Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » BEWONERS EN HUISVESTING I » Paludaria en terraria » Toon en Phoenix (griekse landschildpadjes) van Tien (Pagina 1)

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email   Dit onderwerp omvat 15 pagina's: 1  2  3  4  ...  13  14  15   
Auteur Onderwerp: Toon en Phoenix (griekse landschildpadjes) van Tien
Tien
Erelid
Lid # 4060

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Tien     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Mams wil schildpadjes ....

En dus verandert ze een "caviabak" in een terrarium [Wink]

Trots maakt ze foto's en bij gebrek aan de echte dieren neemt ze een kleikunstwerk van haar zoon:
 -
Zoonlief weet het nu zeker, mams is toch wel een beetje gek [Razz]

De bak komt op een mooie lichte plek te staan
 -

Even een beetje dichterbij
 -

Inmiddels zit er ook een warmte/uv lamp boven de bak.

En toen maar wachten op de bewonertjes.
Afgelopen zondag was het zover.
Toon en Phoenix trekken bij ons in
Maar ik vergeet natuurlijk foto's te maken tot het moment dat de dieren zich lekker willen verstoppen om uit te rusten van de reis.
 -

[ 07.05.2009, 07:51: Bericht aangepast door: Tien ]

------------------------------
Groetjes, Tineke
Eéntien | Keukenbakje | A40 | Wandelende helmpjes|Buitenbadje

Berichten: 39794 | Van: Doetinchem | Geregistreerd: Jul 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Tien
Erelid
Lid # 4060

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Tien     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Daarom vandaag nog wat foto's gemaakt:

De zon kwam erdoor en dus ging Phoenix lekker schuin in het zonnetje staan om maar zoveel mogelijk zonnewarmte op te vangen.
 -

Toon moest snel een ander plekje zoeken omdat ik met mijn camera in zijn/haar zonnetje zat
 -

Van al dat zonnebaden krijgt Phoenix honger [Wink]
 -
eet smakelijk

Groetjes, Tineke

Berichten: 39794 | Van: Doetinchem | Geregistreerd: Jul 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Sjoerdd

Lid # 7782

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Sjoerdd   Email Sjoerdd   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Haha, goed idee! Stuk goedkoper dan een heel nieuw aquarium/terrarium.

Ziet er mooi uit!
Hoe gaat het nu met Toon en Phoenix:P

160x60x60 Zuid Amerika

Berichten: 510 | Van: Zeewolde | Geregistreerd: Feb 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Mars
Erelid
Lid # 1259

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Mars   Email Mars   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
leuk zeg tien [Razz]

Aquapicture juni 2012 (lustrumeditie) : De aankondiging | De Prijzen

Berichten: 62720 | Van: Alblasserdam | Geregistreerd: Jun 2004  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Tien
Erelid
Lid # 4060

Het terrarium is tijdelijk omdat ze vanaf volgend jaar in een buitenverblijf komen te wonen. Deze bak kan dan eventueel als ziekenboeg oid fungeren en daarom (hopelijk lang) op zolder geparkeerd kan worden. Daarom wilde ik niet een echt terrarium.

Groetjes, Tineke

Deddo

Lid # 7500

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Deddo   Email Deddo   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Wat leuk!!!! Ik vind ze geweldig! Doet me denken aan mijn schildpadjes die ik vroeger had: Donald en Katrien (ik las toen nog de Donald Duck [Wink] ).
Die liepen 's zomers ook gewoon door onze tuin heen.
Veel plezier met Toon en Phoenix Tien!

Groetjes, Deddo
AFstand op Vivarium 2009|AFstand op de NBAT

Berichten: 2083 | Van: Zevenbergen | Geregistreerd: Jan 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
kruising1

Lid # 10259

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor kruising1   Email kruising1   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Mooi dat ze al gelijk eten na toch wel een aardige reis.
Blijf maar veel posten, kan ik goed volgen hoe het met ze gaat [Wink]

fotoalbum: Zuid-Amerika|Schildpaddentuin

Berichten: 398 | Van: Gouda | Geregistreerd: Mar 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Tien
Erelid
Lid # 4060

Op de foto's lijken het reuzen maar in werkelijkheid zijn het kleine dropjes [Wink]
Phoenix van bovenaf gezien:
 -
en de onderkant met de maten er precies bij:
 -

Toon bovenkant:
 -

en onder:
 -

En ik moest een foto nemen van dat super kleine staartje van Phoenix [Wink]
 -

Groetjes, Tineke

Tien
Erelid
Lid # 4060

Ze krijgen verschillende (on)kruiden als eten. Deze worden vers geplukt uit de tuin, of gejat uit de tuin van de buren [Razz]

Deze worden dan in kleine stukjes in een schaaltje of op een platte steen gegeven.
Het nadeel hiervan is dat de blaadjes heel snel slap en futloos worden. Ik vind het er dan niet echt smakelijk meer uitzien. Nu weet ik niet of de dieren zich er iets van aantrekken maar goed [Wink]

Ik heb het volgende bedacht:
Een "vaasje" met bladeren ingegraven in de grond.
 -

Zoals je wel kunt zien, snappen de dieren al wat de bedoeling is. Zo hier en daar missen de blaadjes al een hapje.

Ik heb een klein plastic potje met een afschroef dekseltje genomen en in het deksel een gaatje geboord. Potje vol water, blaadjes met de steeltjes door het gaatje gewurmd en het potje ingegraven zodat de dieren ook goed bij het groene spul kunnen.
Resultaat: een hele dat vers voedsel [Wink]

Oh ja, dit is het potje wat ik "verbouwd" heb tot vaas:
 -

Nog ééntje om het af te leren van Toon:
 -

Groetjes, Tineke

Bas

Lid # 9375

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Bas   Email Bas   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
sgattig [smitten]

Mijn rio 125 tanga

Berichten: 4778 | Van: Markvelde, OV | Geregistreerd: Nov 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Tien
Erelid
Lid # 4060

De kruidenvaasjes werken goed [Wink]
 -

-

-

Groetjes, Tineke

Marawiel

Lid # 8968

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Marawiel   Email Marawiel   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Leuk! Tien, pas maar op dat ze niet weglopen! Die beesten zijn toch sneller dan hun reputatie.

Het doet me trouwens denken aan die ene ('wilde')landschildpad die opeens bij ons op het terrein aan kwam lopen. Mijn jongste zoontje (toen 1,5 jaar) liep er achteraan, in zijn luier, maar maakte direct rechtsomkeert toen het beest zich omdraaide. Hilarisch.

Berichten: 1581 | Van: Aruba | Geregistreerd: Sep 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Deddo

Lid # 7500

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Deddo   Email Deddo   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Joh, die 2 hebben 't goed bij jou Tien!
Goed idee, die kruidenvaasjes [Smile]

Groetjes, Deddo
AFstand op Vivarium 2009|AFstand op de NBAT

Berichten: 2083 | Van: Zevenbergen | Geregistreerd: Jan 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
luc
Beheer
Team AF stand
Lid # 5379

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor luc   Email luc   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Zijn twee mooie beestjes. [Smile]

Is het een koppel? En ben je dan van plan om er mee te kweken?

Heb je misschien ook wat meer info?
Bedoel hiermee, hoe groot worden ze, graven zij zich in? Wat in de winter? Enz.
Dit soort zaken [Wink]

Vriendelijke groeten,
Luc

Aquapicture juni 2012 (lustrumeditie) : De aankondiging - De prijzen

Berichten: 33507 | Van: Mol ( Vlaanderen ) | Geregistreerd: Jan 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Bas

Lid # 9375

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Bas   Email Bas   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
luc, wil je er ook wat [Big Grin]

Mijn rio 125 tanga

Berichten: 4778 | Van: Markvelde, OV | Geregistreerd: Nov 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
luc
Beheer
Team AF stand
Lid # 5379

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor luc   Email luc   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Misschien wel Bas, maar dan om in mijn voliere van 8mx4m te zetten, alleen als ze diep graven, en dan bedoel ik dieper dan 40cm zou ik problemen krijgen.

Maar wacht rustig Tien haar ervaring af met deze beestjes [Wink]

Vriendelijke groeten,
Luc

Berichten: 33507 | Van: Mol ( Vlaanderen ) | Geregistreerd: Jan 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Bas

Lid # 9375

als er een schaap over de dam is, dan volgt de rest wel [Razz]

Mijn rio 125 tanga

Tien
Erelid
Lid # 4060

Vanmorgen bij mijn ouders geweest, en daar heb ik een klein takje Hibiscus rosa-sinensis meegenomen.
Toon zat nog lekker onder de grond met zijn koppie boven en zat zich een beetje te bedenken wat hij zou gaan doen. Nog blijven dutten of opstaan [Big Grin]
Het takje werd in de bak gezet en Toon was nog geen 2 minuten later bij het takje, Phoenix trouwens ook.
 -
(De foto is wat wazig omdat het door de plastic kap van de bak gemaakt is)
Het smaakte wel lekker
 -

Nog geen half uur later....
 -
Bloem weg [Big Grin] Zouden ze dit wel lekker vinden [Big Grin]

Hier nog even een overzichtje van de bak, je kunt hier goed zien dat ik de boven kant gedeeltelijk afgedekt heb met een plaatje plexiglas. Dit is om het vocht een beetje in de bak te houden. 's Nachts heb ik het gat bovenin helemaal afgedekt met plexiglas. Maar schijnt de zon, dan haal ik alles weg (behalve het rooster, dat is om de katten buiten te houden) zodat het ook weer niet te warm kan worden.
 -

Marawiel, ik zie het helemaal voor me gebeuren haha schitterend. Het zal ook best schrikken zijn als je ineens in zo'n schildpadden snuit kijkt [Wink]

[ 14.09.2008, 17:19: Bericht aangepast door: Tien ]

Groetjes, Tineke

Tien
Erelid
Lid # 4060

Luc, het zijn Griekse landschildpadden (Testudo hermanni boettgeri).
Ik weet nu nog niet wat ik heb. Het geslacht is pas te zien als ze een jaar of 5 oud zijn. Mochten het een man en een vrouw zijn dan wil ik er wel mee kweken. Maar als het 2 vrouwen zijn vind ik het ook best.

Deze dieren worden zo'n 25cm groot,gemeten zoals ik op de foto laat zien(lengte van het schild).
's Nachts graven ze zich in maar aan een diepte van 40cm a 50 cm hebben ze wel genoeg.
Ze gaan in winterrust/slaap. Ook dan graven ze zich in. Ze moeten kunnen schuilen in een hok waar ze zich in kunnen graven en waar ook een warmtelamp aanwezig is. Zodat deze koudbloedige dieren zich op kunnen warmen op dagen dat het hier in ons gebied toch wat te koud is voor ze.
Ook in de winter mag het hok waarin ze overwinteren niet onder de 6 graden komen. De meeste mensen doen dan dorre bladeren in het overwinteringshok waaronder ze toch ook enige isolatie vinden.

ik weet niet hoe je Duits is Luc [Wink]
Maar dit vind ik een mooie site voor veel info:
http://www.villa-testudo.de/
Hier vind je ook nog wat info
http://www.trionyx.nl/

Weet dat dit beschermde dieren zijn. Je moet de cites papieren in orde hebben anders loop je kans op een flinke boete [Wink]

Groetjes, Tineke

Botia

Lid # 2994

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Botia   Email Botia   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik weet het niet zeker maar ik geloof dat alle leden uit de Hibiscus familie licht giftig zijn.

Geen man zo wijs, of hij kan dwalen.

Berichten: 12571 | Van: Bovenkarspel | Geregistreerd: Mar 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Tien
Erelid
Lid # 4060

Hibiscus staat onder schildpaddenkwekers bekend als een lekkernij voor de dieren. De dieren hebben er in ieder geval geen hinder van, mocht het giftig zijn [Wink]

edit: maar wel bedankt voor je waarschuwing Botia!

[ 14.09.2008, 18:02: Bericht aangepast door: Tien ]

Groetjes, Tineke

Tien
Erelid
Lid # 4060

Ben even aan het zoeken gegaan (wil het toch zeker weten [Wink] )
Hibiscus is giftig voor honden, en waarschijnlijk ook voor katten. Voor mensen is het niet giftig en reptielen hebben er ook geen last van [Wink]

Raar eigenlijk, maar ik vergelijk het met chocolade, dat is ook giftig voor onze hond, en wij smullen ervan [Big Grin]

Groetjes, Tineke

Bas

Lid # 9375

zijn ze al gegroeit

Mijn rio 125 tanga

luc
Beheer
Team AF stand
Lid # 5379

citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tien:
Luc, het zijn Griekse landschildpadden (Testudo hermanni boettgeri).
Ik weet nu nog niet wat ik heb. Het geslacht is pas te zien als ze een jaar of 5 oud zijn. Mochten het een man en een vrouw zijn dan wil ik er wel mee kweken. Maar als het 2 vrouwen zijn vind ik het ook best.

Deze dieren worden zo'n 25cm groot,gemeten zoals ik op de foto laat zien(lengte van het schild).
's Nachts graven ze zich in maar aan een diepte van 40cm a 50 cm hebben ze wel genoeg.
Ze gaan in winterrust/slaap. Ook dan graven ze zich in. Ze moeten kunnen schuilen in een hok waar ze zich in kunnen graven en waar ook een warmtelamp aanwezig is. Zodat deze koudbloedige dieren zich op kunnen warmen op dagen dat het hier in ons gebied toch wat te koud is voor ze.
Ook in de winter mag het hok waarin ze overwinteren niet onder de 6 graden komen. De meeste mensen doen dan dorre bladeren in het overwinteringshok waaronder ze toch ook enige isolatie vinden.

ik weet niet hoe je Duits is Luc [Wink]
Maar dit vind ik een mooie site voor veel info:
http://www.villa-testudo.de/
Hier vind je ook nog wat info
http://www.trionyx.nl/

Weet dat dit beschermde dieren zijn. Je moet de cites papieren in orde hebben anders loop je kans op een flinke boete [Wink]

Dan wacht ik wel een jaartje of 5 [Wink]

Vriendelijke groeten,
Luc

kruising1

Lid # 10259

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor kruising1   Email kruising1   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hoi Tien,
Je ziet dat ze alleen de bloemblaadjes van de hibiscusbloemen eten en de kroontjes laten liggen. Bij mij in de tuin zoeken ze regelmatig naar de afgevallen bloemen en eten dan ook alleen de blaadjes. Ik denk dat de giftige delen (als deze er al zijn) in het kroontjes zitten, deze eten ze tenminste niet op.
De dieren weten gelukkig zeer goed wat eetbaar is of niet. Er staan bij ook een aantal giftige planten in de tuin (o.a. boterbloem en hedera) en dat laten ze lekker groeien. Een aantal planten eten ze in de lente wel (komkommerkruid en smeerwortel)en later raken ze deze ook niet meer aan. Ik denk dat dat met een andere samenstelling van stoffen in oudere bladeren te maken heeft. Je kan er echt van opaan dat de dieren zelf weten wat goed voor ze is en bij een afwisselend menu dus geen giftige planten zullen eten. [Wink]
Wat het geslacht betreft, meestal kan je het na 2 a 3 jaar wel goed bepalen aan de grote van de staart en de vorm en plaats van de geslachtsopening.

fotoalbum: Zuid-Amerika|Schildpaddentuin

Berichten: 398 | Van: Gouda | Geregistreerd: Mar 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
  Dit onderwerp omvat 15 pagina's: 1  2  3  4  ...  13  14  15   

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.