Sproeien van planten


Jelle86

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2012
Berichten
250
Leeftijd
38
Locatie
Denekamp
In mijn paludarium komt een land gedeelte met planten ter grootte van ca 1/3 van de bak.
Er komen geen amfibieën in, alleen schildpadden en vissen. (en misschien wat pissebedden maar verder verwacht ik niet)

Dus het sproeien is met name voor de planten. Wat zijn hiervoor geschikte mogelijkheden.
Ik zie bijvoorbeeld bij Dutch Rana een starterset met pomp en 2 sproeiers. Is zoiets geschikt?
"Moet" er met osmose water gesproeid worden of kan dit ook met aquarium water?
Wat zijn de voor's en na's. Ik heb namelijk nog niet echt een idee wat ik ervan moet verwachten.
Ook hoe vaak er gesproeid moet worden. 1 x per week of 3 x per dag?

De bak wordt onverwarmd.
 
Ik sproei in mijn terrarium,zonder groot waterdeel en vissen, 1x per dag een 20 seconden en dan altijd savonds rond 6uur, af en toe sproei ik handmatig bij voor de Bromelia’s zodat er water in de kelk blijft staan. Dit doe ik met een secondentimer wrtussen. Dat is een schakelklok waarbij je dus ook het aantal seconden kunt activeren.

je kunt natuurlijk ook eerst een tijdje handmatig sproeien met een gewone plantenspuit om te kijken of een automatisch systeem wel echt nodig is voor jou.
 
Ik sproei in mijn terrarium,zonder groot waterdeel en vissen, 1x per dag een 20 seconden en dan altijd savonds rond 6uur, af en toe sproei ik handmatig bij voor de Bromelia’s zodat er water in de kelk blijft staan. Dit doe ik met een secondentimer wrtussen. Dat is een schakelklok waarbij je dus ook het aantal seconden kunt activeren.

je kunt natuurlijk ook eerst een tijdje handmatig sproeien met een gewone plantenspuit om te kijken of een automatisch systeem wel echt nodig is voor jou.
Wat voor sproeier heb je dan? zit daar veel verschil in?
Wat voor water gebruik je voor het sproeien?
Dat er water in de bromelia's blijft staan, is dat vooral belangrijk voor de kikkers of ook voor de plant zelf?
 
Ik heb een sproeier in de bak van Dutch Rana, die heeft de bak ook gebouwd voor me, zie mijn handtekening daarvoor.
handsproeier heb ik gewoon een kleintje van het Zweedse warenhuis. Dat sproeien is voor de planten belangrijker als voor de beestjes. Wel af en toe sproei ik met vitamines en calcium door het water welke door de kikkers via de huid worden opgenomen.

ik sproei met regenwater. Heb geen osmose meer.
 
Is er een specifieke reden dat je sproeit met regenwater ipv kraanwater?
En jullie hebben het over een starterset bij dutchrana voor evt sproeien. Is zo een set met eigen reservoir beter dan bijv een Monsoon set van Exo terra?
 
Is er een specifieke reden dat je sproeit met regenwater ipv kraanwater?
En jullie hebben het over een starterset bij dutchrana voor evt sproeien. Is zo een set met eigen reservoir beter dan bijv een Monsoon set van Exo terra?
Het reservoir zit er niet bij.ik heb zelf een 10 liter can gehaald bij een caravanwinkel.
De Monsoon heeft veel minder druk. Die heb ik gehad in mijn eerste terrarium. En in kraanwater zit meestal kalk. En dan krijg je van die witte kalkvlekken op glas enzo, en dat wil je niet lijkt ,e.
 

Terug
Bovenaan