bericht geplaatst
Vandaag heb ik de PH-201 pH controller ontvangen. Komend weekend ga ik het apparaat installeren.
Mu heb ik de handleiding alvast een beetje doorgenomen en een paar dingen zijn me niet helemaal duidelijk:
IJken: , de Engelse h.l zegt : immerse the electrode in a PH6.86 solution and wait a few seconds
De Nederlandse h.l. zegt: doop de reeds voorbewerkte elektrode in de flacon met ijkvloeistof PH-7.01 Wacht 3 minuten en......
Tja, wat moet ik doen, een "paar seconden" of 3 minuten.....
Nog een vraag: na het instellen zegt de Engelse h.l., "Take away the PH elektrode from the solutiom and clean with FRESH water. De Nederlandse zegt: ... spoel nu de elektrode met GEDISTILLEERD water....
Fresh water is volgens mij gewoon kraanwater en dus geen gedistilleerd water...
Mogelijk dat ik nog een vraag heb ( instellen van de door mij gewenste pH waarde die ik op 6.5 wil hebben) maar daarvoor zal ik eerst de handleiding(en ) nog eens goed bestuderen.
------------------------------ Een mening is net een kont. Iedereen heeft er een..... ;) Berichten: 2422 | Van: Vlissingen | Geregistreerd: Nov 2003
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
3 minuten komt een stuk dichter in de buurt dan een paar seconden. En je moet tijdens het ijken inderdaad telkens spoelen met gedestilleerd water.
Het lijkt er dus op dat de NL handleiding een stuk accurater is dan de Engelse...
Als je de PH straks op 6,5 instelt dan moet je wel een behoorlijk lage KH hebben, wil je je vissen niet gaan verliezen aan CO2 vergiftiging, maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook al wel
Je kan best de Nederlandse handleiding gebruiken aangezien deze accurater is en ook uitgebreider.
Je zult zelf ook wel zien hoe lang de elektrode in de vloeistof moet. Als de waarde niet meer schommelt dan kan je aan het schroefje draaien.
Ik wil nogmaals herhalen dat je de elektrode NOOIT droog mag zetten, zelfs niet een minuutje. Hij is dan stuk en niet meer bruikbaar vanwege de grote afwijking.
Bedankt voor de vlotte afhandeling en veel succes ermee. Als je vragen hebt lees ik ze hier wel of hoor ik het via mail. Heb hem zelf ook in gebruik dus kan je steeds wel verder helpen.
bericht geplaatst
Oké, ik ga nu stapsgewijs de ijk procedure intikken. Dit, om te bezien of ik het allemaal goed snap
1) stop de electrode minimaal 1 uur in lauw/warm water
2) zet de controller aan en sluit de elektrode aan op de controller
3) doop de electrode in het flesje met ijkvloeistof PH6.864, wacht ongeveer 3 minuten en draai aan "cal ph7"totdat het display 7 aangeeft. Vraag: op het flesje staan diverse temperaturen en ph waarden. betekend dit dat de ingestelde waarde ( na ijken / display ph7) de echte meetwaarde bijvoorbeeld 6.86 = bij 25 graden ?)
4) spoel de elektrode af met GEDISTILLEERD water
5) dompel d elektrode in het flesje ph4.003, weer 3 minuten wachten en dan aan cal4 draaien totdat het display 4 aangeeft.
6) Elektrode weer afspoelen met gedistteleerd water.
7) plaats de elektrode in het aquarium. Vraag: mag na het ijken, op het moment dat de elektrode in de bak wordt gehangen, de spanning van de controller er even af en de elektrode even van de controller worden gehaald ? Dit, omdat ik het ijken in de keuken doe ( voldoende ruimte) want in de kast van het aquarium waar de controller komt te hangen/liggen heb ik geen ruimte om te ijken. Om te voorkomen dat de elektrode droog komt, wil ik na het ijken de elektrode in een bakje gedistilleerd water vanuit de keuken naar het aquarium brengen en haar er dan direct inhangen.
8) hangt de elektrode eenmaal in de bakl dan kan ik: - de controller op haar plaats hangen - magneet ventiel op de controller aansluiten - electrode op de controller aansluiten - controller aanzetten ( stekker in het stopcontact)
Nog een vraag m.b.t. waterverversen: Ik heb begrepen dat de elektrode NOOIT droog mag komen. Bij waterverversen gebeurt dat wel. Is het een idee om de elektrode uit de bak te halen en GELIJK in een emmertje met aquariumwater te hangen. Zodra het water ververst is en weer op peil is gebracht, de elektrode weer in het aquarium hangen.
Tot slot ( in deze post.. ) maakt de locatie van de elektrode in het aquarium nog wat uit. Voor mij is de meest geschikte plek in de nabijheid van de CO2 reactor.
Klopt dit verhaal een beetje of zijn er nog dingen ( instellingen) die ik over het hoofd heb gezien ?
------------------------------ Een mening is net een kont. Iedereen heeft er een..... ;) Berichten: 2422 | Van: Vlissingen | Geregistreerd: Nov 2003
bericht geplaatst
Misschien een beetje "onbeleefd" maar ff dit topic omhoog schoppen
Gelijk nog een kleine aanvulling. Als laatste bij het instellen van het apparaat moet de gewenste pH waarde nog ingesteld worden. Bijvoorbeeld 6.8 of 7.2
Hoe dat moet, is me duidelijk. Maar welke waarde ik zal kiezen moet ik nog even bedenken. Voordat ik aan de slag ga toch eerst de KH en de GH meten
bericht geplaatst
De waarde die je wilt hebben is afhankelijk van je planten en vissen. Voor een plantenbak wordt vaak KH 5 met PH 6,75 aangehouden. Nakweek maanvissen doen het daar ook goed op. Ik zou zeggen kijk waar bij jou de juiste PH, of CO2 gehalte het belangrijkste is. (vissen of planten). Bepaal dan welke waarde je wilt hebben, en zoek dan hier op het forum, of via google een KH-PH-CO2 tabel op. Daarin vind je precies terug welke PH, bij welke KH resulteert in een goed en veilig CO2 gehalte.
Je moet 'cal 7' tot 6.86 draaien aangezien de ijkvloeistof die erbij is een pH 6.86 heeft.
Als je in de toekomst met ijkvloeistof van pH 7 gaat werken draai je 'cal 7' tot 7.00
Het beste is ook om de elektrode niet in de potjes ijkvloeistof te doen maar een beetje ijkvloeistof in een potje (bv testbuisje van Sera). Na het ijken die vloeistof weggieten. Dus als je hem in het potje zou doen dan kan je je potje weggooien en dat is niet de bedoeling denk ik
Alsof de elektrode los mag na het ijken weet ik niet, zou het in ieder geval NIET aanraden en zou het persoonlijk ook nooit doen.
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door @Tom: Distilleren is een iets ander proces
Gedestilleerd water lijkt mij beter.
Ik zou je opstelling veranderen zodat je ook bij het aquarium de zaak kunt afstellen.
Haha, ja dat weet ik. Een kennis van me "distilleerd" in 6 maanden tijd, "12 jaar oude" Schotse Wisky
Even serieus, wat bedoel je met "opstelling veranderen"
bericht geplaatst
Dat je de zaak zo installeerd dat je de electrode makkelijk uit het water kunt halen. De controller los genoeg om bij de potmeters te kunnen en je daar de spanning niet vanaf hoeft te halen. ( hebben soms een eigen ophangbeugel of speciale ogen ) Verder het magneetventiel "zwevend" zodat de niet te veel herrie maakt en en de fles beweegbaar zodat je deze makkelijk kunt wisselen.
------------------------------ In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green
bericht geplaatst
Oké, dan hangt het bij mij allemaal goed. Controller is gemakkelijk bereikbaar, elektrode ook en ook de fles met CO2 is gemakkelijk bereikbaar....
bericht geplaatst
Dat is precies wat ik nu doe. Althans, wat ik ga doen want ik heb de elektrode nog maar één keer ( bij het in gebruik nemen) hoeven te ijken.
Overigens, het moet wel bij de bak gebeuren want de elektrode mag niet droog komen....
bericht geplaatst
Geen enkele vloeistof/gelgevulde PH-elektrode met keramisch membraan kan tegen uitdrogen! Inderdaad zal na enkele minuutjes uit het water het membraan nog niet opgedroogd zijn.
Het is een feit dat een compleet uitgedroogd membraan de PH-elektrode rijp maakt voor de kliko. Bij gedeeltelijke uitdroging werkt het membraan ook maar gedeeltelijk meer, waardoor de metingen trager worden tot op het punt dat de PH-elektrode niet meer bruikbaar is.
Een goed werkende PH-elektrode moet binnen maximum 1-1.5 minuut een stabiele eindwaarde bereiken. Een oude of defecte of zo goed als defecte PH-elektrode bereikt deze stabiele eindwaarde niet of nauwelijks waardoor de meting fout wordt en calibratie onmogelijk of zo goed als onmogelijk. Dit is gemakkelijk te controleren door de elektrode in ijkvloeistof (bvb PH 4.0 of 9.2) te dompelen en te chronometreren hoelang het duurt vooraleer de gemeten waarde stabiel is.
Bij waterwisselen dus best de elektrode in een glas aquariumwater plaatsen. Gezien de (hoge) prijs van nieuwe PH-elektrodes is dit maar een kleine moeite voor een langere levensduur.
bericht geplaatst
Keramisch membraan is makkelijk te vinden: is het kleine doorzichtige bolletje onderaan de sonde.
Berichten: 334 | Van: Dilbeek - Belgium | Geregistreerd: Nov 2009