: Bericht aangepast door: gerrit 2 ]

quqidrol
Volwaardig Lid
Lid # 4361

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor quqidrol   Email quqidrol   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
En ik merk geen algvorming.Enkel mijn voorruit slaagt er steeds in te begroeien.Waarschijnlijk ochtendlicht want de zijwanden hebben het raargenoeg niet. [/QB][/QUOTE]

Dat heb ik dus ook ! Moet zeker 1x in de week mijn voorruit poetsen maar dat komt waarschijnlijk door de hoeveelheid licht wat er boven hangt.

Quqi.

Die vissen van mij zijn owww zo slim want ze zwemmen de hele dag in scholen.

Berichten: 92 | Van: Zoetermeer | Geregistreerd: Sep 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
quqidrol
Volwaardig Lid
Lid # 4361

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor quqidrol   Email quqidrol   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diesel:
Goed het eerste waar ik achter ben gekomen is dat je niet volgens de calculator moet werken.
Als je toevoegd wat er staat en dan de volgende dag meet klopt dit niet en moet je verversen. Ik heb toch maar even gewacht omde planten de kans te gevan wat op te nemen , maar na 2 dagen geeft hij het nog aan, zowel bij de No3 als de Po4.

dit is wat hij nu aangeeft.
met no3 20mg en po4 1 mg per liter...

Dan geef je dus teveel inhoud van je bak op. Die moet je dan naar beneden afstellen.

Groetjes Quqi.

Kans op groene algen. Het nitraatgehalte is te hoog. U dient water te verversen. De Redfield ratio is prima en er hoeft verder niets toegevoegd te worden.

we hebben ververst, morgen meet ik opnieuw.

Dus @Tom ik mot je toch wer gelijk geven.
Moet ik de volgende keer toevoegen doe ik dit heeeeel geleidelijk en rustig aan met veel minder dan angegeven word.
De rr en de br is wel okey deze is als volgt:
rr:14
BR: 20.

Ps een tip voor iedereen als je spuiten moet hebben ga naar de appotheek, ze kosten daar een schijntje. Waar ik bij de aquarium winkel 8 euro voor 2 spuiten kwijt was had ik er bij de apotheek 8 voor van groot naar klein!!!

Die vissen van mij zijn owww zo slim want ze zwemmen de hele dag in scholen.

Berichten: 92 | Van: Zoetermeer | Geregistreerd: Sep 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Diesel
niet geregistreerd

@Quqi
Ik voer al 60 literminder in dan dat ik netto in mijn bak heb, Mijn bak id 360 liter en ik geef 300 in.
Ook voeg ik minder toe dan de calculatro zegt.

@ Gerrit, ik ga het gewoon heel rustig opbouwen nu en zal de helft toevoegen van wat er op word gegeven en zo beetje bij beetje kijken wat er gebeurd
Zo kan de bak een beetje kijken hoe en wat .

Ps die alg op de voorruit heb ik ook, komt gewoon door de verlichting, bij mij is standaard dat ik die elke 5 dagen af moet doen.

Ps algenstoot is begonnen (draadalg)
Ik vermoed dus dooe de hoeveelheid voedingstoffen (no3 po4) die nu aanwezig zijn en war de planten nog niet echt raad met weten.

[ 02.08.2006, 09:50: Bericht aangepast door: Diesel ]

jerre050978
Volwaardig Lid
Lid # 2915

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor jerre050978   Email jerre050978   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik weet niet hoe relevant het is in zoetwater, maar oorspronkelijk komt de RR uit de zoutwaterwereld. Een of andere Redfield had namelijk testen gedaan op de samenstelling van fytoplankton en kwam telkens een verhouding C:N:P uit van 106:16:1. Geen toeval bleek later, want dat komt ook overeen met de behoefte van fytoplankton om te groeien. Allicht is het in zoetwater ongeveer hetzelfde.
Het zou dus goed kunnen dat om de RR te sturen je ook moet weten hoeveel CO2 je in je bak hebt. Deze moet dan in een juiste verhouding staan met nitraat en fosfaat. Je benodigde CO2-gehalte zal dus meer dan waarschijnlijk afhankelijk zijn van je fosfaat en nitraat. Veel nitraat en fosfaat is dus veel CO2 toevoegen...

Berichten: 2099 | Van: Aalst | Geregistreerd: Mar 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Diesel
niet geregistreerd

@ jerre, als het goed is moet het ook zeer zeker werken voor de zoetwaterbakken [Smile]
Ben ik nu dus aan het testen. [Big Grin]
Op deze pagina staat een calculator die ik denk??? alles berekend.
co2 staat bij mij op ideaal, maar die bereken ik niet met de RR en de BR.

-------------------------------
Goed nadat we gisteren ververst hebben zit mijn RR op 18 en mijn BR op 25.

dus okey ik heb alleen kans op groene algen(en de raadalg wil idd zeer sterk bij me, mar ik zie nu ook dat bepaalde planten het ook leuk vinden, over beter doe durf ik nog niets te zeggen.

Ik laat hm even zo en kijk even wat men snoept van de toegevoegde waardes.
Morgen voeg ik wat plantenvoeding bij.

[ 02.08.2006, 20:32: Bericht aangepast door: Diesel ]

jerre050978
Volwaardig Lid
Lid # 2915

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor jerre050978   Email jerre050978   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik ga het in ieder geval ook eens uitpluizen en trachten uit te pluizen hoe het nu precies zit met die koolstof in de verhouding. Hoedanook ben ik ervan overtuigd dat de RR werkt. Ik ga nadat ik al mijn bakken op de goeie plaats heb gezet (ben volop bakken aan het verhuizen [Wink] Wil tegen eind volgend jaar 4 grote showbakken staan hebben op een meterstelling met daaronder kweekbakken) die Redfield bij mijn 2 draaiende bakken proberen. Binnen een drietal maandjes start ik mijn 3de bak op. Tegen dan wil ik de RR volledig onder de knie hebben, want sinds een half jaar is de plantengroei niet meer wat het geweest is. Nu begint alles zich wat te herstellen, maar er is nog steeds blauwalg in mijn bakken aanwezig en sommige planten doen het niet zo goed... RR geloof ik wel in.
Diesel, probeer zeker eens wat foto's te maken. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

[ 02.08.2006, 22:19: Bericht aangepast door: jerre050978 ]

Berichten: 2099 | Van: Aalst | Geregistreerd: Mar 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
jerre050978
Volwaardig Lid
Lid # 2915

Ledenwaardering:
4
Ik heb me er eens in verdiept en een aantal wetenschappelijke artikels gelezen over de C:N:P-ratio in zoetwatersystemen. Eigenlijk komt het in grote lijnen overeen met zoutwater, maar er zit van nature veel meer variatie op de verhouding in zoetwater. De gemiddelde N:P ligt rond de 10. Eigenlijk is het succes van de RR dus vooral te wijten aan het toevoegen van voedingsstoffen in een redelijke verhouding, zodat er geen tekorten ontstaan. Aangezien de testjes meestal niet zeer nauwkeurig zijn, denk ik dat je beter streeft naar een goeie verhouding dan te fixeren op die Redfield-ratio van 16.
Diesel
niet geregistreerd

Om het een beetje compleet te maken hier 2 foto,s van de bak.
Ik heb er meer gemaakt Close ups van bepaalde planten maar die komen in het verslag.
Hier en overzicht en een close up.

-

-

bcheck
Volwaardig Lid
Lid # 6483

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor bcheck   Email bcheck   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Zooo.. die planten zien er mooi en gezond uit.
Ben je het plantenbestand nog aan het aanpassen of is ie af? Ik mis een beetje "rode" planten.
Maar hij mag er best wezen hoor Thor!

Berichten: 139 | Van: Merelbeke, Belgie | Geregistreerd: Jul 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Diesel
niet geregistreerd

De plant op de voorgrond wil ik naar links verhuizen, achter die planty staat ook een rode plant. Echter zijnd e rode planten 1 van de redenen waarom ik met de rr wil gaan cotroleren zal ik zeggen, want de calculator wil nu niet echt werken.

Op het moment zi ik toch enkele kleine verbeteringen aan mijn planten., de algenstoor(draadalg) wil ook nog steeds.

Vandaag ga ik weer meten.

bcheck
Volwaardig Lid
Lid # 6483

Ledenwaardering:
5
Ik had ook een tijdje draadalg, heb een kuurtje gedaan van seachem flourish excel. Werkt prima.
Ik heb ook die tenellus, en die kruipt werkelijk overal onder en door, heb zelf ontdekt tot in mijn filter!

Riba
Volwaardig Lid
Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Riba   Email Riba   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @Tom:
Uit onderzoek is gebleken dat toevoegen aan de waterkolom voldoende is

Wiens onderzoek bedoel je Riba ?
Je kunt ook gaan voor het pps

http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=2119
(geldig natuurlijk alleen voor de onderzochte plantensoorten).

Al lerende doe ik

* Aquaforum upload programma (0.82)
* Aquazone

Berichten: 2908 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Aug 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Diesel
niet geregistreerd

Nou ik heb de rr okey. mijn nitraat is 10 en fosfaat is o,5.
Ik hoef niet toe te voegen en ik hoef niet te verversen. Wel heb ik volgens de calculator kans op blauwe algen maar dat wachten we even af.

Ik vermoed dat ik nu heb gevonden wat mijn planten willen eten, dus nu ff kijken of het okey blijft gaan.
De algen genieten er wel van nu want de draadalg gaat lekker hard.

Ps ik ga wel werken met de calculator, maar ik ga niet werken op de calculator. Ik ga @ Tom zijn advies in deze even nemen en heel rustig aan toevoegen mocht het nodig zijn, mischien maar een kwart van wat er gevraagd word.

[ 10.08.2006, 15:32: Bericht aangepast door: Diesel ]

jerre050978
Volwaardig Lid
Lid # 2915

Ledenwaardering:
4
De spullen zijn bij mij ook onderweg [Wink]

diesel, nog geen tijd voor een fotoke?

Dit onderwerp omvat 6 pagina's: 1  2  3  4  5  6   

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Unfeature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.