Voeding appelslakken.


fizz

Well-known member
Lid geworden
24 maart 2023
Berichten
61
Leeftijd
53
Wat is nu beter gekookte of rauw groenten voor appelslakken?
Ik gooi eigenlijk gewoon komkommer, wortel, en courgette zo in het aquarium is dat niet goed?
 
Komkommer koken dat wordt pap en dat is een slecht idee. Courgette kan er zo in hoor.
 
Hangt nogal van de groente af. Wortel, broccoli en bonen kun je best even koken. Bij komkommer en courgette zou ik dat niet doen.
 
Ik lees hier 2 min koken maar dat lijkt me erg kort voor veel harde groenten:

Blancheren van groente heeft eigenlijk vrijwel altijd de voorkeur. Zo ook bij courgette en komkommer. Geblancheerde groenten zinken beter en zijn zachter. Ongekookte groenten worden niet tot nauwelijks gegeten. Dat vinden ze te hard.

(Ik spreek hier niet over bladgroenten. Die voer ik niet omdat ze te makkelijk zoekraken en te moeilijk zinken)
 
Wat ik vaak doe is porties maken en deze dan invriezen. De courgette wordt daar ook al zachter van. De wortel moest ik echt wel minimaal 10 min koken om hem zacht genoeg te krijgen.
 
Wat ik vaak doe is porties maken en deze dan invriezen. De courgette wordt daar ook al zachter van. De wortel moest ik echt wel minimaal 10 min koken om hem zacht genoeg te krijgen.
De courgette wordt heir geblancheerd en dan ingevroren, en dan nog beginnen ze pas na 12 uur of meer te eten. Dus het moet echt even zacht worden, blijkt.
 
Hmm. Misschien zijn appelslakken dan kieskeuriger. Ik heb tylomelania en die vallen er meteen op aan. Ik moet wel zeggen dat meneer ancistrus misschien ook wat voorwerk doet voor ze.
 

Terug
Bovenaan