Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » SPECIFIEKE BEWONERS » Modderkruipers en Grondels » Rhinegobius (Wiu?)?

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email    
Auteur Onderwerp: Rhinegobius (Wiu?)?
sniekootje

Lid # 12190

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor sniekootje   Email sniekootje   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hoi ik heb vrijdag in Duitsland 4 Rhinegobius wiu gekocht (3 vrouwtjes en 1 mannetje) mijn vraag 1 is: Wie weet er iets meer over deze diertjes? Info. lijkt gering, en vraag 2:W elke soorten zijn er nog meer? Ik heb ze namelijk eerder gehad maar deze zien er toch iets donkerder uit!
Berichten: 19 | Van: arnhem | Geregistreerd: Nov 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
AquaVISie

Lid # 62

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor AquaVISie   Email AquaVISie   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
dat je niet veel kunt vinden komt waarschijnlijk omdat de de naam verkeerd schrijft.
Zie http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Rhinogobius_wui.html

------------------------------
Onze aquariumdatabase : http://aquavisie.retry.org/Database/database.html

Berichten: 10241 | Van: Geldrop | Geregistreerd: Sep 2002  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Marlene

Lid # 6893

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Marlene     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Tegenwoordig heten ze rhinogobius duospilus.

Aqua40 | juwel70 | update 28 mei | overzichten
Artikel aquariumplanten voor beginners

Berichten: 8017 | Van: Bergschenhoek | Geregistreerd: Sep 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
aqua kidd

Lid # 15978

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor aqua kidd   Email aqua kidd   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
@ marlene volgens mij niet hoor de duospilus is een andere soort [Big Grin]

60cm aquarium
gr nick
het leven is een feestje maar je moet zelf de slingers ophangen...

Berichten: 1167 | Van: dongen | Geregistreerd: Oct 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Tien
Erelid
Vakantiehulp Beheer
Lid # 4060

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Tien     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aqua kidd:
@ marlene volgens mij niet hoor de duospilus is een andere soort [Big Grin]

Sorry, ik ben het met Marlène eens. De oude naam is wui en de nieuwe naam is duospilus [Wink]

Groetjes,
Tineke

Eéntien | Keukenbakje | A60 | Wandelende helmpjes

Berichten: 27820 | Van: Doetinchem | Geregistreerd: Jul 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
aqua kidd

Lid # 15978

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor aqua kidd   Email aqua kidd   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
ja jo? dat is nieuw voor mij maar de duospilus ziet er toch anders uit???
verder bedankt weer wat bijgeleerd [Big Grin]

60cm aquarium
gr nick

Berichten: 1167 | Van: dongen | Geregistreerd: Oct 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Tien
Erelid
Vakantiehulp Beheer
Lid # 4060

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Tien     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hoezo anders dan?

Hieronder een foto waar 2 duospilusjes op staan:
 -
Het zijn bijna de kameleons onder de vissen. Het ene moment zijn ze licht van kleur en het andere donker. Ligt aan hun stemming en op welke ondergrond ze zitten.
Het kan maar zo zijn dat 10 minuten later het donkere mannetje net zo licht van kleur is als het voorste mannetje [Wink]

[ 09.03.2010, 20:32: Bericht aangepast door: Tien ]

Groetjes,
Tineke

Eéntien | Keukenbakje | A60 | Wandelende helmpjes

Berichten: 27820 | Van: Doetinchem | Geregistreerd: Jul 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
asgard

Lid # 15325

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor asgard   Email asgard   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
@aqua kidd, doe eens google op rhinogobius duospilus wui [Wink] , kom je tientallen sites tegen waarin duidelijk wordt vermeld de "R. wui" een verouderde naam is voor de R. duospilus.
Onder andere een wiki link waar direct de vraag van sniekootje wordt beantwoord; er zijn 53 beschreven soorten, staan allemaal in 't lijstje aldaar.
@sniekootje, wat wilde je weten van 't visje? ik heb ze nu sinds oktober 2008 en al diverse nestjes gehad.

[ 09.03.2010, 22:13: Bericht aangepast door: asgard ]

Asgard's bakjes
Rekord 60, Rena 40, vensterbank, en kuipen.
Laatst bijgewerkt op 8/6/2010

Berichten: 305 | Van: Nieuwerkerk a/d IJssel | Geregistreerd: Sep 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
aqua kidd

Lid # 15978

Ledenwaardering:
4
hey tien en asgard eeeeh owke ik dacht dat het verschillende waren doordat ik telkens lichte duospillus zag dus ja maarja leren is nooit verkeerd

60cm aquarium
gr nick

sniekootje

Lid # 12190

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor sniekootje   Email sniekootje   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
@ Asgard Ik wil wten hoe moeilijk of makkelijk de kweek is? ik heb ze in Duisburg, Duitsland gekocht! in Arnhem en omstreken niet te krijgen en te bestellen! Hoewel ik ze 2 jaar terug wel overal kon kopen ! Is er spraken van vang/vangst verbod?
Berichten: 19 | Van: arnhem | Geregistreerd: Nov 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
sniekootje

Lid # 12190

Ledenwaardering:
5
De bovenstaande vraag is uiteraard niet alleen voor Asgard maar voor iedereen die wil of kan antwoorden [Wink]
Peter_w

Lid # 14563

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Peter_w   Email Peter_w   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Het zijn hollenbroeders, het vrouwtje zetten de eitjes af in de wand van het holletje en daar bevrucht het mannetje de eitjes.

Mannetje kan je herkennen aan de rode strepen op de kaak.
 -

-

Het kweken is niet heel erg moeilijk, gebeurt ook gewoon in een gezelschapsbak. Een zand bodem word wel op prijs gesteld, en zorg voor voldoende stenen en hout, vooral wat grotere platte stenen vallen in de smaak om een holle onder te graven. Bij gebrek aan mogelijkheden willen zo ook nog wel eens kuiltje maken in het zand en daar de eitjes in leggen.

Hier een filmpje van hoe een van mijn rhino man aan het graven is.
http://www.youtube.com/watch?v=s_fVvTCAeOA

Heb helaas nog geen enkele jonge visje kunnen spotten, wel meerder keren vrouwtje met eitjes gezien, denk dat ze telkens worden opgegeten door de andere vissen ze maken ook holen en zie ze vaak met elkaar bezig. Heb overigens 3v 1m, misschien wilde de man niet echt zijn best doen. [Razz]

[ 11.03.2010, 20:00: Bericht aangepast door: Peter_w ]

Aquabiotoop
Mijn Rio 180

Berichten: 695 | Van: Nijmegen | Geregistreerd: Jun 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Peter_w

Lid # 14563

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Peter_w   Email Peter_w   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Nog even een aanvulling, ging net eten kon het bericht niet afmaken. [Smile]

Over je tweede vraag, ze kunnen van kleur veranderen, soms zijn ze donker bruin en soms licht bruin, op de twee foto's hierboven zijn gemaakt van één en het zelfde visje, zoals je kan zien is die op foto 1 aan het pronken en is die veel donkerder gekleurd en zijn de tekeningen heel goed zichtbaar. Op foto twee is die wat lichter en verbergt die zijn tekeningen.

dat verkleuren kan overigens vrij snel gaan, binnen paar seconden kan die helemaal donker zijn of juist weer helemaal licht.

Hoe groot is je bak? En je weet dat het subtropisch vissen zijn? Ze leven in zuid china in de bergbeken, het water is daar niet zo heel erg warm.

Edit/
Ze zijn hier(Nijmegen) gewoon te krijgen bij de LFS, het hele jaar door. Als ik me niet vergis zijn het gewoon kweek vissen die in een farm worden gekweekt.

[ 11.03.2010, 20:19: Bericht aangepast door: Peter_w ]

Aquabiotoop
Mijn Rio 180

Berichten: 695 | Van: Nijmegen | Geregistreerd: Jun 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
asgard

Lid # 15325

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor asgard   Email asgard   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sniekootje:
@ Asgard Ik wil wten hoe moeilijk of makkelijk de kweek is? ik heb ze in Duisburg, Duitsland gekocht! in Arnhem en omstreken niet te krijgen en te bestellen! Hoewel ik ze 2 jaar terug wel overal kon kopen ! Is er spraken van vang/vangst verbod?

Kweek is niet moeilijk, dat gaat eigenlijk vanzelf.
Het mannetje maakt een hol, 't liefst onder een platte steen. Indien er meerdere mannetjes zijn zal een paairijp vrouwtje de holen van de mannen bezoeken en de in haar ogen meest geschikte uitzoeken. De mannen zie je dan ook hun best doen om 't vrouwtje "binnen te halen".
Er worden eitjes afgezet, bevrucht en een week of 3 later (bij een graad of 20) komen de eerste jongen. Het mannetje heeft dan de hele tijd het nest (vaak afgesloten) bewaakt en zie je nauwelijks. De eitjes & jongen zijn behoorlijk groot, de eerste paar dagen leven ze van hun dooierzak, daarna van micro-organismen. In het begin geeft ik liquifry daarna microaaltjes. Ik kreeg zoveel jongen dat ik gestopt ben met "kweken" en nu e.e.a. zijn natuurlijke manier laat gaan, in een gerijpte bak met wat schuilplaatsen worden er vanzelf wat jongen groot. Ze groeiren niet snel, duurt een mand of 3/4 voordat je geslachten kunt herkennen en wel een jaar voordat ze kwa formaat in de buurt komen van de ouders.
Om een lang verhaal kort te maken: mijn topic met meer info en foto's.

Aanbod komt en gaat, ik was ze in eind 2007 tegengekomen, daarna een jaar niet meer, alleen in Dordrecht waren er toen eind 2008 een paar beschikbaar. Vorig jaar kwam ik ze overal tegen, nu is 't weer minder. Mijn lfs heeft didt jaar wel altijd een flinke vooraad gehad :-) (is makkelijker dan marktplaats).
Wel lees ik berichten dat hun habitat (Z.O. china/N. Vietnam steeds meer te lijden heeft van vervuiling en bebouwing. Alhoewel 't visje 't goed doet in vervuild water! lees ik ook wel dat de aantallen in de natuur terug lopen. Beschermd zijn ze volgens mij niet, daar is de Chinese overheid nogal makkelijk in.

Asgard's bakjes
Rekord 60, Rena 40, vensterbank, en kuipen.
Laatst bijgewerkt op 8/6/2010

Berichten: 305 | Van: Nieuwerkerk a/d IJssel | Geregistreerd: Sep 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
sniekootje

Lid # 12190

Ledenwaardering:
5
Beste mensen hartelijk dank voor jullie reactie!

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.