Waarom Plecos niet verkocht mogen worden imo


Het gaat hier toch ook over een moloch van een vis.
Plecos zijn wel een vd meest overlevende die telkens aangeschaft en weer teruggebracht worden.
In mijn aquariumbeleving is dit al ruim 40 jaren gaande.
Alle greenpeace ten spijt, overleven deze vissen menig aquariumhouder met x liters😀
 
Graag ontopic blijven en niet de politiek induiken graag. Mogelijk zullen toekomstige posten om deze reden worden verwijderd zonder enige aankondiging.

Gr. Ed
 
Nou het lijkt dat die 300 groter is dan mijn 250 maar dat is niet zo en voor een pleco van 36-40 cm boeit dat stuk niet.

Het grote verschil wat wel boeit zit hem in de diepte van 70 tegen 50. Je kont draaien in 70 is net effe wat fijner dan in die 50.
Lig je op de bodem en besluit je een salto te doen omdat je onderaan een tak wil plakken dan is 80 ook net effe wat fijner dan die 50.

Even puur bruto bekeken dwz zonder glasdikte zonder zandbodem zonder naar de echte waterhoogte te kijken dan is 300x50x50 gelijk aan grofweg 750 liter.
Mijn bak komt op 250x70x80 grofweg op 1400 liter. Bijna het dubbele.

Dus ja mijn bak is veel groter.

Daarnaast wordt niet gesproken over het type filter. Het maakt uit of je op deze bakken twee potfilters zet of een serieus bioloog met ook nog eens flink wat liters water en een flinke opvoerpomp.
Grote stroming in een bak heeft hetzelfde effect als een langere bak indien de vissen tegen de stroming in wensen te zwemmen.

Daarnaast zit er bij mij behoorlijk wat hout in de bak en wat je met vrijwel elke L-nr ziet is dat ze in de kleinste gaatjes willen duiken. Daar voelen ze zich veilig.
Op den duur is een bak gewoon lang genoeg voor een bepaald type vis. Extra cm in de lengte is leuk en mooi meegenomen maar niet altijd noodzakelijk.

Ga je het echt bekijken hoe wij mensen met huisdieren om gaan tov de vrije natuur dan doen wij het toch allemaal fout. En al zeker met een aquarium terrarium vogels etc.
Zolang je geen stomende rivier door je woonkamer hebt zitten je vissen te klein.

Honden katten en kamelen ze worden allemaal te klein gehouden.
Punt.
 

Terug
Bovenaan