bericht geplaatst
Hallo mede forummers, Ik heb nu sinds een week of 3 mijn RIO 240 vol met water staan, had daar ook al (mopani)hout voor gekocht, dit lag daarvoor ook al wekenlang in een emmer met water om kleurstoffen te verdrijven. Toen mijn bak volging (uitwerkperiode voor zelfgemaakte achterwand) Heb ik het hout in de bak gelegd. Vervolgens ben ik begonnen met mijn verbouwing. Nu 3 weken later is het water verkleurd (bruin) maar dat is niet het probleem.
Het probleem is dat het grootste stuk hout van de 3 een behoorlijke SNOTlaag over het hout had gekregen, verder dwaalden er ook wat pluizen door het water. Op de ruiten en de andere stukken hout was ook een glad laagje (waarvan ik verdenk dat het ook afzetting is). Ik heb vandaag de bak leeg gehaald (ook omdat hij binnenkort op zijn definitieve plaats komt) en goed schoon gemaakt, en ik wil nu dus weten wat jullie mening is, wat is verstandig.
Het snot op het hout kan naar mijn mening een flinke laag schimmel zijn. En mijn theorie is, dat de bak, gevuld met water en verder niets, dan de stukken hout, ook niet de mogelijkheid heeft gehad om een goed bacteriecultuur op te bouwen (wat ook niet noodzakelijk was in dit stadium) waardoor dus wel het hout een schimmellaag kreeg, die verder rustig zijn gang kon gaan omdat er geen weerstand was van andere bacterieen.
Voor zover mijn theorie. De vragen waar ik mee zit.
Heeft iemand een andere theorie voor het snot? Is er iemand die denkt dat het wat anders is dan schimmel? en de laatste vraag Wat te doen met het stuk hout? nog een kans geven in een bak die WEL goede bacteriecultuur gaat opbouwen, of het stuk eruit laten en weg doen?
Het meeste heb ik aan met theorie onderbouwde reacties, oneliners daar kan ik vaak niet zoveel mee.
bericht geplaatst
Je hoort en leest het vaker dat er een laagje op het hout komt. Soms ook wat wittig. Ik zou het even goed afschrobben en het dan nog een kans geven. Vaak gaat het namelijk ook vanzelf weg na een paar weken in een draaiend aquarium.
bericht geplaatst
Ik heb inderdaad de stukken hout al goed afgeschrobd. Ik had er eigenlijk nog een foto van willen/moeten maken om te laten zien. Echt een redelijk dikke snottige laag, heel anders als het laagje wat ik in mijn kleine bak op het hout kreeg. Echter dat was een ingedraaide bak waar misschien de bacteriecultuur voldoende was opgewassen tegen het opkomende schimmel.
Misschien dus wel een goede optie om het na een paar weken indraaien pas toe te voegen... Deze neem ik mee in mijn overwegingen.
bericht geplaatst
Nee ok, ik ben ook wel bekend met het laagje wat op hout komt, is ook geen probleem , maar toen ik mijn bak had gevuld met water en daarna gelijk als enige het hout erin, had de schimmelsnot blijkbaar vrij baan om overhand te nemen. Als aankomende week de bak zijn indraai periode ingaat dan kan ik het ook allemaal iets beter in de gaten houden!
bericht geplaatst
Wie zegt dat het schimmel is? Misschien eerder eencellige organisme die het goed kunnen vinden op je hout. Je ziet dat wel vaker terug ook op hout, ik heb het ook wel eens gehad maar ook met net nieuw hout of een net opgestarte bak.
Je zou het hout kunnen verwijderen even schoon kunnen maken en onderdompelen in kokend water, dat dood de organismen, deze zijn waarschijnlijk al wel aanwezig in je bak maar het een en ander moet nog stabiliseren natuurlijk en dat duurt wat langer dan 3 weken. Je hebt kans dat je er dan vanaf bent, maar ik denk niet dat je je veel zorgen moet maken..
| IP: Gelogd |
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door Ronald: Wie zegt dat het schimmel is? Misschien eerder eencellige organisme die het goed kunnen vinden op je hout. Je ziet dat wel vaker terug ook op hout, ik heb het ook wel eens gehad maar ook met net nieuw hout of een net opgestarte bak.
Je zou het hout kunnen verwijderen even schoon kunnen maken en onderdompelen in kokend water, dat dood de organismen, deze zijn waarschijnlijk al wel aanwezig in je bak maar het een en ander moet nog stabiliseren natuurlijk en dat duurt wat langer dan 3 weken. Je hebt kans dat je er dan vanaf bent, maar ik denk niet dat je je veel zorgen moet maken..
Onderdompelen in kokendwater is slecht, want zo gaat de houstructuur kapot.
Ik heb het zelf ook gehad, kijk maar eens in mijn foto-album staan foto's op. Na het een paar keer afgeborsteld te hebben kwam het terug (maar niet meer zo erg) Ik heb toen de vissen toegevoegd en samen met de garnalen was het binnen één dag wej
bericht geplaatst
Nou Erwin er is een groot verschil in onderdompelen en doorkoken..
Als je het hout onderdompeld zal alleen de buitenschil de 100 graden halen en daarmee de aanwezige organisme doden. Daarbij blijft het hout gewoon intact. Doorkoken zoals vroeger is inderdaad niet nodig...
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door luc: en dit nadien zonder de kook erover te gooien ook verdween
Ja ik geloof ook niet dat ik ooit gehoord heb dat dit heel lang aanhoud en hardnekkig is. Ik ga er dan ook vanuit dat het bij het biologische evenwicht hoort. ik zie deze vraag overigens wel regelmatig voorbijkomen. Berichten: 2842 | Van: Breda | Geregistreerd: Nov 2004
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door JG78nl: Nee ok, ik ben ook wel bekend met het laagje wat op hout komt, is ook geen probleem , maar toen ik mijn bak had gevuld met water en daarna gelijk als enige het hout erin, had de schimmelsnot blijkbaar vrij baan om overhand te nemen. Als aankomende week de bak zijn indraai periode ingaat dan kan ik het ook allemaal iets beter in de gaten houden!
Bedoel je nu dat je er in een draaiende bak minder last van verwacht te hebben, dan in een opstartende bak?
bericht geplaatst
Dat is inderdaad een gedachte van mij, zonder verdere verwachting ervan te hebben, is een theorie van mij dat de schimmel of snot ongehinderd zijn gang kan gaan in een nieuw opgestarte bak, terwijl er in een reeds opgestarte bak mogelijk hulp komt van opruimers en de goede bacterieen. Maar dat is slechts een theorie waar ik niet door verrast zal zijn als het in praktijk anders blijkt te gaan. Inderdaad komen de topics over het schimmel laagje vaker voorbij maar door de redelijk dikke snotlaag dacht ik dat hey wel eens wat anders had kunnen zijn. Overgieten met net gekookt water is inderdaad ook een optie! en nog een goeie ook, ik denk dat ik dat ga doen voor ik ze weer terugleg in de bak. Overigens is vandaag een heugelijke dag want vandaag komt eindelijk de bak op zn plek te staan! Iedereen super bedankt voor de reacties trouwens!!!!
bericht geplaatst
Ik denk dat ik je dan idd teleur moet stellen Volgens mij ontstaat de schimmel namelijk doordat de bacteriecultuur op het hout 'verstikt' omdat je van een bovenwatercultuur naar een onderwatercultuur gaat.
Ik heb namelijk hout toegevoegd in opstartende bakken, maar ook in bakken die al jaren draaiden, en het effect was hetzelfde. In de draaiende bak was het wel eerder weg, door de vissen die erin zaten en 'hun werk' deden.
Daarentegen gaat ook niet altijd ieder stuk hout schimmelen. Ik vraag me wel af of dit echt afhankelijk is van de soort, of gewoon een kwestie van geluk hebben is. Zo had ik bv op bijna ieder stuk mopanihout schimmel. Maar op kienhout weer stukken minder. Wel interessante materie zo.
bericht geplaatst
Hier gebruik ik enkel zelfgezocht kienhout.
En buiten 1 stuk heb ik er nooit last van gehad, en deze stukken hebben bij mij meer dan 6 maanden in regentonnen gezeten, dus ivm houtsoort heb ik mijn twijfels. Ik denk dat het eerder met de stroming in je bak te maken heeft. Misschien is het hout dat in de bak op een dode(geen stroming) plek ligt meer onderhevigd dan eentje die in een normale stroming zit.
bericht geplaatst
Bedankt voor de reactie's Het is inderdaad een interessante materie, wat mij zelf ook nog te binnen schoot is dat het misschien te maken kan hebben met 'dood' water? Mijn bak stond namelijk vol water, wel stroming maar nauwelijks verlichting en verder ook geen planten. Geen luchtpomp erin dus vraag me af of alleen de beweging van water voor voldoende zuurstof heeft kunnen zorgen; en ik vraag me natuurlijk af of dit uberhaupt kan leiden tot schimmelvorming. Anyway, naar mijn idee komt er inderdaad op Mopani hout altijd wel wat schimmel en dat zal komen doordat er ook nog deels schors opzit; dit zal eerder gaan rotten of in ieder geval dat er nog organismen onder de schors kunnen zitten; maar ik heb in mijn kleine bak ook een stuk mopani liggen en na bepaalde tijd gaat het gewoon goed, dus ik ga het vanaf nu haarscherp in de gaten houden. Nu de bak trouwens op zijn definitieve plaats staat, ga ik ook met planten en verlichting werken, dus komt er meer evenwicht als het goed is. Ik ga dus inderdaad proberen het hout weer te plaatsen, en deze scherp in de gaten houden dat de afzetting niet uit de klauwen loopt. (enige schimmel afzetting natuurlijk geen probleem)
bericht geplaatst
Ik heb 2 van de 3 stukken hout, stuk voor stuk, weer toegevoegd aan de bak, eerst het kleinste stuk, en een paar dagen later, na met gekookt water overgoten te hebben het 2e stuk. Het 2e stuk ligt er nu 1 dag in, ik ga het scherp in de gaten houden. Maar de basis is alweer heel anders dan de eerste keer: nu ligt het hout erin met compleet filter, dagelijkse verlichting, bodemmateriaal en planten. Het hout is nu (logisch na 1 dag) nog prachtig schoon.
bericht geplaatst
ik had dit eerst ook toen bliijk het hout te zijn voor reptielen dat snotlaagje kwam steeds trug en er kwam bruin water van dat hout af het was zo goor ik hoop dat het bij jou beteer gaat
bericht geplaatst
Ja dat laatste daar staat deze houtsoort bekend om, dat hij erg lang dan wel altijd kleurstoffen zal (blijven) afgeven aan het water. Het is in ieder geval mopani hout en hetzelfde soort ligt zonder problemen in mijn andere bak, komt nog van dezelfde winkel(keten) vandaan ook. Maar in ieder geval bedankt, ik houd het zekers in de gaten en als het laagje stug blijft terug komen moet er ander hout komen