Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » De RR methode met een makkelijke uitleg. (Pagina 2)

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email   Dit onderwerp omvat 6 pagina's: 1  2  3  4  5  6   
Auteur Onderwerp: De RR methode met een makkelijke uitleg.
gerrit 2
Volwaardig Lid
Lid # 4321

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor gerrit 2   Email gerrit 2   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Van de stockoplossing gebruik ik gemiddeld 1of 2ml. per dag.Ik maak 10gr. op 250ml.aan.

@Diesel;je evenwicht moet je voor je eigen bak vinden.Ik ken topics van mensen die van T8 naar T5 gaan en dus ook omhoog in wattage.En de bak niet meer goedkregen.Zelfs eens 1.4kg. draadalg uit de bak gehaald.Na toedienen van Exel was ze op 2dagen weg.Dus iets was te snel uitgeput in de bestaande voedingen.De koolstof die wij berekenen aan de hand van de Ph is dus voor de ene correct en voor de andere onjuist.En dat zou de exel aanvullen.Ik heb het aangekocht gisteren voor mijn showbakje van mijn guppen.En raar maar waar de draadalg leid er onder.Dit bakje is zwakverlicht en ik dien er geen voedingsstoffen aan toe.Dus een goed product.Hoop ik toch.De aanvulling ga ik vanaf vanavond in mijn plantenbak doen.Kan enkel een positieve impuls geven denk ik.

Berichten: 3037 | Van: Erembodegem(Aalst) | Geregistreerd: Sep 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Riba
Volwaardig Lid
Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Riba   Email Riba   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
[Re: Van de stockoplossing gebruik ik gemiddeld 1of 2ml. per dag.Ik maak 10gr. op 250ml.aan.]
Meet je dan elke keer voordat je toevoegt? Als je toch een gemiddeld gebruik weet, dan kan je toch minder vaak meten.

Flourish Excel is zeker een goed product. In een zwak verlichte bak kan het erg goed CO2 vervangen.
In een bak met CO2 erop, is het echter niet nodig als C-bron. Bij algen problemen kan je het wel gebruiken, maar dan moet je het overdoseren. Overdoseren zou ik niet preventief doen. (Daarnaast is het niet echt goedkoop).

[ 16.07.2006, 16:23: Bericht aangepast door: Riba ]

------------------------------
Al lerende doe ik

* Aquaforum upload programma (0.82)
* Aquazone

Berichten: 2908 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Aug 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Riba
Volwaardig Lid
Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Riba   Email Riba   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nvr:

kan iemand me uitleggen waarom je niet alle stoffen (no3, po4, fe, bv profito) gelijktijdig mag toevoegen?
ik doe dit wel altijd dus misschien vandaar de algjes,zal eens overstappen op 1 stof per dag.

Er wordt gezegd dat Fe en PO4 aan elkaar zouden binden en zouden neerslaan, en dus niet meer beschikbaar zouden zijn voor de planten.

Ik heb het nog even nagekeken naar aanleiding van dit topic. Alhoewel je veel leest dat je Fe en PO4 niet tegelijk moet toedienen, blijkt dit in de praktijk wel mee te vallen (gezien de concentraties die toegevoegd worden, en het uiteindelijk weer beschikbaar worden van Fe). Je kan ze alleen beter niet in de stockoplossing samendoen (vanwege de neerslag).
Weer wat geleerd [Big Grin]

Al lerende doe ik

* Aquazone

Berichten: 2908 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Aug 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
gerrit 2
Volwaardig Lid
Lid # 4321

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor gerrit 2   Email gerrit 2   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
[QUOTE]Oorspronkelijk geplaatst door Riba:
[QB] [Re: Van de stockoplossing gebruik ik gemiddeld 1of 2ml. per dag.Ik maak 10gr. op 250ml.aan.]
Meet je dan elke keer voordat je toevoegt? Als je toch een gemiddeld gebruik weet, dan kan je toch minder vaak meten.

Zou ik zeker kunnen.Maar de nieuwe bak staat ong.6weken en ik schrijf dagelijks de waarden op en wat ik toevoeg.Later zal ik waarschijnlijk minder meten en toevoegen op ervaring.

Wacht ik iets te lang met Po4 toe te voegen is mijn ruit bedekt met alg.Voeg ik ze op tijd toe blijft de ruit proper.Dit zijn ervaringen die ik vroeger met T8 nooit meemaakte.Vroeger had ik 60watt op 180liter en nu 416watt op ong. 550liter.

[ 16.07.2006, 16:35: Bericht aangepast door: gerrit 2 ]

Berichten: 3037 | Van: Erembodegem(Aalst) | Geregistreerd: Sep 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Riba
Volwaardig Lid
Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
Ah sorry, ik had aangenomen dat je bak al wat langer draaide [Wink] (Ik denk dat het daar ook vaak fout gaat met adviezen, je begint vaak al met verkeerde aannames [Wink] )

Inderdaad uitstekende aanpak, eerst meten en later daar lering uit trekken.

Ik zelf heb 114W over 260ltr, maar ga na m'n verhuizing over naar 258W. Vandaar dat ik erg benieuwd ben naar je ervaring met veel licht en voedingsstoffen [Wink]
Wat houd je als doelwaarden aan? Op Amerikaanse fora zie je veelal doelwaarden als NO3: 20-30 en PO4: 1-2. Die mannen hebben dan ook erg veel licht.

Ook wordt er veel gebruik gemaakt van een "sunburst" rond het middag uur. 2 tot 4 uur staat het licht vol aan, de rest van de (licht)tijd staat slechts een gedeelte aan. Doe jij dit ook, of heb je er constant vol licht op staan?

Al lerende doe ik

* Aquazone

gerrit 2
Volwaardig Lid
Lid # 4321

Ledenwaardering:
4
No3 is ong 15 en po4 0.5.Zo blijf ik uit de buurt van blauwalg en kun je de waarden(sera) duidelijker aflezen.Ook is je Po4 nooit uitgeput binnen de dag.

Waarschijnlijk is dat de reden dat ze met hogere waarden werken.Zolang je ong. 1:16 aanhoud zit het goed.De kwikdamplapen branden hier 8uur in totaal.De voor en avondverlichting brand in totaal 10uur.Dus een uurtje ervoor en na.Wat ook opvalt met sterkere verlichting is dat je planten sluiten s'avonds(ong.2uur voor de verlichting uitgaat).Dus de toppen gaan volledig dicht bij alle planten.Iets wat ik vroeger nooit zag.

En ik trouwens ook niet weet of het goed of slecht is.

[ 16.07.2006, 18:16: Bericht aangepast door: gerrit 2 ]

nvr
Volwaardig Lid
Lid # 1615

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor nvr   Email nvr   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
@gettit 2: volgens mij is het sluiten van de top een teken dat de plant genoeg licht heeft gehad om te groeien en op die manier ook aan de lager gelegen bladeren de mogelijkheid geeft om licht op te vangen.
in princiepe mag het licht uit als de toppen dicht zijn.
heb het ergens gelezen maar vraag me niet meer waar, was wel hier op het forum.

trotse bezitter van een juwel vision 260.

Berichten: 1237 | Van: den helder | Geregistreerd: Sep 2004  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
bcheck
Volwaardig Lid
Lid # 6483

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor bcheck   Email bcheck   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik geef al direct een antwoord.
Als je Fosfaat toevoegd en ook ijzer dan slaat het ijzer direct neer (reactie).
Dus, probeer het te verspreiden.
Begin met profito
dan ijzer
dan meten
dan RR sturen, No3 of Po4 of beide.

Berichten: 139 | Van: Merelbeke, Belgie | Geregistreerd: Jul 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Riba
Volwaardig Lid
Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bcheck:
Begin met profito
dan ijzer
dan meten

Op APC is een interessant topic.

Al lerende doe ik

* Aquazone

nvr
Volwaardig Lid
Lid # 1615

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor nvr   Email nvr   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
kan iemand eens antw geven op de volgende vraag.
hoe is het dan mogelijk dat we zowel po4 als fe in ons aquarium water kunnen hebben als jullie beweren dat deze 2 stoffen reageren.

kunnen de planten deze stoffen misschien bufferen?

Berichten: 1237 | Van: den helder | Geregistreerd: Sep 2004  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
gerrit 2
Volwaardig Lid
Lid # 4321

Ledenwaardering:
4
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bcheck:
Begin met profito
dan ijzer
dan meten

En hoeveel tijd laat je ertussen?Lijkt me wel intersant.Ik voeg de meststoffen eerder toe dan de RR meeting.Uit gewoonte en niet voor een reden.Dus wel profito en fe samen.S'avonds meet ik de waarden en pas ik eventueel aan.
Diesel
niet geregistreerd

Icoon 1 bericht geplaatst            Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
In totaal heb ik 78 watt. Dit op een hoekbak(lampen zijn uitlopen van 15 ,18,25,30 watt)

In principe groeit mijn bak nu goed, alleen kamp ik een betje met draadalg en alg op de ramen na 4 a 5 dagen.

Ik heb ook de menig dat de planten het betr kunnen doen, en aangezien ik toch redelijk wat apparte planten erin heb zitten wil ik de RR methode toepassen.
Nog en vraag, is het nu beter om de PP later toe te voegen dat de RR oplossing? Dit voor de PO4 en FE?

IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
gerrit 2
Volwaardig Lid
Lid # 4321

Ledenwaardering:
4
Meet anders je waarden eens Thor

Waarschijnlijk vreten je planten je fosfaat weg en zal deze 0 zijn.Of een beetje rode mug voeren kan ook helpen.

Diesel
niet geregistreerd

Icoon 1 bericht geplaatst            Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Fosfaat zal idd denk ik bijna niet te vinden zijn in de bak Gerrit, Nitraat is meestal zo rond de 10.
Ook een reden dat ik via de RR wil gaan werken.
Morgen moet ik toch bij de appotheek zijn om medicijnen te halen en ga dan meteen de oplossing halen.

gerrit 2
Volwaardig Lid
Lid # 4321

Ledenwaardering:
4
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diesel:
Fosfaat zal idd denk ik bijna niet te vinden zijn in de bak Gerrit, Nitraat is meestal zo rond de 10.
Ook een reden dat ik via de RR wil gaan werken.
Morgen moet ik toch bij de appotheek zijn om medicijnen te halen en ga dan meteen de oplossing halen.

Is wel poeder hé;
nitraat is kaliumnitraat
fosfaat is kaliumdiwaterstoffosfaat

Diesel
niet geregistreerd

Ja klopt al ik het goed heb begrepen moet ik
100gram KNO3 en 10 gram Kaliumfosfaat halen.

Ik doe die 100 gram KNO3 in 1 liter water en de 10 gram Kaliumfosfaat in een halve liter water en dan heb ik de toevoegingen toch?

gerrit 2
Volwaardig Lid
Lid # 4321

Ledenwaardering:
4
Zo is het Diesel [Wink]
Riba
Volwaardig Lid
Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
Let wel even op de prijs. Bij de apotheek kan het soms erg duur zijn. Dat is dan erg zuiver, maar voor gebruik in een aquarium is dit niet nodig

Al lerende doe ik

* Aquazone

Diesel
niet geregistreerd

Wat is duur Riba, wat voor richtprijzen moet ik in gedachte nemen.
Riba
Volwaardig Lid
Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
Bij die webwinkel (zie eerdere post):

kaliumnitraat (KNO3, kalisalpeter, Europese farmacopee 99-100% zuiver): 100g: 7.00 euro - 500g: 32.50 euro - 1 kg: 60.00 euro

Kaliumfosfaat, kaliummonowaterstoffosfaat, K2HPO4, dibasisch kaliumfosfaat watervrij, potassium phosphate dibasic-anhydrous -100g: 9.00 euro - 500g: 41.50 euro - 1kg: 71.50 euro

verzendkosten: Categorie Briefport: 1.00 euro tot 50g - 1.50 euro tot 100g - 2.00 euro tot 250g.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Ik heb het later nog ergens een stuk goedkoper gezien, maar die link kan ik zo 1-2-3 niet vinden. Maar je hebt in ieder geval een richtlijn.

Al lerende doe ik

* Aquazone

@Tom
Volwaardig Lid
Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Geloof als je blieft niet te veel in redfield,
er klopt feitelijk niks van..

http://home.planet.nl/~loon0781/redfield.htm

[ 17.07.2006, 10:47: Bericht aangepast door: @Tom ]

In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 1834 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Riba
Volwaardig Lid
Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
@@Tom: Het zal toch meer gaan om van alles voldoende aan te bieden? (moet nog even je link op m'n gemak doornemen)

(Hetgeen een stuk belangrijker wordt bij veel licht (en CO2, natuurlijk))

[ 17.07.2006, 10:52: Bericht aangepast door: Riba ]

Al lerende doe ik

* Aquazone

Diesel
niet geregistreerd

Nou hier bij de aphotheek hadden ze dus geen kno 3 [Roll Eyes] [Frown]
nvr
Volwaardig Lid
Lid # 1615

Ledenwaardering:
4
probeer het even bij een andere apotheek in de buurt. meestal heeft de grootste in de stad het wel.
hier in den helder geen kno3 wel kh2po4. terwijl in julianadorp (5km verder) het precies ander som was.
leg je wel goed uit waar je kno3 voor nodig hebt, je kan er namelijk ook een bom me maken.

Diesel
niet geregistreerd

Ja zeker heb ik uitgelegd [Big Grin] Ze hadden idd KH2Po4 maar geen KNo3
  Dit onderwerp omvat 6 pagina's: 1  2  3  4  5  6   

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Unfeature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.