Witte stip op neontetra


julien

Member
Lid geworden
2 oktober 2023
Berichten
8
Leeftijd
29
Hoi hoi,

Moet ik mij zorgen maken om deze neontetra? Ik heb er recent een stel bijgezet.
Vanochtend zag ik een dode neontetra (misschien toeval)
Maar toen ik nog eens goed in mijn bak keek, viel mijn oog op een tetra die een witte stip heeft..

Is deze ziek? heeft deze de welbekende parasiet en moet ik mij zorgen maken?
Hoor graag even van jullie !

Groetjes Julien
IMG_2819.jpeg
IMG_2818.jpeg
 
Stip begint -meestal- op vinnen en bij kieuwen. Dus op basis van 1 stipje vaststellen dat het stip is is denk ik wat vroeg. Ik kan je wel aanraden alvast een anti stip middel aan te schaffen. Als het echt stip is weet je dat morgen of overmorgen zeker en heb je het vast in huis.
 
Als dit het enige puntje is zou ik eerder aan schimmel denken (ziet er vaak iets pluizig uit). Voor de zekerheid zou ik hem apart zetten.
 
Bedankt voor de reacties. Ik heb gelijk anti-witte stip middel besteld; esha exit.
Ik houd het sowieso goed in de gaten komende dagen!
 
Ik denk haast (ook al is het niet verkeerd om het in huis te hebben) dat je het verkeerde middel hebt besteld. Een enkele witte stip is niet gelijk de ziekte "witte stip". :) Het witte gedeelte is daarnaast te groot om die ziekte te kunnen zijn en zit niet op een plek waar je het zou verwachten.

Wat je neon verder mankeert is niet echt vast te stellen zo. Maar het feit dat een andere neon dood is, maakt wel dat het goed is om alert te blijven op verdere symptomen.
 
Even een update: De witte stip is verdwenen bij de neontetra en er zijn ook geen andere visjes dood gegaan, gelukkig maar! Ik heb wel om de dag 20% water vernieuwd en de bak extra schoon proberen te houden. Geen idee of dat de oplossing is gebleken maar voor nu is alles weer in control! Thanks voor de reacties!!
 

Terug
Bovenaan