bericht geplaatst
Er staan her en der op het forum al wat foto's van onze tangantyika bak, maar we hadden er nog geen apart topic voor.
De meeste foto's zijn al geplaatst in dit brainstormtopic. Omdat dat topic vooral informatief bedoelt is, dus ook een apart fototopic.
Bak net omgegooid van Zuid Amerika naar TAnganyika biotoop. Let niet op onze huisneger, hij wilde perse ook op de foto...
Nog een keer een totaaltje, maar nu met Anubias plantjes. Hiervoor nog onze dank aan Luc!
Inmiddels zitten de eerste vissen erin: Lamprologus multifasciatus kolonie
Paracyprichromis nigripinnis(m)
Paracyprichromis nigripinnis jong
Paracyprichromis nigripinnis(m)
Het meest recente totaal overzicht. Enige verschil met heden is dat die zwarte plek in het midden er niet meer ligt
Dit is het huidige visbestand:
-Kolonie Lamprologus multifasciatus -koppel Paracyprichromis + 3 jongen. Is eigenlijk een scholenvis, maar we zijn begonnen met 8. Binnen een week waren er 6 dood. Nog geen nieuwe gekocht. Vraag is of we dat uberhaupt nog wel gaan doen, het vrouwtje zit alweer met de bek vol. Als deze overleven hebben we binnen no time een school. -3x Ancistrus sp.
Dit is een vrij karige bezetting voor een bakje van 2 meter. Er komt dus nog een groepje zandhappers bij. Dit zal waarschijnlijk een groep Callochromis, Enantiopus of Xenotilapia zijn. Preciese soort is nog niet bekend.
bericht geplaatst
Weer een hele verandering qua de ZA bak. Denk dat dit ook wel weer een hele mooie bak gaat worden, en hopelijk zonder veel tegenslagen. Ik kom hem zaterdag wel even in het echt bekijken
------------------------------ En dan tot slot het weerbericht: Vannacht eerst nog donker, morgen kans op meer licht. Mijn Bakje Berichten: 12135 | Van: Dronten | Geregistreerd: Jan 2006
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Zoals al eerder gezegd: Mooie bak
[Zeurmodus aan] Maar ik blijf erbij dat je die rechterstapel beter wat hoger kunt maken (en dus ook minder breed). Daardoor wordt de zichtlijnen meer gebroken (zodat de niet-dominante vissen zich beter kunnen verbergen voor de dominante mannen)en is er meer zandoppervlak voor de zandhappers...[/zeurmodus uit]
Let op, er staat wsl voorlopig maar je advies is iig bekend Wat ik me wel afvraag: als ik die rechter stapel nu smaller ga maken, gaat het er dan niet als stapeltje recht op elkaar geplaatste stenen lijken
En gaat dit niet te veel stress opleveren voor het vrouwtje P. nigripinnis? Wil natuurlijk wel weer jongen overhouden
citaat:Ik begin er al aan te wennen.
Heel goed, dat is ook de bedoeling . Volgende stap is om jou te bekeren
citaat:Lijkt me een prachtig schouwspel met al die karaktervisjes. Ben erg benieuwd naar de zandhappers!
bericht geplaatst
bedoel je die, wie deze weet mag het zeggen? ghehahahahh, grapje zeker tuti, dat een tanganyika cichlide nee da's een apistogramma, ik denk een agassizii
of bedoel je die onderste... dat is denk ik lamprologus stappersi/meleagris, dit is de stappersi:
bericht geplaatst
Ziet er mooi uit. Hoeveel vissen zullen uiteindelijk in dit aquarium terecht komen? Heb zelf weinig tot geen kennis over dit soort bakken maar lees steeds meer over dit soort biotopen Berichten: 37 | Van: Noordbergum, Friesland | Geregistreerd: Aug 2008
Flavus: In eerste instantie niet. We houden het eerst bij de multies/paracyps en zandhappers. Pas in een later stadium komen er misschien rotsbewoners bij. Is eigenlijk wel noodzakelijk, hebben we die rotsstapels niet voor niks gebouwd
Wat betreft de steenstapel: Natuurlijk zal ze het niet heel erg leuk vinden, maar ze kan het wel hebben hoor. Waarschijnlijk vlucht ze gewoon naar de andere kant van de bak en wacht dan totdat jij je handen weer uit de bak haalt. En of het dan gestapeld lijkt? Dat hangt volledig af van hoe je ze stapelt, maar ik denk dat het wel mee zal vallen, zeker als je het ook weer niet te hoog en te smal maakt...
En wat die rotsbewoners betreft: Daar heb je tijd zat voor. Die hoeven er echt niet per direct in. Dan heb je ook mooi tijd gecreeerd dat je zandhappers hun plekjes kunnen claimen, aangezien rotsbewoners vaak wat sterker zijn (en als de zandhappers dan al hun plekjes hebben zullen ze zich minder snel laten wegjagen). En zowieso niet gaan voor de hele pittige rotsbewoners. Soorten als Altolamprologus sp. of de kleinere Julidochromissoorten zijn zeker aanraders. Of een solo Treto voor de kleur?
Wellicht bij het kopen van de zandhappers wat extra Blue neons meenemen? Geen hele school, aangezien je wilt proberen de groep aan te vullen met nakweek, maar bijvoorbeeld enkele extra vrouwen (2-3)? Da's goed voor de rust van de vrouw die je al hebt, want dan kunnen de 'nieuwe' vrouwen mooi de aandacht van de man afleiden (polygame vissoort).
bericht geplaatst
@MPS: die rechterstapel hebben we gemaakt toen de stenen nog niet beschikbaar waren.... Ik denk zeker dat daar nog wel wat aan te veranderen is, want vind hem ook niet zo mooi zo laag. Het wkam toen gewoon zo uit, omdat de stenen op waren . De kunst is idd om hem niet te breed te maken, anders hebben de zandhappers niets meer om te happen . Moeten we even de tijd voor nemen een keer.
bericht geplaatst
Is een mooie bak geworden, maar ze hebben een beetje gelijk, rechts of is het links? mag het bergje wat hoger, denk ook als je een klein beetje meer naar opzij legt in de lengte dat de zandhappers nog voldoende plaats hebben.
citaat:En wat die rotsbewoners betreft: Daar heb je tijd zat voor. Die hoeven er echt niet per direct in. Dan heb je ook mooi tijd gecreeerd dat je zandhappers hun plekjes kunnen claimen, aangezien rotsbewoners vaak wat sterker zijn (en als de zandhappers dan al hun plekjes hebben zullen ze zich minder snel laten wegjagen).
Komt goed. Hele aggressieve holbewoners komen er ook niet in. Zijn trouwens alle neolamprologus soorten van die donderstenen?
citaat:Wellicht bij het kopen van de zandhappers wat extra Blue neons meenemen? Geen hele school, aangezien je wilt proberen de groep aan te vullen met nakweek, maar bijvoorbeeld enkele extra vrouwen (2-3)? Da's goed voor de rust van de vrouw die je al hebt, want dan kunnen de 'nieuwe' vrouwen mooi de aandacht van de man afleiden (polygame vissoort).
Is misschien wel een goed idee. De man zat van de week alweer achter het vrouwjte aan toen ze toevallig even tevoorschijn kwam bij voeren
Ben overtuigd: wat betreft de rechterstapel moet er dus nog gestapeld worden, ik gok bij de eerstvolgende verversingsbeurt Zit te denken: rechterstapel smaller, hoger, en meer naar voren?
citaat:En wat die rotsbewoners betreft: Daar heb je tijd zat voor. Die hoeven er echt niet per direct in. Dan heb je ook mooi tijd gecreeerd dat je zandhappers hun plekjes kunnen claimen, aangezien rotsbewoners vaak wat sterker zijn (en als de zandhappers dan al hun plekjes hebben zullen ze zich minder snel laten wegjagen).
Komt goed. Hele aggressieve holbewoners komen er ook niet in. Zijn trouwens alle neolamprologus soorten van die donderstenen?
citaat:Wellicht bij het kopen van de zandhappers wat extra Blue neons meenemen? Geen hele school, aangezien je wilt proberen de groep aan te vullen met nakweek, maar bijvoorbeeld enkele extra vrouwen (2-3)? Da's goed voor de rust van de vrouw die je al hebt, want dan kunnen de 'nieuwe' vrouwen mooi de aandacht van de man afleiden (polygame vissoort).
Is misschien wel een goed idee. De man zat van de week alweer achter het vrouwjte aan toen ze toevallig even tevoorschijn kwam bij voeren
Ben overtuigd: wat betreft de rechterstapel moet er dus nog gestapeld worden, ik gok bij de eerstvolgende verversingsbeurt Zit te denken: rechterstapel smaller, hoger, en meer naar voren?
Helaas zijn alle Neolamprologussen inderdaad donderstenen. Sommigen (Brichardi, Pulcher) natuurlijk meer als anderen (gracilis, Marunguensis).
Wat betreft de steenstapel: Ik zou hem niet verder naar voren doen, alleen hoger en smaller. En dan 1 of 2 losse stenen voorin leggen oor het diepte-effect
Gisteravond de rechter stenenstapel anders gelegd. vind het nu veel geslaagder. Vanavond eens foto's maken. Die belanden dan vanzelf op het bordje van MPS
[ 23.09.2008, 18:11: Bericht aangepast door: Tuti ]
bericht geplaatst
Nieuws van het geboortefront: de multies fokken nog steeds als konijnen. Van de week een nieuwe lading 'allerkleinste jonkies' gezien. ben benieuwd hoeveel generaties er nu in zitten, denk een stuk of 5.
Het vrouwtje van de p. nigripinnis heeft haar bekje geleegd. jongen heb ik (nog) niet gezien. Misschien verstopt, misschien foetsie.
Na een poosje wikken en wegen, vanmiddag toch zandhappers wezen halen bij iemand van het tanganyika forum. het is geworden: Xenotilapia ochrogenys mzuri
Het zijn 8 stuks, waarvan 3 of 4 mannen en 4 of 5 vrouwen.
Hieronder wat foto'tjes:
[ 06.10.2008, 19:11: Bericht aangepast door: Tuti ]