Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » WELZIJN AQUARIUMBEWONERS » Ziekten » Hoe en wat witte stip behandeling (Pagina 4)

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email   Dit onderwerp omvat 13 pagina's: 1  2  3  4  5  6  7  ...  11  12  13   
Auteur Onderwerp: Hoe en wat witte stip behandeling
Annemei
niet geregistreerd

Icoon 1 bericht geplaatst            Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik heb een vis overgenomen van iemand die een impuls aankoop had gedaan. Het is een soort sluierstaart. Hij heeft ook witte stippen op zijn sluierstaart zitten. Dat komt inderdaad vanwege de stress die hij had in het vorige aquarium. Kan ik gewoon hem in een emmer doen met de zoutbehandeling of moet ik mijn andere vissen er ook bij doen?
IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
michello
niet geregistreerd

Icoon 1 bericht geplaatst            Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Tja dat gaat snel, erg snel, begin van de week mijn achterwanden vervangen in mijn Rio 400, met Malawi's (15 cm groot) Donderdag een en ander af gemaakt, zaterdagmorgen de eerste dode, vanmiddag 5 stuks en nog een stuk of 5 op apegapen. De laaste 3 jaar nog nooit wat gehad dus boeken erbij en symptonen bekijken. Met vrij grote zekerheid is het WITTE STIP. Door alle stress.

Acties vanmiddag genomen: (ben net klaar)

-)Kool verwijderd
-) Temperatuur verhoogd tot 28 graden
-) Water 80% ververst
-) En via internet een NBAT lid gevonden in de buurt die eventueel een medicijn had.

Ik kreeg mee een flesje Waterlife Protazin. Hiervan 25 ml in het water gedaan. (bak nu 80% gevuld ivm doorluchten)

Wacht nu echt met spanning morgenochtend af.
Zijn er verder nog bruikbare tips / opmerkingen?

Ik zag dus vandaag de een na de ander bezwijken, erg vervelend!

Toch handig zo een forum, heb veel aan dit topic gehad.

pascal64
niet geregistreerd

hoe lang duurt het dan voordat de witte stip weer weg is want ik ben nu 5 dagen bezig
Dennis Blom
niet geregistreerd

Hoi,

Een erg vervelend probleem echter heb je nu witte stip en moet je ze hier door heen helpen drie dagen met protazin en evt zout in het aquarium daarna wachten maar pas op voor sucandaire bateriële infecties.Pas op altijd met tem verhogen sommige mdicatie werken toxic.
Succes Dennis Blom

Peter Hartman

Lid # 3487

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Peter Hartman   Email Peter Hartman   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik zou eerst de temperatuur verhogen voordat je medicijnen toevoegt. Een temp.verhoging wil ook nog wel eens helpen (min 28 graden)

gr peter

Berichten: 608 | Van: Den Haag | Geregistreerd: Mei 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
ET69
niet geregistreerd

Ik snap wel dat we in Nederland altijd een beetje huiverig zijn als het gaat om het toevoegen van medicijnen. We zijn niet voor niets het land met het laagste gebruik van pilletjes van heel Europa. [Smile]

Ook is het zo dat de medicijnen zoals we die in de vorige eeuw gebruikten om stip te bestrijden vaak erg breedbandig werkten. Niet alleen de stip, maar ook de "goede" bacterien werden gedood waardoor er veel schade werd toegebracht aan de natuurlijke balans die iedere aquariaan helpt om z'n bak in goede orde te houden.

Middeltjes als Stip-Stop waren vooral gebaseerd op malachiet-groen waarvan bekend is dat het dit effect heeft op een aquarium.

De afgelopen jaren hebben we echter heel wat nieuwe ontwikkelingen gezien op dit gebied. Middelen als eSHa Exit richten zich heel specifiek op de veroorzaker van witte stip en hebben verder geen bijwerkingen. Mits de bijsluiters goed wordt gelezen en opgevolgd kunnen dit soort 'moderne' geneesmiddelen zonder risico gebruikt worden bij een witte-stip probleem.

Daarentegen is het verhogen van de temperatuur en het toevoegen van zout aan het water wel degelijk schadelijk voor het natuurlijke evenwicht in de bak. Sommige vissen, zoals bv. grote-meren cichliden raken erg verzwakt van een temperatuursverhoging. De temperaturen die nodig zijn om witte-stip te doden is zelfs in sommige gevallen ook dodelijk voor deze vissen.

Ook veel aquariumplanten houden absoluut niet van zulke hoge temperaturen. In veel gevallen zal de groei stoppen en in sommige gevallen zullen er zelfs planten doodgaan.

Ook zout brengt de nodige risicos met zich mee. Vissen als bv. pl*co's kunnen helemaal niet tegen de toevoeging van zout aan de bak.

Ook hier geldt weer dat het veranderen van de waterwaardes (temperatuur, hardheid, zoutgraad) per definitie met zich meebrengt dat de vissen verzwakt zullen raken. Eventuele andere ziekte-veroorzaakers liggen dan op de loer om af te maken wat de witte stip niet is gelukt.

Ik zeg niet dat de methode van temperatuurs-verhoging en zouttoevoeging niet werkt, maar dat er veel haken en ogen aan zitten. Je kan niet zonder meer zeggen dat deze methode bij iedere bak even effectief is en het valt niet te ontkennen dat er nu eenmaal bijverschijnselen zijn die in veel bakken onwenselijk zijn.

Ieder z'n ding, zal ik maar zeggen, en voorkopen is beter dan genezen natuurlijk, maar mocht witte stip toch voorkomen, dan is het gebruik van een modern anti-stip medicijn echt geen domme keuze.

michello
niet geregistreerd

Zo dat is dan weer geregeld........

Ziekte lijkt compleet onder controle (weg denk ik zelf), balans 9 dode Malawi's, voornamelijk de grotere van rond de 15 centimeters of meer (de mooiere dus) en er zwemmen er nog een paar met redelijke beschadigingen aan de huid wegens het schuren langs de stenen. Wacht nog even tot zondag, doe ik nog 1 maal een dosis Protazin in, en dan maandag bak 60% verversen, kool er weer in en temperatuur terug naar de 26 graden.

Als ik toch ff beter had opgelet had ik het vrijdags gespot en was de slachting waarschijnlijk lang zo erg niet geweest. Erg jammer! Waar ik nu wel voor zorg dat ik altijd een flesje medicijn heb staan zodat ik niet op een zondag erop uit hoef.

ET69
niet geregistreerd

Je weet dat de meeste Malawi-cichliden niet tegen langdurig hogere temperaturen kunnen en dat het niet vreemd is als ze doodgaan bij 29'C?

Ik wordt toch een beetje triest als ik dit soort verhalen lees. Malawi, zout, hogere temperaturen...tsja...en dan al witte stip in de bak (nergens voor nodig) en welliefst NEGEN!!! dooie vissen?

[ 10.08.2006, 12:55: Bericht aangepast door: Mars ]

JH

Lid # 6037

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor JH   Email JH   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Exit is inderdaad goed voor witte stip, heb een jaartje geleden ook heftige witte stip in m'n 60cm bak aantal vissen gingen dood. Exit toegevoegd en bijna alle vissen werden genezen, geloof dat een het niet gehaald heeft.
Berichten: 795 | Van: Ede | Geregistreerd: Apr 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Ali Garnali

Lid # 7065

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Ali Garnali   Email Ali Garnali   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik heb in het verleden met succes esha exit ge bruikt. Ook heb ik ooit met omnipur en ectopur een beginnende witte stip uitbraak in de kiem gesmoord. Dit omdat ik bang was voor koper in de exit (kunnen garnalen niet tegen). Achteraf maakt het niet uit en blijkt het dat veel mensen goede ervaringen hebben met exit en lagere dieren
Berichten: 43 | Van: Zeeland | Geregistreerd: Oct 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
tomendenise

Lid # 7485

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor tomendenise   Email tomendenise   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Las dat temperatuur verhogen in combinatie met blinderen weleens kan helpen.

http://www.dewinters.nl/medicijnen.htm

Berichten: 60 | Van: Haarlemmermeer | Geregistreerd: Dec 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
tomendenise

Lid # 7485

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor tomendenise   Email tomendenise   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Even nuttig om te lezen, http://www.dewinters.nl/medicijnen.htm
Berichten: 60 | Van: Haarlemmermeer | Geregistreerd: Dec 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
opanerd

Lid # 7439

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor opanerd   Email opanerd   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
heb eens op 1 kardinaal een wit-wit-geel "ertje"
gehad, maar verder nooit meer wat van gemerkt.
in het begin is er 1 dood gegaan, maar volgens mij was dat vòòr de ert.
is dit stip geweest??

Berichten: 491 | Geregistreerd: Dec 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
cvb
niet geregistreerd

hallo

ik heb dus ook witte stip in een 60x30x30 bak

hoeveel zout moet ik oplossen voor mijn aqua
mijn kardinaaltjes hebben het en mijn barbus tetrazonas

mvg cvb

caracas

Lid # 8007

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor caracas   Email caracas   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hoi,
Wij hebben witte stip en deze is heel moeilijk te bestrijden. Ik gebruik nu al 6 dagen Exit en het wil maar niet weggaan. Ook vissen die nog niet geinfecteerd waren zijn dit nu wel. Hoe kan dat als er medicatie in de bak zit. Hoelang moet je doorgaan meT Exit.
Ook de temp naar 29 graden gebracht maar schijnt ook niet te helpen. Naar speciaalzaak geweest en deze stip schijnt erg hardnekkig te zijn. Is het nog mogelijk om een zoutbadje te maken voor de geinfecteerde vissen.

Berichten: 8 | Geregistreerd: Mar 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
roelanddes

Lid # 7721

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor roelanddes   Email roelanddes   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
ik kan jullie enkel maar vertellen wat ik nu doe. Jammer genoeg zullen jullie dit niet kunnen toepassen want het product komt van een winkel uit brussel.
De verkoper heeft zelf een product gemaakt. Het is erg blauw(misschien dat methyleen) maar ik weet niet wat er nog in zit. Al mijn vissen stonden na 1 nacht plotseling vol stippen. Ik moest 25/100 liter in het aquarium doen en 1 afgestreken soeplepel keukenzout per 10 liter. Na 1 dag was het al verminder en na 2 dagen volledig weg!!!!
Misschien is dat product niet zo belangrijk en heeft het zout de klus geklaard...
probeer het eens...Ververs de dagen erna wel geleidelijk je water want je waterwaarden zullen erg hoog zijn.

Berichten: 241 | Van: dilbeek | Geregistreerd: Jan 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
roelanddes

Lid # 7721

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor roelanddes   Email roelanddes   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
even ter verduidelijking 25 druppels op 100 liter
Berichten: 241 | Van: dilbeek | Geregistreerd: Jan 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Wimmels

Lid # 7386

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Wimmels   Email Wimmels   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik had ook witte stip in mijn cichliden bak, en heeft een week geduurd voor het weg was.

Ik ben maar 1 vis kwijt geraakt(al eigenlijk 1 te veel) maar had veel erger kunnen zijn.

Ik heb een kuur JBL Punktol gebruikt
en daarna een complete kuur ESHA exit

------------------------------
Mijn viskwekerij/Hobby http://www.wimmels.com

Berichten: 65 | Van: Gorredijk | Geregistreerd: Dec 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Tessa9

Lid # 7612

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Tessa9   Email Tessa9   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
-Wat is je bakmaat ?
1.20 x 30 cm x 30 cm (rio 240)
-Wat zijn je waterwaarden ?
Ph 6.8, nitriet 0, nitraat altijd onder de 20.
-Om welke vis gaat het ?
roze tetra (Hyphessobrycon Bentosi Bentosi)
-Wat zijn de medebewoners ?
3 Blauwe Spat, 7 Corydoras Punctatus, 10 Hyphessobrycon Bentosi Bentosi, 12 Japonica
-Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Veel stress in de bak gehad door agressieve blauwe spat man die de hele bak opjoeg --> verwijderd uit bak. Dat leverde ook een hoop stress op (ook bij mij) want ik heb een dicht beplante bak en vangen is daardoor erg moeilijk.
-Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het precies)
De vis heeft een ingescheurde staartvin, is vermagerd, ademt snel en heeft 1 witte stip op het puntje van de staart.
-Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt al medicijngebruik etc)
Gisteren temperatuur iets hoger gezet (van 24 naar 26) en 50 % water ververst (bodem afgeheveld).
-Hoelang heeft de vis het al ?
Ik zag het gisteren.
-Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
Vis zit al langer in de bak. geen nieuwe vissen geintroduceerd.

Wat is jullie advies? Ik heb een quarantaine bakje klaar staan maar het vangen van de vis zal erg moeilijk gaan en een hoop (nieuwe) stress opleveren. Medicijnen en (grote) temperatuurverandering in mijn grote bak lijken me ook niet ideaal. En natuurlijk zijn nu alle winkels dicht dus ik kan morgen pas medicijn halen bij het tuincentrum (hoop ik). Ik heb in het (verre verleden) wel eens succes gehad met keukenzout maar dan behandelde ik de hele bak met een lichte doses ipv een vis in een emmer apart. Maar dat waren heel andere vissen in een veel kleinere bak.

Advies?

[help]

[ 08.04.2007, 14:22: Bericht aangepast door: Tessa9 ]

Rio240 - 1 Blauwe Spat - 7 Corydoras Punctatus - 14 Rose tetra's - 12 Japonica

Berichten: 155 | Van: Schiedam | Geregistreerd: Jan 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
igaho

Lid # 8385

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor igaho   Email igaho   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik had vorige week witte stip. Ik kocht een nieuwe goudgourami en deze liet ik iets te snel zwemmen. Mijn kardinalen hadden de volgende dag stip. Niet veel overigens, hele kleine stipjes. Een dag later was het niet erger geworden.

Toch met de exit kuur gestart:

# Temp naar 28 graden
# Koolfilter eruit.
# Substraat eruit
# Na drie dagen behandelen was het bijna weg.
# Na 5 dagen behandelen was het verdwenen.
# Nog 4 dagen daarna niks gedaan.
# op de 10e dag (vandaag) mijn bak 35% leeggehaald en aangevuld.
# Tijdelijk koolfilter ein gedaan om het restant eruit te filteren.
# Vooral alles rustig en beheerst gedaan om het de vissen niet moeilijk te maken. Nu maar weer afwachten, heb het idee dat het zomaar door de stress weer terug kan komen.
# Nu een week wachten en dan haal ik mijn bestelling op. Die vissen zwemmen nu al een week rond, omdat ik ze niet eerder af kon halen.
# Waterwaarden lijken op orde.

Hopelijk blijft het weg.....

Mijn bak | Mijn website over Maleisie | Reisvormen.nl

Berichten: 87 | Van: UT | NL | Geregistreerd: Mei 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
sv123
niet geregistreerd

al mijn kardinaal tetra's hebben witte stip,, 8 van de elf zijn al overleden de drie die er nog zijn zullen wel snel volgen ze zitten helemaal vol..
scaleop

Lid # 7183

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor scaleop     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
breng dan de temperatuur net boven de 30 graden.
mijn neon tetra's hadden eerst ook witte stip en toen ik de temperatuur omhoog had gedaan was het na 2 dagen weg

Berichten: 484 | Van: zoetermeer | Geregistreerd: Nov 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Marcel-J

Lid # 9076

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Marcel-J   Email Marcel-J   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Mijn zoon heeft witte stip in zijn aquarium. Na drie dagen behandelen met EXIT leek alles goed te gaan, nu ziet het er naar uit dat het weer terugkomt. Kunnen we de behandeling verlengen?

www.aquariumvansanderbotman.tk en www.youtube.com/watch?v=EJ4DDu_hIW4

Berichten: 132 | Van: Almere | Geregistreerd: Sep 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
jacqueline
Team AF stand
Lid # 4714

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor jacqueline   Email jacqueline   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marcel-J.nl:
Mijn zoon heeft witte stip in zijn aquarium. Na drie dagen behandelen met EXIT leek alles goed te gaan, nu ziet het er naar uit dat het weer terugkomt. Kunnen we de behandeling verlengen?

ja dat kan, je kunt ook proberen de temeratuur te verhogen
Berichten: 2548 | Van: hoofddorp | Geregistreerd: Oct 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Marcel-J

Lid # 9076

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Marcel-J   Email Marcel-J   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Mijn zoon heeft nu 5 dagen witte stip, althans zo ziet het er uit. Wij behandelen nu 5 dagen met Exit, conform de gebrukksaanwijing in het doosje.
Het probleem is het gevolg op een opeenstapeling van gebeurtenissen en wij zijn één specifieke aquariumhandelaar zeer dankbaar, als je begrijpt wat ik bedoel.

Een tijdje geleden had hij veel last van slakken in zijn aquarium ( met dank aan een niet-slakkenvrije-plantenverkoper ).

Op advies van ene handelaar hebben wij de slakken behandeld met: Gastro cell, e.e.a. kon zonder gevolgen, als je je maar aan de gebruksaawijing hield ( dosering en water verversen achteraf ).
resultaat: alle slakken dood ( niet de eitjes ), maar ook een vernietigende werking op zijn kardinaaltetra's en corydora's en een aantal guppies.

Vervolgens naar een nieuwe, wel betrouwbare, zaak gegaan en daar een fantastisch nieuwe pomp aangeschaft en ook een school nieuwe kardinaaltetra's. Deze kardinalen kregen, per direct, witte stippen ( ik begrijp op dit forum dat dit simpelweg gebeurt en niet aan de handelaar hoeft te liggen, wel hebben wij de vissen goed laten wennen en niet met het transportwater overgezet ) en wij zijn aangevangen met de behandeling met EXIT. Op het moment dat de witte stip weg leek te zijn ( na drie dagen EXIT ) hebben wij een clownbotia gekocht voor de slakken en deze, u rada het al, kreeg per direct witte stip en wij zijn vervolgd met de behandeling v.w.b. ag 4 en 5. Dag 5 is nu bereikt en de kardinalen en de clownbotia hebben allemaal witte stippen ( de kardinalen elk een paar en de clownbotia meerderen ). Volgens mij heeft EXIT een slechte invloed op de planten ( Vallisneria ) , want die sterven langzaam af, zo te zien.

Wat nu te doen? Die jongen is 10 en is héél triest, net als ik als vader. De temeratuur van het water hebben wij verhoogd naar 30 graden, op adviezen op dit forum. Wat kunnen wij nog doen om de witte stip te ebstrijden, zout water is niet te doen. Kan ik het wate, grotendeels vervesren en opnieuw beginnen met de behandelingmet EXIT cvoor dag 1?

www.aquariumvansanderbotman.tk en www.youtube.com/watch?v=EJ4DDu_hIW4

Berichten: 132 | Van: Almere | Geregistreerd: Sep 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
  Dit onderwerp omvat 13 pagina's: 1  2  3  4  5  6  7  ...  11  12  13   

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Unfeature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.