Zijn dit mannetjes of vrouwtjes platy’s


Femke

New member
Lid geworden
2 november 2023
Berichten
2
Leeftijd
37
image.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 40
Twee dames.

Wel passen Kardinaaltetra's en Platy's niet goed samen qua watersamenstelling en temperatuurseissen.
 
Oké heb ze al jaren samen gaat opzich goed! Welke temperatuur moeten ze dan
 
Als ik me erin mag mengen... De gemiddelde tropische bak zal voor beide soorten prima zijn hoor. :) Dus zeg maar 22-26 graden, met evt nog wat opwarming in de zomermaanden. De watersamenstelling maakt verder nauwelijks iets uit, tenzij je met je kardinalen zou willen kweken.
 
Als ik me erin mag mengen... De gemiddelde tropische bak zal voor beide soorten prima zijn hoor. :) Dus zeg maar 22-26 graden, met evt nog wat opwarming in de zomermaanden. De watersamenstelling maakt verder nauwelijks iets uit, tenzij je met je kardinalen zou willen kweken.
Platy's leven een stuk korter als je ze te warm houd. 18-22 graden is warm zat. Platy's zijn sub-tropisch ipv tropisch. ;)

Nakweek kardinalen zijn wat toleranter. Maar wildvang zou ik niet te koud (onder de 25/26 graden), en niet op al te hard water houden.
 
Platy's leven een stuk korter als je ze te warm houd. 18-22 graden is warm zat. Platy's zijn sub-tropisch ipv tropisch. ;)
Het klopt inderdaad dat platy's in principe koeler kunnen. Met name de variatus staan daarom bekend. (Die op de foto lijken me de X. maculatus, al is er tegenwoordig ook veel hybride.) Daarbij leven ze op lagere temperaturen wat langer inderdaad omdat de stofwisseling rustiger draait.

Er moet denk ik onderscheid worden gemaakt tussen soorten die daadwerkelijk koud moeten zitten om gezond te blijven, en soorten die koud kunnen maar het in principe goed doen in een breed temperatuurbereik. Platy's horen m.i. tot die laatste categorie. De meeste platy's worden warmer gehouden dan strikt noodzakelijk. Maar ach, als het maar gezond blijft, denk ik dan.

Nakweek kardinalen zijn wat toleranter. Maar wildvang zou ik niet te koud (onder de 25/26 graden), en niet op al te hard water houden.
Je leest dit overal, over zo'n beetje alle vissoorten in de hobby. Ik vraag me dan af waar men zich op baseert. Genetisch gezien heb ik er nog nooit van gehoord dat gekweekte vissen zich zouden hebben aangepast aan andere waterwaarden. Elke vis heeft binnen een bepaalde, soortspecifieke marge van watersamenstellingen het vermogen z'n systemen op orde te houden. De meeste soorten kunnen heel wat meer aan dan de nauwe bandbreedtes van temperatuur, waterhardheid etc die in artikelen veelal worden genoemd.
 
Er moet denk ik onderscheid worden gemaakt tussen soorten die daadwerkelijk koud moeten zitten om gezond te blijven, en soorten die koud kunnen maar het in principe goed doen in een breed temperatuurbereik. Platy's horen m.i. tot die laatste categori
Er zijn ook maculatus platy's die van origine kouder zitten. Het heeft meer met de lokatie in de vrije natuur te maken. Zo komen variatus platy's in zowel warm als koeler water voor. Doch het merendeel van variatus platy's komen uit minder warm water. Maar goed, naast de maculatus en de variatus zijn er tig andere platysoorten in het wild.
Het zijn m.n. de kweekvormen die beter bestand zijn tegen de hoge temperaturen. Vele wildvormen kunnen namelijk wegkwijnen bij langdurig hogere temperaturen en de levenscyclus zal zonder meer korter zijn.
 
Tetras en levendbarenden gaan al tig jaar goed samen in hollands leidingwater, vanaf de groothandel naar je dierenwinkel en dan in je bak.
Daar zijn ze gewoon aan gewend (tegenwoordig) .
 
Ik moet Edwin bijval geven. Het is idd zo dat het vaak wel goed gaat als men tetra's (en andere zalmachtigen) tezamen met de standaard levendbarenden samenhoudt. Zekers als de ph tussen de 6,5 - 7,6 schommelt. Er wordt vaak van de daken afgeschreeuwd dat zalmachtigen puur op zacht water gehouden dienen te worden net zoals dat de levendbarenden op harder water gehouden dienen te worden. Vroeger keek men er helemaal niet eens naar om om zogenaamde zacht water vissen niet samen te houden met hard water vissen. Maar nogmaals met een ph zoals door mij opgegeven, is er feitelijk niets aan de hand.

Zekers de in gevangenschap gekweekte zalmachtigen hebben een betere tolerantie in de waterwaarden. En niet alle levendbarende soorten prefereren hard water. Dit is een opmerking die ik maar al te vaak resumeer omdat de meesten onder ons nog steeds daar een verkeerd beeld over hebben.
 

Terug
Bovenaan