Welke kit/lijm om lamp in deksel te plakken


David110702

New member
Lid geworden
25 februari 2023
Berichten
2
Leeftijd
21
Hallo!

Ik heb een mooi aquarium overgenomen via marktplaats. In de kunststof deksel zit helaas helemaal niks waar je een lamp aan kan monteren. Ik heb de retroled bright LED lamp, en ik dacht dat ik die kunststof doppen daarvan wel gemakkelijk aan de deksel zou kunnen monteren. Het vinden van een goede kit of lijm hiervoor die veilig is voor het aquarium is toch nog lastig. Het mag natuurlijk geen slechte stoffen afgeven aan de waterdamp die erop zal komen. Daarnaast moet het permanent goed blijven zitten. Wil natuurlijk niet dat de lamp in het water valt. Kan iemand mij helpen?

De groetjes,
David
 
Heb niet gekeken wat je hier allemaal mee kan kitten/lijmen. Misschien is dit iets om je probleem te verhelpen.

En anders misschien hard pvc lijm van Griffon
 
Ik heb tot dusver nagenoeg alles vast kunnen lijmen met Ottoseal S28 (aquarium veilig), maar dat is afhankelijk van het materiaal wat je wil verlijmen.
Kunststof is er bijvoorbeeld in veel varianten, en sommige varianten wil het niet helemaal lekker lukken met de S28.
 
Montagekit, Polymax, (beiden van Bison) , Sikaflex, Den Braven.
Keuze zat.
En anders even een lijmwijzer raadplegen op internet.
Dan kan je materiaal bij materiaal zoeken en krijg je een advies.
 
Polymax heb ik eens gebruikt om een balk boven een bak te lijmen. Het zou tegen vocht moeten kunnen. Bij mij liet het na verloop van tijd los.
 
Ik plak alles in mijn boot ermee vast.
En dat blijft al jaren zitten.
Misschien niet geheel volgens de instructies aangebracht?
Want dat luistert wel nauw bij polymeer kit.
 
l_tl%20buislamphouder.gif
 
ik zou persoonlijk niks verlijmen en gewoon een beugeltje popnagelen/bouten. Maar mocht dat je enige optie zijn, dan is vrijwel elke watervaste kit geschikt, mits deze is uitgehard alvorens hij in contact komt met je aquariumwater.
 
Gelukkig niet, nee.
Die schipper had overal witte houtlijm voor gebruikt.:DD
Ik heb het niet gecontroleerd maar we kwamen er laatst langs en zagen het ik moest gelijk aan jou denken als schipper:DD
 
de belangrijkste vraag is welke kunststof de deksel en de beugels zijn als je een goed advies wilt.
Alle lijmen die zijn genoemd kunnen prima tegen vocht maar bepaalde kunststoffen laten zich maar heel moeilijk lijmen.
 
Vandaar het lijmwijzeradvies.
Al moet het wel heel raar lopen wil het met de kit van Den Braven niet muurvast komen te zitten.
 
Ik plak alles in mijn boot ermee vast.
En dat blijft al jaren zitten.
Misschien niet geheel volgens de instructies aangebracht?
Want dat luistert wel nauw bij polymeer kit.
Aangebracht volgens de instructies en uit laten harden. Aangebracht op het kunststof van een Juwel Rio 180 kap. Het heeft maanden gezeten maar liet tenslotte onder invloed van vocht toch los.
 
Hm. Tja. Pech?
Ik weet het ook niet.

Ik ben uiterst tevreden over dat spul.
Omdat het, eenmaal uitgehard, niet giftig is heb ik met de transparante versie zelfs stenen aan elkaar geplakt.
Die zaten na jaren in het aquarium gestaan te hebben nog steeds vast.
 
Aangebracht volgens de instructies en uit laten harden. Aangebracht op het kunststof van een Juwel Rio 180 kap. Het heeft maanden gezeten maar liet tenslotte onder invloed van vocht toch los.

Hier ook gebruikt in het verleden, dezelfde ervaringen als jou helaas.
 
Bedankt voor de vele tips! Ik ga het denk ik proberen met de TL buis klemmen. Die schroef ik in de deksel. Het is maar een dunne kunststof deksel, dus hoop dat ik hem niet sloop tijdens het proces. Heeft iemand hier nog tips voor wellicht?
Ik vind het maar lastig uit te zoeken welk type kunststof het nou precies is. Ik kan het model van het aquarium en specificaties bijna nergens vinden.
 
Bedankt voor de vele tips! Ik ga het denk ik proberen met de TL buis klemmen. Die schroef ik in de deksel. Het is maar een dunne kunststof deksel, dus hoop dat ik hem niet sloop tijdens het proces. Heeft iemand hier nog tips voor wellicht?
Ik vind het maar lastig uit te zoeken welk type kunststof het nou precies is. Ik kan het model van het aquarium en specificaties bijna nergens vinden.
Gaatje boren, carosseriering erachter, boutje moertje klaar.
 
Kan je niet beter 2 glazen strips in je bak kitten waar je de lampen gewoon op legt . Deed ik vroeger ook gewoon , dan kan je de lampen ook makkelijk naar achter schuiven bij onderhoud .
Als je een "dun deksel" hebt , is dat een scharnierend deksel of gewoon losse plaat ?
Want in dat laatste geval vraag ik me af hoe je dan ooit enig onderhoud kunt doen ? Je kan dat deksel er dan niet vanaf halen ivm de elektradraden ....
 
Ik gok op een kunstof kap die je in zijn geheel van de bak tilt zoals juwel die op zijn kleinere bakken heeft.

vraag gewoon even hulp aan een handige bekende die ter plaatsen kan zien wat hij moet doen.
 
Misschien is het handig wanneer Ts even verteld om welke bak het precies gaat?
 

Terug
Bovenaan