Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » De RR methode met een makkelijke uitleg. (Pagina 4)

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email   Dit onderwerp omvat 6 pagina's: 1  2  3  4  5  6   
Auteur Onderwerp: De RR methode met een makkelijke uitleg.
gerrit 2
Volwaardig Lid
Lid # 4321

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor gerrit 2   Email gerrit 2   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Als je vissen die diepvries werkelijk opeten is dat een perfecte oplossing.Moest er blijven liggen zou je problemen kunnen krijgen.Dan komt niet enkel fosfaat vrij.

Maar kan je makkelijk toepassen.

Berichten: 3037 | Van: Erembodegem(Aalst) | Geregistreerd: Sep 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Riba
Volwaardig Lid
Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Riba   Email Riba   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bcheck:
Ik wil nog graag een reactie plaatsen:
a3aan raad aan om GEEN FOSFAAT toe te voegen en te kijken naar je aquarium.
Als je fosfaat lager wordt stuur dan enkel je no3 zodat je de juiste RR hebt.
Ik probeer bvb dan eens wat meer diepvries volledig laten ontdooien en niet spoelen. Dit helpt al "veel".

Correct me if i'm wrong [Smile]

Ligt ook een beetje aan je aquarium (hoeveelheid licht, andere voedingsstoffen e.d.). Bij een maximale groei (dus extreem veel licht, en geen beperking m.b.t. andere macro's & micro's) kunnen de planten wel 0.6 mgr/liter per dag opnemen. Dan is het lastig om dit met diepvriesvoer te doen. Nu is dit natuurlijk een erg extreem geval.

(Ikzelf zou niet zo'n aquarium willen, want dan moet je veeel te vaak snoeien [Wink] )

------------------------------
Al lerende doe ik

* Aquaforum upload programma (0.82)
* Aquazone

Berichten: 2908 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Aug 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
freddy
Volwaardig Lid
Lid # 698

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor freddy   Email freddy   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Sorry, ik las niet het hele topic...wil gewoon ff mijn ervaring meegeven met het werken met KNO3.
Sukkelde ongeveer een jaar met mijn plantenbak...Had steeds een NO3 gehalte = 0 mg/l dus ook ik hanteerde een stockoplossing van KNO3... deze werd telkens weer netjes binnen enkele dagen verbruikt....liep enkele maanden goed (alhoewel ik geen echte verbetering constateerde in mijn plantengroei). Tot dat...ik het nitraat gehalte niet meer onder controle kreeg (zonder dat ik nog toevoegingen deed). NO3 bij metingen steeds >50mg/l. PO4=0.1 en jawel toch kreeg ik blauwalg....wat volgens de RR theorie met mijn metingen net andersom moest zijn... Blauwalg = laag nitraat gehalte en te hoog fosfaat gehalte = kans op blauwalg.Ik had dus hoog nitraat gehalte en laag fosfaat gehalte = Kans op groene algen....volgens RR theorie....
De reden bij mij was een rottende achterwand....
Heel verhaal.....verduisterd ...ging weer enkele maanden goed....liep weer mis (doch toevoegingen van NO3 deed ik niet meer....en toch bleef die nitraat de pan "uitswingen"... Alles leeggehaald inclusief nieuwe achterwand....EN CO2 beginnen toedienen.....en enkele weken later "bloeide men plantenbak open"....Streef nu nog steeds naar nitraat en fosfaat = 0 Als de nitraat eenmaal boven 10 mg/l komt filter ik enkele weken over nitratEX-hars (diende dit eigenlijk al maanden niet meer te doen) heel verhaal eigenlijk....ikzelf leerde uit de RR theorie de nodige dingen....doch elke bak is een biotoop op zich en niet vergelijkbaar met elkaar....dus sturen op RR is voor mij persoonlijk voorlopig niet meer aan de orde...

never give up
http://users.skynet.be/freddy.houtmeyers/index.htm

Berichten: 1307 | Van: Belgie | Geregistreerd: Dec 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom
Volwaardig Lid
Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Uit onderzoek is gebleken dat toevoegen aan de waterkolom voldoende is

Wiens onderzoek bedoel je Riba ?
Je kunt ook gaan voor het pps

a3aan raad aan om GEEN FOSFAAT toe te voegen
en te kijken naar je aquarium.

Op deze pagina en de andere staat nog extra
informatie die iedereen zeker moet meenemen voor dat
hij aan de gang gaat hiermee.
Er zijn verschillende redenen waarom Adriaan dat heeft geschreven.
Het grootste probleem is de werking van het fosfaat.
Zelfs al heb je er voor gestudeerd dan blijft het moeilijk om
in te schatten hoe een aquarium gaat reageren.
Ook al heb je vele jaren ervaring in aquatische planten en kun je
via een vereniging jouw bak met een andere vergelijken dan
nog blijven er VEEL onzekerheden bestaan.
Dit zijn risico's die je moet durven nemen en het is ook het goed en het kwaad van deze hobby.

Er zijn wel 2 plantjes die goed te gebruiken zijn
om de conditie van je aquarium in te schatten.
nl Hygrophila corymbosa bv var ''Siamensis'' en Hygrophila polysperma. ( belgische groen )

Diesel, ik wil je bij deze mee geven om het gewoon te proberen.
Schrijf voor jezelf zo veel mogelijk op maar, maak het niet openbaar.
De materie is gewoon te complex om een "handleiding" te maken.

Ik zelf heb wel een boek gelezen wat veel verklaringen geeft,
het is zelfs in het nederlands maar is moeilijk te vinden :
Titel: Waterplanten en waterkwaliteit
Auteurs: F. Bloemendaal en J. Roelofs (red.)
Uitgever: Stichting Uitgeverij Kon. Ned. Natuurhist. Ver.
Formaat: 18 x 24,5 cm, 190 pagina's, gebonden, 52 zwartwitfoto's, 42 tekeningen, 71 grafieken en 56 tabellen
ISBN: 90-5011-014-2
Prijs: f 45,00 (f 37,50 voor KNNV-leden), excl. verzendkosten.

Jbl testsetjes wil ik bij deze aanbevelen.

In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 1834 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
quqidrol
Volwaardig Lid
Lid # 4361

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor quqidrol   Email quqidrol   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hallo allemaal,

Ik wil ook even mijn mening delen want ik ben sinds een paar maanden begonnen met het sturen van RR en het gaat uitstekend als je maar een aantal dingen goed doet.

De algen die in me Micranthemum zaten waren binnen twee weken helemaal verdwenen en ik ben helemaal alg vrij.

Ik meet 1 keer in de twee weken me nitraat en fosfaat en wat heel belangrijk is, is dat je met de juiste hoeveelheid waterinhoud van je bak werkt want als je teveel dosseerd kan je heel wat water gaan verversen.

B.v. ik trek 10% van me totale inhoud van de bak af. De hoekbak is 500 liter dus gebruik ik 400 liter in de calculator en vul de rest van de gemeten waardes in en zie wat ik moet dosseren. Ik heb een grote spuit bij de apotheek gehaald van 1 t/m 100 ml daarmee kan je goed aflezen en zonder te morsen het mengsel in het water brengen.

2 stokoplossingen maken van een halve liter.
Dus 50 gr kno3 voor 500 ml.
En 10 gr k2hp04 voor 500 ml.
Gewoon mengen met leiding water en donker weg zetten zodat ze niet kunnen bealgen of troebel worden.

Met dank aan W. van Wezel voor de uitleg destijds.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en veel plezier!!

Groetjes Quqi.

Die vissen van mij zijn owww zo slim want ze zwemmen de hele dag in scholen.

Berichten: 92 | Van: Zoetermeer | Geregistreerd: Sep 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
bcheck
Volwaardig Lid
Lid # 6483

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor bcheck   Email bcheck   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Er zijn wel 2 plantjes die goed te gebruiken zijn
om de conditie van je aquarium in te schatten.
nl Hygrophila corymbosa bv var ''Siamensis'' en Hygrophila polysperma. ( belgische groen )

Ohja? Op welke factoren dan? Of bedoel je enkel "groei". Is het snel = ok, traag=probleem?
Berichten: 139 | Van: Merelbeke, Belgie | Geregistreerd: Jul 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
J.F.Veenhof
niet geregistreerd

Icoon 1 bericht geplaatst            Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Sturen op de RR gaat prima. Echter moet er wel juist gewerkt worden.
Goede testersets zodat we met z'n goed mogelijke waarden starten. Stockoplossingen dienen juist te zijn en op juiste wijze gedosseerd te worden.
Netto inhoud is essentieel.

Zelf test ik mijn plantenbak met Dupla nitraat en Fosfaat, maar ik doe het ook met Sera, alleen vind ik de fosfaat test hiervan net iets minder nauwkeurig.

In het geval van Freddy ontstaat er een hoog cn ratio welke een verkeerd beeld geeft van de retfeld ratio. Met andere worden er kunnen factoren zijn die ons misleiden en daarom is het goed naar het aquarium kijken en de ontwikkelingen
blijven volgen om zo tijdig bij te sturen en niet alleen blindelings te vertrouwen op de testersets.

IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom
Volwaardig Lid
Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Op welke factoren dan? Of bedoel je enkel "groei".

Een goed gemiddelde van ALLE groeifactoren.
Als dat goed is dan groeien deze planten
ongeveer 1 volledig bladpaar per 10 dagen.

Je moet dan natuurlijk wel zorgen dat het
gaat om verse aangepaste planten.

Echte waterplanten wil ik dan ook afraden omdat
hun metabolismen veel hoger liggen en ze meestal
gevoeliger zijn om gebruikt te worden als
algensubstraat ..

Berichten: 1834 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Diesel
niet geregistreerd

Icoon 1 bericht geplaatst            Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Als het goed is krijg ik het vandaag binnen en dan gaat het avontuur weer verder [Smile]
Diesel
niet geregistreerd

Lag dus al in de bus
Kaliumnitraat,KNO3,kalisalpeter. 100gram.
Kaliumfosfaat,dibasisch watervrij 100 gram K2HPO,purum> 98.0%

Dus we kunenn vooruit!

Diesel
niet geregistreerd

Ik heb nu dus de 100gram KNO3 Kaliumnitraat opgelost in 1 liter osmose water

En 10 gram K2HPO4 opgelost in 500ml osmose water.
Ik laat het nu even met rust en ga dadelijk het aquarium meten.
De stockoplossingen zijn in ieder geval klaar nu.

Diesel
niet geregistreerd

Nou de waterwaardes. Ik zal de rest er ook even bij doen, maar eerst de No3 en de po4

Po4(fosfaat):= 0,5mg/l
No3(nitraat):= 5 mg/l

Diesel
niet geregistreerd

Volgens deze calculator( http://www.xs4all.nl/~buddendo/aquarium/redfield.htm ) moet ik(ik heb 300 liter gepakt de bak is 360 netto) 64 ml stockoplossing van de KNO3 toevoegen.

Iedereen het daar mee eens?

Want volgens deze
http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua/Redfield.html
Zit ik juist ideaal en is de RR 15 Dus minste kans op alg en gunstig gebied voor planten??

[ 29.07.2006, 14:42: Bericht aangepast door: Diesel ]

@Tom
Volwaardig Lid
Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 14 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
ahh ... je hoeft niks bij te voegen ... [Smile]
misschien spoorelementen

[ 29.07.2006, 16:59: Bericht aangepast door: @Tom ]

Diesel
niet geregistreerd

Spoorelementen Tom wat is dat?
gerrit 2
Volwaardig Lid
Lid # 4321

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor gerrit 2   Email gerrit 2   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Je berekening klopt volgens mij Diesel.Dus gewoon toevoegen.

Spoorelementen zijn ijzer,koper,enz...

Berichten: 3037 | Van: Erembodegem(Aalst) | Geregistreerd: Sep 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Diesel
niet geregistreerd

Dus ik moet nu 64 ML KNo3 toevoegen.
En dan bv morgen ijzer enz ?

Moet ik die 64 ML in 1 keer toe voegen of gewoon rustig aan in bv 10maal 6,4 ML

[ 29.07.2006, 18:36: Bericht aangepast door: Diesel ]

gerrit 2
Volwaardig Lid
Lid # 4321

Ledenwaardering:
4
Je kan idd rustig opbouwen om je juiste waarden te bereiken.Maar nu geen 10keer.Voeg nu 30ml toe en controleer morgen nog eens.Ijzer en po4 zou je niet samen mogen toedienen.Dus enkele uren tussenlaten.

Ik voeg dagelijks ijzer en profito toe.

Diesel
niet geregistreerd

Okido dan ga ik nu 30 ML toevoegen.
Meet ik het morgen nog eens.

Als het goed is heb ik nog ijzer tabletten en die moet ik idd toedienen, maar ik wacht daar wel even mee.

Keep you all posted

@Tom
Volwaardig Lid
Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Ijzer ( Fe ),
Zink ( Zn ),
Mangaan ( Mn ),
Koper ( Cu ),
Boor ( B ),
Molybdeen ( Mo ),

Alle elementen die planten nodig hebben in lagere hoeveelheden dan 1 ppm

[ 29.07.2006, 21:42: Bericht aangepast door: @Tom ]

erwin2
Volwaardig Lid
Lid # 2465

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor erwin2   Email erwin2   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Diesel , als ik jouw waarden invul kom ik op 32ml KNO3 uit i.p.v. 64ml . Ik heb het nu al 5 keer gecontroleerd . Doe ik het nu verkeerd of ... ?
Berichten: 1814 | Geregistreerd: Jan 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Diesel
niet geregistreerd

Nee je doet niets verkeerd erwin?????
Ik kom er nu ook op uit, raar ga het weer eens berekenen??
Hoe ben ik dan toch aan 64 gekomen is het dubbele??
Stockoplossing van mij is
KNO3 100g op 1000ml
Po4 10 ml op 500ml??

Blijft toch 32???? Ik vermoed dat ik de liters dan 600 heb ingegeven.
Het is standaard 360, maar om veilig te zijn bedacht ik me en heb ik 300 gedaan ik denk dat ik niet goed getypt heb en daar het probleem dus ligt. [Stom]

Dus de vlgende keer zeker na rekenen 2 of 3 maal. Is het maar goed dat ik in ieder geval de helft heb gedaan eerst, dus het zal denk ik wel goed zijn.

Te ebthousiast is dus niet goed [Stom] .
Bedankt voor het narekenen Erwin [Wink]

[ 29.07.2006, 23:46: Bericht aangepast door: Diesel ]

gerrit 2
Volwaardig Lid
Lid # 4321

Ledenwaardering:
4
Haha idd 2maal meten.

Ik zag dat je de inhoud van stockoplossing Kno3 verdubbelde maar ik zag niet dat de grammen ook dubbel waren.Dus je verhouding blijft dezelfde. [Stom]

[ 30.07.2006, 02:27: Bericht aangepast door: gerrit 2 ]

Diesel
niet geregistreerd

Mijn Nitraat test geeft nu nt tussen de kleur van 10mg en 20 mg in, dus ik heb 15 ingegeven nu(neem aan dat ik dat goed doe)

Als ik dan dus deze waarde aanhou en de fosfaat test van gisteren(ik neem aan dat ik die mag gebruiken of kan ik die het beste nu weer meten?)
Kom ik op een rr van 21 en een br van 30.
van de calculator moet ik 4 ml fosfaat toe gaan voegen.

Nu vermoed ik dat ik heel even niets moet doen en het even lekker moet laten rusten.

Is mijn vermoeden juist?
En kan ik idd beter even wachten?
Of moet ik de fosfaat toevoegen?

En wat ik doe met de nitraat test (het midden pakken) is dat ook okey?

erwin2
Volwaardig Lid
Lid # 2465

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor erwin2   Email erwin2   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Graag gedaan Diesel , gelukkig komen we er nog achter , en dat je nog maar die 30ml hebt toegevoegd .

Ik heb ook nog even een vraagje over die RR :
ik heb mijn waarden ook eens ingegeven (NO3=6-PO4:0.05) , ik zou dan beide stockoplossingen moeten toevoegen . Waarom trekt die berekening het evenwicht niet naar het evenwicht van NO3=6 en PO4=0,6 ? Dus enkel fosfaattoevoeging .

Berichten: 1814 | Geregistreerd: Jan 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
  Dit onderwerp omvat 6 pagina's: 1  2  3  4  5  6   

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Unfeature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.