Slakken plots dood


Ferre Christiaens

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2023
Berichten
154
Leeftijd
18
Locatie
Tienen (België)
Beste forum leden,
hier ben ik weer met een probleem,...
Ik zal van het begin beginnen.

Ik heb heel mijn aquarium vanaf 0 terug opgestart en heb mijn aquarium voor langer dan 6! weken laten indraaien. Ik ben dan deze zaterdag uiteindelijk naar Gejo geweest (dierenspeciaalzaak) en heb 8 slakken gekocht. 6 Roze posthoornslakken en 2 grote slakken die ik niet van naam ken maar het zijn hele grote slakken met een wit/geel huis en zwarte strepen op (geen appelslakken, mogen niet meer verkocht worden in België) . Ook heb ik 2 relatief grote planten gekocht en 3 kleine gras-achtige planten. Ik heb ze eerst een half uur in de zak in het aquarium laten acclimatiseren en deed eerst een paar testjes ( druppeltest NO2 kleurde niet NO3 kleurde tussen de 0.10 en 0.25 mg/l) en deed dan een laatste waterwissel voor ik iedereen in het aquarium deed.
Alles ging goed!

Tot vandaag. Ik merkte dat alle slakken op hun plek bleven liggen (ze hadden wel bewogen) en de 2 grote slakken hun lichaam bleef uit hun huisje hangen wat ik heel raar vond. Dus zo net toch even in het aquarium geweest en ze verroerde geen krimp. Het lijfje trok zich niet terug in het huisje, in tegendeel ik botste per ongeluk tegen eentje en het deed helemaal niets!

Net terug een test gedaan en nu kleurt de NO2 wel maar onder de 0.25mg/l en de NO3 kleurde ook dicht zeer dicht bij de 0.25mg/l.

De betta stelt het wel goed en zwemt gewoon even nieuwsgierig als het altijd gedaan heeft. De plantjes moeten zich nog even kunnen plaatsen denk ik voor ze echt kunnen beginnen te groeien. De filter is een aquaflow 100 die op de zachte kant staat, met de uitlaat gericht naar beneden zodat de betta vanboven zo min mogelijk last heeft van stroming want dat heeft een betta niet graag.

Ik heb geprobeerd met alle tips van vorige onderwerpen hier rekening te houden en alles echt volgen "het boekje" te doen en heb echt geen idee wat er fout gelopen is!

Alvast bedankt voor jullie hulp en kennis
Ferre
 
Waarmee meet jij een no3 van 0,25? De testen die ik ken (druppels) beginnen bij 5 mg te verkleuren.
 
AIL4fc-1q1Txf1WaLcVuopF0jddlLLjpyTS-85nJfQ6HrcLNxtC28L7-nr6RGjUzeDIvBeBHggZetbe55T1s_F3-a75Umm7Cl6c4PeyXB1RHq3lkosDuDa7-QFigv2tcmNJcsAurwzzh1_NkHEXnzQdLEXi8eFySXFAmSrcG3IxewLbESNTqLp2Y_Gt3vwZiMcb2Y8LK8R07C_2BrS3Rdte_ef2Je17yFOzGUK9tpDimz176BVknRdewEvieXuMBMeT6Df8O8Bh70H9B7NLk6bojRDdEvVFhKCalTCaSuL5oWUq9dKJG6v1QlL7aeS66_5I0zbsTbhU6hjQSzExS1Y_-zEzybeQQx3QCwvHhOVtWQ5D310d0Y8Y2D0f7t2nmxc2irXKBscCapsvlG9KwABkEJlgNpBW528MYmW7J4wKnC0nD7dduZLvPgJeQhCAGxXEhpcyp61DMxLkgti1huDSoemTfx3alxmgmB-Y7EqwVwVX6CK1eA6LCBFb_GFDlCjqB7GSK5WPmXOr8SMdeuIDNpUJy7Es84_KkBTndjR-e62qfXYJT7I4596mORBYWtyLJjV0U9W_pHGIpKC1q0trxDj4juG6k66ins143vDdzGOMdziYF6a6Y22gbryWzZWcMvq9cgetdXHrN_xn-mHCx-W8cQwMAXQI3ePbTellynbBnOkmsfJi0oBJ3D15eDU_lksIFtu_8gmdDnH4rluGua1-MNslKP-opNtXnxedxqPvEDF8CA4UEwOIKnrocaIDFiqyDw5V5ods3QXMl8GlGrwyNDJpy6Vy-O3Ag88eoQyvqMkS4qZ3OSMs4jnPHPoh34JEn5Axp_zdcJsBplXg9e828TSOUEegT4w5zJGkh92RS54y1t7E3SrmoyODLX5-qEXU0QLwiYwxyUyoMobriRQ=w693-h924-s-no

Dit is dus een foto van de slakken, je ziet de roze posthoornslakken en een van de twee grote slakken.
 
Ik weet heel weinig van slakken, dus als ik onzin verkoop: sorry. Maar het eerste wat mij opvalt is een smetteloze (lees: voedselloze) bodem. Hebben ze wel de mogelijkheid gehad om te kunnen eten? En dan bedoel ik dus: eten op de grond, dat lang genoeg is blijven liggen dat de slakken de tijd hebben gehad om ervan te eten.
 
Ik weet heel weinig van slakken, dus als ik onzin verkoop: sorry. Maar het eerste wat mij opvalt is een smetteloze (lees: voedselloze) bodem. Hebben ze wel de mogelijkheid gehad om te kunnen eten? En dan bedoel ik dus: eten op de grond, dat lang genoeg is blijven liggen dat de slakken de tijd hebben gehad om ervan te eten.
Ik ben van in het begin "teveel" beginnen voeren om zodat de betta voedsel naar de bodem moest laten vallen.
 
Wel het eten lijkt me niet echt logisch omdat ze er 4 dagen niet dan gegeten zouden hebben en het lijkt me straf dat ze dan allemaal gestorven zouden zijn tenzij dat ze in de speciaalzaak al uitgehongerd zouden zijn.
Het middel lijkt me ook niet waarschijnlijk omdat ik de plantjes altijd afspoel voor ik ze in het aquarium zet tegen slakkeneitjes. Ik heb er zelfs eentje weggegooid om een plaag te vermijden!

Toch bedankt voor de theorieën!
Oké, dan zal dat het probleem niet geweest zijn.

Had de dierenwinkel de plantjes misschien met anti-slakken middel behandeld?
 
Oké, dan zal dat het probleem niet geweest zijn.

Had de dierenwinkel de plantjes misschien met anti-slakken middel behandeld?
Vermoed ook dat gif je probleem is.

Daarnaast is een beplant aquarium in combinatie met de Marisa slak niet de allerbeste keuze voor je planten, die eten ze namelijk graag!
 
Vermoed ook dat gif je probleem is.

Daarnaast is een beplant aquarium in combinatie met de Marisa slak niet de allerbeste keuze voor je planten, die eten ze namelijk graag!
Is er misschien hoe ik dit kan herkennen aan de "lijken" ik vermoed dat ik ze het best snel verwijder en een waterwissel doe om de afvalstoffen van hun kadavers weg te krijgen?
 
Ik denk ook aan gif want dat kan haast niet anders. Eerste tijd even geen slakken nemen en voor je die weer koopt een paar flinke verversingen zodat je weet dat het eruit is.
Ik zet zelf planten vaak 5 dgn in een emmer om te weken en dan is het vaak wel veilig met dagelijks verversen.
 
Maar ik zou wel naar de winkel teruggaan en een tegoedbon vragen voor je slakken. Per slot van rekening hadden zij je er voor moeten waarschuwen
 
TJa ik ben bang dat het weinig zal opleveren. Als ik een plant koop voor mn garnalen en niet spoel en alle garnalen gaan hemelen dan betwijfel ik of ze daar anders van worden en of ze daar verantwoordelijk voor zijn.
Ik weet ook niet of de lfs weet welke planten wel of niet met gif zijn behandeld. Maar ja dat is enkel mijn gedachte hoor.
Maar goed, proberen kan altijd.
 

Terug
Bovenaan