Witte stip


Christoph1974

Active member
Lid geworden
23 september 2023
Berichten
34
Leeftijd
50
Witte stip uitgebroken op mijn nieuwe Barilius.
Advies ?
2000l water, 20°C, nog niet op mijn andere vissen....
Temperatuur verhogen richting 30°C en zouttoevoeging lijkt me wat gevaarlijk bij dit bestand. 🤢
 
Laatst bewerkt:
Om er snel vanaf te zijn kun je inderdaad Esha Exit gebruiken of een vergelijkbaar middel tegen stip. Je kunt er ook voor kiezen om niets te doen; in een gerijpte bak met goede filtratie verdwijnt witte stip vanzelf. Witte stip wordt pas een probleem als er geen/weinig filtering is of als vissen al dingen mankeren.
 
Wil graag medicatie vermijden, dus ga nog wat afwachten hoe de stip evolueert.
Het wad me niet echt duidelijk of stip ook vanzelf kon verdwijnen in een stabiele bak.
 
En wat extra waterwissels, dan verlaag je de infectiedruk.
 
Ik had laatst nog witte stip.
Geen zout of temperatuurverhoging gebruikt i.v.m bepaalde bewoners.
Ik heb ook esha exit gebruikt.

Als je eenmaal witte stip hebt, dan is de vis dus al zodanig verzwakt dat de parasiet heeft kunnen "hechten".
Wat ik begrepen heb is dat gezonde vissen geen witte stip kunnen krijgen.
Ik denk niet dat je er vanaf zult komen zonder medicijn.
 
Als je eenmaal witte stip hebt, dan is de vis dus al zodanig verzwakt dat de parasiet heeft kunnen "hechten".
Wat ik begrepen heb is dat gezonde vissen geen witte stip kunnen krijgen.
Ik denk niet dat je er vanaf zult komen zonder medicijn.
Mag ik vragen waar je die info vandaan hebt? Want het klopt niet dat enkel zwakke vissen het kunnen krijgen. Als je een drager van witte stip bij gezonde vissen zet en de stipparasiet vermeerdert zich in het water, kun je een domino-effect krijgen dat ook gezonde vissen kan treffen. De ene soort heeft een grotere natuurlijke weerstand tegen stip dan de andere, dat wel, en ook tussen individuen van dezelfde soort zie je verschillen.

Ik heb zelf een paar jaar terug door een nieuwe aankoop nog stip gekregen (geen quarantaine toegepast, oeps) in een bak met verder kerngezonde vissen. Ongeveer de helft kreeg er last van. Sommige vissen zaten werkelijk helemaal onder, terwijl andere maar een paar stipjes kregen of helemaal geen. Met alle vissen is het goed gekomen zonder behandeling.
 
Ah, die website... Ik ken hem, heb ook wel eens gemaild met de eigenaar over dingen. In mijn optiek is het allemaal leuk en aardig wat hij schrijft, maar baseert hij zich vooral op eigen (feilbare) waarneming en conclusies. Hij schrijft van alles over waterwaarden, verversen, filtering, en in dit geval ziektes waaruit voor mij blijkt dat hij fundamenteel kennis tekort komt om dingen goed te kunnen duiden. Zo kom je uit op willekeurige adviezen. Iets wat je al genoeg ziet in de hobby helaas.

Als ik zijn website vergelijk met bijv aquariumscience.org.... ook die site wordt gerund door één persoon maar er zit een wereld van verschil in de mate van onderbouwing.
 
als je geen medicijn wil gebruiken.
zo je bacterie druk om laag wil hebben in je water dus blader of een of anderen tannine extract zou dan kunnen helpen
 

Terug
Bovenaan