Zieke danio erythromicron


Bes

New member
Lid geworden
9 november 2023
Berichten
1
Leeftijd
47
Dag allen,

Ik heb sinds een paar weken 1 Danio erythromicron/ Rasbora emerald die er erg sneu uit ziet. Het lijkt of hij vinnen mist, hij is mager en ook zijn staart is beschadigd. Hij is een schim van de vis die hij was. De eetlust is hem nog niet vergaan en hij zwemt dapper, maar duidelijk gemankeerd, rond. De andere rasbora's gaan goed en zijn mooi op kleur. Ik heb ze nu een maand of 3. Aquarium is al veel langer draaiend, zonder eerdere problemen. Er zit verder een gezonde groep vuurgarnalen in de bak. Ik heb vorige week Esha 2000 gebruikt omdat ik iets als vinrot vermoedde. Ik zie (nog) geen verschil. Heeft iemand een vermoeden wat er met dit visje aan de hand kan zijn en hoe ik hem kan helpen? Ik hoor het graag.
 

Bijlagen

  • 20231107_132338.jpg
    20231107_132338.jpg
    901.1 KB · Weergaven: 37
  • 20231109_152148.mp4
    15.9 MB
Het is op afstand altijd gokken hoor, en de individuele symptomen kunnen worden veroorzaakt door meerdere ziekten. Maar waar ik het beeld het meest op vind lijken is mycobacteriose, in de volksmond ook wel "vis-TB" genoemd.

Is niet direct te behandelen. Kan uit zichzelf overgaan, maar dat gebeurt waarschijnlijk alleen als het immuunsysteem van je vis een beetje hulp krijgt. Dan kun je voor de lange termijn denken aan extra filtering inzetten, meer oppervlaktebeweging creëren (zuurstofverzadiging hoog houden) als die nu beperkt zou zijn en door de hele bak heen zorgen voor een goede circulatie.
 
Pas wel op:
ik citeer:

Ook mensen kunnen besmet worden​


Vistuberculose, een ziekte bij vissen die veroorzaakt wordt door een bacteriële infectie. Wanneer je vis deze ziekte heeft moet je zelf ook goed uitkijken. Het is een vervelende ziekte die ook mensen kan treffen. Voor de mens is het niet dodelijk, maar vervelend is het wel. Je krijgt zelf namelijk ook een antibioticakuur voorgeschreven. Zorg dus altijd dat je een besmette vis aanpakt met handschoenen en pas op met sneetjes in je vingers of handen.

Als je vermoedt dat je het zou kunnen hebben: https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/mtxt/Mycobacterium-marinum.htm
 
Jep. Eigenlijk is het om die reden überhaupt aan te raden om te vermijden met beschadigde huid in aquariumwater te gaan. Het merendeel van de bakken schijnt een of meerdere Mycobacterium-soorten te huisvesten. Doe je niks aan.
 

Terug
Bovenaan