Teveel slakken...


Peb

Member
Lid geworden
20 november 2019
Berichten
7
Leeftijd
69
Aquarium begin april opgestart. De eerste en tweede nitrietpiek achter mij en ook de bruine alg invasie overleefd. Waterwaarden op orde. Bewoners op dit moment een viertal amano's, drie otocinclus, drie garra's, en drie sierslakken. Maar daarnaast heel veel kleine slakjes. Haal er dagelijks velen uit, maar dat is dweilen met de kraan open. Schoteltje met komkommer geprobeerd maar de komkommer gaat drijven, zeker de verkeerde komkommer...

Weet iemand een goede remedie voor dit slakkenprobleem. Helena's kan niet wegens de sierslakken...
20230521_160230.jpg
 
Of de komkommer even koken.
Je kunt de slakkenvermeerdering afremmen door te zorgen dat er minder voer overblijft. Kennelijk vinden ze genoeg voer om zich te kunnen en willen vermeerderen.
 
Om welke slakken gaat het en ik zou anders ook de komkommer zoals Raoul al aangeeft ergens opprikken.
Zelf pak ik vaak een gebaksvorkje.
 
Elke dag, handmatig, slakken uit je bak vissen. Het blijft de beste remedie en uiteindelijk win je. Zelf had ik ook periodes dat ik er met gemak zo'n 50 stuks per dag uithaalde. Daarnaast maakte ik een val met wat lekkers erin voor de slakken waar ze in konden kruipen maar de uitgang was voor hun moeilijker te vinden. Zie de foto. Het levert geen grote aantallen op maar elke slak is er tenslotte een.
 

Bijlagen

  • Slakkenval.jpg
    Slakkenval.jpg
    24 KB · Weergaven: 59
Ik heb vanalles geprobeerd tegen slakken, eens per paar maanden is het weer tijd om een deel te verwijderen.

Ik doe doet met geblancheerde komkommer, die zinkt wel. Hier bind ik een stukje garen aan met naald en draad zodat ik hm tussentijds verschillende keren er uit kan tillen om de slakken er af te halen.

Slakken drijven soms naar de oppervlakte, ik kijk een keer of 4 per dag mn aquarium in en haal alle slakken die naar de oppervlakte zijn gedreven er uit, ook de slakken die sporadisch in eens met zn 6en omhoog kruipen, als ik dat zie gaan die er ook uit.

Als ik slakken onderaan zie waar ik goed bij kok gebruik ik wel eens een tangetje om ze er uit te halen.

Mn helenas eten de rest op alleen dat is dus geen mogelijkheid...

Slakkenval? Dat werkt dat nog het beste denk ik.

Kijk een keer rond in het aquarium tussen de planten en op het glas voor eitjes en maak die kapot 😄

Hoe meer slakken hoe minder eten er overblijft. Hoe minder er overblijft hoe minder slakken eten hebben en sterven vanzelf uit (de kleine slakken eerst, volwassen kunnen langer zonder)
 
Slakken zijn trouwens ook gek op gekookte sperziebonen. Als je die in een bakje doet, met een gaatje in de bodem zodat het water eruit kan, kruipen ze er met veel enthousiasme in!
 
paar dagen niet voeren en dan de komkommer erin, zolang ze ander / makkelijker eten hebben is de komkommer niet het meest interessant voor ze
 
bij mij zat het grootste gedeelte in mijn filter in de sponzen en tussen de korrels, misschien goed om daar ook eens te kijken
 
Dank voor alle tips, ga er mee aan de slag.
 
Dit soort slakjes...
 

Bijlagen

  • 20230524_100114.jpg
    20230524_100114.jpg
    71.6 KB · Weergaven: 51
welke sierslakken heb je ? De meeste sierslaksoorten zijn wat groter en hebben een dikker huis. Helena's zullen eerst de kleine slakjes pakken.
Maar uiteraard niet te veel voeren, want dan eten zelfs de Helena's allen maar de voerresten. 1 of 2 helena's zullen er denk ik wel een paar maanden over doen om je bak slakkenvrij te krijgen. tegen de tijd dat (bijna) alle slakken weg zijn kan je de helena's eruit vangen.
 
1 of 2 helena's zullen er denk ik wel een paar maanden over doen om je bak slakkenvrij te krijgen
Zover ik weet eten die gemiddeld 1 slak per dag dus ja dat gaat niet snel en de slakken zullen zich veel sneller vermenigvuldigen. Deze slakken zag ik meestal ook in en op de planten en daar komen de Helena s ook niet of weinig.
 
Ik heb precies hetzelfde probleem. allemaal van die kleine bruine slakjes en elke dag de bodem schoonmaken, water verversen maar ze gaan niet weg . sterker nog ze vermeerderen zich en ik voer ook al bijna niks?
 
Ik heb precies hetzelfde probleem. allemaal van die kleine bruine slakjes en elke dag de bodem schoonmaken, water verversen maar ze gaan niet weg . sterker nog ze vermeerderen zich en ik voer ook al bijna niks?
Slakken eten de poep van de vissen weer op, en soms hun eigen poep. Zitten nog allemaal voedingsstoffen in 😜
 
Is het eigenlijk erg om veel slakken in je bak te hebben? Of is dit vooral een probleem omdat het er niet mooi uit ziet?
 
Is het eigenlijk erg om veel slakken in je bak te hebben? Of is dit vooral een probleem omdat het er niet mooi uit ziet?
Heb kort geleden nog slakken gegeven aan iemand die ik help met de bak, was er gisteren weer. Toen moesten ze er weer uit want ze waren niet mooi en werden er teveel 🤦 doe ik zo mn best om mooie grote slakjes te kweken, geef ze weg aan een liefhebber en na een paar maanden moeten ze er weer uit. Omdat het geen gezicht was hoe ze aan het wateroppervlak dreven.

Iemand anders op mp heel blij gemaakt. Die wilde graag een aquaruim speciaal ingericht hebben voor posthoornslakken. Uit interesse vroeg ik de rede en ze vond ze gewoon heel erg mooi 😄
 
  • Leuk
Waarderingen: B94
Welke slakken waren dat Don want die drijven toch niet?

Edit:
posthoorn zeg je maar ja drijven die dan? Hier heb ik dat nooit gezien.
 
Welke slakken waren dat Don want die drijven toch niet?

Edit:
posthoorn zeg je maar ja drijven die dan? Hier heb ik dat nooit gezien.
Die halen zuurstof uit het water, vervolgens drijven ze omhoog als een duikboot die omhoog komt. Dan blijven ze drijven tot ze zuurstof loslaten, of ze grijpen zich vast aan het glas of een plant en kruipen naar beneden terwijl ze het glas mooi schoon maken.

Ik kreeg toevallig geen melding van dit bericht 😛 het is dat ik alles afstruin! 😄
 

Terug
Bovenaan