Vakantie - nano aquarium


Anne97

Member
Lid geworden
14 oktober 2023
Berichten
10
Leeftijd
27
Hoi allemaal,

Ik heb een klein aquarium (25l) met 5 zebrarasboras, 2 garnalen en een algeneneter.
Binnenkort ga ik een weekje weg, hoe doe ik dit met voeding?
Er is niemand die ze eten kan geven, en ik wil voorkomen dat mijn vissen te weinig voeding krijgen.

Ik had namelijk eerst 5 garnalen en vermoed dat mijn algeneter er al 3 heeft opgegeten....

Groet,
Anne
 
Ik heb hier geen oplossing voor. Het is namelijk zo dat als je een weekje weggaat je geen eten hoeft te geven, maar…
Je nanobak is heel klein voor de vissen en de garnalen die je hebt. Je garnalen kunnen moeilijk wegkomen als een van je vissen trek gaat krijgen. Dus de kans dat de garnalen opgegeten worden is aanwezig.
Een voederautomaat past waarschijnlijk niet en als deze wel past spuugt ie te veel voer uit. Wat er dan gebeurt is dat er te veel voer in je bak komt. Voer wat niet wordt opgegeten en dus gaat rotten, dat kan vergiftiging veroorzaken.
Ik bedenk me nu dat er toch een oplossing is: zet je garnalen apart van je vissen in de week dat je weggaat.
 
Ik heb hier geen oplossing voor. Het is namelijk zo dat als je een weekje weggaat je geen eten hoeft te geven, maar…
Je nanobak is heel klein voor de vissen en de garnalen die je hebt. Je garnalen kunnen moeilijk wegkomen als een van je vissen trek gaat krijgen. Dus de kans dat de garnalen opgegeten worden is aanwezig.
Een voederautomaat past waarschijnlijk niet en als deze wel past spuugt ie te veel voer uit. Wat er dan gebeurt is dat er te veel voer in je bak komt. Voer wat niet wordt opgegeten en dus gaat rotten, dat kan vergiftiging veroorzaken.
Ik bedenk me nu dat er toch een oplossing is: zet je garnalen apart van je vissen in de week dat je weggaat.

Hoeft niet perse, kijk eens naar een rondomatic 400, kan exact afgemeten porties lozen. Duur als je ze nieuw koopt maar betaalbaar op marktplaats, heb er de afgelopen weken 3 van gekocht op marktplaats
voor ongeveer 30 euro per stuk.

Ook wel benieuwd wat er bedoeld wordt met algeneter in 20 liter, hopelijk een ottocinclus? 🤣
 
Ik hoop geen otticinclus, want dat zijn groepsvissen. Dan is ie wel eenzaam.
 
Slecht idee om garnalen of vissen apart te plaatsen aangezien die tijdelijke bak dus per definitie niet is ingedraaid.
Ik zou de week voorafgaand aan je vertrek veel voeren, dan een grote waterwissel de dag voor vertrek en niet meer voeren tot je terugkomt.
 
Inderdaad even een paar dagen goed voeren en dan redden ze het wel een week en voor de garnalen kun je er iets van blad indoen.
 
Een weekje weg zal leerzaam zijn.
 
Ik vraag me ook af welke algeneter dat is want een 25 liter is netto net 20 liter en eigenlijk voor zeer weinig visjes geschikt.
Hoi! Ik heb een foto van mijn algeneter gemaakt. Ik heb me laten informeren bij de petsplace, bij iemand die zelf ook aquaria heeft en hoopte dat ik zo een goede keuze zou maken mbt visjes, blijft lastig
 
Hoi! Ik heb een foto van mijn algeneter gemaakt. Ik heb me laten informeren bij de petsplace, bij iemand die zelf ook aquaria heeft en hoopte dat ik zo een goede keuze zou maken mbt visjes, blijft lastig
 

Bijlagen

  • IMG_9085.jpeg
    IMG_9085.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 50
Misschien is er iemand van het aquaforum die er op kan passen? Een bak van 25 liter kun je redelijk makkelijk overhuizen. Vissen eruit, 90% water eruit, en weer terug vullen.
Bij mij is ie welkom (al weet ik niets van garnalen, maar met wat uitleg zal dat zal voor een week ook wel lukken neem ik aan) al heb ik natuurlijk geen flauw idee hoe ver je weg woont....
 
Ik vraag me ook af welke algeneter dat is want een 25 liter is netto net 20 liter en eigenlijk voor zeer weinig visjes geschikt.
@jessicapilon zou je me van wat advies kunnen voorzien voor deze bak? Inmiddels is er van mijn garnale nog maar 1 over (en 4 visjes en een algeneter), waterwaardes zijn goed en heb me laten informeren bij de lokale dierenwinkel. Op het forum begrijp ik al dat deze eigenlijk niet zo betrouwbaar zijn, terwijl ik dacht op hun info (medewerker was ook heel enthousiast) goed te doen
 
Zoals ik al liet zien is 40 cm minimaal voor de visjes en je raamplakker houdt zover ik het weet best van goed wat stroming dus ik denk dat de vissen niet ideaal zitten in dit vrij kleine bakje. Zelf zou ik de visjes die er nog zijn wegdoen en garnaaltjes nemen en deze moet je met minimaal 10 houden.
Of je neemt een solitaire Betta in je bak want dat zou net nog kunnen.
 

Terug
Bovenaan