Waar verwarming te plaatsen in achterwand


Chris Kroneman

New member
Lid geworden
18 juni 2023
Berichten
3
Leeftijd
18
Hallo,

Ik ben van plan om mijn aquarium te verbouwen. Mijn achterwand is op dit moment namelijk erg lelijk en zit onder de algen. Omdat ik een andere achterwand wil, maar ik geen mooie kan vinden ben ik van plan er zelf een te maken. Ik heb een aquarium van 80 cm met een extern filter. Mijn plan was om alle techniek in de achterwand te maken zodat het niet in het zicht is. Ik kan er alleen niet uitkomen hoe ik de doorstroming met de verwarming maak. Ik heb op internet al een manier van stroming gezien die mij wat lijkt (zie bijlage) alleen kom ik er niet uit hoe ik hierbij de verwarming in de achterwand plaats. Mijn idee was om de verwarming in de linker uitstroom van het filter te plaatsen doormiddel van een buis achter de achterwand waar de verwarming in hangt. Door water onder in de huis in te voeren vanaf mijn filter en boven in de buis een opening te maken naar het aquarium was ik van plan om het water mijn aquarium in te krijgen. Ik heb een 100 watt verwarming. Mijn vraag is: is deze manier van verwarmen een goed plan of is er een andere betere manier?

Groet,

Chris
 

Bijlagen

  • IMG_20230618_162702.jpg
    IMG_20230618_162702.jpg
    30.7 KB · Weergaven: 50
Kan je niet beter een verwarming nemen die je tussen je filterslang kan zetten ?
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik heb hier al na gekeken, alleen vond het redelijk duur, want ik heb nu zelf al een goed werkende verwarming en een reserve. Een zelfbouw lijkt mij dan weer niks in verband met lekken (heb bij mijn vorige aquarium een aardige lekkage gehad waarbij het water door de vloer op de begane grond uit het plafond kwam). Dit is de reden dat ik aan andere opties dacht, maar een verwarming in de filter slang zou waarschijnlijk wel beter zijn dan. Als ik geen ander alternatief vindt ga ik denk ik toch maar een filter in de slang gebruiken en wat meer uitgeven.
 
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik heb hier al na gekeken, alleen vond het redelijk duur, want ik heb nu zelf al een goed werkende verwarming en een reserve. Een zelfbouw lijkt mij dan weer niks in verband met lekken (heb bij mijn vorige aquarium een aardige lekkage gehad waarbij het water door de vloer op de begane grond uit het plafond kwam). Dit is de reden dat ik aan andere opties dacht, maar een verwarming in de filter slang zou waarschijnlijk wel beter zijn dan. Als ik geen ander alternatief vindt ga ik denk ik toch maar een filter in de slang gebruiken en wat meer uitgeven.
lHeb zelf geen ervaring met verwarming achter de achterwand maar misschien zijn er leden die dit wel hebben of hebben gehad.
Heb het idee dat je dan wel flink wat ruimte moet hebben achter de achterwand en dat gaat weer ten koste voor de ruimte van de vissen.
Je zou dan ook een goede flow moeten zien te maken dat het water erachter langs gaat en weer in de bak zelf komt.
Het zal vast mogelijk zijn maar ik ben altijd meer van de makkelijke weg😊
 
Een verwarmingselement in een kunststof buis plaatsen... :unsure:
wat gebeurd er als je filter een keer storing geeft of de uitstroomslang los schiet van de buis?
Beter om dan een filter met ingebouwd element te kopen, dan is er waarschijnlijk over een beveiliging nagedacht.
 
Een verwarmingselement in een kunststof buis plaatsen.
Een externe heater plaats je in de slang en dat werkt erg goed. Als die los schiet heb je water op de vloer maar dat heb je met alle slangen waar water door heen stroomt.
Een filter met ingebouwd element verwarmt de bak ook niet meer als het filter stopt.
 
Een externe heater plaats je in de slang en dat werkt erg goed. Als die los schiet heb je water op de vloer maar dat heb je met alle slangen waar water door heen stroomt.
Een filter met ingebouwd element verwarmt de bak ook niet meer als het filter stopt.
Maar smelt de slang niet door als het filter stopt met pompen?
 
Kun je bij zo een zelf gemaakte achterwand niet ook een beetje het back to nature model zelf maken.
Daarachter verberg je filter en verwarming.
Op zich een leuke uitdaging toch om het zelf te maken en dan verbetert en aangepast aan jouw eigen voorkeur.
Er staan op youtube veel verduidelijkende filmpjes waardoor je inspiratie groter kan worden.
 
Een externe heater plaats je in de slang en dat werkt erg goed. Als die los schiet heb je water op de vloer maar dat heb je met alle slangen waar water door heen stroomt.
Een filter met ingebouwd element verwarmt de bak ook niet meer als het filter stopt.
Klopt helemaal... Maar gezien de vraag van de topicstarter ga ik er voorzichtig vanuit dat deze niet zo heel erg technisch onderlegd is. Elektrische verwarmingselementen opsluiten in kunststof kan zeker wel maar alleen als je weet waar je mee bezig bent, dus met de nodige beveiligingen.
 
Klopt helemaal... Maar gezien de vraag van de topicstarter ga ik er voorzichtig vanuit dat deze niet zo heel erg technisch onderlegd is. Elektrische verwarmingselementen opsluiten in kunststof kan zeker wel maar alleen als je weet waar je mee bezig bent, dus met de nodige beveiligingen.
Technisch lukt mij wel en had al gezocht naar materialen die tegen hitte kunnen (weet daar zelf wel redelijk wat vanaf) dus hitte was niet echt een probleem. mijn probleem was meer ruimte want ok de hitte tegen te houden wanneer bijvoorbeeld de pomp kapot gaat moet er genoeg water zijn om de verwarming nog koel te houden. Mijn heater gaat wel uit wanneer het water boven een bepaalde in te stellen temperatuur is dus wanneer de buis groot genoeg is gaat de Hester toch vanzelf uit, ongeacht of de pomp wel of niet aan staat. Hoe de buis er in moest en hoe je hem kom wegwerken was daarom ook mijn vraag maar ik ga denk ik toch maar voor een heater in de slang door het ruimte probleem.
 

Terug
Bovenaan