vraag over HFM in nano aquarium


sterremos

Well-known member
Lid geworden
3 oktober 2023
Berichten
85
Leeftijd
64
Goedemorgen,
zoals gisteren in mijn voorstel verteld wil ik weer gaan starten met een aquarium, en dan wel een nano uitvoering .
Gisteren weer veel informatie gezocht, de voorkeur gaat uit naar een optic white.
En dan valt de complete Dennerle nano scaper 35 set af.
we gaan dus alles zelf aanschaffen,

Vraag over het filteren, ik heb gezocht maar kan niet veel hierover vinden,
in het verleden was ik zeer gecharmeerd over de Hamburger matten filter en zou dit ook in hierin willen zetten ipv een sponsfilter.
Ben benieuwd wie hiermee ervaring heeft en of er voorbeelden zijn hoe dit is uitgevoerd?
Voordeel is ook dat de verwarming hierin geplaatst kan worden, de wand ook gebruik kan worden voor planten aan te brengen.
* De gehele achterwand?
* een schuin hoekje aan de achter en zijkant te gebruiken?
* Type van de mat?
* wil een opvoerpompje gebruiken, welke zou mooi hiervoor zijn?
De ruimte waar het bakje komt is beperkt en wil zo mogelijk weining apparatuur zien, en een buiten filter gaat ivm de slangen niet lukken achter de kast.

Alvast mijn dank
Ron
 
Zelf zou ik denken dat het veel ruimte inneemt in een vrij kleine bak. Waarom geen HOB filter bijvoorbeeld van Eden of een binnenfilter?
 
Zelf zou ik denken dat het veel ruimte inneemt in een vrij kleine bak. Waarom geen HOB filter bijvoorbeeld van Eden of een binnenfilter?
Het probleem is dat ik beperkt bent in de ruimte šŸ˜¢
Het bakje komt op een hangende kast waarvan deze diepte heeft van 33 cm.
een dennerlee is 30, hierdoor zou ik erachter 3 cm vrij hebben.
de electra kan wel door gevoerd worden door de achterkant naar beneden.
Voor een HOB vindt ik dat deze niet aan de zijkanten gezet moet worden, en op de achterwand is daarvoor geen ruimte.

een binnenfilter neemt ook een ruimte in in een Nano bakje, vandaar ik aan een HMF filterje dacht
Allemaal dilemma's
 
Ja alstig soms het maken van keuzes.
 
Ik heb je post niet super goed gelezen, kom daar later op terug, maar sloeg even aan bij ā€œhangende kastā€.
Weet je zeker dat je kast het gewicht van een aquarium kan dragen?
 
Ik heb je post niet super goed gelezen, kom daar later op terug, maar sloeg even aan bij ā€œhangende kastā€.
Weet je zeker dat je kast het gewicht van een aquarium kan dragen?
jawel,

zit met grote keilbouten in de beton muur, en we kunnen er zelf op zitten :p
 
Heb zelf in mijn kikkerbakje ook een HMF. Vooral omdat dit altijd mijn bakje voor tijdelijke oplossingen was. Mooi alles bij elkaar!
Echter moet ik zeggen dat het mij goed bevalt. Zwarte mat tegen een zwarte achtergrond valt ook niet echt op.
Ik heb zelf de indruk dat je nog een aardige intern filter moet plaatsen t.o.v. een HMF.
 
Heb zelf in mijn kikkerbakje ook een HMF. Vooral omdat dit altijd mijn bakje voor tijdelijke oplossingen was. Mooi alles bij elkaar!
Echter moet ik zeggen dat het mij goed bevalt. Zwarte mat tegen een zwarte achtergrond valt ook niet echt op.
Ik heb zelf de indruk dat je nog een aardige intern filter moet plaatsen t.o.v. een HMF.
Ja qua ruimte voor bacterien om te kunnen huisvesten wel. Je hebt natuurlijk wel een vrij groot oppervlak met een HFM.
 
Heb zelf in mijn kikkerbakje ook een HMF. Vooral omdat dit altijd mijn bakje voor tijdelijke oplossingen was. Mooi alles bij elkaar!
Echter moet ik zeggen dat het mij goed bevalt. Zwarte mat tegen een zwarte achtergrond valt ook niet echt op.
Ik heb zelf de indruk dat je nog een aardige intern filter moet plaatsen t.o.v. een HMF.

Hi Jelle.
Leuk om te lezen dat het bevalt, welke dichte heb je hiervoor gebruikt?
 

Terug
Bovenaan