Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » WELZIJN AQUARIUMBEWONERS » Waterchemie en onderhoud » Totaal geen PO4 of NO3 in het water

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email    
Auteur Onderwerp: Totaal geen PO4 of NO3 in het water
Alex van der Tuin

Lid # 16530

Ledenwaardering:
5
Icoon 5 bericht geplaatst      Profiel voor Alex van der Tuin   Email Alex van der Tuin   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hoi allemaal,
Om mijn waterwaarden te testen, maak ik gebruik van mijn SERA druppeltesten. Echter, meet ik nooit enige verhoging van mijn PO4 of NO3. Enige PO4 en NO3 is gewenst, ivm algengroei. Maar, omdat ik nog niet zo lang een aquarium heb, voel ik er weinig voor om deze stoffen handmatig toe te voegen. Ik geloof graag in de Redfield Ratio, maar ik ben bang dat ik algenbloei oid ga krijgen.

Ik heb last van groene algen, met lange slierten (ik weet niet of dit draadalgen zijn?)

Mijn overige waterwaarden zijn:
temp: 25 graden
pH: 7
KH: 4
gH: 8
NH3: 0,05
NO2: 0
NO3: 0
PO4: 0
Fe: 0,25

Verder heb ik een CO2-systeem, verlichting (incl reflectoren) staat 11 uur aan.

Qua beplanting heb ik vallisneria, echinodorus (2 soorten), phyllanthus (drijfplanten),javamos, ludwigia en een aantal soorten waar ik de kaartjes niet meer van heb.

Ik geef mijn vissen 1x in de 3 dagen diepvriesvoer. Dit spoel ik af onder de kraan.

Wat kan ik tegen mijn algen doen?

Alvast bedankt, groeten Alex

------------------------------
Mijn RIO-240, met een Zuid-Amerikaans tintje

Berichten: 488 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Dec 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Dan koop je toch een tandenborstel ..

Ik hoop niet dat je spirodela hebt, want dan heb je echt een probleem.

Je vissen wat meer eten geven, zou genoeg moeten zijn.

[ 11.03.2010, 20:13: Bericht aangepast door: @Tom ]

In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 2224 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Alex van der Tuin

Lid # 16530

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Alex van der Tuin   Email Alex van der Tuin   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hoi Tom
Een tandenborstel gebruik ik al. Die is al mooi groen [Big Grin]
Ik heb geen spirodela, hoogstens een klein aantal blaadjes die ik heb meegekregen bij de aanschaf van garnalen.
Deze worden zoveel mogelijk bij het onderhoud eruit geschept. Ze zijn aardig irritant inderdaad.
Ik heb als drijfplant de Phyllanthus fluitans.

Is meer voeren niet schadelijk voor de visjes? Ik heb namelijk gelezen dat ze zich letterlijk kunnen doodvreten...

Berichten: 488 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Dec 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Gozer

Lid # 11248

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Gozer   Email Gozer   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Meer, maar niet te veel [Smile]

Door meer te voeren heb je meer afvalstof van de vissen (NH4) dit wordt omgezet in NO3 (via NO2).
Als je waardes nog steeds laag of 0 blijven zou ik toch overwegen om wat extra nitraat/nitriet toe te voegen. (no3:max 5 en po4: max 0.5)

Aquarium (via 'gozer' methode) update:2010.05.16
Geleidbaarheid logboek New

Berichten: 2452 | Van: Hoofddorp | Geregistreerd: Jul 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ja, als je ze friet geeft misschien [Big Grin]

De truk is dat je ze gewoon langszaam wat meer geeft.
2 weken een / vijfde meer dan normaal het geval is.
Dan weer wat meer. Je filters kunnen er dan rustig aan wennen,
Want daar zit het gevaar van giftige / ongewenste stoffen in.
Gedurende dat opbouwen onstaan meestal wat rare algjes, maar
zolang je co2 gehalte maar hoog genoeg is, is het risico laag.

Berichten: 2224 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Alex van der Tuin

Lid # 16530

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Alex van der Tuin   Email Alex van der Tuin   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Even mijn voerapparaat iets meer voer laten afgeven. Mocht eigenlijk ook wel, heb er vorige week 8 visjes bij gezet, maar de hoeveelheid voer niet verhoogd.

Nu even twee weekjes geduldig wachten en kijken of de gehaltes hoger worden!

Mocht het niet helpen, dan kan ik altijd nog NO3 en PO4 toevoegen.
[Big Grin]

Alex van der Tuin

Lid # 16530

Ledenwaardering:
5
2 weken verder, nog geen verhoging van mijn nitraat en fosfaat. Wel een (explosieve) groei van groene- en draadalgen. [Stom]
Ik ga nu wellicht twijfelen aan mijn testsets van Sera. Sera heeft bij mij nog nooit NO3 / PO4 aangetoond. De set is nieuw en ik gebruik het volgens de beschreven methode en lees af op de onderzijde meniscus (zoals destijds geleerd bij scheikunde).
Test ik dan verkeerd ofzo, want ik vind het wel heel vreemd om totaal geen nitraat/fosfaatgehalte te meten.

Gozer

Lid # 11248

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Gozer   Email Gozer   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Kun je het laten testen bij een kennis of bij de LFS?

Lijkt me dat je het goed test...NO3 is goed te testen met Sera, PO4 heb ik zelf mindere ervaringen mee.

Algen groei zegt wel iets over een verandering in je voedingstoffen....dus laat even elders testen.

Berichten: 2452 | Van: Hoofddorp | Geregistreerd: Jul 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
hva

Lid # 13113

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor hva   Email hva   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alex van der Tuin:
2 weken verder, nog geen verhoging van mijn nitraat en fosfaat. Wel een (explosieve) groei van groene- en draadalgen. [Stom]

Het één is het gevolg van het ander. Zo lang je te eigenwijs bent om nitraat en fosfaat toe te voegen en wachten tot het vanzelf komt zullen de algen feestvieren. Nitraat en fosfaat zullen nooit vormen tenzij je veel vissen hebt en veel voert. Wat er in jou bak komt door je vissen en voeren verbruiken je planten direkt. Doordat er tekorten onstaat in voeding krijg je alg.

Wat niet in je water aanwezig is kun je ook niet meten.

Lid van het Plant Guru Team @
www.barrreport.com

Mijn Aquarium

Berichten: 1153 | Van: Den Haag | Geregistreerd: Feb 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
triple

Lid # 16143

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor triple   Email triple   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
ik zie 2 mogelijkheden

1- minder lang verlichten (en hopen dat niet alle nitraat en fosfaat verbruikt wordt)

2-nitraat fosfaat 10/1 verhouding brengen door kaliumnitraat en kaliumfosfaat toe tevoegen

[ 30.03.2010, 23:18: Bericht aangepast door: triple ]

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/5407.html

triple's meterbakje

Berichten: 728 | Van: moorslede | Geregistreerd: Nov 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Turbokeu

Lid # 16260

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Turbokeu   Email Turbokeu   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Net als Gozer hebben ik (en ook mijn zoon) slechte ervaringen met de Sera PO4-test.
Inconsistente waarden (verschillende gemeten waarden na 2 maal direct na elkaar meten!).
De Sera NO3 test is iets beter maar slecht afleesbaar.

Ik heb, tot volle tevredenheid, deze 2 Sera druppeltesten nu vervangen door Red Sea NO3/PO4 druppeltesten.

@triple: Regelen op een 10/1 NO3/PO4 verhouding (Redfield ratio) is 'gevaarlijk' als je NO3/PO4-metingen van geen kant kloppen.
Ik heb het zelf meegemaakt en daardoor mijn Redfield ratio nòg méér scheefgetrokken (met KNO3/K2HPO4 stockoplossingen) met alle gevolgen van dien (blauwalg)...

Berichten: 334 | Van: Dilbeek - Belgium | Geregistreerd: Nov 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
triple

Lid # 16143

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor triple   Email triple   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
@ turbokeu
tja het is geweten dat druppeltests niet altijd juist meten
vindt een kleine afwijking geen probleem(tot25%).

maar als je een stock oplossing maak en je voegt bv 0.5mg po4 en je meet een uur later geen verhoging zou ik me daarbij vragen stellen

triple's meterbakje

Berichten: 728 | Van: moorslede | Geregistreerd: Nov 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Turbokeu

Lid # 16260

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Turbokeu   Email Turbokeu   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door triple:
@ turbokeu

maar als je een stock oplossing maak en je voegt bv 0.5mg po4 en je meet een uur later geen verhoging zou ik me daarbij vragen stellen

Moest het maar 25% afwijking zijn zou ik héél tevreden zijn.
Dat haalt zelfs de Red Sea PO4 druppeltest niet, en de Sera PO4 druppeltest zit er naar mijn ervaring soms 100% en méér naast!

Berichten: 334 | Van: Dilbeek - Belgium | Geregistreerd: Nov 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
triple

Lid # 16143

Ledenwaardering:
5
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turbokeu:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door triple:
@ turbokeu

Moest het maar 25% afwijking zijn zou ik héél tevreden zijn.
Dat haalt zelfs de Red Sea PO4 druppeltest niet, en de Sera PO4 druppeltest zit er naar mijn ervaring soms 100% en méér naast!

idd 25% is zeer optimistisch maar ik hou me ook niet volledig aan de rr waardes

de enige manier om juist te doseren is de ei- methode maar ben dan geen voorstander van zo grote waterwissels

[ 31.03.2010, 16:33: Bericht aangepast door: triple ]

triple's meterbakje

Alex van der Tuin

Lid # 16530

Ledenwaardering:
5
Hoi allemaal,
hva, Het is niet zo dat ik eigenwijs ben, ik heb alleen gezegd dat ik er weinig voor voel om handmatig PO4 en NO3 toe te voegen.
Aangezien ik een milieu opleiding heb gevolgd, leer je nogal veel over eutrofiëring. En zowel NO3 als PO4 zijn oorzaken voor verrijking van het water. Ik vroeg me alleen af of het ook op een andere manier kon.
Ik heb nu gemerkt dat dat niet lukt, dus ik ga nu langzaamaan beginnen met het toevoegen van deze voedingsstoffen. Om te beginnen ga ik denk ik de spullen van easylife gebruiken, Zelf stok-oplossingen maken zie ik mezelf nog niet doen. Precisie werk is niet echt voor mij weggelegd.

Toch jammer dat ik hoor dat de SERA testen (en anderen) niet zo betrouwbaar zijn. Maar ik krijg echt geen verkleuring te zien. Ja, 1x bij fosfaat, maar daar was ik een van de ingrediënten vergeten toe te voegen.

Ik zal wel laten weten hoe het verder gaat met mijn aquarium.

Harry1

Lid # 8690

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Harry1   Email Harry1   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Geen NO3 kan ook betekenen dat je bacteriehuishouding niet goed is. Dan wordt er gewoon geen NO3 gevormd.
Als je echt niets wilt toevoegen dan moet je zorgen dat alles in evenwicht is. Minder verlichting, minder snelgroeiende planten, meer vissen, etc. Niet dat dit allemaal aan te bevelen is op dit moment, maar het kan wel.

Groeten,
Harry

http://zuidamerikaansecichliden.tk

Berichten: 1233 | Van: Winterswijk | Geregistreerd: Jul 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Alex van der Tuin

Lid # 16530

Ledenwaardering:
5
Hoi Harry,
De bacterie-huishouding? Dat lijkt me niet. Mijn NH3/4 is ca 0,25 en mijn NO2 is nul.
Volgens mij zouden zonder voldoende bacteriën mijn nitriet-gehaltes hoog moeten zijn.
Kan het aan mijn drijfplantjes liggen? Dat schijnen nitraat-vreters te zijn... Maar de drijfplantjes zitten erin om mijn vissen wat beschutting te geven.

Allemaal erg lastig voor een beginner, maar wel een leuke hobby [Big Grin]
Groeten Alex

Gozer

Lid # 11248

Ledenwaardering:
4
Drijfplantjes staan er wel bekent om dat ze veel nitraat opnemen.

Ik weet niet goed wat de dagelijkse hoeveelheid No3 / PO4 je nu via natuurlijke weg verkrijgt. Maar het verbruik van mijn aquarium, met een wekelijkse 30% verversing, ligt rond de 4.5 mg/l NO3 en 0.5 mg/l PO4.

Doordat ik wekelijks 5.5 mg/l NO3 en 0.7 mg/l PO4 toevoeg zitten mijn waardes zo rond de 5 om 0.5 en zal er altijd wat aanwezig zijn voor de planten. Het verbruik kan dus best hoger liggen dan momenteel in je aquarium aangemaakt wordt waardoor je dus te korten hebt. Misschien eens 1 of 2 maal een dosis NO3 en PO4 toevoegen? Hiermee kan je een beetje inschatten wat het verbruik nu per week is.

Misschien een kennis of zo in de buurt welke wat voeding heeft liggen? Anders zijn de bestel kosten voor van KNO3 en KH2PO4 ook niet erg hoog om het eens te proberen....

Bij mij werkt het heel goed en ben ik zo goed als alg vrij nu... nog een enkele plek waar wat zit, maar met een paar weken is ook dit wel weg.

Alex van der Tuin

Lid # 16530

Ledenwaardering:
5
Hoi Gozer,
Dank je wel voor de reactie. Als ik het dus goed begrijp kan ik in eerste instantie wat "experimenteren", dus beginnen met lage concentraties, dagelijks meten, bijhouden in Excel en kijken hoe lang het duurt voor de waardes dalen.

Voor mijn ijzergehalte wil ik dit ook gaan doen, dus een aantal mooie grafieken maken om alles overzichtelijk te houden, is mijn plan.

Hoe groot / hoeveel netto liter is jou aquarium? Mijn bak is bruto 240 liter, netto schat ik rond de 200 liter in.

Trouwens, een beetje alg vind ik niet erg. Ik heb het ook op mijn stenen en achterwand zitten, en daar vind ik het er gewoon natuurlijk uitzien. Als je Earth kijkt oid, zie je ook algen groeien op stenen in de Amazone.
Alleen alg op mijn planten vind ik lelijk en is groei belemmerend.

Groeten Alex

Henko

Lid # 11767

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Henko   Email Henko   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik heb ook zelf een stockoplossing gemaakt.
Zo moeilijk was het niet.
En het is idd niet zo kostbaar.
Hier heb ik het besteld en na een paar dag heb je het thuis.

http://www.floratop.nl/index.php?action=home&lang=NL

Berichten: 117 | Van: Emmen | Geregistreerd: Sep 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Gozer

Lid # 11248

Ledenwaardering:
4
Idd je kan gewoon een klein beetje doseren en kijken wat dat doet.

Voorbeeld voor NO3:

Start waarde : 0 mg/l
Weekdosis : 5 mg/l
Waterwissel per week : 30%

Dan krijg je een verloop (aanname dat er geen opname is):
meting voor waterwissel

Week 1: 5 mg/l
Week 2: 70% van 5 mg/l + 5 mg/l = 8.5 mg/l
Week 3: 70% van 8.5 mg/l + 5 mg/l = 11 mg/l

enz...enz...
Na 3 weken meet je dan je NO3 waarde, is deze lager dan 11 mg/l (en dat is heel aannemelijk) dan kan je het verbruik per week uitreken. Is het 11 of meer dan voeg je te veel toe.

Zelf heb ik er een excel bestand met wat logica erachter gemaakt welke het allemaal kan uitrekenen.
 -
In dit bestand kan je dan het verloop per week zien maar ook de opname per week. Tevens heb ik de RR per week bepaald. Ik zoek dus altijd naar een mooie waarde ronde de RR, maar stuur er niet op bij. Ik meet na 3 a 4 weken mijn waardes en bepaal opnieuw de geschatte opname.

Hoop dat dit duidelijk is? Zo niet laat even weten....in het begin lijkt het lastig maar het is een kwestie van wat getalllen invullen en je krijgt opnieuw een waarde welke je per week moet toevoegen.

@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
EEA had wel goed gewerkt, als je eerst had gezorgd dat je
co2 installatie tenminste alles goed regelde .. en daar niet
het verkeerde advies voor had gevolgd.

[ 02.04.2010, 22:18: Bericht aangepast door: @Tom ]

Alex van der Tuin

Lid # 16530

Ledenwaardering:
5
Hoi Gozer,
Dank je wel voor dit voorbeeld. Daar kan ik zelf ook wel wat voor fabriceren. [Big Grin]

@Tom: op zich heb ik de laatste tijd weinig / niets veranderd aan mijn CO2-installatie. De werkdruk is 0,7 bar, het aantal bellen circa 10 per minuut. Het enige probleem dat ik heb is dat de diffusor niet goed oplost. Dus wat ik verkeerd doe snap ik dan eigenlijk niet en/of welk verkeerd advies ik heb opgevolgd. [oops]

@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Weet niet wie het was maar, om dat ph- zuur te gaan gebruiken.

Alex van der Tuin

Lid # 16530

Ledenwaardering:
5
Tsja...
Die pH-minus gebruik ik dus ook niet meer.. Dan maar een andere manier verzinnen om de pH / KH te verlagen. Dit gaan de visjes meer waarderen denk ik. Het zijn voornamelijk Zuid-Amerikaanse soorten. Als het goed is, krijg ik dinsdag mijn PO4 & NO3 binnen.
En dan ga ik langzaamaan uitzoeken hoeveel ik moet toevoegen.

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.