Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » SPECIFIEKE BEWONERS » Discus & Maanvissen » Maanvissen in meterbak (Pagina 3)

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email   Dit onderwerp omvat 3 pagina's: 1  2  3   
Auteur Onderwerp: Maanvissen in meterbak
arne1993

Lid # 17373

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor arne1993   Email arne1993   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
volgens mij bestaan er hoge maanvissen en kleinere ik heb zelf ooit 5 kleinere zwarte maanvissen in een rio 180 gehad 3 keer legsels en 50 stuks groot gebracht.
de hoge maanvissen zijn inderdaad veel te groot voor een meter bak die kunnen al gouw 25 cm. in de hoogte worden.
maar de kleinere worden niet groter dan 12 cm. in de hoogte. let wel op je moet even op internet zoeken welke rassen klein blijven. ook staat er vaak niet in de dierenwinkel of het een hoge maanvis soort is of een kleinere.
succes

------------------------------
mijn malawi's

Berichten: 189 | Van: Leidschendam | Geregistreerd: Feb 2010  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
luc
Beheer
Team AF stand
Lid # 5379

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor luc   Email luc   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Mijn bakje is maar 130 in lengte,
maar wel 80 diep(breed) [Wink]

Vriendelijke groeten,
Luc

mijn takkenbak

Berichten: 22445 | Van: Mol ( Vlaanderen ) | Geregistreerd: Jan 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
jeremydierx

Lid # 17581

Ledenwaardering:
2
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor jeremydierx   Email jeremydierx   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
weet je wat mij nou mooi zou lijken een bak van 100x100x100
Berichten: 258 | Van: tuitjenhorn | Geregistreerd: Feb 2010  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
lekkie0104

Lid # 16213

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor lekkie0104     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arne1993:
volgens mij bestaan er hoge maanvissen en kleinere ik heb zelf ooit 5 kleinere zwarte maanvissen in een rio 180 gehad 3 keer legsels en 50 stuks groot gebracht.
de hoge maanvissen zijn inderdaad veel te groot voor een meter bak die kunnen al gouw 25 cm. in de hoogte worden.
maar de kleinere worden niet groter dan 12 cm. in de hoogte. let wel op je moet even op internet zoeken welke rassen klein blijven. ook staat er vaak niet in de dierenwinkel of het een hoge maanvis soort is of een kleinere.
succes

Kleine maanvissen bestaan niet [Wink]
Maanvissen die klein zijn gebleven zijn gewoon vergroeide maanvissen of die een achterstand heben met groeien.

60-30-30cm aquarium

Berichten: 140 | Van: Krommenie | Geregistreerd: Nov 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
MarcelK
Beheer
Lid # 15579

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor MarcelK   Email MarcelK   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lekkie0104:
Maanvissen die klein zijn gebleven zijn gewoon vergroeide maanvissen of die een achterstand heben met groeien.

Als je hier (klik) kijkt, is er wel degelijk sprake van grote en kleine (of misschien beter minder grote) 'maanvissen'.

Maar maanvissen van 12 cm lijken mij idd niet goed uitgegroeid [Wink]

"Heb geduld; alle dingen zijn moeilijk, voor dat ze gemakkelijk worden"

Berichten: 4432 | Van: Hoogeveen | Geregistreerd: Sep 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
lekkie0104

Lid # 16213

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor lekkie0104     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarcelK:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lekkie0104:

Als je hier (klik) kijkt, is er wel degelijk sprake van grote en kleine (of misschien beter minder grote) 'maanvissen'.

Maar maanvissen van 12 cm lijken mij idd niet goed uitgegroeid [Wink]

Ja er bestaan wel een soort die klein blijft maar meestal zijn het gewone dierenwinkels smoesjes om hun maanvissen te verkopen.
Want die ene soort komt niet vaak voor in aquariumzaken.

60-30-30cm aquarium

Berichten: 140 | Van: Krommenie | Geregistreerd: Nov 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Leopoldi

Lid # 15205

Ledenwaardering:
2
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Leopoldi   Email Leopoldi   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Toch wil ik hier een kleine kant tekening aan geven [Wink]
Ik heb 2 jaar 4 maanvissen in een Rio 125 gehad [Embarrassed]
Van vergroeingen hebben ze geen last gehad ik heb nog steeds een koppel in de huidige bak!
Het manco is dat de vissen vaak verkeerd gevoerd worden met bv alleen droog voer!en het verversen laat vaak de wensen over [Stom]
Begrijp me goed een maanvis in een bakkie van 60x30x30 kan niet en mag niet [devil]
Maar of een een bak nu 60 of 50cm hoog is maakt
volgens mij niet zo heel veel uit
Wel het voer en verversing patroon !!
Daar gaat het om [Wink]
Gr Rienke [Big Grin]

Berichten: 217 | Van: Borculo | Geregistreerd: Aug 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Joost1980
Beheer
Lid # 14635

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Joost1980   Email Joost1980   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Er is een verschil tussen gezondheid en welzijn.
Ik ben het er mee eens dat een maanvis in een bak van 40cm hoog (zonder bodem) gezond kan opgroeien met een juist voedings- en verversingsbeleid. Maar of hij zich prettig voelt is wat anders.

Een Pt. Leopoldi wordt inderdaad minder hoog dan een Scalare of een Altum, maar ook deze vissen zullen elkaar van bovenaf domineren, en als ze gedomineerd worden naar onderen willen ontsnappen etc. etc.
Een aquarium kan natuurlijk nooit de natuurlijke levensomstandigheden nabootsen, hoe goed je ook je best doet. Maar er zijn wel grenzen. (aan de onderkant dan....)

Rio Nanay Maanvissen Santa Isabel Maanvissen
Video's Santa Isabel & Rio Nanay maanvissen

Berichten: 3387 | Van: Brabant | Geregistreerd: Jun 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Joost1980
Beheer
Lid # 14635

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Joost1980   Email Joost1980   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joost1980:
Er is een verschil tussen gezondheid en welzijn.
Ik ben het er mee eens dat een maanvis in een bak van 40cm hoog (zonder bodem) gezond kan opgroeien met een juist voedings- en verversingsbeleid. Maar of hij zich prettig voelt is wat anders.

En dan vergat ik daar nog aan toe te voegen dat op een iets langer tijdsbestek welzijn ook weer invloed uitoefent op gezondheid.

Berichten: 3387 | Van: Brabant | Geregistreerd: Jun 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
jeremydierx

Lid # 17581

Ledenwaardering:
2
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor jeremydierx   Email jeremydierx   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
altums zijn eigenlijk veel hoger dan de normale maanvis zag laatst nog normale volgroeiden maanvissen waren echt heel groot maar echt kleinen vinnen ze waren ook maar net 15 cm hoog en zeker volgroeit
Berichten: 258 | Van: tuitjenhorn | Geregistreerd: Feb 2010  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Fullmaster

Lid # 5260

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Fullmaster   Email Fullmaster   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
wat is een normale maanvis [Wink]
Volgens mij als ze de naam Pterophyllum hebben. Er zit inderdaad wel verschil tussen grotes maar 15 cm en dan volgroeid is niet echt een normale maat.
Ik heb zelf een groep Pterophyllum eimekei zitten, de grootste uit de groep haalt de 24 cm zeker. Er zijn er 2 bij die een stuk kleiner zijn gebleven, niet alleen qua hoogte maar ook qua bouw. Deze hebben dezelfde leeftijd maar eigenlijk niet de grote die hierbij past.

www.fullmaster.nl

Mijn Bakje

Berichten: 11700 | Van: Dronten | Geregistreerd: Jan 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
jeremydierx

Lid # 17581

Ledenwaardering:
2
zonder vinnen was ie 7 a 8 cm hoog en met net 15 cm
Fullmaster

Lid # 5260

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Fullmaster   Email Fullmaster   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Heb hier nog wel een leuk foto om het te laten zien. Niet letten op de kwaliteit en de ramen [Wink] Was tijdens een grote ververs beurt. Dus de vissen zijn ook redelijk van kleur...

De maanvissen
 -

Op deze foto hebben ze ongeveer nog 35 cm zwemwater, met 5 cm grond. Dit zou dus in verhouding een bak van 40 cm hoog zijn...
Na het zien van deze foto kun je denk ik zelf de vraag wel beantwoorden of een bepaalde hoogte noodzakelijk is voor deze vis....

Tevens zie je hier in de groep ook de genoemde achterblijver zwemmen. Hij is ongeveer 2 keer zo klein, en de zelfde leeftijd (iets ouder als 1,5 jaar). Dus bijna volwassen maar wel kleiner dan 15 cm, goed nee. Is hij/zij gezond ja dat denk ik wel... Geschikt voor kweek? Zeker niet. Maar zolang hij hier word geaccepteerd door de groep blijft hij lekker zwemmen [Smile]

Dan nu ook even de foto met het restant van het glas werk [Wink]

-

www.fullmaster.nl

Mijn Bakje

Berichten: 11700 | Van: Dronten | Geregistreerd: Jan 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Joost1980
Beheer
Lid # 14635

Goed gedaan met die foto's Fullmaster!

En neem dan eens die onderste foto, en stel je dan eens 2 elkaar dominerende maanvissen voor (wellicht wat gemakkelijker voor te stellen voor mensen met maanvissen). De vis die gedomineerd wordt zal zich geen raad weten. Als de bak dan ook nog eens niet al te diep/ lang is, dan kan zo'n vis geen kant meer op.

Kijk hier maar eens hoe mijn maanvissen de volledige hoogte van de bak benutten. (de vissen waren in de filmpjes 21-22cm hoog, de bak is 70cm hoog)

http://www.youtube.com/watch?v=23r8Doul3yQ

http://www.youtube.com/watch?v=HEFosyeK-1s

Het eerste filmpje is wat donker, maar toont de vissen onder voor hun natuurlijke lichtcondities. Je ziet dan gelijk dat ze zich anders gedragen dan in het tweede filmpje, waar de verlichting volledig ongedimd staat te branden.

Jos Hut

Lid # 10428

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Jos Hut   Email Jos Hut   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Onlangs werd mijn aquarium gekeurd door een bondskeurmeester omdat ik meedoe met de districtskeuring Noord Nederland.Hij vertelde mij dat hij al minstens tien jaar geen maanvissen was tegengekomen van de kwaliteit van de eimekeis die hij bij mij op zolder zag. Goed qua bouw en ontwikkeling.Veel andere liefhebbers zullen ook weinig vergelijkingsmateriaal/ervaring hebben om dit goed te kunnen beoordelen.Gelukkig zie je de laatste paar jaar vaker goede kwaliteit in winkels maar er is ook nog steeds erg veel troep te koop onder de naam maanvismix.

Als je de mogelijkheid hebt om maanvissen ruim te huisvesten in een hoog aquarium komen ze veel beter tot hun recht dan in een lager aquarium.In het Noorder Dierenpark zwommen 35 Peru altums die ruim 30 cm hoog zijn geworden.( Hun verblijf was een nagebootst stuk oever in het Americasa.)
Heb je zoiets gezien dan snap je ook dat je maanvissen niet in allerlei kleine bakjes moet gaan houden.

Hobbygroet,
Jos Hut

Berichten: 1000 | Van: Emmen | Geregistreerd: Apr 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
  Dit onderwerp omvat 3 pagina's: 1  2  3   

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.