bericht geplaatst
Oeps,, 1 verkeerd knopje en weg 8 pagina's met tekst. Dus we beginnen gewoon weer vrolijk opnieuw.
Sinds gisteren stond er ook nog geen water in dus een frisse start. Gelukkig heb ik de grote stukken teks nog op mijn pc bewaard dus die plaats ik weer als eerste.
bericht geplaatst
Zo de bouw is begonnen, Zaterdagochtend eerst maar eens een deel van het hout op gaan halen.. Is altijd weer schrikken bij de kassa, maarja is voor een goed doel Eerst een beetje ruimte gemaakt in de tuin voor de bouw, partytent neergezet van 3x6 meter voor het geval dat we een zomers buitje krijgen. En Beginnen maar.. Fase 1 De onderkant, op mdf van 18 mm worden de balken gelijmd voor de onderkant, MDF zal als onderkant voor de kast gaan dienen, de balken komen op de vloer te liggen. Daarna gaan we verder met de boven zijde lijmen, hier komt een hele reeks met balken, deze zullen straks niet meer zichtbaar zijn. Alles word straks netjes afgewerkt met plaat materiaal. Maar voor de stevigheid en draagkracht heb ik gekozen voor masieve vuren balken. Vandaag maar weer eens rustig verder gegaan aan de bouw, nog een paar extra balken gelijmd. Wat een heerlijk werk tempo met het warme weer, 3 balkjes lijmen en dan weer een uurtje drogen.
bericht geplaatst
Zo na heel wat lijmwerk is het onderstel zo goed als klaar. Er zal nog een MFD plaat aan de achterzijde gemonteerd worden om eventueel scharen te voorkomen. En aan de onderzijde moet het balken frame nog uitgebreid worden ivm met steun op de vloer. En dan kunnen we verder met het leukste onderdeel (not), het schilderen. Het hoort er nu eenmaal bij maar als ik aan het schilderen ben denk ik stiekem “60 cm is ook heel mooi” Maar goed de eerste laag zit er op. Tijdens het verven ging het natuurlijk regenen in combi met onweer, dit bevestigde mijn mening over het schilderen ook meteen weer. En het geluk dat ik een kleine overkapping gemaakt had. Maar de eerste laag zit er op.
bericht geplaatst
Het is weer tijd voor een kleine update, de afgelopen paar dagen niet veel gedaan eigenlijk. Vooral genoten van het lekkere weer. De gehele onderkant van het meubel is nu beplakt met tapijt. (gesneden uit tapijttegels) Dit om de nieuwe vloer een beetje te beschermen tijdens het plaatsen en eventueel schijven van het meubel. Tevens over de gehele achterkant een mdf plaat gemaakt, dit om te voorkomen dat het meubel kan gaan scharen. (ps meubel staan op zijn kop hier) Wou eigenlijk met de electra gaan beginnen, maar omdat ik er nog steeds niet helemaal uit ben hoe ik het precies wil gaan hebben, word dit later gedaan. Voor maandag is ook al bijna alles geregeld; (x) Kleine vrachtwagen (x) Glaszuignappen (4x) (x)Pompwagen (op dit moment 1, worden er 2) (x) Personeel om te tillen (6 stuks) (x) Kratje bier (voor de goeie afloop) Dan moet het allemaal wel goed gaan komen.. Tot zo ver deze update
bericht geplaatst
Daar zijn ze eindelijk.. De volgende serie foto’s, nu nog steeds een kale bak maar het gaat nu de goeie kant op vandaag 9 x achterwand binnen gekregen dus we zijn er klaar voor.. Heb tijdens de foto’s even 1 achterwand in de bak gezet om een beeld te krijgen van de grote (de achterwand is 50x55). Eerst een totaal plaatje De droogkamer met overloop beide hebben een formaat van 15 bij 15, totale lengte 30 cm. In het rechter gedeelte zit de bodem afvoer en de bodem retour. Aan de onderzijde zitten tussen de bodemafvoer en retour kranen, en een extra aansluiting om tijdens het water verversen het water weg te laten lopen. Even de slang aan sluiten, kraantje open en laat maar lekker naar buiten lopen.
bericht geplaatst
Zo dat was het ongeveer in grote lijnen. Op dit moment is de bak totaal gevuld. (ongeveer 1 uur vultijd, binnen 15 minuten is het ook weer leeg door het aftap punt) Heb op dit moment alleen wat problemen met de grotere slangen, deze lekken hier en daar toch iets. Deze week maar een paar nieuwe slangen halen voor de bodemafzuiging pomp. De overloop werk op dit moment ook, hier staat een Eheim pro 3 2080 op. Ik hoop deze week verder te kunnen met de lichtkap. Ik ga eerst van karton een soort model maken in de hoek, zodat ik weer tot welke hoogte ik minimaal moet gaan, ik wil de kap zo laag mogelijk proberen te houden..
bericht geplaatst
Vloer is nog steeds een drama verhaal. Zit nu al een week of 3 a 4 te wachten op de telefoontje van de leverancier. Ben gisteren nog even bij de winkel geweest en deze heeft de leverancier een mailtje gestruurd dat ze mij maandag/dinsdag moeten bellen. Begin er nu zelf ook een beetje moe van te worden. Zeker omdat er nu een beetje druk achter komt te staan omdat de bak eind november begin decemember klaar moet zijn, icm met de nieuwe vissen die binnen komen. 12 x Pterophyllum scalare (Rio Nanay, Peru).
Wat ook wel leuk is een vriendin van mijn vriendin die gaat voor een maand of 4 naar peru om les te geven. Dus ik moet nog eens even aan haar vragen of zij toevallig in de buurt van die rivier gaat komen voor foto's
bericht geplaatst
Zit ook met de eventuele verkoop van het huis, niet dat dat al de planning is. Maar staat zo raar als je een stuk van 300x70 mist in je vloer
bericht geplaatst
Alleen 2 filters, ik zal vandaag eens proberen om de foto's te maken Straks nog even een koppeling halen. En dan moet alles weer werken.
Het ziet er prachtig uit.De vissen hebben straks alle ruimte. Ik heb nog een tip, misschien heb je er wat aan: Op dit moment heb je een kam waardoor het water richting filter loopt. Als je de pvcinlaat door het filterschuim laat komen en daar een roestvrijstalen korfje op doet ( vast te koop bij dezelfde leverancier als je kranen) )krijg je geen dode vis die per ongeluk op het schuim terecht komt. Er blijft dan altijd een laagje water staan. Je hebt daarmee ook geen last met allerlei slurpgeluiden. Het werkt bij mij al meer dan tien jaar perfect.
Hoe heb je dit trouwens "voor elkaar" gekregen bij je vrouw? Wie weet krijg ik de mijne dan ook eens zover.
Groeten, Jos Hut
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Jos - Nu heb ik bijna het systeem wat jij beschrijft zit op dit moment ook in de overloop. Blijft nu ongeveer 1,5 cm water boven het schuim staan. Mocht het niveau te hoog worden stroomt hij via een pvc pijpje de overloopkamer in. Kan bijna niet wachten totdat ze daadwerkelijk rond zwemmen nu al bijna een jaar bezig met de voorbereidingen dus het begint aardig tijd te worden Maar geduld is een schone zaak. Tja en je vrouw overhalen; Ik wil het wel uitleggen als ik de nieuwe bewoners op kom halen...
De foto's ga ik deze week echt proberen te maken. Ik heb nu een al een paar dagen vrij maar ben nog nooit zo druk geweest. Heerlijk als mensen het weten dat je tijd over hebt..
bericht geplaatst
Bijna alles werkt. Heb nog 1 kleine lekkage bij de vijverpomp, die hoop ik deze week te verhelpen. Ik heb al wel kunnen testdraaien met beide filters en voor wat ik zo kan beoordelen gaat dit helemaal goed komen. Maar goed het bewijs het water zit er in
De overloop met het pijpje, zoals boven omschreven. Vanaf boven gezien. Denk dat ik het pijpje nog iets in ga korten voor een betere werking. En een kleine sfeer impressie. Klein testje gehouden met led verlichting voor in de avond uurtjes. (beetje te blauw op de foto)
Zo dat was hem weer even. Op dit moment is de bak weer leeg. Deze week nog even 1 wandje kitten (linker kant) en de lekkage verhelpen en dan gaat hij weer vol.
Ziet er goed uit, maar ik snap de overloop nog niet helemaal. Komt het erop neer dat er altijd water in de overloop staat doordat het water langzaam wegloopt door de gleuven?
Bij mij ligt de overloop vol met bioballen en daar stroomt het water langs. Had eerst een slurpgeluid, maar dat is opgelost met een stukkie filterschuim in de doorloop.
bericht geplaatst
Gw- Er komen straks ook nog bioballen in te liggen. Dan loopt het via de ballen door de gleuven idd. En natuurlijk komt de verwarming ook nog in de overloop te hangen.