Standaard LED verlichting Ciano Emotions Pro 120 dimbaar maken?


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,269
Locatie
Eelde
Zoals in het topic aangegeven, zou ik deze verlichting graag dimbaar maken. Daarnaast stuur ik nu al wat aan via Home assistant (licht aan/uit, skimmer automatisch aan na 1 uur uit ivm voeren, video/snapshots naar telegram voor als ik op reis ben) en zou ik de dimmer dus ook graag via Zigbee aan willen kunnen sturen.

Van de verlichting kon ik geen info online vinden. Ik heb dus alleen de specs op de voeding:
2023-09-20 21.00.37.jpg


Online vond ik de volgende Zigbee-compatible dimmers:
https://www.ecobright.nl/zigbee-stekkerdimmer-led-0-100w-ecodim-06-zigbee.html (Staat: "Niet geschikt voor gebruik i.c.m. kerntrafo's" bij. Klopt het dat mijn trafo dat wel is?)
https://www.robbshop.nl/adurosmart-eria-dimbare-stekker-wit-200w-zigbee

Twee vragen:
1) Weet iemand of de LED balk dimbaar is? Zouden deze dimmers kunnen werken?
2) Niet alle LEDs zijn dimbaar. Ik kan van deze LEDs niet vinden of ze het zijn. Kan het kwaad niet-dimbare verlichting aan te sluiten om het te proberen?

Alvast dank voor jullie info!
 
Wat je voorstelt gaat niet werken.

Deze balk is waarschijnlijk dimbaar met een pwm dimmer. Die moet dan wel tussen de LED balk en de voeding in.

Daar zijn verschillende producten voor die verschillen in prijs en hoe eenvoudig ze werken. Hoe technisch onderlegd ben je?
 
Daar zijn verschillende producten voor die verschillen in prijs en hoe eenvoudig ze werken. Hoe technisch onderlegd ben je?
Sinds ik als jongetje van 6 mijn wijsvinger in de fitting van een straatlamp gestopt heb, weet ik wat stroom is. Verder wat basale electronica uit de natuurkundeles en study. Maar handig ben ik er niet mee. Zoals gezegd zou ik het liefst iets hebben wat ik via Zigbee, of desnoods via WiFi kan aansturen vanuit Home Assistant. Als het tussen de LED-balk en de voeding moet, zou ik het graag hebben zonder dat ik bestaande kabels moet aanpassen.

Ik ben erg benieuwd naar de verschillende opties, want tijd is ook schaars, dus een kant-en-klare oplossing die met meer zekerheid in een keer werkt, is ook wat waard (maar niet alles :).)
 
Het zou moeten kunnen met de aqustlantis luminus LED controller. Die heeft dezelfde aansluiting en de werkspanning is ook gelijk. Die zou je een op een tussen de lamp en voeding in moeten kunnen zetten.
 
Ik zie dat deze met een eigen app beheerd kan worden, maar is er inderdaad een API waar Home Assistant gebruik van kan maken?
 
Zo diep zit ik er niet in. Er zijn waarschijnlijk wel een aantal mensen op het forum die deze gebruiken. @jessicapilon : enig idee wie dat zou kunnen weten?
 
De lumines kan niet aangestuurd worden met google home etc. Hij heeft zijn eigen app die verder zeer prettig werkt. Ik heb er in totaal 3 in gebruik en bevalt erg goed.
 
De lumines kan niet aangestuurd worden met google home etc. Hij heeft zijn eigen app die verder zeer prettig werkt. Ik heb er in totaal 3 in gebruik en bevalt erg goed.
Helaas.... Ik hoop toch nog op een optie die een standaard interface via Wi-Fi of Zigbee heeft en daarmee aan Home Assistant kan. Dat is meer een programmeeromgeving, dan een app zoals google home e.d., Ik heb daarin o.a. een camera mee op de bak gericht staan, hij stuurt via Telegram fototjes en updates over temperatuur in de ruimte en of de skimmer aan/uit staat. Hij zorgt dat als ik de skimmer uitzet voor het voeren, die vanzelf na een uur weer aangaat, etc... Ik wil de verlichting zo maken dat hij standaard flink gedimt wordt, maar dat hij een deel van de avond vol aan staat, of ik hem met 1 druk op de knop in een paar minuten kan laten oplopen.

Het zou moeten kunnen met de aqustlantis luminus LED controller. Die heeft dezelfde aansluiting en de werkspanning is ook gelijk. Die zou je een op een tussen de lamp en voeding in moeten kunnen zetten.
Zou dit bijvoorbeeld ook werken? https://www.ledstripkoning.nl/speciale-leds/zigbee-verlichting/losse-zigbee-controllers/losse-zigbee-controller-voor-witte-led-strips. Of deze: https://www.applamp.nl/gledopto-dimmer-controller-zigbee-light-link-zll.html?
Koppelbaar met Hue betekent een standaard interface wat via Home Assistant ook aan te spreken is. Hier twee standaard connectoren aan schroeven om het tussen de voeding en de LED-balk te plaatsen en het geheel in een plastic behuizing schroeven kan ik net aan :-D.
 
Zou dit bijvoorbeeld ook werken? https://www.ledstripkoning.nl/speciale-leds/zigbee-verlichting/losse-zigbee-controllers/losse-zigbee-controller-voor-witte-led-strips. Of deze: https://www.applamp.nl/gledopto-dimmer-controller-zigbee-light-link-zll.html?
Koppelbaar met Hue betekent een standaard interface wat via Home Assistant ook aan te spreken is. Hier twee standaard connectoren aan schroeven om het tussen de voeding en de LED-balk te plaatsen en het geheel in een plastic behuizing schroeven kan ik net aan :-D.
Ja, dat zou moeten werken. Je moet dan wel zelf de kabel van de voeding doorknippen en op de dimmer monteren.
 
Ja, dat zou moeten werken. Je moet dan wel zelf de kabel van de voeding doorknippen en op de dimmer monteren.
Ik dacht aan dat kastje passende mannetje en vrouwtje connectoren te maken, om te voorkomen dat ik moet knippen. Dan kan ik de dimmer toch tussen pluggen?
Is er nog verschil tussen beide opties?
 
Ja, als je passende connectoren aan je dimmer maakt dan hoef je niets te slopen en kun je altijd terug. Je moet alleen even de passende connector vinden. Waarschijnlijk heb je een connector met een buitendiameter van 5.5mm. De diameter van de pin in de connector kan dan 2.1 of 2.5 zijn.
Als je de passende connectoren hebt dan heb je elektrisch geen verschil.
 
2023-09-27 17.50.05.jpg

Ik kan dat :eek::ROFLMAO:.

Het werkt. Ik kan nu dimmen en hem uitlezen. Ik denk dat ik er een schema van maak met 6 uur op 50% en een knop in de app waarmee ik hem tijdelijk op 100% kan zetten. Dank voor de hulp!!
 
En dan is dit het eindresultaat:
2023-09-28.png

To Do: de schaal is nu van 0-255 (128 is dus 50%), maar moet ook in % kunnen.
 
Een beetje late reactie, maar ik ben me er afgelopen kerstvakantie ook in gaan verdiepen. Ik heb voor de gledopto gekozen en die werkt ook prima.

Ik wilde ook een zonsopgang en ondergang simuleren. Binnen Home Assistant gebruik ik node-red om dingen te automatiseren. Daar heb ik een mooie plugin voor gevonden. Op deze site staat alle info:

Voor de mensen die home assistant niet kennen is dit misschien abracadabra. Maar het leuke is dat beide apparaatjes met Zigbee werken en dat is hetzelfde signaal waar onder andere Philips Hue en Ikea ook mee werken. Daar zijn meer mensen mee bekend. De kans is dus groot dat je de beide dimmers ook in die systemen kan koppelen. Zeker weten doe ik het niet. Maar het is wellicht het proberen waard.
 
Een beetje late reactie, maar ik ben me er afgelopen kerstvakantie ook in gaan verdiepen. Ik heb voor de gledopto gekozen en die werkt ook prima.

Ik wilde ook een zonsopgang en ondergang simuleren. Binnen Home Assistant gebruik ik node-red om dingen te automatiseren. Daar heb ik een mooie plugin voor gevonden. Op deze site staat alle info:

Voor de mensen die home assistant niet kennen is dit misschien abracadabra. Maar het leuke is dat beide apparaatjes met Zigbee werken en dat is hetzelfde signaal waar onder andere Philips Hue en Ikea ook mee werken. Daar zijn meer mensen mee bekend. De kans is dus groot dat je de beide dimmers ook in die systemen kan koppelen. Zeker weten doe ik het niet. Maar het is wellicht het proberen waard.
Leuk!
Ik heb ook wel eens nodeRed gebruikt in HA, maar ben daar mee gestopt omdat ik eigenlijk alles (incl. een wake-up light nabootsen met Hue verlichting) gewoon kon realiseren in de scripts van HA zelf. Wat is het voordeel van nodeRed gebruiken?
 
Ik ken zelf HA niet goed. Maar de mogelijkheden van node-red zijn heel uitgebreid. Verschillende koppelingen maken. Data bewerken en wegschrijven. Of het nu naar csv, een database of in de cloud is. Zelf is node-red qua visualisatie dashboard achtig maar je kunt er hele mooie dingen mee maken.
Ben er zelf onlangs even mee bezig geweest op een unipi patron PLC, maar het kost een hoop tijd😅

Heb zelf loxone thuis draaien, maar als ik de keuze nu zou moeten maken zou ik een plc node-red Zeker overwegen.
 
Leuk!
Ik heb ook wel eens nodeRed gebruikt in HA, maar ben daar mee gestopt omdat ik eigenlijk alles (incl. een wake-up light nabootsen met Hue verlichting) gewoon kon realiseren in de scripts van HA zelf. Wat is het voordeel van nodeRed gebruiken?
De mogelijkheden in HA zelf zijn inderdaad steeds beter. Ik gebruik NodeRed vooral omdat het schema gevisualiseerd wordt. Daardoor zie je gewoon hoe het schema loopt. In HA is het eigenlijk alleen maar beschreven. Het is dus echt een persoonlijke voorkeur. Een ander voordeel is dat je bij NodeRed ook functionaliteit voor de automations kan toevoegen, zoals het voorbeeldje wat ik had gepost. Ik weet niet of dit inmiddels in HA zelf ook al kan.
 
Helder. Dan is het inderdaad een kwestie van voorkeur. In HA kun je tegenwoordig "scripts" maken die een reeks opdrachten bevatten. Daarmee heb ik een wake-up light (simuleert zonsopkomst m.b.v. een Philips Hue lamp op het nachtkastje) gemaakt die op basis van werkdag/tijd in een automation aangeroepen wordt. Ik ben wat ouderwets: Ik heb een voorkeur voor programmeren in tekst ipv visueel. Ik heb behoorlijk wat in Labview gedaan. Ik vond het altijd een heel gepriegel om het er een beetje netjes gestructureerd uit te laten zien en al helemaal als je later nog eens wat wil toevoegen. Ik heb 3 jaar geleden wel eens wat in NodeRED gedaan en dat gaf me een beetje hetzelfde gevoel :).
 
Ik ben nu programmeren wat meer aan het leren, maar heb het dus liever wat meer visueel :). Hier het schema. Het stukje van 'switch.turn_on' en 'Delay 20s' zit er nog tussen, omdat ik nog wat in de aansluiting moet optimaliseren, maar dat gaat er daarna dus uit.

1707420655188.png


MAar het klopt wel, als je wat aan wilt passen, moet je weer wel alles opschuiven om ruimte te maken. Maar dat gaat tegenwoordig wel makkelijk door alles in één keer te selecteren. En aan de andere kant, code moet je uiteindelijk ook wat opschonen en netjes uitlijnen om het overzichtelijk te houden (heb ik net geleerd ;))
 

Terug
Bovenaan