Van TL overschakelen naar led 160cm


mister

Active member
Lid geworden
7 september 2012
Berichten
37
Locatie
Belgie
Ik zou dimbare daglicht buizen kopen maar moet ik dan 1 blauw licht en 1 wit licht of hoe werkt dat het best voor goede plantengroei
 
Laatst bewerkt:
Als ik kijk op de website van Sera, hebben ze ook een versie die uitwisselbaar is met een T8 van 150 cm. Zie eerste schema: https://www.sera.de/nl/product/zeewateraquarium/sera-led-x-change-tube-cool-daylight/

Dus qua maat is dat denk ik wel mogelijk in jouw bak. Of deze specifieke lamp ook 1-op-1 een goede vervanging is voor de verlichting die jij nu hebt, durf ik niet te zeggen. Er komen zoveel factoren bij kijken, die samen maken dat lampen wel of juist niet geschikt zijn voor bepaalde situaties... Misschien dat de lampenexperts op het forum hun licht hier nog over willen laten schijnen.
 
weet niet welke tl balkjes je nu bezit, maar als de standaard t5 balkjes hebt is kleur 840 en 865 zeer natuurlijk combinatie
 
weet niet welke tl balkjes je nu bezit, maar als de standaard t5 balkjes hebt is kleur 840 en 865 zeer natuurlijk combinatie
Ik heb nog oude dikke tl buizen 120cm breed dat is toch t8 dacht ik
 
T8 vind je eveneens in deze kleuren
Dus ik kan gewoon led buizen uit de bouwmarkt gebruiken voor aquarium? Als ik 865 zoek kosten ze maar 15€ ofzo
 
Ik weet natuurlijk niet welke en of je armatuur geschikt is voor standaard TL balken.
 
Ik zou dimbare daglicht buizen kopen
Ik weet niet of je dit oorspronkelijk al in je openingspost had staan, maar als je wilt kunnen dimmen, kun je niet zomaar elke LED-TL nemen. :) Ik vermoed bijv (zonder te Googelen) dat die goedkope van Philips dat niet kunnen. Anders had ik die ook wel genomen, toen ik een paar jaar terug met LED-buizen bezig was. ^^'
 
Mocht je voor sera gaan, houd dan rekening met het feit dat de sunrise bij aan en uitschakelen met de bijbehorende dimmer eerst puur rood licht geeft. Ander ‘nadeel’ is dat (volgens mij) de maximale lichtintensiteit niet in te stellen is.

Mocht je inderdaad op zoek zijn naar iets wat redelijk eenvoudig en zonder geknutsel geïnstalleerd kan worden dan heeft naast Sera ook Superfish een soortgelijk systeem (dimmen van 0 naar 100% in 10 min.): retroLED.

Mocht je wel een systeem willen met dimmer waar je iets meer mogelijkheden hebt zou je de easyled van Aquatlantis kunnen overwegen.

De link geeft de nieuwe (2.0) versie, maar de eerste versie is voor een acceptabele prijs te koop bij de bekende yippee bouwmarkt.
Overigens hebben meerdere merken een soortgelijk systeem op de markt, ik dacht ze wel eens gezien te hebben van JBL en ook (wederom) Superfish.
 

Terug
Bovenaan