Wat zijn jullie andere hobbies?


Een update over mijn OCD. Het is minder erg dan jullie denken. OCD staat voor Orchid Collectors Disfunction.

Het bloeiseizoen voor de orchideeën die ik heb is zo goed al voorbij . Er bloeit nog het een en ander en 1 staat er nog in knop maar dit was het ongeveer voor voorjaar 2024

Op het moment staat tussen de Paphiopedilums deze te schitteren.
Prachtig.
 
Hier in huis staat ook een orchidee, maar die heeft niets gedaan.
Wat jammer.

ik weet niet over wat voor orchidee soort je het hebt maar vaak is het te weinig licht en/of te weinig voeding. Het kan ook zijn dat de orchidee die jij hebt juist een droge koele periode zonder voeding nodig heeft om te gaan bloeien 🤷‍♀️

Ik gaf vroeger aquariumwater (EI bemesting) en daar deden ze prima op, maar toen had ik hoofdzakelijk Phalaenopsis cultivars staan. Met de huidige collectie zou ik dat niet aandurven, ben ik toch wel preciezer. Ik heb er plantjes van 50-80 euro bij staan. En dan moet je denken dat die zo klein zijn dat ze in een 7 cm potje passen. Relatief kwetsbaar dus.

Mijn advies zo zijn om te kijken naar waar de soort vandaan komt. En wie weet gaat hij nog bloeien. De winter was donker dus wellicht te weinig licht gehad zelfs als deze in de vensterbank heeft gestaan.
 
Dank je. Ja ik vind deze ook prachtig. En als bonus is het een makkelijke plant (voor mij).
Het is weer zo'n plant "met de lange achternaam".
 
Dank je. Ja ik vind deze ook prachtig. En als bonus is het een makkelijke plant (voor mij).
Het is weer zo'n plant "met de lange achternaam".
Had m al gespot op NOV. Waren vanmiddag in Intratuin, en daar zag ik een felblauwe Orchidee. Gewoon niet mooi. Wel echt, maar je keek er zo nep op. Ik zou die dus never nooit kopen.
 
Had m al gespot op NOV. Waren vanmiddag in Intratuin, en daar zag ik een felblauwe Orchidee. Gewoon niet mooi. Wel echt, maar je keek er zo nep op. Ik zou die dus never nooit kopen.
Als je zegt fel blauw, dan denk ik bij een Phalaenopsis aan ingespoten met verf, maar misschien bedoel je wel een andere soort. Kijk bij deze orch. maar eens onder aan de bloemstengel. Als het is wat ik denk, dan bloeien ze de volgende keer, op ene nieuwe bloemstengel, gewoon wit, Ik neem aan dat ze het bij andere soorten (al jaren) net zo doen. Ik heb ze ook wel eens in paars en groen gezien.

Zoiets?
Ze doen dit ook wel met Dendrobiums.

Er zijn ook wel echt blauwe orchideeën hoor, dus misschien gaat bij mij de rode vlag te vroeg af.

blue-orchid.jpg
 
Klopt, deze lijkt er verdacht veel op.
 
Klopt, deze lijkt er verdacht veel op.
Zo zonde. Ik snap ook niet wat hier mooi aan is. Ik heb ook wel gezien dat ze dit met Chrysanten doen en laatst zag ik gipskruid dat een vreemd kleurtje had.
 

Terug
Bovenaan