Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » ALGEMEEN » Stelling van de week » Stelling van 30-08-2007: En wat dan m.b.t. tentoonstellingen en beurzen? (Pagina 1)

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email   Dit onderwerp omvat 2 pagina's: 1  2   
Auteur Onderwerp: Stelling van 30-08-2007: En wat dan m.b.t. tentoonstellingen en beurzen?
Catweazle
Erelid
Lid # 1044

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Catweazle     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Beste leden,

Kastanje57 heeft afgelopen weekeinde een tentoonstelling bezocht en is 'wat geschrokken'.

citaat:

Het water was in sommige gevallen troebel en de meeste vissen maakten een zwaar gestresste indruk. Links en rechts lagen dode vissen.
...
Na links en rechts wat gekeken te hebben met enerzijds verbazing en verwondering over zoveel moois (de vissen zelf) en anderzijds met afschuw over de erbarmelijke omstandigheden waarin deze visjes leven.

Zelf ben ik opgegroeid met het verenigingsleven (kanaries). De tentoonstelling was elk jaar het hoogtepunt. Enerzijds omdat er het clubkampioenschap aan gekoppeld was, anderzijds omdat veel mensen kwamen kijken.

Ook AV hebben wel eens een tentoonstelling of een beurs. De NBAT heeft ook een beurs.

M.b.t. een beurs of tentoonstelling zal veel geregeld moeten worden. De vraag is of men eens kan delen hoe zo iets in het werk gaat. Hoe zet men een tentoonstelling op. Hoe waarborgt men het welzijn van de vissen.

Tevens wil ik eens peilen hoe men denkt over het fenomeen 'zak' op een beurs. In Nederland is het gebruikelijk dat vissen in zakjes worden aangeboden. In Duitsland zijn het bakjes.

Overigens bedenk dat die zak ook bij leveranties aan winkels wordt gehanteerd. Er zijn zaken waarbij die zakken niet direct in een aquarium worden geleegd.

M.a.w. het is niet echt een stelling. Het is een vraag naar ervaringen van deskundigen, dus diegene die wel eens op een beurs staat, een tentoonstelling organiseert enzovoorts.

En ook een vraag aan iedereen die een mening heeft. Wat zijn ervaringen van beurs- of tentoonstellingsbezoekers?

Ik ben benieuwd.

[ 30.08.2007, 20:09: Bericht aangepast door: Catweazle ]

Berichten: 10059 | Van: Gouda | Geregistreerd: Mar 2004  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Johan

Lid # 2897

Ledenwaardering:
2
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Johan   Email Johan   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
nou schrik niet hier is mijn mening,

ik ben 1x op een beurs voor aqarianen geweest, en om eerlijk te zijn ga ik er nooit meer heen.
als ik zoms zie hoe dat die arme vissen behandeld worden.
het is gewoon schandalig de vissen zaten de heledag in zakjes , en de doden visjes werden er uitgeplukt en weggegooid.
waarom niet in gewoone grote tanks met een pompje en een verwaming voelen de vissen zig zeker stukken beter.
nou zullen wel heel veel mensen zegnne ik ga de heen omdat de vissen er veel goedkoper zijn .
ik ga liever na een dierenzaak waar ze veel beter worden behandeld .
en rustig in een bakje wachten tot een nieuwe baasje.
nou is het daar soms ook niet geweldig als ik ze met 6 7 discusssen zie zwemmen in een bak van 70cm breed en 70 cm hoog.
nou moet ik eerlijk zeggen dat op zommige beurzen het wel goed geregeld is en de beestjes goed worden verzorgd. ( geregeld gezien op tv) maar ik hoor ook van slechte beurzen .
maarja tegenwoordig is het in nederland zo dat als ze er iets aan proberen te doen aan het dieren leed voor de beestjes. word het meestal in de wind gezet om dat de verdiensten van de verkopers op de beurs gaat altijd voor.

nou dit is mijn mening GR Johan

Berichten: 414 | Van: Holland,delden | Geregistreerd: Mar 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
wijsneus

Lid # 2945

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor wijsneus   Email wijsneus   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Je moet denk ik naar een methode toe waarbij de stress voor vissen beperkt kan worden.
Hang de zakken in een speciaal rek zodat je altijd de vissen goed kan zien. Hoeft niet elke klant er met zijn tengels aan te zitten. Neemt ook minder ruimte in. De vissen kunnen gelijk met de klant mee.
De vis in kale bakken geeft waarschijnlijk net zoveel stress. De handelaar kan veel minder koopwaar uitstallen, moet met die bakjes gaan slepen en omdat er meer water in het bakje zit moeten er meer medicijnen aan worden toegevoegd. Uitvangen kost weer tijd. Al met al zijn dit reden waarom handelaren niet graag zo verkopen.

Helaas zijn er veel verkopers die weinig met vissen hebben, het is handel. Wantoestanden komen op elke beurs voor. Het is dan belangrijk om als aquarianen samen te eisen dat er zorgvuldiger met de levende waar wordt omgegaan. Daar heb je bijvoorbeeld een bond voor. Misschien moet de NBAT eens om een standpunt gevraagd worden?

Berichten: 2168 | Van: Amersfoort, | Geregistreerd: Mar 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Sharkeye

Lid # 8407

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Sharkeye   Email Sharkeye   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Tja een beurs zal per definitie niet al te goed zijn voor de vissen. Ik bedoel de vis wordt uit zijn aquarium gehaald en op transport gezet naar de beurs toe. De bezoekers op de beurs zullen met hun neus op de "nieuwtjes" zitten. Daarbij komt dat een vis in een aquarium zich kan verbergen en zo niet zichtbaar is voor een potentiele klant. Dussss dan maar in een (te) klein bakje. Of ze verkocht worden of niet, er zal nog een reis volgen terug naar de handelaar of naar de koper toe. Allemaal stress en zo....De sterken zullen het overleven en de zwakken...die helaas niet.

Ik moet ook zeggen dat ik nooit op een beurs geweest ben, maar in een gerespecteerde aquarium zaak ook eens 3 bakken vol met alleen dode vis heb aangetroffen. Dan schieten ook de tranen je in de ogen. Een defect filtersysteem of een ziekte was de oorzaak...het is alweer even geleden.

Sharkeye

------------------------------
Bezig met zelfbouw led verlichting voor het aquarium

Berichten: 70 | Van: Beek en Donk | Geregistreerd: Mei 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Keukenprins

Lid # 3150

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Keukenprins     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Als eerste even een provocerende opmerking.

Als jullie het allemaal zo zielig vinden wat er met de visjes gebeurd tijdens transport enzo stop dan VANDAAG nog met je hobby!
Want helaas is het gewoon een gevolg van onze hobby dat er vissen dood gaan en stress hebben.

Je kunt denken wat zwart/wit maar helaas is het wel de waarheid!

Nu wil ik het wel een beetje nuanceren en vertellen hoe het gaat met vissen die bij een groothandel en winkel binnen komen.

Wildvang vis:

Deze vissen worden (zoals de naam al zegt) in het wild gevangen, gaan van daar uit naar een verzamelstation waar ze in bakken/vijvers opgevangen worden (de uitval/het dood gaan van dieren begint hier al).
Van hier uit worden ze (als ze besteld zijn) ingepakt en komen ze richting nederland met grote hoeveelheden (in een box zitten bv 2000 kardinalen), weinig water en zuurstof erop. (soms via een ander land, zoals bv USA/Miami).
Deze vissen hebben dan al een dag of 4 niks gegeten (als ze gevoerd zouden worden hebben ze uitwerpselen en zouden ze dood gaan van hun eigen amminia uitstoot).
De tijd van inpakken en weer uitpakken is best lang. reken op minimaal 24 uur maar soms wel 48.
Hier aangekomen worden ze overgewend in aquaria.
De vissen krijgen dan prefentief een medicijnen kuur.
Bij de groothandel zullen ook vissen dood gaan. Per keer verschild dit nog al. Soms gaat gewoon alles dood maar in de meeste gevallen maar weinigen. Wel verschild dit per soort heel erg. Alle levendbarenden zijn probleemvissen geworden met ene groot uitvals percentage. Ook de Colisa lalia is zo'n probleem vis waar soms hele bakken van dood gaan.

Na de quarantaine periode worden ze dan weer uitgevangen en gaan ze richting de winkels.
Ook hier krijgen ze vaak weer medicijnen voor hun kiezen en moeten ze aan andere waterwaardes wennen.

Vervolgens komen wij en zoeken onze visjes uit welke daarna weer in ons aquaria overgewent moeten worden.

Je ziet zo'n visje maakt in een korte tijd een boel mee, er gaan er dan ook echt veel dood van de stress!

Als je dit allemaal voor lief neemt dan kun je door gaan met de hobby [Big Grin]

Wat betreft de beurzen en evenementen.
Ben het er volledig mee eens dat er zorgvuldiger met de vissen omgegaan moet worden.
Zo zouden ze minimaal 2 dagen van te voren geen voedsel moeten hebben.
Moeten de zakken warm gehouden worden (electrische deken ofzo?) want ik heb al beurzen meegemaakt waar de vis af koelde tot VER onder de 20 graden.
Echt SCHANDALIG!
Leg van alles wat je ehbt 1 zakje neer zodat mensen kunnen kijken en hou de rest lekker in boxen warm en donker om de stress bij de vis tot een minimum te beperken.
Aquaria met darain vissen neerzetten geeft alleen maar meer stress.

Persoonlijk koop ik zeer zelden iets op een beurs.
Liever niet dan wel.

Berichten: 6946 | Geregistreerd: Mar 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Catweazle
Erelid
Lid # 1044

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Catweazle     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hierbij wil toch gaarne de organisatoren van tentoonstellingen oproepen eens te melden hoeveel werk het is.

Persoonlijk was ik zeer onder de indruk van de tentoonstelling in Oerle, maar ook de Discusshow in Duisburg.

M.b.t. beurzen zou ik gaarne (nog meer) horen wat er aan alternatieven zijn voor de 'zak'. Alhoewel ik nooit vissen op een beurs heb gekocht, is dat wel in mijn bijzijn door een vriend gedaan. Die heeft jaren plezier gehad van zijn aanwinst. Denk dus dat het niet zo zwart wit is als velen denken.

Berichten: 10059 | Van: Gouda | Geregistreerd: Mar 2004  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Keukenprins

Lid # 3150

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Keukenprins     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Uiteraard is het organiseren van een beurs of evenement vreselijk veel werk.
Laat daar geen twijfel over bestaan!

Maar de eisen die ze stellen aan de verkopers mag best wat opgekrikt worden vindt ik persoonlijk.

Ik ben van mening dat het zakje de beste optie is maar dan wel goed verzorgt.
Dan is er namelijk geen bezwaar.

Berichten: 6946 | Geregistreerd: Mar 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
aqua-life

Lid # 8892

Ledenwaardering:
2
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor aqua-life     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Als jullie het allemaal zo zielig vinden wat er met de visjes gebeurd tijdens transport enzo stop dan VANDAAG nog met je hobby!
Want helaas is het gewoon een gevolg van onze hobby dat er vissen dood gaan en stress hebben.

Nu wil ik het wel een beetje nuanceren en vertellen hoe het gaat met vissen die bij een groothandel en winkel binnen komen.

Wildvang vis:

Deze vissen worden (zoals de naam al zegt) in het wild gevangen, gaan van daar uit naar een verzamelstation waar ze in bakken/vijvers opgevangen worden (de uitval/het dood gaan van dieren begint hier al).
Van hier uit worden ze (als ze besteld zijn) ingepakt en komen ze richting nederland met grote hoeveelheden (in een box zitten bv 2000 kardinalen), weinig water en zuurstof erop. (soms via een ander land, zoals bv USA/Miami).
Deze vissen hebben dan al een dag of 4 niks gegeten (als ze gevoerd zouden worden hebben ze uitwerpselen en zouden ze dood gaan van hun eigen amminia uitstoot).
De tijd van inpakken en weer uitpakken is best lang. reken op minimaal 24 uur maar soms wel 48.
Hier aangekomen worden ze overgewend in aquaria.
De vissen krijgen dan prefentief een medicijnen kuur.
Bij de groothandel zullen ook vissen dood gaan. Per keer verschild dit nog al. Soms gaat gewoon alles dood maar in de meeste gevallen maar weinigen. Wel verschild dit per soort heel erg. Alle levendbarenden zijn probleemvissen geworden met ene groot uitvals percentage. Ook de Colisa lalia is zo'n probleem vis waar soms hele bakken van dood gaan.

Na de quarantaine periode worden ze dan weer uitgevangen en gaan ze richting de winkels.
Ook hier krijgen ze vaak weer medicijnen voor hun kiezen en moeten ze aan andere waterwaardes wennen.

Vervolgens komen wij en zoeken onze visjes uit welke daarna weer in ons aquaria overgewent moeten worden.

Je ziet zo'n visje maakt in een korte tijd een boel mee, er gaan er dan ook echt veel dood van de stress!

Als je dit allemaal voor lief neemt dan kun je door gaan met de hobby [Big Grin]

Wij zorgen er dus eigenlijk voor dat er vissen uit het wild gevangen worden. Wildvangvissen kunnen wij in onze aquaria, hoe goed de omstandigheden ook zijn, niet een goed/beter leven geven omdat ze uit het wild komen. De nakweekvissen daarentegen kunnen wij wel een beter leven geven door ze te kopen bij de LFS. Ook deze vissen maken ook veel transporten mee (natuurlijk wel minder). Kopen wij deze vissen niet gaan ze waarschijnlijk dood in de winkel.

[ 31.08.2007, 20:00: Bericht aangepast door: aqua-life ]

Berichten: 210 | Van: Klarenbeek | Geregistreerd: Aug 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
scalare

Lid # 6077

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor scalare   Email scalare   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
er wordt hier aan nog een fijt voorbij gegaan:vervoer.
ik probeer een victoriabak op te zetten.
de vissen voor deze bak zijn schaars en vind je niet om de hoek.
als ik er 1 vind is dat vaak ver weg
een auto heb ik niet dus moet ik met de trein.
al die tijd liggen die vissen te schudden.
ik heb toch zoiets van:het is niet anders en zoals al eerder gezegd stop anders met de hobby.
wat beurzen betrefd:dit zijn vaak hobbykwekers die anderen voor weinig geld aan vis kunnen helpen.
ik heb gekweekt en geloof me je hoeft het niet voor het geld te doen.
andere vraag:wie vervoert zijn gekochte vis netjes in een koelbox?

houten aquarium 225x50x50

Berichten: 1316 | Van: haarlem | Geregistreerd: Apr 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
AquaVISie

Lid # 62

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor AquaVISie   Email AquaVISie   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catweazle:
Hierbij wil toch gaarne de organisatoren van tentoonstellingen oproepen eens te melden hoeveel werk het is.

Persoonlijk was ik zeer onder de indruk van de tentoonstelling in Oerle, maar ook de Discusshow in Duisburg.

Ik kan alleen over onze eigen bijdrage in de tentoonstelling in Oerle het volgende melden:

De tentoonstelling was in oktober (herfstvakantie, 2 weken) De eerste vergaderingen waren al een jaar eerder begonnen. We hadden her geluk dat we er een ruimte hadden waar we al enige maanden tevoren in terecht konden om bakken neer te zetten, die we al gevuld hebben met water en planten om te kweken. Licht en filter er op. Dit kosste ons geen geld (allemaal gesponsort door de eigenaar van het papegaaiencentrum, waarvoor alsnog onze dank). Een aantal van de bakken waren dus al ingedraaid, en dat is natuurlijk lang niet overal het geval. Twee weken voor de tentoonstelling zijn we met zeker 20 personen begonnen met opbouwen, dwz onderstellen maken, bakken plaatsen, electriciteit aansluitem, vullen met water, planten zetten, etc etc. In de week voor de tentoonstelling zijn de vissen erin gezet. De vissen die wij leverden zijn vervoerd in grote plastic zakken (maximaal 10 vissen per grote zak), met zuurstof in een grote styropor box tegen te grote afkoeling en donker om te grote stress te voorkomen. Vervolgens de zakken in het aquarium gelaten en lanzaam aan temperatuur en watersamenstelling laten wennen. Tijdens de opening was er de pech dat er een grote bak met koudwatervissen klapte, waardoor voor een paar mensen het feest een beetje in duigen viel en er snel nog een nieuwe bak geregeld moest worden. De volgende dag was hij er. Vervolgens hebben we 14 dagen zonder noemenswaardige problemen gedraaid. Wel moesten er dus iedere dag een aantal mesen aanwezig zijn om vragen te beantwoorden en mensen wegwijs te maken. We hebben daarna in een dag of 3-4 de zaak weer afgebroken, ook weer met een man of 15-20. Enkele duizenden mensen over de vloer gehad, een mooi succes. Wel veel werk dus.

Onze aquariumdatabase : http://aquavisie.retry.org/Database/database.html

Berichten: 10241 | Van: Geldrop | Geregistreerd: Sep 2002  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
luc
Beheer
Team AF stand
Lid # 5379

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor luc   Email luc   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
bij onze club(colisa mol)met ons 25 jaar bestaan hadden we in totaal een 80 tal bakken staan,waarvan een 60tal zoetwater 8 zeewater 2paludariums 10terrariums en een grote vijver van ongeveer een 4500liter,de kleinste was een bakje van 60x40x30 en de grootste 300x140x100.dit stond allemaal in een grote zaal,de tentoonstelling was 10dagen open,een 800tal schoolkinderen ontvangen(toekomstige aquarianen)van elke club uit limburg hebben ze bij ons ook een bak gezet.planning 1jaar,opbouw tentoonstelling 1week,10dagen open en afbouw met de zaal opkuis 4dagen.dit wil zeggen dat een paar mensen van onze club 3weken verlof hebben genomen.planten zijn dinsdag in de bakken gezet en donderdag de vissen,alle vissen (ook diegene die verkocht waren aan vreemde mensen zijn een 12dagen in de bakken blijven zitten).eerlijk gezegd 1maand nodig om af te kikken.dit jaar hebben we een ruilbeurs en tentoonstelling gegeven,heel wat kleiner.en mijn mening is de volgende keukenprins heeft groot gelijk,natuurlijk moet er streng worden toegekeken worden op vervoer ed.maar het is een utopie om maar te denken dat het allemaal kan zonder sterfte.

Vriendelijke groeten,
Luc

mijn takkenbak

Berichten: 22445 | Van: Mol ( Vlaanderen ) | Geregistreerd: Jan 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
luc
Beheer
Team AF stand
Lid # 5379

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor luc   Email luc   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
ps.ik denk dat iedereen die betrokken is bij het verhandelen van vissen dit met de meest omzichtigheid doet,want bij elke vis die sterft is er iemand die financieel verlies heeft.persoonlijk heb ik op de beurzen al vis gekocht die in zakken zaten en heb nog geen enkele keer sterfte gehad.

Vriendelijke groeten,
Luc

mijn takkenbak

Berichten: 22445 | Van: Mol ( Vlaanderen ) | Geregistreerd: Jan 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
akua

Lid # 6872

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor akua   Email akua   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
-Beurzen zouden moeten "verboden "worden voor twee redenen

-a/bij ons is er een wetgeving op dierenhandel en gecontroleerd door het ministerie van landbouw afdeling "dierenwelzijn"/veeartsen
de vakhandel word regelmatig daarop gekontroleerd onderandere:
--PH-GH-KH (OF MICRO S) en temperatuur moet op ieder aquarium aftelezen zijn
--per lengte van de vissen moet er een minimum inhoud zijn van het aquarium(ttz: minder dan 5 cm minimum een 50 liter aquarium filter niet inbegrepen--tot 10 cm vis=minimum 80 liter ezv...)
--ieder aqua zijn eigen schepnet
--op een aquarium met een zieke vis moet op de ruit het woord "ziek" staan
Dit zijn enkele voorbeelden van wet die in geen enkele beurs gerespecteerd worden,en mocht de controle binnenvallen op een beurs ,ze die onmiddellijk sluiten want ook de liefhebbers moeten die wetten naleven

b/de beurzen zijn een zwarthandel van liefhebbers die er geld mee verdienen maar GEEN taksen ,btw of belastingen betalen op hun winst.Zo is het natuurlijk niet moeilijk om goedkoper te zijn dan de vakhandel maar is wel oneerlijke concurentie en het neemt geld weg bij de handel waardoor de winkelier minder kan investeren om zijn vissen nog beter te huisvesten

ik heb niets tegen een liefhebber die vissen kweekt,integendeel,maar dat hij ze dan verkoopt aan enkele kennissen of een aquariumzaak,en er niet gaat mee leuren zoals nu gebeurd

Op de tentoonstellingen worden de vissen wel goed gehuisvest en is er dan ook niets op tegen ,integendeel,ze zijn een verrijking voor de liefhebberij

-berichten van akua mogen NIET overgenomen worden zonder toelating

Berichten: 828 | Van: vlaanderen | Geregistreerd: Sep 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
akua

Lid # 6872

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor akua   Email akua   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
nog iets vergeten

--op elk aquarium moet van elke vis de wetenschappelijke naam vermeld worden met de prijs

Berichten: 828 | Van: vlaanderen | Geregistreerd: Sep 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
scalare

Lid # 6077

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor scalare   Email scalare   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
zoals ik reeds vermelde staan er op beurzen meestal gewoon liefhebbers die wat kweken.
ik daag je uit om rendabel vis te kweken.
ik heb duizenden maanvissen gekweekt
als je er dan 1.50 euro voor krijg is er 3 euro voer en electra door gegaan.
dus akua het gaat niet om de winst

Berichten: 1316 | Van: haarlem | Geregistreerd: Apr 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Tuti
Volwaardig lid
Lid # 1225

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Tuti   Email Tuti   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door akua:
-Beurzen zouden moeten "verboden "worden voor twee redenen

-a/bij ons is er een wetgeving op dierenhandel en gecontroleerd door het ministerie van landbouw afdeling "dierenwelzijn"/veeartsen
de vakhandel word regelmatig daarop gekontroleerd onderandere:
--PH-GH-KH (OF MICRO S) en temperatuur moet op ieder aquarium aftelezen zijn
--per lengte van de vissen moet er een minimum inhoud zijn van het aquarium(ttz: minder dan 5 cm minimum een 50 liter aquarium filter niet inbegrepen--tot 10 cm vis=minimum 80 liter ezv...)
--ieder aqua zijn eigen schepnet
--op een aquarium met een zieke vis moet op de ruit het woord "ziek" staan
Dit zijn enkele voorbeelden van wet die in geen enkele beurs gerespecteerd worden,en mocht de controle binnenvallen op een beurs ,ze die onmiddellijk sluiten want ook de liefhebbers moeten die wetten naleven

b/de beurzen zijn een zwarthandel van liefhebbers die er geld mee verdienen maar GEEN taksen ,btw of belastingen betalen op hun winst.Zo is het natuurlijk niet moeilijk om goedkoper te zijn dan de vakhandel maar is wel oneerlijke concurentie en het neemt geld weg bij de handel waardoor de winkelier minder kan investeren om zijn vissen nog beter te huisvesten

ik heb niets tegen een liefhebber die vissen kweekt,integendeel,maar dat hij ze dan verkoopt aan enkele kennissen of een aquariumzaak,en er niet gaat mee leuren zoals nu gebeurd

Op de tentoonstellingen worden de vissen wel goed gehuisvest en is er dan ook niets op tegen ,integendeel,ze zijn een verrijking voor de liefhebberij

Heb je daar ook echt bronnen voor? Ik heb namelijk nog nooit ergens gehoord/gelezen dat het verplicht is om bij winkel de waterwaarden op de bak te zetten, of dat het veprliocht is de latijnse naam te noteren [Confused]

Fotoalbums: Tanganyika | Gezelschapsparadijs | H. furunculus speciaalbak

Flickr

Berichten: 21321 | Van: Barendrecht | Geregistreerd: Mei 2004  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
luc
Beheer
Team AF stand
Lid # 5379

ik vind dit nogal straf wat je hier verteld akua.
jij hebt misschien een aquawinkel en dan is het normaal dat je zo reageert(beurzen moeten verboden worden).indien de hobbykwekers verkopen aan een winkel,geeft deze dit dan ook door voor de btw.ed.ik denk het niet en dat is ook zwartwerk.ik heb dit jaar een paar vogels gekweekt(zwartkopsijzen)op de markt wilden de handelaars er 20 eur.voor geven,ze verkopen ze zelf voor 65 euro het stuk.wie zet dan wie in zijn hemd.ik heb ze verkocht via internet voor 65 euro het stuk.en zo is het in de aquawinkel hetzelfde.1 euro geven en er 4 euro voor vragen,kassa kassa.als je dan zie hoe het is gesteld in sommige winkels, ge wordt er mottig van.er zullen er hier ook wel goede winkeliers tussen zitten en dat geldt voor de meeste,maar dit geldt ook voor hobbyisten.hier bij ons zijn er wel een paar grote beurzen,maar de meeste zijn kleintjes die de clubs zelf organiseren om wat geld in het laadtje te krijgen waar zeker geen woekerwinsten worden gemaakt.in de winkel krijg je dan 10 a 20% veminderingen dit is je winst dan met het grote risico dat je met 50%

Vriendelijke groeten,
Luc

mijn takkenbak

luc
Beheer
Team AF stand
Lid # 5379

ps.op een grote beurs zijn genoeg winkeliers met hun stand aanwezig, en wat doen die tussen de hobbykweker?

Vriendelijke groeten,
Luc

mijn takkenbak

kastanje57

Lid # 8304

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor kastanje57   Email kastanje57   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Het valt mij op dat er zowel over tentoonstelling als over beurs gesproken wordt.
Wat Aquavisie en Luc beschrijven van een tentoonstelling, is er een waar ik met plezier naar toe zou zijn gegaan. Wat ik aantrof bij de 32e internationale killifish tentoonstelling was bedroevend. Een paar honderd kleine kale onverwarmde bakjes van enkele liters met vieze ruiten en een handjevol turf op de bodem. Verder was er een tombola om de kosten te dekken en verder niets!! Zoiets is het woord tentoonstelling niet waard, het leek veel meer op een veiling of beurs.
Ik heb begrepen dat de vereniging killifish Nederland een goed aangeschreven club enthousiaste mensen is. Dat enthousiasme klonk ook wel, doch de voertaal was vnl. frans.
Kortom, ik had mij iets anders voorgesteld van deze tentoonstelling.

Dat is één. Ik lees verder over de wetgeving van het ministerie van landbouw en visserij. Indien hetgeen klopt wat Aqua schrijft, dan kan ik niet anders zeggen dat regelgeving op deze tentoonstelling met een flinke korrel zout werd genomen. Jammer, jammer, jammer.
Hans

Berichten: 587 | Van: Tiel (Betuwe) | Geregistreerd: Mei 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
kastanje57

Lid # 8304

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor kastanje57   Email kastanje57   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Je kunt je trouwens ook nog afvragen of het verantwoord om op een dergelijk iets vissen te kopen. Ik zou het nooit of te nimmer doen, het risico op ziekten is mij te groot.
Berichten: 587 | Van: Tiel (Betuwe) | Geregistreerd: Mei 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
scalare

Lid # 6077

Ledenwaardering:
3
@kastanje57
als je killis zo verkocht ziet worden en je bent het er niet mee eens zou je je eens in killis moeten verdiepen.
in de natuur vind je ze na de regens nog in zuurstofarm water in het spoor van een olifant.
deze dieren kan je in een onverwarmde aqubak van een paar liter gewoon op de schoorsteenmantel kweken idd met een beetje turf

akua

Lid # 6872

TUTI schijft:

Heb je daar ook echt bronnen voor? Ik heb namelijk nog nooit ergens gehoord/gelezen dat het verplicht is om bij winkel de waterwaarden op de bak te zetten, of dat het veprliocht is de latijnse naam

antwoord:
dit is wel degelijk verplicht in belgie,wat in nederland moet of niet moet weet ik niet

en SCALARE -kweek dan bv kongozalmen,die zijn rendabel

en LUC- heb 42 jaar groothandel/import/export in tropische vissen achter de rug(gestopt sinds eind vorig jaar)en duf te zeggen dat zowel de handel als de liefhebberij voor mij geen geheimen heeft,en je vraag wat handelaars doen op een beurs tussen de liefhebbers moet omgekeerd gesteld worden nl -wat doen liefhebbers op een beurs tussen handelaars die betalen voor hun stand en voor wie het een broodwinning is

BigSmoke
AF-Gids
Lid # 625

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor BigSmoke   Email BigSmoke   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
wellicht dat liefhebbers op een (iets) minder commerciële manier (lees meer diervriendelijke manier) hun vissen of lagere dieren kweken en JUIST handelaren op hun "eigen" beurzen daarop attent willen maken?

Levert minder stress en ziektegevoelige dieren op, meer plezier voor handelaar en hobbyďst die immers minder uitval (lees kwaaie of teleurgestelde klanten ) ervaart..!

Ik zie daarin alleen een win/win situatie!

not for sale, neither for hire,
where's smoke, there's fire!!

Berichten: 6441 | Van: Reuver Limburg | Geregistreerd: Nov 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
luc
Beheer
Team AF stand
Lid # 5379

ook liefhebbers betalen per m.stand.
waar het mij om gaat is het volgende,indien je je vissen wil kwijt geraken een beurs altijd goed is,vissen weggeven aan bekenden of clubgenoten en dit gratis(voor mij met alle plezier)maar de rest wil ik verkopen en eventueel op een beurs,anders moeten winkeliers er zelf eentje organiseren,het is door de clubs en al dan niet kwekers dat de winkeliers er eventueel meer aan verdienen,en er zijn genoeg winkeliers die hun vissen,en ik bedoel niet de guppen,kardinalen en aanverwanten,maar de rest in zakken verkoopt,ik heb hier geen probleem mee,maar alles op de hobbykweker steken vind ik er teveel aan.voor de goede orde ik kweek zelf niet.wij als club staan bijna op elke beurs in limburg,antwerpen en vlaams-brabant en als er bij ons in de club er iemand is met een nest worden ze mee genomen,de meeste kwekers staan er met bakjes en de meeste winkeliers met zakken.en ik weet het wel hobbykwekers zijn voor winkeliers een pest die met hun winsten gaat lopen,geef een faire prijs en dan zal het al minder gebeuren.uiteindelijk de vissen kweken elek.water en voer wordt enkel door de kweker betaald,geen enkele winkelier zal vragen of hij hier een deel moet van betalen,dus nogmaals,als ik bij jou in de winkel terecht kom betaald mij dan een faire prijs en dan pas is het een win-win situatie.

Vriendelijke groeten,
Luc

mijn takkenbak

vekoma

Lid # 1917

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor vekoma   Email vekoma   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door scalare:
andere vraag:wie vervoert zijn gekochte vis netjes in een koelbox?

Dat doe ik altijd. Warm en donker lijkt me best voor de trip. Als ik ze zelf moet verhuizen dan zal ik ze ook nooit uit het water scheppen maar altijd zorgen dat ze in het water blijven.

Wat ik dan weer niet doe is ze na aankoop nog een half uur tot een uur in de zak laten drijven en langzaam water overscheppen en dergelijke om ze te laten gewennen. Volgens mij is dat veel stresserender dan ze meteen in hun nieuwe omgeving laten zodat ze een schuilplaats kunnen opzoeken en daar kunnen gewennen. Mijn denkwijze hierin is dat een mens op een half uurtje ook niet gewend is aan een andere omgeving qua temperatuur en luchtsamenstelling, dus waarom zou dat bij een vis anders zijn. In die optiek lijkt het me dus nutteloos, maar ik hoor het graag van anderen.

Berichten: 204 | Van: Oost-Vlaanderen | Geregistreerd: Nov 2004  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
  Dit onderwerp omvat 2 pagina's: 1  2   

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.