Witte plekken ?


lau

New member
Lid geworden
8 maart 2024
Berichten
4
Leeftijd
26
1000024198.jpg
1000024202.jpg
1000024203.jpg

Hallo iedereen

Weten jullie wat de witte plekjes op mijn sluierstaart zijn kop is?
Zit momenteel in een bak apart omdat ik niet weet wat het is en schrik heb voor mijn andere sluierstaarten. Deze ben ik nog maar 1,5 week gaan halen en ik kwam thuis en zag toen in de zak al dat het begon.
 
Ik heb hier op het forum weleens gelezen dat witte puntjes het begin van wengroei kunnen zijn, maar ik weet er niet veel van. Misschien kan iemand die er meer van weet iets over zeggen?
 
  • Leuk
Waarderingen: lau
Ik kwam net dit linkje tegen van een dierenarts: https://drjohnson.com/orandas-with-pimples-in-their-caps/

Het kunnen schijnbaar verzamelingen van witte bloedcellen zijn, wat specifiek voorkomt in het weefsel van de wen. Dat zou dan geen kwaad kunnen verder. Apart. :)

In eerste instantie doen zulke verkleuringen altijd denken aan infecties maar dat hoeft in dit geval dus helemaal niet aan de orde te zijn. Al zou ik het wel even in de gaten houden voor de zekerheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: lau
Ik kwam net dit linkje tegen van een dierenarts: https://drjohnson.com/orandas-with-pimples-in-their-caps/

Het kunnen schijnbaar verzamelingen van witte bloedcellen zijn, wat specifiek voorkomt in het weefsel van de wen. Dat zou dan geen kwaad kunnen verder. Apart. :)

In eerste instantie doen zulke verkleuringen altijd denken aan infecties maar dat hoeft in dit geval dus helemaal niet aan de orde te zijn. Al zou ik het wel even in de gaten houden voor de zekerheid.
Ooh Dankjewel!
Had dit nog niet tegengekomen.
Ja het is dat die plekjes ook precies zo uitkomen soms... En soms is het minden en dan weer meer. Blijft wel op het kopje.
 
Ik heb eenzelfde kleur oranda gehad en die had precies hetzelfde, soms iets meer, dan weer wat minder. Geloof niet dat het kwaad doet.
 
Even een vraagje vanuit de biologie (ik weet niet veel van sluiers):

Als dat witte bloedcellen (die tegen onststekingen optreden) zijn, kan het dan te maken hebben met het beacteriegehalte in de bak? Dus hoe schoon het water is?
 
Interessante vraag, geen idee. Wellicht dat die onnatuurlijke wen voor dat vissenlichaam een beetje improviseren is. Ook qua weerstand tegen ziekteverwekkers. Maar of je dan verschillen ziet tussen veel en weinig bacteriedruk, hmm.

Wie biedt zich aan om dit met zijn/haar sluiers uit te testen. :juggle: Doen we de ene groep vissen in een vieze bak en de andere in een schone.
 
Ik heb eenzelfde kleur oranda gehad en die had precies hetzelfde, soms iets meer, dan weer wat minder. Geloof niet dat het kwaad doet.
En heeft die dat lang gehad? Of verdween dit?
 
Even een vraagje vanuit de biologie (ik weet niet veel van sluiers):

Als dat witte bloedcellen (die tegen onststekingen optreden) zijn, kan het dan te maken hebben met het beacteriegehalte in de bak? Dus hoe schoon het water is?
Goeie vraag
.. want die plekken zag ik dus al toen ik hem uit de zak ( van de speciaalzaak) wou halen .
 
Interessante vraag, geen idee. Wellicht dat die onnatuurlijke wen voor dat vissenlichaam een beetje improviseren is. Ook qua weerstand tegen ziekteverwekkers. Maar of je dan verschillen ziet tussen veel en weinig bacteriedruk, hmm.

Wie biedt zich aan om dit met zijn/haar sluiers uit te testen. :juggle: Doen we de ene groep vissen in een vieze bak en de andere in een schone.
Het zo kunnen zijn dat je verschil ziet tussen valk voor de ww en 2 of 3 dagen later. Zeker bij een wat hogere bezetting...
 
Het zo kunnen zijn dat je verschil ziet tussen valk voor de ww en 2 of 3 dagen later. Zeker bij een wat hogere bezetting...
Daar zul je wellicht wat verschil zien ja. Maar betrouwbaarder nog denk is om de ene bak veel filtering te geven en de andere bak weinig. Ook om op de langere termijn de gevolgen waar te nemen. De bacteriedruk in bakken is vrij stabiel en wordt door waterwissels slechts tijdelijk verlaagd. Heterotrofe bacteriën (de alleseters) in het water kunnen zich elke 15 minuten delen zolang er genoeg voedsel is en zijn in no time weer op niveau. De beste manier om het basisniveau van de bacteriedruk te beïnvloeden (bij voedselaanbod X) is door de heterotrofen stoeltjes aan te bieden in het filter.
 

Terug
Bovenaan