Visbestand 190l


Rody

Member
Lid geworden
10 april 2024
Berichten
8
Leeftijd
44
Hallo allemaal,

Na 10+ jaren zoutwater ben ik er klaar mee en gaat al het zoute water eruit en stap ik lekker weer over naar zoetwater en lekker weer een gezelschapsbak.

Het visbestand kom ik alleen nog niet zo goed uit. Ik heb wel een aantal dieren die ik erin wil hebben, maar er missen nog wel wat dingen.

Op de bodem komen:

Corydoras (panda)
Acantopsis choirorhynchos
Dwerg garnalen. (Welke is nog niet zeker)

Het meest lastige is het uitzoeken van de scholenvis.
Ik ben echt gek op de Boraras brigittae, maar ik denk dat ze wat te klein blijven voor de bak.
Het is een Waterbox 50.3 en daar zit het filter/bioloog achter de achterwand. Ik ben dus bang dat de kleine vissen toch naar het filter gezogen worden. Aanpassen is geen optie.
De geijkte vissen zoals de Espei of Tetra is ook niet de eerste keuze eigenlijk.
Maar wat dan wel? Het is toch wel erg lastig om te kiezen.

Voor een leuk groepje/trio voor bovenin zoek ik het in de Epiplatys annulatus denk ik. Dat blijven toch erg mooie dieren. Wellicht hebben jullie hier nog mooie andere tips voor.

Een mooi koppel L-nr's is ook nog een wens. Daar zijn wel veel keuzes in.

En dan toch een koppel vrijzwemmers. Die heb ik in al die jaren nooit gehad dus ik heb geen idee waar ik het daarin moet zoeken.
 
Ik weet niet hoe sterk dat filter is, en waar de aanzuiging zich bevindt. Misschien kun je voor de aanzuiging een stuk filtermat plaatsen, of een roostertje o.i.d. ervoor plaatsen?
 
Ik weet niet hoe sterk dat filter is, en waar de aanzuiging zich bevindt. Misschien kun je voor de aanzuiging een stuk filtermat plaatsen, of een roostertje o.i.d. ervoor plaatsen?
Nee dat gaat helaas niet. Het is een speciale overloop die aan beide zijden van de achterwand zit. Helemaal van boven naar beneden. Als je hier roosters of filtermatten voor gaat zetten slibt dat te snel dicht. De sterkte van de aanzuiging is afhankelijk van hoe hard ik de opvoerpomp laat lopen.
 
Kijk eens op AquaInfo met het zoekfilter op 'scholen'. Dan krijg je ook vissen die niet geschikt voor je bak zijn, maar hoogstwaarschijnlijk ook een heel aantal opties die je aanspreken. Als het echt te veel mogelijkheden zijn, kun je verder filteren, maar dan vallen er vaak soortjes tussen uit, die je liever wel gezien had.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rody
Kijk eens op AquaInfo met het zoekfilter op 'scholen'. Dan krijg je ook vissen die niet geschikt voor je bak zijn, maar hoogstwaarschijnlijk ook een heel aantal opties die je aanspreken. Als het echt te veel mogelijkheden zijn, kun je verder filteren, maar dan vallen er vaak soortjes tussen uit, die je liever wel gezien had.
Dank je wel. Zo had ik het nog niet bedacht. Daar ga ik even maar kijken.
 
Hoe hard/zacht kan de opvoerpomp?
Boraras kunnen best wat stroming aan.
Hij kan van zeer laag tot 3500l. Maar als ik hem te laag zet dan zal ik wellicht te weinig doorstroming creëren door de filters heen.
 
Alleen de L-nunmmers zijn zwaardere vervuilers, rest valt erg mee dus met een wat lagere doorstroom in de filter zou ik me geen zorgen maken.
 
Alleen de L-nunmmers zijn zwaardere vervuilers, rest valt erg mee dus met een wat lagere doorstroom in de filter zou ik me geen zorgen maken.
Daar heb je wel een punt. Ik heb ook een flink oppervlak om te filteren. Aan beide kanten van de overloop heb ik 2 vakken waar filtermateriaal in gaat. 1 met schuim/watten en 1 met bio materiaal.

De briggitae is me altijd blijven trekken. Ik weet alleen niet of ze heel erg goed gaan in een bak waar geen drijfplanten in gaan komen. Die gaan voor de overloop zitten en dat wordt een chaos.
 
Een vallisneria tot aan het oppervlak laten groeien?
Of met een drijfring zorgen dat de drijvertjes zich tot één kant beperken?
 
Een vallisneria tot aan het oppervlak laten groeien?
Of met een drijfring zorgen dat de drijvertjes zich tot één kant beperken?
Vallesneria wil ik er eigenlijk niet meer in. Dat is niet helemaal mijn plant. Een drijver is nog een optie denk ik. Wellicht dat het op die manier nog wat te beperken is.
 
Er zijn nog wel andere planten die tot de oppervlakte groeien en zo wat drijfplanten imiteren.
 
Ik zal de planten-database eens induiken. Wellicht dat ik nog een paar exemplaren kan vinden die ik erg leuk vind.

De Danio margaritatus bevalt me ook nog steeds. Alle vissen die ik er tot nu toe in wil hebben kunnen goed op 23 graden.
 

Terug
Bovenaan